
De reis begon op vrijdagochtend 13 oktober en voor mij een stuk eerder dan voor Ardan, aangezien Ardan een stuk dichter bij de grens woont. ;)
Omdat juist in die week werkzaamheden waren tussen Rotterdam en Dordrecht reed er slechts één keer per uur een trein vanaf Rotterdam Lombardijen naar Centraal. Gelukkig bood mijn moeder aan om op weg naar werk, mij dan maar op Alexander af te zetten, iets wat ik met beide handen aannam.
Op Alexander zette ik even een metro van de RET op de foto. De eerste metrofoto van de dag, maar zeker niet de laatste

Hier liep ik naar het perron om met de t12727 (die toen nog gewoon naar Leeuwarden reed…) naar Amersfoort te gaan. Dit betekende wel dat ik in Amersfoort een half uur overstap had op de t143, maar dat deerde totaal niet.
In Amersfoort aangekomen had ik dus een half uur voordat de t143 kwam. Daarom besloot ik even wat te gaan fotograferen, o.a. de t1527
Vervolgens liep ik maar even over het busstation en haalde ik een kop koffie bij de AH To Go. Toen dat gebeurd was, ging het maar naar spoor 1, want het was al 9:30. Op het perron aangekomen zie ik dat de t143 al +5 heeft. Nou ja, dat is niet zo erg.
Als hij komt aangereden, blijkt rijtuig 4 ineens verdwenen, waardoor rijtuig 5 (ons rijtuig) ineens het voorste is. Gelukkig keek ik dus op de schermen, anders was ik ineens in het verkeerde rijtuig gestapt.
Ik zocht de plaatsen, ging zitten en SMSte naar Ardan dat ik eraan zou komen en waar ik zat.
Na een reis van zo’n 40 minuten kwamen we aan in Deventer en stapte Ardan in.
In de trein praatten we wat bij en nadat we Almelo, Hengelo en Oldenzaal gepasseerd waren, waren we over de grens. De grote reis was begonnen!
In Bad Bentheim moest er van loc gewisseld worden: de 1700 ging eraf en er kwam een BR101 voor in de plaats.
Voor de locwissel:
Na de locwissel:
Hierna ging de reis zonder verdere problemen verder naar Berlin Hbf, waar we rond kwart over drie aankwamen.
Hier ging eerst onze trein op de foto naast een ICE-TD van de DSB:
Vervolgens kochten we een 48-uurs kaartje voor de zones A en B en gingen we richting onze jeugdherberg, om daar onze spullen neer te zetten. Omdat we al vanaf 15:00 in de kamer mochten, was dat geen probleem. We namen echter niet de snelste route, omdat we eerst gelijk met de ‘trots’ van de Berlijnse metro mee moesten: de U55. :D
Het metrostation Hauptbahnhof van lijn U55. Merk op dat voor het linkerspoor een hek staat:
Een (lees: de) metro op de U55. Overdag wordt deze met 4 bakken gereden, ’s avonds met 2:
Met deze metro legden we maar gelijk de hele lijn U55 af naar Brandenburger Tor. Hier stapten we over op de S1/S2/S25 naar Potsdammer Platz, alwaar we overstapten op de U2 naar Nollendorfplatz.
Daar zette ik een metro in de tegenrichting op de foto:
Nollendorfplatz is een bijzonder station, omdat alle Kleinprofil-metrolijnen (U1, U2, U3 en U4) daar normaal gesproken komen en het van U3 en U4 het eindpunt was. Omdat er in augustus echter werkzaamheden waren aan de U1 bij Gleisdreieck, reed de U1 niet tussen Wittenbergplatz en Möckernbrücke en werd Nollendorfplatz alleen aangedaan door U2, U3 en U4.
Wij namen de U3 naar Hohenzollernplatz, waar onze jeugdherberg vlakbij was gelegen.
Nadat we de zwaarste spullen in de kamer hadden gelegd, liepen we terug naar station Hohenzollernplatz, om met de U3 richting Krumme Lanke te gaan.
Onderweg stapten we even uit bij Thielplatz:
Station Krumme Lanke;
Vanaf Krumme Lanke liepen we ongeveer 2 kilometer naar het zuiden, om bij S-Bahn station Mexikoplatz (van de S1) uit te komen.
Onderweg kwam er nog een O405G voor de lens:
S-Bahn station Mexikoplatz:
Na een paar minuten wachten kwam de S1 richting centrum al aangereden:
Met deze S-Bahn gingen we naar Schöneberg, alwaar we overstapten op de S42, oftewel de Ringbahn. Omdat we echter naar Spindlersfeld wilden, stapten we bij Neukölln al weer uit om daar de S46 naar Schönefeld te nemen.
Op Neukölln komt onze S46 binnen, met links een Ludmilla:
Op Schönefeld stapten we dus uit en naman vanaf daar de S47 naar Spindlersfeld. Dit is een enkelsporig traject met één tussenstation en tevens de enige overweg van het heel Berlijnse S-Bahn net. Dit waren voor ons voldoende argumenten om even op en neer te reizen.

Stationnetje Spindlersfeld:
Bij Spindlersfeld kun je overigens overstppen op de tramlijnen 60 en 61, maar daar hadden wij geen zin in, omdat we nog even op Schöneweide wilden kijken.
Aangekomen op Schöneweide kwamen we er vrij snel achter dat de enige trein die hier normaal komt, nu niet reed wgens werkzaamheden. Omdat de rest van het station ook niet veel is, liepen we maar naar de tramhalte.
Het plan was om naar S-Bahn station Friedrichshagen te gaan, dus namen we lijn 63 naar Bahnhofstrasse/Seelenbinderstrasse en stapten we daar over op lijn 61, welke er gelijk achteraan zat:
Bij Friedrichshagen stapten we dus uit en liepen we naar de andere kant van het S-Bahn station voor een foto van lokaaltrammetje lijn 88 naar Alt Rüdersdorf:
Omdat deze tram maar een andere halte in zone B had, vonden we het geen nut hebben om mee te gaan. In plaats daarvan gingen we met de S3 naar Rahnsdorf, voor een ander lokaaltrammetje: lijn 89 naar Woltersdorf. Een leuk trammetje, maar die digitale displays vind ik echt niet staan :S :
Hierna gingen we met de S3 naar Alexanderplatz, om daar een hapje te gaan eten bij de Subway, want het was inmiddels 21:00. Alexanderplatz is op OV gebied toch wel zo’n beetje het centrum van Berlijn, zowat alles komt er: trein, tram, metro, S-Bahn en bus. Op Alexanderplatz staat ook deze bijzondere klok:
Toen we naar het perron van de U5 liepen, zagen we deze bijzondere metro, waarmee excursies gehouden worden:
Wij namen echter de U5 naar Frankfurter Tor. Toen we daar uitstapten, zagen we dat een heleboel jeugd van ongeveer onze leeftijd daar ook uitstapte. Wat ze daar deden, weten we nu nog niet, want wij stapten snel op tramlijn M10 (die zelfs om 22:00 nog elke 5 minuten rijdt

Met de M10 gingen we naar de Warschauer Strasse, waar we één halte eerder dan nodig was uitstapten. Dat zit zo: Warschauer Strasse heeft twee tramhaltes, eentje geeft alleen overstap op de S-Bahn en wordt bediend door de M10 én de M13 en de andere geeft een overstap op de U- één de S-Bahn, maar wordt lleen bediend door de M10, aangezien deze halte een kopeindpunt is en de M13 (i.t.t. de M10) met éénrichtingstrams rijdt. Hoewel wij wilden overstappen op de metro (U1), stapten we toch bij de eerste halte uit om bij de keerlus van de M13 te kijken en liepen we over de Warschauer Brücke naar het metrostation.
Op het metrostation namen we de U1 naar Kottbusser Tor. Daar zette ik een U8 richting Herrmann Strass op de foto…:
…en namen wij de U8 de andere kant op, terug naar Alexanderplatz.
Op Alexanderplatz gingen we vervolgens met de U2 naar Klosterstrasse, voor wat historische foto’s. Helass doet mijn camera het in het donker niet zo goed, dus zijn de foto’s nogal gelig. :( :
De oude metro stond helaas enigszins ingepakt :( :
Vervolgens gingen we met de U2 naar Spittelmarkt en liepen we richting metrostation Stadtmitte. We gingen echter niet met de metro, maar liepen verder en kwamen uiteindelijk bij de Brandenburger Tor uit:
Hiervandaan namen we weer de U55 naar Hauptbahnhof. Opvallendheidje tussendoor: bij alle Berlijnse metro’s zijn de ramen (helaas) volgeplakt met enorm irritante mini-Brandenburger Tors, behalve bij de U55, nota bene de enige metrolijn die daadwerkelijk bij de brandenburger Tor komt!
Eenmaal op Hauptbahnhof was het al 0:00 geweest en aangezien je na 12en alleen nog op de hele ueren de jeudgherberg in mocht, besloten we nog even door te reizen, via onder andere Zoologischer Garten. In elk geval kwamen we net na 1:00 met de U9 aan op station Güntzelstrasse en na een korte wandeling konden we de jeugdherberg in en naar bed.
Wordt vervolgd…