Nu het wat slechter weer wordt, heb ik weer wat meer tijd om eens wat verslagjes te maken van mijn tripjes van afgelopen zomer. Eén daarvan was een dagtochtje naar het Duitse waddeneiland Borkum op zaterdag 6 juli. Omdat ik alle Nederlandse waddeneilanden al eens gezien heb en er in de zomer met de bus vanuit Groningen een dagtocht mogelijk is leek me dat een leuk uitstapje. Hieronder volgt een fotoverslagje van wat ik zoal die dag tegengekomen ben. Ondanks het feit dat er niet veel OV-foto's te zien zijn, lijkt het me toch leuk om te laten zien dat er best wel verrassende ééndaagse tochtjes te maken zijn :D .
Met de eerste trein uit Amersfoort op zaterdag kan ik mooi op tijd in Groningen zijn. Om 9:10 uur vertrekt in de maanden juli en augustus een bus naar de Eemshaven, die daar aansluiting geeft op de veerboot van 10:10 uur naar Borkum. Voor €26.00 koop ik bij de Arriva-store een retourticket welke geldig is voor de bus naar Eemshaven, de boot naar Borkum en het aansluitende treintje.
De rit met de 15-meter-Integro van Arriva Touring duurt ruim een half uur door het lege Noord-Groningse landschap. Tegen tien uur komt de bus aan bij de aanlegsteiger van AG Ems, die de veerdienst tussen Eemshaven en Borkum (en tussen het Duitse Emden en Borkum) verzorgt.
De veerboot "Münsterland" ligt al klaar voor vertrek.
Na vertrek laten we al snel de Eemshaven achter ons.
De overtocht duurt ongeveer drie kwartier en Borkum is al vrij snel te zien aan de horizon.
Een soortgelijk schip met bestemming Emden komt ons vlak voor de haven van Borkum tegemoet.
Tussen de haven en het centrum van het enige dorp dat Borkum rijk is ligt een dubbelsporige smalspoorbaan, de "Borkumer Kleinbahn". Op dit traject van 7 kilometer en met een spoorwijdte van 900 mm rijden diesellocjes met "retrostijl"-personenwagens in aansluiting op de vertrekkende en aankomende veerboten. Bij aankomst van de boot staat het treintje al klaar. Duidelijk te zien is de "cross-platform"-overstap tussen boot en trein.
Diesellocje "Berlin" staat gereed voor vertrek en wacht totdat het treintje zich met de "scheepslading" heeft gevuld.
Met hooguit 30 km/uur boemelt het treintje richting het enige dorp van het eiland. Na ongeveer 20 minuten wordt het station in het centrum van het dorp bereikt, waar het bij aankomst een drukte van belang is.
De grootte van het eiland (en het mooie weer natuurlijk) lenen zich er bij uitstek voor om een verkenningstocht per fiets te gaan maken. Bij het station huur ik een fiets, ook bij de "Borkumer Kleinbahn". Bij dit bedrijf kun je voor alle vervoer op het eiland terecht. Ook de busdienst wordt door dit bedrijf uitgevoerd.
De fietstocht begint langs de duinrand waarna snel een bezoekje aan het (uitgestrekte) strand volgt.
Ik fiets verder het eiland over naar het kleine dorpje "Ostland", waar ook het eindpunt van de (enige) buslijn is.
Meer dan een paar boerderijen telt het dorpje niet.
Na een paar kilometer kom ik uit aan de waddenkant van het eiland, waar vandaan duidelijk de Eemshaven te zien is.
Ook zet ik nog even mijn eigen vervoermiddel van de Borkumer Kleinbahn op de foto :D .
De fietstocht gaat verder langs de Waddenzeedijk, die uiteindelijk halverwege de veerhaven en het dorp aan de hoofdweg uitkomt, met nog wat fraaie uitzichtjes onderweg.
Ik kom dus uit bij de hoofdweg van het dorp naar de haven, waarlangs gedeeltelijk ook het spoor ligt. Toevallig komt er net een treintje richting de veerhaven langs. De foto's geven een goede indruk van het landschap waardoor de spoorlijn loopt.
Onderweg naar de veerhaven kom ik een stoomtreintje tegen, die bij gelegenheid wat toeristische ritjes uitvoert.
Na nog even wat plaatjes te hebben geschoten bij de veerhaven fiets ik weer op m'n gemak terug naar het dorp.
Aan de Borkumer Kleinbahn liggen drie stations, naast de veerhaven en het station in het centrum is er ook een halte aan de Jakob-Van-Dykenweg, ergens in een buitenwijkje van het dorp.
Tegen vier uur ben ik weer terug in het dorp en vind het fietsen wel genoeg voor vandaag. Ik ga dus maar even het dorpje en de aanliggende boulevard met strand bekijken.
Uitzicht op het strand (met muziektent).
De boulevard met een aantal grote hotels.
Eén van de drie vuurtorens, dit de "nieuwe" vuurtoren. Het eiland heeft een "oude" toren, een "nieuwe" toren en een "nieuwste" toren.
Tegen half zes wordt het tijd om m'n fiets weer in te leveren en staat het treintje naar de veerhaven weer klaar voor vertrek.
Na een ritje van 20 minuten wordt de veerhaven weer bereikt, waar zojuist de boot binnenkomt.
Na drie kwartier varen komt de Eemshaven weer in zicht waar de bus van Arriva Touring weer netjes staat te wachten voor de rit naar Groningen.
Ik hoop dat dit verslagje een indruk heeft gegeven van dit Duitse Waddeneiland, dat toch weer heel anders is dan de Nederlandse. Vooral de boulevard en (grote) hotels is iets wat je op de Nederlandse eilanden niet zult vinden. Ook maakt de boel een behoorlijk versleten indruk. De boulevard staat hier en daar op instorten en de fietspaden zijn erg slecht. Maar er wordt ook wel wat opgeknapt hier en daar, dus dat zal vast wel een keer goedkomen. Al met al was het een leuk en verrassend dagje :Y .