Openttd

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Dat houdt precies in water staat. Als het gebouw waarop je klikt bijvoorbeeld "graan" heeft staan als geaccepteerde vracht, dan accepteert het graan :wink: En een station naast dat gebouw zal dan dus ook graan accepteren, mits het gebouw in het bedieningsgebied van het station ligt.

En vracht die door een station niet wordt geaccepteerd zal ook niet worden uitgeladen, dus daar verdien je niks aan. Enige uitzondering daarop is als je de optie "overladen" gebruikt. Dan wordt het wel uitgeladen, maar levert het alsnog niks op. Dat doet het pas als je met een ander voertuig de goederen of passagiers weer verder transporteert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Maar in een kolenmijn is er een gebouw waar staat geaccepteerd: passagiers (1/8), maar het station accepteert dat niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Voor de zekerheid nog even een foto met wat ik bedoel

Afbeelding
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

De OpenTTD-wiki geeft het antwoord: "Als een vierkant geen vracht van zichzelf kan accepteren, wordt het aantal genoteerd in 1/8'en. Er moet ten minste 8/8 van een vrachttype in een stationshandelsgebied liggen voordat het station die vracht gaat accepteren."

Daarom zal een station naast een kolenmijn dus geen passagiers accepteren. Een station naast een hoogoven wel, want als je daar kijkt zal je 11 vakjes vinden die 1/8 Passagiers accepteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Dank voor het antwoord. Hier kan ik wat mee.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik vind het overigens wel jammer dat je niet zelf een trein kunt volgen. Als je er op klikt krijg je alleen een klein schermpje waar je niet op kunt inzoomen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

Dat kan wel. Als je op de trein geklikt hebt en dat kleine schermpje geopend is heb je rechtsbovenaan een knop om de betreffende trein op het hoofdscherm te centreren. Wanneer je op die knop klikt terwijl je CTRL ingedrukt houdt ga je de trein in het hoofdscherm volgen.
Staat trouwens gewoon in de mouseover van die knop hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Haha, altijd overheen gekeken. Dankjewel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Wederom een vraagje, in het spel zie ik platforms aan 2 zijden van het spoor, maar hier zie ik verscheidene afbeeldingen met perrons aan één zijde van het spoor. Is daar iets voor nodig of zit het in instellingen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

In elk geval bij mij komen die perrons aan één kant uit de GRF met Nederlands perronmeubilair. Die kan je gewoon via de OpenTTD website downloaden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Gevonden! Dank voor je hulp wederom.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik heb nu al even een spel met alle genoemde features. Ik heb nu dus platforms aan slechts één zijde van het spoor, ik heb Nederlandse plaatsnamen en ik heb allerlei instellingen die het mogelijk maken om Nederlandse stations aan te leggen. Ook het wegenpack is nu Nederlands met de mogelijkheid om uit te breiden naar snelwegen. Nogmaals heel hartelijk dank voor jullie hulp.

In het spel ben ik begonnen met de grootste plaats Aalten te noemen en zo elk volgende plaats die verbonden wordt aan mijn netwerk te voorzien van de eerstvolgende plaatsnaam in alfabetische volgorde van grootte. Na Aalten komt dus Abcoude, daarna Akkrum, Alkmaar, Almelo, Almere enzovoorts. Er zijn ongeveer 400 stations, ik weet echter niet over hoeveel plaatsen die precies verdeeld zijn. Ik heb dus een kaart genomen met 700 plaatsen, waarvan er naar schatting zo ongeveer 150 tot 200 een treinstation zullen krijgen. De rest van de plaatsen krijgen de namen van de grootste plaatsen zonder treinstation of plaatsen die het tweede deel van een stationsnaam vormen. Zo neem ik van bijvoorbeeld station Kruiningen-Yerseke alleen Kruiningen over en zal het dus ook station Kruiningen worden. Yerseke wordt dan wel de naam van een andere plaats op de kaart. Ik zal spoedig eens wat kaartjes plaatsen van mijn netwerk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Zoals beloofd wat foto's van mijn netwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het spel is gestart in 1850 en het is nu oktober 1871 en dat betekent dat er enkel nog treinen zijn, de snelste treinen hebben een maximum snelheid van 76 kilometer per uur. Aalten is momenteel met 18 stoppende treinen per uur het belangrijkste station in het netwerk. Zoals te zien is op de kaart komt daar een groot deel van het netwerk ook samen. Den Haag is een station langs spoorlijn die gedeeld wordt door goederentreinen en personentreinen, maar verder geen knooppunt. Verder is opvallend de voor een deel losliggende goederenlijnen, die nergens de rest van het netwerk kruisen. De goederen die vervoerd worden zijn vooralsnog voornamelijk kolen. Naast Aalten zijn Apeldoorn, Den Dolder en vooral Culemborg nog belangrijke knooppunten waar veel overstapmogelijkheden zijn. De belangrijkste bundel is tussen Aalten en Apeldoorn, waar behoorlijk wat treinen rijden. De treinen zijn nu vroeg in het spel nog wel kort met 1 tot maximaal 4 wagons, maar meer is op dit moment ook nog niet nodig en de frequentie op elke corridor is 1x per uur een stoptrein met daarnaast op enkele trajecten ook sneltreinen en een intercity, al waren ze natuurlijk in werkelijkheid in de 19e eeuw nog niet als zodanig benoemd.
Laatst gewijzigd door Western Soldier op ma 24 jun 2019, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Openttd

Bericht door isadora »

Ik mis alleen de afbeeldingen 1,2 en 3.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik snap niet waarom ze niet zichtbaar zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door ArrivaBas »

Alsje wilt dat je foto's te zien zijn, kun je deze beter uploaden naar een site als Imgur of Tinypic.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Als het goed is werkt het nu wel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Openttd

Bericht door isadora »

:pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Normaal gesproken rijden de treinen bij mij rechts en normaal gesproken staan de seinen aan de rechterkant en dus bij dubbelspoor aan de buitenzijde. Op een nieuw aangelegde spoorlijn is het door technische redenen eenvoudiger om links te rijden en de spoorlijn is dan ook dusdanig aangelegd. De seinen komen daar dus aan de binnenkant te staan. Is er een manier om voor het stuk waar de 2 sporen naast elkaar liggen de seinen alsnog aan de buitenkant te plaatsen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door ArrivaBas »

Nee. Er is (nog) geen optie om seinen links van het spoor te plaatsen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Jammer, dan moet ik het maar doen met tussen de sporen in.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Toch nog een vraagje. Ik wil graag zo vroeg mogelijk beginnen in het spel, dus liefst rond 1850, maar het jammere is dat er geen road vehicles zijn waarmee je het klein vervoer kan beginnen. Weet iemand welk beschikbare GRF als eerste bussen heeft?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

EGRVTS begint al in 1800 met paard en wagens.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Levert dat wat op en wat vang je daarmee?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door ArrivaBas »

Vroeg starten met paardenkarren levert meer problemen dan opbrengsten. De koetsen zijn traag en vervoeren weinig passagiers, maar intussen groeien de steden vrijwel direct uit hun voegen als je niet oppast. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten