Ik zeg, een pint op de overheid :pos:Historische stoomtreinen zijn van de ondergang gered. De overheid betaalt een nieuw veiligheidssysteem, dat de treinen nodig hebben omdat ze soms ook over het officiële spoorwegennet moeten rijden.
Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een zogeheten dodemansknop, een schakelaar die ervoor zorgt dat de locomotief tot stilstand komt als de machinist onwel wordt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt zo'n knop verplicht om over het spoor te mogen rijden.
Het besluit is een grote opluchting voor de eigenaren van de stoomtreinen, omdat zij zelf het veiligheidssysteem niet kunnen betalen.
Stoomtreinen mogen blijven rijden
Stoomtreinen mogen blijven rijden
Bron
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Gaat het over ETCS of ATB?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
een eenvoudige versie van ATB, ATB-E.
Volgens Nico Spilt ;)
Volgens Nico Spilt ;)
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Bron: http://www.stoomstichting.nl" onclick="window.open(this.href);return false;Website SSN schreef:18 april 2008
Minister Eurlings van Verkeer (CDA) heeft ruim vijfhonderdduizend euro subsidie toegezegd. Het geld is bedoeld voor de inbouw van een ATB installatie voor in totaal 17 tractievoertuigen, verdeeld over diverse museumtrein organisaties. Met deze subsidie worden de inbouwkosten voor het grootste deel gedekt. Het zal geen betoog hoeven, dat hiermee een grote dreiging voor de exploitatie van museummaterieel is weggenomen.
9 maart 2008
Afgelopen week is er in de landelijk pers aandacht besteed aan het feit dat ook museummaterieel per 1 april voorzien dient te zijn van ATB. Hierbij wordt helaas het beeld geschapen dat hiermee definitief het doek zou vallen voor ritten met museummaterieel op het hoofdnet.Voor wat betreft de SSN hoeft u zich wat dat betreft echter geen zorgen te maken! Wij hebben op dit vlak niet stil gezeten en reeds enige jaren geleden zijn er met succes proefritten gemaakt met een ATB installatie op de 65018. Inmiddels is de ontwikkeling van een vereenvoudigd ATB-systeem afgerond. Met het beschikbaar komen hiervan heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) het ontheffingenbeleid hierop aangepast. Nu geldt dat na 1 april 2008 geen ontheffing meer wordt verleend om zonder ATB te rijden tenzij er een goed implementatieplan wordt ingediend bij IVW vergezeld van een bevestiging van de leverancier dat nog dit jaar de systemen geleverd zullen worden. De SSN heeft dit plan inmiddels afgerond en is met de leverancier van de ATB-systemen in overleg over levering. Het rijden op het nationale spoorwegnet komt hierdoor voor de SSN niet in gevaar.
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
En waarom moet die dodeman er nou zo perse in? Waarom niet gewoon "een levende dodeman"?
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Dat kan lastig worden, maar ik pak er even een biologieboek bijLinkerspoor schreef: "een levende dodeman"?
Maar wat bedoel je precies?
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Dan had een "levende ATB" vast ook wel gemogen, zoals tot voor kort gebruikelijk was... IVW wil gewoon dat dat spul erop komt.Linkerspoor schreef:En waarom moet die dodeman er nou zo perse in? Waarom niet gewoon "een levende dodeman"?
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Een man/vrouw die zich ook in de cabine bevindt en aan de trein tot stilstand kan brengen wanneer hij/zij ziet dat de machinist(e) niet meer zo gezond/actief oogt.Fles schreef:Dat kan lastig worden, maar ik pak er even een biologieboek bij
Maar wat bedoel je precies?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Volgens mij gaat het meer om de ATB dan om de dodeman, bij die museumritten is er volgens mij toch wel vaak een 2e man aanwezig om in te grijpen als de machinist onwel wordt.
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Staat eigenlijk ook wel in het tweede artikel, dat het om ATB gaat. Mijn eerdere opmerkingen kunnen dus vergeten worden...
