Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Mijn vriend heeft het beste spel ooit: Auran Train Simulator, editie 2010.Hierin kun je echt superrealistisch je eigen spoorwegennet bouwen, en natuurlijk ook erop rijden in een keur aan verschillende treinen. Je moet ook zelf het spoor beveiligen, snelheid aangeven, dus het is spoortechnisch nog leerzaam ook, want ja, je vergeet nog wel eens een wisseltje te leggen of een seintje te plaatsen (in- en uitrijseinen denk ik wel aan, maar P-seinen om te verdichten vergeet ik nog wel eens) die eenmaal tijdens de rit belangrijk bleek te zijn...
Mijn vorige baan heette 'Bad Segeberg'. Een hoofdspoorweg met ergens opstelterreinen, een nagebouwd traject naar Amersfoort vanaf Blauwkapel, een aftakking naar Soest als S-bahn, een ring-S-bahn die deels ondergronds liep... maar toen crashte het spel. Heb hem opnieuw geinstalleerd, maar er zaten toen ineens zoveel nieuwe dingen in, dat ik een nieuwe baan ben begonnen: Norderstedt. Het centrale station wordt een soort Den Haag HS, met een kopstation 'Norderstedt Altstadt' als Den Haag Centraal.
Een klein lijnenkaartje wat ik al heb gelegd...
Afbeelding
Zwart = spoorlijn, groen = S-bahn, paars = metro, rood = tram.
De metro aanleggen is nog vrij lastig. Je moet eerst het terrein verdiepen, een station erin leggen, roltrappen aanleggen, heeeeel veel bordjes plaatsen, keerwanden neerzetten, een stuk tunnel leggen, en dat alles vóór je het dak erop zet.
De namen zijn bestaande Duitse namen, zullen de oplettende lezers al wel zijn opgevallen. Ik heb namelijk een kaart van Hamburg voor me liggen, en ook wat Berlijnse namen komen voor :)

Norderstedt Hbf.
Afbeelding
Het station bestaat uit zes sporen. Twee ga ik voor de S-bahn vrijmaken, maar welke weet ik nog niet, moet nog even uitzoeken welke het handigste zijn voor de rest van de lijnvoering.
Afbeelding
Tramhalte voor het station.
Afbeelding
In het echt gaan er bij HS tramsporen onder het treinspoor door, ik ga er echter overheen. Dit omdat de metro een beetje in de weg ligt anders.
Afbeelding
Het metrostation is een kruisstation. Lijn U2 ligt het diepst, 24 meter diep, maar stijgt na het station weer naar 12 meter diep. Het perron voor lijn 2 richting Ruhleben.
Afbeelding
Door middel van roltrappen kun je bij het perron van lijn U1 komen, en naar de uitgang. Aangezien er 12 meter hoogteverschil is, maar een roltrap maar 6 meter hoog is, moest ik er twee aan elkaar plakken, wat een nogal nauwkeurig werkje is, zeker omdat de ondergrond door de hoogteverschillen niet gelijk is.
Afbeelding

Tips en ideeën zijn altijd welkom, want ik wil nog wel eens zonder inspiratie zitten :)
Laatst gewijzigd door Ardan op do 16 okt 2014, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TS2010: Project Norderstedt

Bericht door deadlock »

Okay, wanneer kan ik komen spelen? Ik heb alle Auran's t/m 2006 :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Jemig, wat slecht is die vorige baan aangelegd :') En de screenshotknop had ik toen ook nog niet gevonden..
Inmiddels speel ik al ruim twee jaar Trainz, ben er veel handiger in geworden en heb vreselijk veel mooie nieuwe onderdelen binnengehaald. Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van 'Berlingen'. Een fictieve Nederlandse stad dat uiteindelijk denk ik nog wel groter wordt dan Amsterdam. Er lopen diverse spoorlijnen, er is een tramnet, en momenteel zijn er twee metrolijnen ingetekend, maar ik denk dat het er nog meer gaan worden. De ruggengraat van het stedelijk OV wordt echter gevormd door het R-Net, een zelfbedachte Nederlandse equivalent van de S-Bahn. Hiervoor heb ik de Duitse BR420 'omgestickerd', en een BR423 ben ik nu aan het ombouwen.
Het R-Net heeft een aantal stamlijnen: een Noord-Zuidlijn, twee Oost-Westlijnen en een ringlijn. Hieronder een kaart van wat er al is aangelegd..
Afbeelding
Voor de beeldvorming: Noordring - Zuidring is 12 km, Groot-Haderen - Varsenare is 37 km.

Voor de informatieborden op de perrons heb ik een reclamebord 'gereskind', waar het Zielnetz in grote lijnen opstaat:
Afbeelding

Plaatjes!
R1, een BR420 die vanaf een keerspoor in Varsenare naar het perron rijdt. Links een half omgebouwde BR423, die er voor het testbedrijf staat:
Afbeelding

Onderweg door de bossen tussen Gelderswoude en Blankenvelde-Centrum.
Afbeelding
Afbeelding

Centraal Station. 13 sporen waarvan 4 voor het R-Net. Dwars erop liggen ondergronds nog vier sporen, twee voor metrolijn 1, twee voor R-Netlijn 6.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door julsteren »

Erg mooi Ardan!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Het netwerk wordt groter en groter :)
Afbeelding

R6 richting CS op station Kastanjelaan in de ochtend.
Afbeelding

R1 bij vertrek uit Zuideinde, ook richting CS.
Afbeelding

En een in BVB-kleuren omgestickerde Frankfurtse R-tram..
Afbeelding

..en een U4-sneltram.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door julsteren »

Hé! Dat zijn mooie repaints, die U4 sneltram rijdt vast op dat paarse lijntje op die kaart? Ga zo door!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Nee, de paarse lijnen zijn voor de metro. Sneltram 17 mag trouwens ook wel op de kaart... zie hier, de groene lijn :)
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Milco »

Laat jij de R2 (zie ik het goed?) twee keer stoppen op Lichterveld?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Ja :lol:
Dat zit zo: Ik had Berlingen eens gedroomd, en in die droom reisde ik in de buurt van Wittenhagen en Lichterveld, op weg naar CS, en droomde ook die grote lus. De volgende morgen ben ik wat ik me nog herinnerde van die droom gaan uitwerken om in Trainz te gaan bouwen.. en zo ontstond dus het twee keer stoppen op Lichterveld :lol:
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Milco »

Haha, leuke Anneke Dote ( :lol: )! Ach ja, maak je gewoon een uit- en instapperron. :P Ik ken voor de rest geen andere (doorgaande) trein die dat heeft!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ronald »

Twee keer stoppen op hetzelfde station komt wel voor, maar zonder dat daar een ander station tussenligt, dat weet ik niet. Ik neem aan dat je wel onderscheid maakt in Lichterveld Laag en Lichterveld Hoog, dat is wel handiger voor de reisinfo :-)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Milco »

Ronald schreef:Twee keer stoppen op hetzelfde station komt wel voor
Zeker niet in Nederland dan, want hier ken ik dat niet.

Misschien off-topic, maar is dat geen idee voor Dvd (laag en hoog) en Ass (laag, hoog en Hemboog)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Daniel »

In Nederland komt het zeker wel voor: bij Voorweg in Zoetermeer :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door ODRAIL »

Ja ... maar bij Voorweg Hoog en Voorweg Laag zit nog een lus door Zoetermeer met tussenstations en hier niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Milco »

Daniel schreef:In Nederland komt het zeker wel voor: bij Voorweg in Zoetermeer :wink:
Oh, natuurlijk ja! Maar nou is dat ook geen trein hè en daar dacht ik aan :P En ik zat ook aan slechts één tussenstation te denken :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ronald »

Milco schreef:
Ronald schreef:Twee keer stoppen op hetzelfde station komt wel voor
Zeker niet in Nederland dan, want hier ken ik dat niet.

Misschien off-topic, maar is dat geen idee voor Dvd (laag en hoog) en Ass (laag, hoog en Hemboog)?
In Duitsland stopt de Cantus-trein Göttingen-Bebra twee keer in Eschwege-Niederhohne. Daartussen wordt kopgemaakt in Eschwege. Overbodig om te zeggen dat het voor doorgaande reizigers vrij frustrerend is om na een kwartier weer op hetzelfde punt te zijn :-)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door ODRAIL »

Tussen Voorweg Hoog en Voorweg Laag zitten er nog vijf of zeven stations tussen. Dit is afhankelijk of je linkom of rechtsom de lus door Zoetermeer rijdt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door ODRAIL »

Ronald schreef:In Duitsland stopt de Cantus-trein Göttingen-Bebra twee keer in Eschwege-Niederhohne. Daartussen wordt kopgemaakt in Eschwege. Overbodig om te zeggen dat het voor doorgaande reizigers vrij frustrerend is om na een kwartier weer op hetzelfde punt te zijn :-)
Is dit misschien ergens op een sporenplan te zien?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Dichterbij huis heb je ook zoiets in Stolberg natuurlijk :)

Enniewees, ongeveer dit beeld droomde ik de nacht voor ik Berlingen bedacht, 'toen ik op Lichterveld-hoog stond'...
Afbeelding

En zo gaat het dus de lus door..
Afbeelding

Aankomst in Lichterveld-laag..
Afbeelding

Analoog aan mijn droom is dit géén conflictvrije maar een gelijkvloerse aansluiting, de enige op het hele R-Net.
Bij het plaatsen van de borden rees trouwens de vraag: hoe schrijf ik de naam het beste op? :lol:
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ronald »

KM46 schreef:
Ronald schreef:In Duitsland stopt de Cantus-trein Göttingen-Bebra twee keer in Eschwege-Niederhohne. Daartussen wordt kopgemaakt in Eschwege. Overbodig om te zeggen dat het voor doorgaande reizigers vrij frustrerend is om na een kwartier weer op hetzelfde punt te zijn :-)
Is dit misschien ergens op een sporenplan te zien?
Sporenplan weet ik niet, maar de situatie is niet zo ingewikkeld:
Afbeelding
Ardan schreef:Dichterbij huis heb je ook zoiets in Stolberg natuurlijk :)
Voor zover ik weet komen daar geen treinen twee keer op hetzelfde station.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Nee, maar wel op Hbf en na kopmaken op het 20 meter verderop gelegen 'Stolberg Hbf Bahnsteig 27' of zo :P
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ronald »

Oh ja, ik zie het. Dawisknie :D
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door baladid »

Je hebt in Duitsland ook ICEs die op Frankfurt Luchthaven, Frankfurt Centraal en dan weer Frankfurt Luchthaven stoppen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Nee, maar wel op Hbf en na kopmaken op het 20 meter verderop gelegen 'Stolberg Hbf Bahnsteig 27' of zo :P
Maar daar is wat mee, volgens mij is Hbf - > Hbf bstg 27 alleen op zondag, maar Hbf bstg 27 -> Hbf wel alle dagen van de week (want anders is de overstap Stolberg Stadt -> Eschweiler Tal niet te maken)

En het wordt nog ingewikkelder, want naast spoor 43 ligt al een spoor 44 klaar, waar de treinen uit Herzogenrath via Alsdorf over enige tijd hun eindpunt gaan krijgen, dan heb je dus treinen van Stolberg Altstadt via Stolberg Hbf naar Stolberg Hbf :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Berlingen

Bericht door Ardan »

Ben lekker aan het verderhobbyen in de loze uurtjes :)
Reichenbach is een Duitse stad die ik 10 jaar geleden al eens had uitgetekend op papier. Een jaar of twee geleden vond ik die kaart terug en ben ik het gaan nabouwen op de TS, alleen was dat bij mijn ex op de computer. En nu ben ik het weer aan het herbouwen op mijn laptop, maar dan wel wat beter :)

De kaart is nu nog klein maar wordt nog stukken groter. Lijnnummers in haakjes zijn voorlopige eindpunten, er wordt nog druk verder gebouwd en verlengd.

Afbeelding

De S4 is tot nu toe nog het meest uitgewerkt en is van Brandenburger Tor naar Campus Ost 5,4 kilometer lang. Ik heb alledrie de Berlijnse S-Bahntypes op de TS, maar de BR481 is te zwaar (trekt mijn laptop niet), en de 485 trekt te langzaam op (moet ik nog eventjes aanpassen). Dus ik rijd volledig met BR480 'Toaster'. Overigens kan die het lijnnummer S4 niet tonen want die bestaat in Berlijn niet, dus is het maar de S41. Hier zien we hem tussen Campus Ost en Universität in de ingraving.
Afbeelding

En nog een paar plaatjes rond station Starnberger Straße.
Afbeelding

Afbeelding

Rechtsonderin krijgt de U2 een klein beetje daglicht. Zulke korte putjes zie je in Londen ook wel bij oude cut-and-cover-lijnen.
Afbeelding

Afbeelding

:)
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten