Fotoquiz (Archief 1-4)

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Suus »

Je had pech, ik had van de week juist uitgebreid de tijd genomen om er wat informatie over door te nemen :)

Ik heb alleen nu geen zin om een afbeelding neer te zetten en morgen heb ik er geen tijd voor. Daarom mag iemand anders deze keer een foto plaatsen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door tsov »

Dan gooi ik er nog maar een historisch plaatje tegenaan ;)
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Fotoquiz

Bericht door htm_tram »

Blauwe tram in Wassenaar?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Fotoquiz

Bericht door Bart »

Monnickendam, op een plaats waar nu een of andere nieuwbouwwijk ligt.

In Wassenaar reed overigens de gele tram.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door tsov »

Inderdaad :pos:
Kijk maar naar de Kerktoren
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Fotoquiz

Bericht door Bart »

Waar is dit?

Afbeelding
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Fotoquiz

Bericht door Jurjen »

Mijn eerste ingeving was Brennero, hoewel ik na wat Googlen nog steeds erg twijfel.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Fotoquiz

Bericht door Bart »

^klopt
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Fotoquiz

Bericht door Jurjen »

De volgende dan: waar is het? ;) Niet heel moeilijk denk ik?

Afbeelding
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fotoquiz

Bericht door Caspar »

Bucuresti Nord. Die bovenleiding is wel typisch daar. Volgens mij op de achtergrond een Desiro treinstel en een loc uit de 40 reeks met het CFR blauw erachter van de rijtuigen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door tsov »

Bucureşti Nord Gr.A inderdaad. Vond die toevoeging in Hafas zo typisch, maar ietsje verderop blijkt dus daadwerkelijk Bucureşti Nord Gr.B te liggen, voor de lokale meuk :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fotoquiz

Bericht door Caspar »

Dan ben ik geloof ik?

In welke stad heb ik deze tram gefotografeerd?

Afbeelding
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door tsov »

Nou, Jurjen heeft nog niet gezegd dat het goed is ;)

Maar jouw foto is uit Orléans.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Fotoquiz

Bericht door Jurjen »

Antwoord was overduidelijk goed. ;) De trein op de achtergrond is trein E 1742 waarmee ik net uit Copsa Mica was aangekomen. :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fotoquiz

Bericht door Caspar »

Copsa Mica is echt het meest desolate station wat ik ooit gezien heb, met het enorme verlaten fabrieksterrein ertegenaan. Dat was tot de sluiting ervan de meest vervuilende fabriek van Europa.

En Tsov heeft het goed, het was inderdaad Orléans. :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door tsov »

Weer een oud plaatje:
Afbeelding
Wat is er opvallend aan de sporensituatie en waarom was dat?
Bonus: waar is het en waar stond de fotograaf?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fotoquiz

Bericht door Ardan »

Ik denk dat dit de Vrijheidslaan in Amsterdam is, al zal die in de tijd dat deze foto is gemaakt nog de Stalinlaan hebben geheten. Gezien richting westen, en de fotograaf zat in een vliegtuigje, boven de Amstel.
Ik twijfel wel, want ik 'mis' een aantal dingen op de foto..
En zo te zien rijden de trams een stuk links. Zal dan wel zijn zodat de haltes in het parkje/middenberm terecht kwamen en niet tussen de trambaan en de rijbaan.
Ik doe ook maar wat
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Fotoquiz

Bericht door Bart »

Ik denk eerder dat de foto vanaf het Victorieplein is genomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Suus »

Precies, vanaf de twaalfde verdieping van de Wolkenkrabber. De kruising bestaat nog steeds, maar lijn 4 en 12 hebben nu een vrije baan in het midden van de weg, en lijn 12/25 rijden nu aan de juiste kant van de weg. De abri's staan op sommige plekken nog steeds voor linksverkeer :P

Het enige wat ik mij afvraag is wat dat hoge gebouw links op de horizon is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fotoquiz

Bericht door Ardan »

Ach natuurlijk, ik miste die wolkenkrabber al aan het eind van de straat XD
Vraag ik me wel af waar de brug over de Amstel en het treinspoor gebleven is....
Op de achtergrond: het puntje is de kerk/badhuis in de Indische Buurt.
Ik doe ook maar wat
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Thomas »

De Berlagebrug is pas geopend in 1932, dus de foto zal nog van daarvoor zijn. Dat hoge gebouw links achter zal de Oostergasfabriek zijn, op de plaats waar later een sporthal is gekomen en nu een grote bouwput is (te zien vanuit de trein tussen Asdm en Assp).
Om op de originele (en al beantwoorde) quizvraag terug te komen :D: op zowel Amstellaan (=later Stalinlaan, nu Vrijheidslaan), Noorder Amstellaan (=Churchilllaan) en Zuider Amstellaan (=Rooseveltlaan) werd links gereden, maar op het huidige Victorieplein (heette toen Daniël Willinkplein) zelf dus niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door Suus »

Als die foto voor die tijd is genomen zijn de spoorwegwerken in Oost ook nog niet uitgevoerd, en liggen de sporen daar nog op straatniveau. Amsterdam Amstel is pas in 1939 geopend, tot die tijd was het Weesperpleinstation nog in gebruik.

Je kan trouwens aan de afbuiging van de bebouwing langs de Wibautstraat ten zuiden van de Eerste Oosterparkstraat nog zien hoe ooit de verbinding Weesperpleinstation - Muiderpoortstation - Centraal Station liep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door tsov »

Ardan mag de volgende plaatsen, want hij had het als eerste goed dat er linksverkeer was zodat inderdaad de haltes in de middenberm konden staan. De overige mensen hebben ook de andere vragen mooi beantwoord ;)
De foto is van 1931, dus de Berlagebrug was er inderdaad nog niet (de Wolkenkrabber ook nog niet, maar die was wel al in aanbouw). In 1931 was er dus een eindpunt aan het einde van de Amstellaan waar in die tijd lijn 12 (Amstellaan - Mercatorplein) en 25 (Amstellaan - CS) eindigden. Het lijnennet uit die tijd is hier te zien.
Alleen dacht ik niet dat er op de Zuider Amstellaan (Rooseveltlaan) links werd gereden, volgens mij hebben de sporen, die overigens pas in 1936 aangelegd zijn, daar altijd in het midden van de rijbaan gelegen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Fotoquiz

Bericht door Bart »

tsov schreef:Alleen dacht ik niet dat er op de Zuider Amstellaan (Rooseveltlaan) links werd gereden, volgens mij hebben de sporen, die overigens pas in 1936 aangelegd zijn, daar altijd in het midden van de rijbaan gelegen.
Bij de wissels vooraan op de foto loopt het spoor dat rechts ligt vanaf de Rijnstraat aan de linker kant de Zuider Amstellaan op.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fotoquiz

Bericht door tsov »

Nee, die "spookrijsporen" gaan naar de Noorder Amstellaan (Churchilllaan), de sporen rechts langs de Wolkenkrabber gaan naar de keerlus Daniël Willinkplein (Victorieplein), toen het eindpunt van lijn 8.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten