Wat vooraf ging…
Toen de Ariane-Expres begin vorig jaar (13 april jl.) naar Groningen kwam om onder de media-aandacht te vertrekken, hadden wij het dezelfde dag nog over vakanties: hoe deze besteed werden op spoorgebied en over allerlei andere dingen, kan me ook nog de discussie herinneren of het leuk is als een bekende in de buurt zit van jouw vakantiepark op perron 1a...
Zo ongeveer 3,5 maand later kwamen wij beiden erachter dat onze vakantieoorden op zo’n 5 km afstand van elkaar zaten en dat er voor een gedeelte overlap was: via msn/sms hebben we uiteindelijk afgesproken woensdag 1 augustus met een Rheinland-Pfalz-ticket te gaan reizen.
(En uiteindelijk bleek het toeval te willen dat we elkaar al eerder, ‘onafgesproken’, troffen te Trier: terwijl ik de fontein op de markt aldaar op de gevoelige chip aan het zetten was, bleek Daan daar ook te zitten met zijn familie, waarna ik aangesproken werd… Sta je toch even raar te kijken
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
De toer zelf
Na een laatste telefoongesprek de avond ervoor werd afsproken dat ik werd opgepikt op mijn vakantiepark rond 8.30: de auto was keurig op tijd aanwezig :pos: . Daarna zijn we doorgereden naar station Cochem, alwaar een ticket werd gekocht in de kaartautomaat. Nadat er een naam op was ingevuld, richting perron gelopen en nog even wat geplaat voordat onze trein zou arriveren.
Onze eerste bestemming zou Trier Hbf worden: een bestemming die met een loc+n-wagen (oud-Silberlingen) werd bereikt. Aldaar hét ideale barrijtuig tegengekomen, is het niet schattig?
Barrijtuigje
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
We besloten de reis te vervolgen naar Taben (met BR 425), aan de Saar gelegen. De omgeving onderweg is er prachtig, een indrukje:
Nadat we met een kleine vertraging te Taben aankwamen vanwege werkzaamheden, naar de brug gelopen die bij het station ligt en daarvandaan hebben we bijna een uurtje staan fotograferen. Dit leverde bijvoorbeeld zulke plaatjes op:
Daarna vervolgden we de trip naar Saarbrücken Hbf. Wederom werd er BR 425 ingezet: wat kunnen die dingen een irritante toon opleveren bij een constante lage snelheid zeg! Verder is het snel optrekkend materieel, wat voor de korte afstanden op zich helemaal niet slecht zit. Ook kennen ze daar nog wel WC’s : iets wat de NS straks in haar nieuwe sprinters jammergenoeg niet heeft, die op deze treinstellen zijn gebaseerd.
BR 426, het kleine broertje van de BR 425, te Taben
In Saarbrücken bleek meer dan genoeg te zien: van trammetjes die gedeeltelijk over het hoofdrailnet rijden naar Frankrijk tot IC-materieel aan toe. Een kleine impressie:
Franse Walvisjes van de SNCF, die de treindienst naar Frankrijk uitvoeren
Een trammetje van het soort dat ook over het hoofdspoornet kan rijden: voor meer info, klik hier
En afrangeren gebeurt hier nog door kleine, speciale rangeerlocs: is het niet leuk...?
Ook werden in Saarbrücken lolly’s uitgedeeld: aldaar kwamen we op het idee deze dingen ook in het verslag te verwerken. Uiteindelijk is het dus maar de titel geworden ;) . Hoe ze smaken durf ik niet te zeggen: wel leverde een rood iets mij een droom op thuis waarin ik stikte… Verder geen commentaar
![Steekt tong uit :P](./images/smilies/toungue.gif)
Daarna ging de reis verder naar Bad Kreuznach met een RE: deze keer een dieseltje van eht type BR 612. Het was zeker geen lighttrain, maar een nieuwe uit 2001 die nog vrij heavy is. Ze schijnen tevens te bestaan in een wit-rode IC-uitvoering :) . Vanuit de voorste bak heb je op de voorste plekken een prachtig uitzicht op de cabine en de vrije baan: de tussenmuur is nl. van glas en de stoelen staan gunstig!
De dieseltjes van de BR 612
Cabine
Uitzichtje, had scherper gekund maarja...
Gedurende de rit zijn er 3 noodoproepen uit 1 van de WC’s gekomen, ook stapte halverwege de Sicherheitsdienst in. Wat deze te zoeken had in de trein is ons echter onduidelijk gebleven… Het blijft in ieder geval prachtig om legaal over de schouder van de machinist mee te kijken en het prachtige landschap eens vanuit een ander perspectief te zien. Tevens is 160 km/h ervaren – dat is wat deze diesels kunnen halen en ook gehaald werd - op deze manier ook niet slecht!
Tussen Bad Kreuznach en Bingen (Rhein) Hbf reed ook een dieseltje: deze was van het minder luxe light-train type Talent: niet bepaald geweldig, desondanks wel leuk ...
![Steekt tong uit :P](./images/smilies/toungue.gif)
Talentje te Bad Kreuznach
Te Bingen werd deze IC geplaat, het mooiere spul:
En sporen hebben ze ook genoeg, of de bedenkers ervan sporen is een tweede ;) :
Vanaf Bingen mochten we nog een stukje mee in wederom n-wagens: het prachtige blijft toch dat de ramen ervan openkunnen en je dan lekker kan uitwaaien of kan gaan fotograferen. Het stuk van Bingen naar Koblenz Hbf loopt langs de Rijn: aan de overzijde van deze rivier loopt ook een andere spoorlijn. Wederom een impressie:
En toen werd Koblenz alweer genaderd: op een rustig en ongevaarlijk ogenblik kan je dan natuurlijk ook even mooi platen vanuit de trein, moet er natuurlijk geen reisgenoot van je voor gaan hangen :D (no offence Daan
![Steekt tong uit :P](./images/smilies/toungue.gif)
Aldaar werd even een stop gehouden bij de McDonalds: nadat ze mij toch weer eens een duurder menu hebben aangesmeerd dan ik nodig had (scheen goedkoper te zijn, maar alles was wel ineens maxi terwijl ik medium had besteld :? )… Het was in ieder geval voor een redelijke prijs en goed te eten: bovendien kan je er gezelliger zitten dan de Nederlandse Burger-King-stations.
Na uitgegeten te zijn, troffen we een aangename verrassing: een blauwe 181 stond gereed om de 101 af te lossen van de IC die naar Luxemburg gaat, aangezien eerstgenoemde meerdere spanningen aankan. Een cabinefoto vond de machinist ook geen probleem, dus deze moest natuurlijk ook worden gemaakt!
Cabine 181
Vertrek richting Luxemburg vanuit Koblenz
In Koblenz meer dan genoeg treintjes geplaat uiteindelijk: om de modem-forummers wat te sparen plaats ik lang niet alles, maar nog eentje moet geen kwaad kunnen ;) . Natuurlijk moest Murphy wel weer lekker bezig zijn door een behoorlijk aantal keren cargo’s door te laten komen terwijl we echt net bij het spoortje wegzijn van waaruit deze goed te platen waren… Maargoed: dit mocht de pret niet drukken natuurlijk!
Een vreemde combinatie: ’t loopt wat lastig door…
![Steekt tong uit :P](./images/smilies/toungue.gif)
Even voor half 9 besloten we de RE terug te pakken naar Cochem: deze keer Dostos-materieel. We kunnen terugkijken op een geslaagde dag!
(En dan denk je van het toeval af te zijn, maar dan blijkt achteraf dat we beiden vrijdags in Koblenz zijn geweest… Ook een mede-forummer (timtrein) bleek die dag tussen Cochem en Koblenz langs de baan te hebben gestaan, een lijn die bijna parallel loopt aan de weg die ik ben afgereden met mijn ouders om in Koblenz te komen… Desondanks beiden helaas die dag niet tegengekomen.)