Een paar vragen aan de ZLSM

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Een paar vragen aan de ZLSM

Bericht door Dubbele P »

Onlangs heb ik een e-mail gestuurd naar de ZLSM omdat ik nieuwsgierig was naar een aantal zaken. Vandaag kreeg ik antwoord. Misschien dat deze antwoorden ook nog interessant zijn voor anderen, vandaar dat ik ze hier plaats :D
Dubbele P vroeg over de lijn Simpelveld-Vetschau van de ZLSM:
Waarom heeft de ZLSM er destijds voor gekozen de lijn slechts tot Vetschau te exploiteren en niet nog een stuk verder door te rijden over het nog bestaande spoor?
Waarom de ZLSM destijds ervoor gekozen heeft 'slechts' tot Vetschau te rijden is mij niet bekend. Waarschijnlijk heeft dit te doen met de toenmalige toestand van het te berijden spoor. Ook speelde de bereikbaarheid van ons eindpunt een rol.
Dubbele P vroeg:
In de nieuwsberichten hoorde/las ik onlangs dat het ministerie van verkeer en waterstaat museumorganisaties een ATB-systeem gaat verplichten. Dit berichtgeving hierover m.b.t. de ZLSM was helaas niet erg duidelijk omschreven door de media. Geldt dit voor de ZLSM alleen voor het stuk Schin op Geul-Valkenburg en het kopmaken in Kerkrade Centrum, of ook voor andere delen van het traject? Als er geen overheidssubsidie mocht komen, betekent dit dan het einde van deze trajectdelen voor de ZLSM? Dat zou erg zonde zijn, zeker met de onlangs herstelde aansluiting in Schin op Geul.
ATB voor museumlijnen is nog een groot vraagstuk waarover het laatste woord nog niet gezegd is. Voorlopig heeft de ZLSM ontheffing en kan dus gewoon op het hoofdspoor rijden.
Dubbele P vroeg:
Tijdens de dieseldagen 2007 zag ik voor het eerst dat jullie in het bezit zijn van een DE2-stel. Volgens jullie site is dit stel niet dienstvaardig en heeft een soortgelijk stel gediend als onderdelenleverancier. Zijn er al concrete plannen wat er met dit stel gaat gebeuren? Zal het zijn geel/grijze kleurstelling behouden of krijgt het de oorspronkelijke groene kleur? Persoonlijk zou ik kiezen voor de geel/grijze kleur omdat dit treinstel in die uitvoering ook het laatste is geweest dat in reguliere reizigersdienst op dat traject dienst heeft gedaan. Daarnaast zou terugbrengen in de groene kleurstelling niet geheel kloppen met de uitvoering van het stel, omdat het grondig gereviseerd is. Het zou, hoe dan ook, geweldig zijn als dit stel weer zou kunnen rijden en een mooie toevoeging voor jullie organisatie vormen.
De ZLSM bezit deze DE-2 179 al sinds 25 juni 1999. Momenteel wordt dit treinstel opgeknapt en rijvaardig gemaakt. DE-2 178 heeft als onderdelenleverancier gedient en is daarna gesloopt. Deze treinstellen hebben nooit een groene kleur gehad, wel eerst een blauwe ('blauwe engelen'), rode ('rode duivels') en daarna gele kleur (NS-huisstijl). Het ligt in de bedoeling onze DE-2 in de rode kleur te schilderen.

(Bij de vraag was ik even in de war met de kleurstelling in het verleden, vandaar dat ik het over 'groen' had)
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Een paar vragen aan de ZLSM

Bericht door timtrein »

Het rijden tot Vetschau zal wel iets te maken hebben gehad met de concessie / toestemming in Duitsland. Overigens is het maar een stuk van 600 meter dat er mist tot aan de hoofdlijn, als ik me niet vergis...

Het ATB-verhaal is allang bekend: wie op de hoofdbaan (met ATB EG) wil rijden moet een ATB-E installatie aan boord hebben. Ik heb begrepen dat de ZLSM er ook
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een paar vragen aan de ZLSM

Bericht door ODRAIL »

[quote="timtrein"]Het ATB-verhaal is allang bekend: wie op de hoofdbaan (met ATB EG) wil rijden moet een ATB-E installatie aan boord hebben. Ik heb begrepen dat de ZLSM er ook
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Een paar vragen aan de ZLSM

Bericht door Dubbele P »

Ja, klopt. Het aansluitwissel dat men daar gelegd heeft, sluit aan op het linkerspoor. Vroeger (tot 1992) sloten beide sporen aan op de sproren richting Valkenburg en had je dat 'probleem' dus niet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een paar vragen aan de ZLSM

Bericht door ODRAIL »

Volgens Sporenplan.nl zit de eerste wissel in Valkenburg net voor de spoorovergang in Valkenburg (vanaf Schin op Geul gezien). Treinen van Veolia moeten in Valkenburg wachten tot de Stoomtrein (uit Schin op Geul) "Binnen" is. Het is wel een mooi gezicht, als de Stoomtrein met veel gefluit via het "verkeerde spoor binnenloopt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten