In dit verslagje behalve voor de treintjes ook aandacht voor diverse kastelen en landhuizen, waar mijn regio ramvol mee staat :)
We beginnen met de fraaie skyline van de Deventer binnenstad, gezien vanaf de Wilhelminabrug. De spoorbrug ligt links achterin.
Na aan de linkeroever de Gelderse grens te zijn overgestoken ging het een stukje langs de IJssel op..
..en na 11 kilometer onderweg te zijn geweest bereikte ik de ruïne van kasteel Nijenbeek. Het is niet exact bekend hoe oud dit kasteel is, de oudste vermelding dateert uit 1266. Tijdens de Gelderse Oorlogen (1502-1543) kwam het kasteel in bezit van Karel van Gelre, die een groot deel van het kasteel liet slopen, maar de donjon liet staan. De donjon is nog wel een paar keer verbouwd tot bruikbare woontoren, maar uiteindelijk is het onderhouden gestaakt. Ook de bevrijding heeft flinke schade aangericht. Door de bouwvallige toestand is de ruïne niet toegankelijk.
Hierna reed ik door richting station Voorst-Empe, waar uiteraard de fiets even geparkeerd werd voor een plaatje van de trein.
Landelijke rust, op het geluid van de overweg na.
Bij de overweg zag ik een maatregel tegen spoorlopers dat ik nog niet eerder had gezien.
Een kleine twee kilometer verder ligt het Huis te Empe, dat dateert uit ongeveer 1550 en is gebouwd door de toenmalige burgemeester van Zutphen.
Weer twee kilometer verder ligt Huis Voorstonden. Het particulier bewoonde en niet toegankelijke huis is sinds 1825 in deze staat na een vergaande verbouwing. Het landgoed eromheen is in bezit van Natuurmonumenten en vrij toegankelijk.
En nog weer een stuk verder ligt Groot Engelenburg, heel dicht bij station Brummen. Komt uit 1624 nadat het oorspronkelijke kasteel in de late middeleeuwen was verwoest. Het is nu een hotel/resort met een grote golfbaan erachter.
Terug naar de treintjes. Ook op station Brummen ging de fiets even aan de kant, voor onder andere deze ICR-stam die zich door het station spoedt op weg naar Arnhem.
Gevolgd door de sprinter.
Nogal historisch bakbordje..
Sprinter naar Zutphen.
Hierna reed ik door naar Zutphen, waarbij onderweg dezelfde sprinter weer op de plaat kon, maar dan de andere kant op..
Op het station een beetje rondgeneusd, de hoofdreden van het bezoek was het aldaar gevestigde toilet :')
Busstation. Buurtbusjes niet te zuinig daar trouwens, ben er onderweg heel wat tegengekomen.
Chipkaartchaos.
Hendig sjiek informatiesysteem in de fietsenstalling :D
En een Arriva-Syntus-één-tweetje.
Terwijl de schaduwen zoetjesaan weer wat langer begonnen te worden passeerde ICM de brug over het Twentekanaal bij Eefde..
...en een paar honderd meter verder een Lint de overweg.
Als laatste treinfoto van vandaag ICR naar Roosendaal bij de overweg Lindeboomweg.
Toen ik Gorssel voorbij was was ik toch wel blij dat de goeie ouwe Lebuïnustoren weer boven de bomen uit kwam steken :) We sluiten af met het laatste restant van het Deventer straatspoor op de kruising Hanzeweg-Industrieweg :)
Wij danken U voor de aandacht :)