In opdracht van Transdev Deutschland werd er meegeholpen aan het transport van vluchtelingen vanaf de Oostenrijkse/ Duitse grens. Transdev had deze opdracht weer in de wacht gesleept (opdrachtgever Deelstaat Beieren). Connexxion leverde 7 bussen, waarvan wij als eerste zouden arriveren.
In eerste instantie zouden we vrijdagavond "beladen" vanaf Epe naar Parsberg rijden en dan door naar ons hotel in München, alleen deze rit werd verplaatst naar zaterdagavond. Zodoende vertrokken we zaterdagmorgen leeg naar Duitsland, om de planning van Transdev niet te veel door de war te schoppen. Bijna alle bussen (ook van Duitse bedrijven) reden met dubbele bemanning. Dit om indien mogelijk na de rit weer terug te kunnen keren naar Beieren.
Zaterdagavond arriveerden in München bij ons hotel. En de zondag hadden we een dag vrij (24 uur rust) en konden we de toerist uithangen.
Bus geparkeerd, vlakbij hotel.
Met de Ubahn vanaf Moosach naar het centrum.
Lijn 52 bij Marienplatz. Helaas regende het de hele dag.
Hier ga ik altijd naar toe als ik in München ben. Onofficiële Michael Jackson gedenkplaats of hoe je het ook noemen wilt.
Nog op familiebezoek, uitstaphalte Nordfriedhof. Als je toch in de buurt bent en ov dagkaart hebt, dan cross je wel even door München.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Maandag mochten we dus aan de slag. We reden samen met een andere bus richting Griensteidl GmbH (Transdev dochter). in Grobenzell. We hadden ook maar meteen uitgecheckt bij ons hotel. Aangezien alle ritten begonnen vanaf Passau besloten we daar hotel te boeken. Scheelde ons chauffeurs weer 2 uur extra rijtijd. München zouden we de rest van de week niet meer aandoen. En tanken konden we nog doen met DKV/Shell passen.
Bij Griensteild GmbH.
Twee schoolbussen.
Na twee uurtjes rijden arriveerden we in Passau bij commandocentrum. Boekten meteen hotel en pakten 9 uur rust. We zouden pas in de avonduren/ middernacht rijden. En meteen waren bijna terug in Nederland, want we mochten richting Kerpen.
Uitzicht vanaf commandocentrum.
Setra.
Bus van Defensie.
Bus van Duitse politie. Deze kunnen blijkbaar 130km/h volgens oom agent.
Komen en gaan van bussen vanaf commandocentrum.
Uitzicht vanuit hotel 1. Daar konden we niet de hele periode blijven aangezien ze al boekingen hadden. Dus na 3 dagen moesten we daar weg.
Integro.
O408.
Lopend richting hotel 2 in Passau.
Uitzicht hotel (2).
Netjes in midden geparkeerd door collega. Kon niks meer voor of achter
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Samen met collega's terug richting Beieren. Ivm files haalden we het niet om meteen terug te rijden naar het zuiden. Dus sliepen we een nacht in plaatsje Visselhovede.
Enige foto die gelukt was in Visselhovede
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Deze was duidelijk mislukt
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
En hier nog wat foto's van Passau zelf.
Kade aan de Donau
Verderop langs de Donau.
Centrum.
Waar de Donau en Inn samenkomen.
In de Dom van Passau. Schijnt de grootste orgel van Europa te zijn, volgens mijn collega.
DB IC rijtuig. Passau Bahnhof
Minder geslaagde foto van de RE naar München.
Db Ostbayernbus.
Citaro streekbus.
MAN Neoplan, hopelijk ooit bij Tours. Ideale 2 verdiener. Blijven hopen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Passau ZOB.
Irisbus, grotere variant
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Mooie Mercedes O405 Geleed.
Foto's van binnen de opvang/ commandocentrum.
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-ecUbQun4HW8/Viq8Pbg2clI/AAAAAAAASt0/zzytwWFMzgI/s640-Ic42/IMG_20151019_231045.jpg)
Hier sliepen ze dus.
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-hxTRqTXVifA/Viq8PaF_VdI/AAAAAAAASt0/SUHdPx5vOh4/s640-Ic42/IMG_20151019_231035.jpg)
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-BGs42JBf290/Viq8PWLm0KI/AAAAAAAASt0/lBkBRCMGQS4/s640-Ic42/IMG_20151019_231008.jpg)
Tekeningen van de kinderen.
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-Q0KK274W5N0/VktgeDLqA6I/AAAAAAAATTI/XNAyT8DUDQs/s640-Ic42/IMG_20151026_120407.jpg)
Gemoederen liepen soms hoog op.
![Afbeelding](https://lh3.googleusercontent.com/-Ff-HUWB4PHI/VktgePUViMI/AAAAAAAATTE/eTGpzvwuqa0/s640-Ic42/IMG_20151026_115719.jpg)
Evenmenten hal in Passau omgebouwd tot opvang. De eerste opvang (bij commandocentrum) kon de toevoer niet meer aan.
Uiteindelijk zouden we (mijn medechauffeur en ik) maar 4 ritten ritten (maar wel ruim 3300 km gemaakt) gereden. En ook voornamelijk in de avond/ nachturen. De Duitse collega's reden af en aan, wij waren meer reserve. Het was een soort werkvakantie.
Iedereen had er meer van verwacht, maar neemt niet weg dat dit gewoon een bijzondere opdracht was. Je hoort er over en ziet beelden op tv, maar om met eigen ogen te zien van dichtbij is toch wel apart (ik weet niet eens of dit het juiste woord).
Je zag bij de meesten ook gewoon de wanhoop in de ogen. Tuurlijk, hier en daar zitten ook gelukszoekers bij. Maar zekers ouders met kinderen daar zie je de wanhoop in. Voor hun kinderen houden ze de schijn op, maar ondertussen. Ze weten dat ze in Duitsland zitten, maar verder?? Waar gaan we naar toe, hoelang blijven we. We willen door naar Zweden.
Instructies waren vooraf ook duidelijk van Transdev. Onderweg nergens stoppen, alleen voor chauffeurs wissel. Deze mensen illegaal, zijn (nog) niet geregistreerd. Eerste rit ook braaf uitgevoerd, hoewel het niet lekker zat. Het zijn geen beesten wat we vervoeren. Daarna tijdens de overige ritten wel even de deuren open gedaan tijdens chauffeurswissel (bij die onbemande parkeerplaatsen langs de snelwegen). Zodat ze even konden roken, naar de wc gaan, kind verschonen of wat dan ook. We probeerden er het beste er van te maken, hoewel alle ritten erg rustig verliepen. De meesten waren erg moe en sliepen voornamelijk.
Onze Duitse collega's waren veel beter voorbereid ook. Zij hadden bijvoorbeeld de eerste 4 banken vrijgehouden en met plexiglas of lint afgezet. De passagiers moesten daardoor via de achterdeur instappen. De voorste deur was alleen voor chauffeur en bijrijder. Ze waren ook erg op hygiëne.
Anderen hadden plastic zeil over alle stoel heen gedaan, werkten met handschoenen (wat wij de vanaf onze 2e rit ook deden). Op zich logisch ook. Velen zijn al ruim 2 of 3 weken onderweg van waar ze ook vandaan komen, zonder fatsoenlijke douche of wat dan ook. En het zijn niet alleen maar Syriërs, maar ook Aziaten. Mensen uit Afghanistan. Overal waar het momenteel niet veilig is.
En ook zag je bij de opvang de frustraties soms bij de medewerkers en politie. Dit vooral vanwege de communicatie. De meesten van de vluchtelingen spreken weinig of gebrekkig Engels. En de Duitse medewerkers spreken weinig tot geen Arabisch (waarvan er weer diverse dialecten schijnen te zijn).
Al met al, bijzonder om mee te maken en schijnbaar is er is januari weer een uitvraag van Transdev hiervoor. Ik ga dan sowieso weer, weet nu een beetje hoe het reilt en zeilt.