Op zondag 4 juni vertrokken we ’s avonds met de Stena Line vanuit Hoek van Holland naar Harwich.
Voordat we op de boot mochten, konden er nog (tegenlicht)foto’s gemaakt worden richting de zee:

Na vertrek kon de aanlegplaats op de foto gezet worden:

Net na vertrek kruisten we dit grote containerschip, de Ebba Maersk:

De zonsondergang vanaf het schip:

Hierna werd nog een ale gedronken in de bar om vervolgens te gaan slapen, aangezien de ontscheping al rond 7:00 (plaatselijke tijd) was.
De eerste bestemming deze vakantie was Cheddar, in Somerset.
Cheddar is vooral bekend van de kaas en de kloof die naast het dorp ligt en waarvan ik enkele foto’s heb:

Vlakbij Cheddar ligt de plaats Wells, die vooral beroemd is vanwege zijn mooie kathedraal:

Een bus, met op de achtergrond de kathedraal:

De dichtstbijzijnde grote plaats is Weston-super-Mare, wat ook een station heeft, gelegen aan de spoorlijn Taunton – Bristol. Op dinsdag 6 juni werd een bezoek gebracht aan dit station:

De basisbediening van dit station bestaat uit een uurdienst Taunton – Cardiff (via Bristol) en een uurdienst Weston-super-Mare – Bristol. Op een enkele langafstandstrein van CrossCountry na, worden alle treinen geëxploiteerd door Great Western Railway, voorheen bekend als First Great Western.
Een trein van deze maatschappij, bestaande uit een Class 153 + 150, komt binnen vanuit de richting Taunton:

Niet veel later kwam uit de andere richting een Class 158 binnen:

Omdat deze hier keerde, kon ik die trein bij vertrek nogmaals fotograferen en hierbij de trein met het station combineren:

Vanaf het viaduct waar ik op stond, kon ik ook de busstalling …..:

… en rijdende bussen op de foto zetten:

Terug op het station, kon vanaf het perron nogmaals een Class 150 naar Cardiff op de foto gezet worden:

Hierna liep ik nog naar een ander viaduct, om een Class 150 vanuit Bristol op de foto te zetten. Dit was overigens de enige trein die ik die dag zag die al de kleurstelling van GWR heeft:

Hierna was het de bedoeling om even bij het strand te gaan kijken, maar het waaide zo hard dat ook al het zand werd weggeblazen, zodat dat idee enigszins werd losgelaten. Wel kon nog een foto worden gemaakt van het Knightstone Island wat een soort schiereiland is en voor de kust van Weston-super-Mare ligt:

Deels langs de kust werd naar Clevedon gereden, alwaar nog enkele foto’s van de kust gemaakt konden worden:

Net voor 17:00 uur zou er op het station van Weston-super-Mare een Intercity vanuit London Paddington aankomen. Deze wilde ik heel graag op de foto zetten en daarom werd op de terugweg naar Cheddar nog even een tussenstop gemaakt bij het station. Op hetzelfde viaduct als eerder kon deze Intercity 125 op de foto gezet worden:

Terwijl ik terugliep naar het station kon deze bus nog op de foto:

Onderweg naar Cheddar moest in Banwell bij een wegversmalling even op deze bus gewacht worden:

Op woensdag 7 juni werd de West Somerset Railway bezocht. Deze museumlijn ligt tussen Bishops Lydeard en Minehead en is met een lengte van 20,5 miles (33 km) de langste (normaalsporige) museumspoorlijn van Engeland. Voorbij Bishops Lydeard is er een aansluiting op het nationale spoorwegnet, maar deze wordt niet vaak gebruikt.
Op deze dag waren er drie treinen actief: twee stoomtreinen die elk twee retourritten rijden (allebei startend en eindigend op een ander eindpunt) en één dieseltreinstel, die één retourrit vanaf Bishops Lydeard rijdt.
De opstapplaats deze dag was Bishops Lydeard, wat op ongeveer een uur rijden van Cheddar lag.
Bij aankomst stond de eerste trein, getrokken door loc 53808, al klaar:

Toevallig ging er met die rit ook een basisschoolklaas mee en uiteraard moesten de leerlingen ook poseren naast de stoomloc terwijl een begeleidster vanaf het viaduct een foto nam ;) :

Vanuit de trein kon het heuvelachtige landschap op de foto gezet worden:

Uiteraard kon in de bochten ook de stoomlocomotief zelf op de foto gezet worden ;) :

In Williton werd gekruist met de andere stoomtrein. Helaas was de WSR vandaag niet erg creatief met de materieelinzet, want de andere ingezette stoomlocomotief was de identieke 53809 :') :

Bijna anderhalf uur na het vertrek uit Bishops Lydeard werd eindpunt Minehead bereikt:

Een deel van de voorzijde van het station:

Ongeveer 40 minuten na aankomst van de stoomtrein, zou de dieseltrein al arriveren. Ik liep daarom naar een (onbewaakte) spoorwegovergang net buiten Minehead om deze op te wachten. De dieseltrein bestond uit bakken Class 115:

Omdat de stoomtrein ongeveer 10 minuten later alwaar zou vertrekken, kon ik deze op de foto zetten met de “skyline” van Minehead op de achtergrond:

Onderweg terug naar het station kwam ik toevallig nog de rangerende DMU tegen:

Minehead ligt aan de zee, al was het op dat moment eb:

Minehead werd maar kort bezocht en ik heb er weinig foto’s gemaakt.
Net na 14:00 kwam de trein getrokken door de 53809 binnen:

Helemaal aan het eind van het perron kon deze loc gecombineerd worden met de 4110, die op restauratie wacht:

Nu kon er ook eens een foto gemaakt worden waar de hele loc goed op stond :) :

Met de door deze loc getrokken trein werd de terugreis aanvaard. Het eerste station na Minehead is Dunster en in deze plaats ligt ook een kasteel:

Het tweede station is Blue Anchor en hier werd ditmaal uitgestapt. Blue Anchor heeft echt de uitstraling van een typisch Engels plattelandsstation :D :

Blue Anchor heeft ook een seinhuis:

Ook Blue Anchor ligt bij de zee:

In Blue Anchor werd even over het (kiezel)strand gelopen en een ijsje gegeten. Exact een uur nadat we waren uitgestapt, kwam de volgende trein er alweer aan en dat was ditmaal de dieseltrein:

Omdat deze keer gekruist werd in Blue Anchor, konden de stoom- en dieseltrein samen op één foto:

De DMU’s van dit type hebben als eigenschap dat er alleen een ruit zit tussen de bestuurderscabine en het reizigerscompartiment, zodat je met de machinist kunt meekijken. Hiervan maakte ik gebruik om het binnenrijden van station Washford te fotograferen:

Eén station verder, in Watchet, werd de trein alweer verlaten. Hier konden de railbus, een echte bus en de kerk samen op de foto:

In tegenstelling tot Washford, ligt Watchet ook weer aan het water:

Vanaf de andere kant van de haven kon een overzichtsfoto van het dorp gemaakt worden:

Na wederom een uur wachten, kwam de volgende (en laatste) trein naar Bishops Lydeard eraan, getrokken door de 53808. Ik besloot deze op te wachten vanaf de loopbrug vlak voor het station om deze foto te kunnen maken:

Gelijk na het maken van de foto moest, ik wel naar het station lopen, maar zonder enige moeite haalde ik de trein en na een rustige rit werd om 17:45 beginpunt Bishops Lydeard weer bereikt.
Onderweg viel wel op dat er op de stations van Stogumber….:

…. en Bishops Lydeard plantenbakken in de vorm van een trein zijn geplaatst:

Na het maken van een allerlaatste foto van de stoomlocomotief….:

… werd de terugreis naar Cheddar aanvaard en kwam er een eind aan deze dag en tegelijk ook aan dit verslag.