Nieuwe vraag: hoe gaat men dat fixen met een stoomtrein? Het lijkt me technisch heel moeilijk een atb in een stoomtrein te bouwen.
Nieuwe vraag: hoe gaat men dat fixen met een stoomtrein? Het lijkt me technisch heel moeilijk een atb in een stoomtrein te bouwen.
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Ja, dat lijkt me ook een beetje appels met peren vergelijken inderdaad Maargoed, ik vermoed dat tractie en remmen ook bij een stoomloc via leidingen verloopt. Als je dus elektronisch een mechanische klep aan kunt sturen die e.e.a. van leidingen kan sluiten/openen, ben je al een heel eind. Maargoed, zoveel verstand heb ik daar niet van...
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Ja, en niet omdat het dan echt veiliger wordt, maar meer volgens het "regels zijn regels" principe. Probeer het dus niet te begrijpen ofzo, dat lukt toch niet...Daan schreef:Dan had een "levende ATB" vast ook wel gemogen, zoals tot voor kort gebruikelijk was... IVW wil gewoon dat dat spul erop komt.Linkerspoor schreef:En waarom moet die dodeman er nou zo perse in? Waarom niet gewoon "een levende dodeman"?
Ja, de stoomleiding openmikken, en dan de keteldruk rechtstreeks in de buitenwereld blazen... daar wordt het beter van... :neg:Dubbele P schreef:Maargoed, ik vermoed dat tractie en remmen ook bij een stoomloc via leidingen verloopt. Als je dus elektronisch een mechanische klep aan kunt sturen die e.e.a. van leidingen kan sluiten/openen, ben je al een heel eind.
Remmen kan natuurlijk wel met een klep, maar iemand moet de regulateur dichtdrukken. En dat is niet zo'n probleem natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Cookie op ma 21 apr 2008, 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Berichten samengevoegd
Reden: Berichten samengevoegd
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Toekomst historische stoomlocomotieven nog steeds onzeker
20 april 2008
Verkeersminister Camiel Eurlings heeft 30.000 euro per stoomlocomotief beschikbaar gesteld zodat historische treinen kunnen worden voorzien van een nieuw beveiligingssysteem om aan de gestelde veiligheidseisen te voldoen. Maar de toekomst van de antieke stoomtrein lijkt hiermee nog niet veiliggesteld.
De 30.000 euro per loc noemt de Stoom Stichting Nederland
20 april 2008
Verkeersminister Camiel Eurlings heeft 30.000 euro per stoomlocomotief beschikbaar gesteld zodat historische treinen kunnen worden voorzien van een nieuw beveiligingssysteem om aan de gestelde veiligheidseisen te voldoen. Maar de toekomst van de antieke stoomtrein lijkt hiermee nog niet veiliggesteld.
De 30.000 euro per loc noemt de Stoom Stichting Nederland
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
En hoe staat het bij de VSM? Aangezien er over een klein maandje weer het Friese Stoomtreinfestival zal zijn, moet de VSM toch ook over regulier spoor richting het Noorden..
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
SSN Artikel hierboven ergens schreef:Nu geldt dat na 1 april 2008 geen ontheffing meer wordt verleend om zonder ATB te rijden tenzij er een goed implementatieplan wordt ingediend bij IVW vergezeld van een bevestiging van de leverancier dat nog dit jaar de systemen geleverd zullen worden.
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Ja die ATB-E is schijnbaar een koffier en er kunnen heel snel detectiedingetjes aan de trein gemaakt worden. Tenminste, dat staat op de wikipediapagina van de technologie in kwestie.BR628 schreef:En hoe staat het bij de VSM? Aangezien er over een klein maandje weer het Friese Stoomtreinfestival zal zijn, moet de VSM toch ook over regulier spoor richting het Noorden..
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden
Joh, kijk eens naar het gequote bericht van mij. Daar staat duidelijk in, dat als de maatschappij kan laten zien dat de apparatuur dit jaar nog (dus vóór 2009) wordt geleverd, de treinen dit jaar nog gewoon zonder ATB mogen rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten