
Om wat langer te kunnen blijven liggen, maar toch wat aan de dag te hebben zorgde ik ervoor dat ik net na zonsopkomst al in Utrecht was, maar dit deed ik niet met het OV, maar met de auto tot Vleuten. Hier stond ik dus iets voor negenen bij het station waar lijn 28 al klaar stond met Citaro G 4127 die door de opvallende display's niet te missen was:
Met deze bus ging de reis naar de Vleutenseweg. Een rit een lekker stille bus. Een heel verschil met de Van Hools van GVU. Ondanks het vroege tijdstip was de bus al vrij snel zitvol. Na een klein half uurtje kwam ik dan aan bij de Vleutenseweg aan waar lijn 37 naar Maarssen mij al tegemoet kwam met de 4124:
Hierna zou lijn 19 al direct moeten komen, maar dat duurde 'even'. Met 10 minuten vertraging en met een Citaro G in plaats van een 12 meter Citaro kwam lijn 19 dan alsnog langs:
Lijn 39 kwam hierna wel met de gebruikelijke Citaro:
Toen ging de reis verder naar Utrecht Centraal. De Centrumzijde, zoals het nu weer heet. Hier was lijn 4 nog te zien. Dat zal nog maar voor een paar weken het geval zijn, dus daarom ging deze op de foto:
Met wat tussenstops liep ik daarna naar het Janskerkhof. De eerste tussenstop was bij het voormalige Busstation Noord. De overkapping werd langzaam korter en het overgebleven deel is hier links op de foto te zien naast de 4044 op lijn 7 (met overigens een verkeerd geplaatst tekstvak op de foto):
Een klein stukje verderop kwam TCR ineens langs met de Integro 65. Deze reed blijkbaar op de NS-pendel tussen Utrecht en Houten of Den Bosch, maar was dus niet naar de Jaarbeurszijde, maar naar de Centrumzijde gegaan:
Voor een foto vanaf de andere kant van het busstation ging ik naar het Smakkelaarsveld. Net nadat de zon wat uitbundiger ging schijnen kwam de nieuwe lijn 16 naar de Vechtsebanen langs:
Bij het Vredeburg kwam lijn 36 naar Maarssen langs:
Om daarna uit te komen in de Lange Jansstraat. Hier stond een lange rij mensen. Later vond ik ergens dat deze mensen in de rij stonden voor kaartjes voor de band Editors. Links op de volgende foto met 2 Amba's is de rij te zien, die in werkelijkheid nog 3x zo lang was:
Nadat ik onderweg al 2 Citaro's langs zag komen op lijn 2 had ik de moet al opgegeven dat ik nog een Optare tegen zou komen op die lijn. Maar nadat ik net op mijn eindbestemming was (het Janskerkhof) kwam de 4301 langs. Het is nog steeds een opvallende bus, maar het ziet er beter uit dan de versie bij Arriva en Syntus:
De streeklijnen vanuit Zeist rijden bij Utrecht Centraal, zoals wellicht al bekend, door op andere lijnen. Hier goed te zien bij de nieuwe lijn 51 die hierna doorrijdt als lijn 47 naar Hoograven:
Hier viel mij ook pas op dat lijn 28 naar Vleuten hier niet de eindbestemming (Vleuten) filmt, maar Vleuterweide via Utrecht CS:
Toen had ik het hier in Utrecht wel gezien en ging de reis verder naar het oosten. Met lijn 8 naar Centraal om vanaf daar met de in mijn voordeel licht vertraagde IC t3035 naar Arnhem te gaan. Via Arnhem naar Twente, omdat hier nog een kans was op Plan V in de s7600. Net na aankomst was het al gelijk raak met de m466 die als Sprinter t7638 opweg was naar Nijmegen:
Ook de trein naar Zutphen reed met een Plan V :) (de 963) en hiermee ging ik dus ook naar Zutphen:
Dit werd een rustig ritje waarbij de trein steeds rustiger werd. Doordat ik nu de sprinter had, had ik een langere overstaptijd in Zutphen op de Stoptrein naar Twente. Rustig liep ik dus naar spoor 2b, waar naast de Spurt naar Winterswijk op 1b de gebruikelijke LINT binnenkwam. Geen rode zoals nu eigenlijk hoort, maar nog steeds een geel-witte. Hier te zien:
Alles was dus binnen nog steeds hetzelfde, zonder wc dus. Bij de eerste kruising kwam er wel een vernieuwde rode LINT langs en daarom besloot ik om een half uurtje pauze in te lassen in Goor, zodat ik alsnog een ritje ermee kon maken. Bij de vorige concessie reed Syntus op zaterdag met 8-persoonsbusjes en op zondag de 91 met Optares. Nu was dit op de zaterdag heel anders. Lijn 80 en 97 met Citea’s en 95 met een Optare. Hier zijn lijn 80 en 95 te zien:
En hier alleen de flink verlengde lijn 80 naar Westerhaar met een vrij lege Citea 3138:
Hier viel mij al op dat dit Twents-rood een stuk roder is dan bij de rode bussen van Connexxion. Bij de treinen was dit hierna ook goed te zien, want er was een kruising tussen een oude Twents-rode LINT van de lijn Almelo-Marienberg (de 44):
En de al genoemde vernieuwde LINT (de 41) voor deze concessie:
Hiermee ging de reis verder naar Hengelo. In de trein was nu goed te zien dat er een wc in zit. Het lijkt net een ingebouwde dixi-unit.

Na een klein kwartiertje kwam ik aan in Hengelo. Dit was nu geen stad meer met Twentse Amba, maar bijna alleen maar Twentse Citea’s, zoals deze van lijn 12 en 9:
Bijna allemaal Citea’s, want links hiervan stond er een ex-Connexxion Amba, de 3053 op lijn 53 naar Haaksbergen:
En later kwam ook nog Optare 3306 langs op de stadslijn 10:
Maar verder waren het Citea’s die hier langskwamen. Zoals hier te zien op de nieuwe lijn 50:
Met lijn 9 ging de reis daarna verder naar Enschede. Met een Citea dus, die voor mijn gevoel binnen meer herrie maakte dan de versie van Arriva in Zuid-Holland Noord.
Ook Enschede is nu een stad met vrijwel alleen maar Citea’s. Hier goed te zien bij het busstation waar alle lijnen klaar staan voor vertrek:
Maar hier waren er meer uitzonderingen in de vorm van Ambassadors. Hier komen ze langs. Eerst de 3049 als lijn 61 naar het centrum van Enschede:
De 3048 op lijn 5:
De 3256, waarbij de 2 nauwelijks te zien is doordat het een heel klein zwart cijfertje is:
De 3250, waarbij het verschil met de Citea’s alleen maar te zien is door de voor –en achterkant en niet door missende logo’s of een ander display:
En als laatste Amba de 3058 op lijn 1, al kun je dat op de foto niet zien:
Maar net zoals in Hengelo zie je ook hier vooral Citea’s, zoals deze 3131 op lijn 4:
Voor de foto’s uit de regio wil ik wat zonniger weer hebben en dat was het nu niet echt. Daarom ging de reis hierna weer verder. Opnieuw had ik geluk en trof ik in de s7000 Plan V. Een extra rijdende 7000 ook de (de t7056) door het Dickens festijn in Deventer. Hier zijn de 3 V-tjes te zien op spoor 4a:
Met deze V-tjes ging de reis naar Almelo. Onderweg trof ik als tegentreinen alleen maar SGMm aan, dus ik had het goed getroffen.

En daarna onder de kenmerkende overkapping over de perrons en spoor 3b:
Ook in Almelo rijdt Syntus nu rond. In tegenstelling tot de andere steden kwam ik hier alleen maar Citea’s tegen, zoals deze 3121 op stadslijn 26:
Net als in Enschede heb je hier een moment dat er van alle haltes bussen tegelijk vertrekken. Hier is dat 1 minuut over het hele uur. Hier op de foto is dat moment voor 16:01 uur te zien met links de 2 bussen voor de verlengde lijn 66 en rechts de 2 haltes voor de stadslijnen:
Toen alle bussen wegwaren had ik het hier wel gezien en ging ik met de eerstvolgende IC weer terug naar Utrecht. Op Centraal haalde ik wat avondeten en ging ik voor het laatste stukje met de Sprinter naar Vleuten. Daar was het inmiddels donker geworden, maar ook nu stond er weer een lijn 28 naar De Uithof klaar. Daarom maakte ik ongeveer dezelfde foto als de eerste foto in dit verslag, maar dan met donkere omstandigheden:
Vanaf Vleuten ging de reis dit keer niet meteen naar huis, maar naar IJsselstein. Naar de grootste kerstboom van het land, de 365 meter hoge Gerbrandytoren. Vanuit de trein was hij al te zien, dus het was duidelijk dat de lichtjes het deden. Vanaf de Industrieweg (vlakbij de halte Ewoud/Boerhaaveweg van lijn 195/295) was de toren goed te zien. Hier te zien onder toezicht van de maan:
En zonder maan:
Als afsluiter van dit verslag een foto van wat verder weg. Vanaf de Lekdijk tussen Lopikerkabel en de afslag Nieuwegein-Zuid aan de A2 bij de Jan Blankenbrug:
En na een rustig ritje kwam ik rond 19:00 uur weer thuis na deze leuke dag.