Link naar deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13186
Op de RE6 tussen Westerland(Sylt) en Hamburg-Altona zet DB Regio hoofdzakelijk diesellocomotieven van de serie 245 van NAH.SH met rijtuigen in. Alleen in de vroege ochtend of late avond wil er nog wel eens een treinstel worden ingezet op het deeltraject tussen Westerland en Husum, waar dagelijks in de spits (óók in het weekend) een halfuursdienstregeling wordt gereden.

Een stuk kopser ziet het geheel er heel anders uit. Te zien is dat de maximum snelheid op dit trajectdeel 140 km/u is. Opvallend is tevens dat de treinen tussen Klanxbüll en de 5 km verderop gelegen Hindenburgdamm een klein heuveltje moeten bedwingen.

Omdat er in Klanxbüll nog vier andere fotografen aanwezig waren kon ik met hun meerijden naar het verste punt tot waar je met de auto / te voet kan komen. Het scheelde me 2x zo'n 6km lopen...
De Hindenburgdamm is een dam die het Noord-Friese eiland Sylt met het vasteland van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein verbindt. De dam heeft een lengte van elf kilometer en er loopt alleen een dubbelsporige spoorlijn overheen. Het heeft een bijzondere ontstaansgeschiedenis.
De populariteit van Westerland als badplaats leidde ertoe dat er in 1910 een serieus plan kwam om een spoordam aan te leggen. De Eerste Wereldoorlog had als gevolg dat deze plannen werden vertraagd. Na de oorlog werd Duitsland verplicht om Tønder en de haven van Højer aan Denemarken over te dragen. De inwoners en bezoekers van Sylt moesten via Højer en Tønder reizen om op het Duitse vasteland te komen.
Deze situatie was voor velen onaanvaardbaar. Middels een volksraadpleging moesten de eilandbewoners kiezen tot welk land ze wilden behoren, Duitsland of Denemarken. De Duitsers boden aan een dam te bouwen als voor Duitsland gekozen zou worden. Massaal kozen de inwoners van Sylt voor Duitsland. De dam werd geopend op 1 juni 1927 en is vernoemd naar Paul von Hindenburg, rijkspresident van de Weimarrepubliek.


Ook op zondag 30 april 2017 reed het koppeltje 218'en volop mee met de vele DB Auzozug Syltshuttles.

De enkeldekswagens vervoeren vaak vrachtwagens en touringcarbussen en hebben in het weekend een grotere kans onbeladen te blijven. Het Mercedes Sprinterbusje aan de lok is voor bestuurders van motoren, zij mogen namelijk in tegenstelling tot de inzittenden van een auto, niet op/bij hun motor blijven.
Iedere 2,5 uur rijdt RDC een autotrein tussen Westerland(Sylt) en Niebüll v.v. RDC rijdt met twee wagensets en twee locomotieven, beiden staan dus lang over op de eindpunten.

Lehnshallig is een vrij recent aangelegd kruisingsstation waar bijna elk kwartier kruisingen plaatsvinden tussen de autotreinen en de regionale stoptrein. Het ligt tussen Klanxbüll en Niebüll in en hierdoor verhoogd het de capaciteit op dit baanvak. Toch is Westerland-Niebüll overbelast verklaard en bij vertragingen van een trein treedt al snel het domino-effect op.
Ruim een half uur na RDC kwam de volgende Intercity uit Westerland(Sylt) door. Helaas stelde mijn camera verkeerd scherp waardoor de plaat onscherp is geworden. Gelukkig was het plan toch al om de trein te achtervolgen en nogmaals te maken bij het 3 km ten zuiden van Niebüll gelegen Risum-Lindholm. Dit is mogelijk omdat er in Niebüll ruim een kwartier stilstand is gepland om rijtuigen uit Dagebüll bij te plaatsen. Zaterdagochtend stond ik hier overigens ook, maar toen zat er een dikke wolk voor de zon op het moment van doorkomst.

Na de foto van de 218'en in Risum-Lindholm werd weer teruggereden naar de omgeving van Lehnshallig om hier het aanwezige koolzaadveld te combineren met armseinen en treinen. Na wat zoeken kon de mooiste compositie gevonden worden met 3 armseinen, vlnr het uitrijsein richting Niebüll rechterspoor, het uitrijsein richting Niebüll linkerspoor en het inrijsein van Lehnshallig richting Klanxbüll.

Omdat hier veel treinkruisingen plaatsvinden wordt de trein die het eerst Lehnshallig binnenrijdt linkerspoor binnengenomen waarna de kruisende trein niet door de wissels hoeft en door kan rijden richting Klanxbüll. In dat geval blokkeert de tegentrein het vrije zicht tussen beide uitrijseinen zoals op de voorgaande foto.

De laatste foto's van de prachtige zondag 30 april 2017 werden gemaakt bij Risum-Lindholm.

Dagelijks rijdt DB Fernverkehr vier IC's tussen Hamburg en Westerland op Sylt, ongeveer elke twee uur.

Gemiddeld 1x per uur rijdt DB Fernverkehr de Syltshuttle Plus tussen Bredstedt, Niebüll en Westerland(Sylt). Deze worden gereden met dieseltreinstellen serie 628 welke in de Intercity kleuren zijn gestoken. Tussen Bredstedt en Niebüll wordt op eigen kracht gereden en tussen Niebüll en Westerland rijdt het stel mee met de Syltshuttle van DB Autozug.


In het volgende, laatste deel, gaan we onder andere naar het Duitse station van het type Harlingen, brengen we een bezoek aan de hoofdplaats van Sylt, Westerland, en word ik bijna gestoken door een zwerm bijen.