Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2354
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door julsteren »

Gutentag!
Op zondag 2 juli 2017 was het voor mij wel weer tijd om een rondje NRW te maken. Gewoon omdat het kan. NRW riep mij om weer een rondje te komen maken. :Y Dus daar ging ik dan weer, zoals gebruikelijk kom ik jullie weer verblijden met een fotoverslag. De foto's zijn erg groot, dus lees dit verslag niet via een mobiele-data verbinding. Daar gaat je bundel :@

Afbeelding
Enschede, iets voor 9. De Talent van DB Regio die mij als eerste naar Dortmund Hbf mag gaan brengen. De overstap was een beetje krap vanuit de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] (de eerste van de dag die naar Enschede reed), dus het kaartje werd gehaald in de trein.

Afbeelding
De TBP geeft hem ook aan, 9:02 RB naar Dortmund Hbf!

Afbeelding
Het interieur. Het stoptreintje is dus uitgevoerd met een kaartautomaat in de trein, ook een toilet, waarvan de deur direct bij de kaartautomaat is, in het krappe gangetje. Hier loopt het regelmatig vast :')

Afbeelding
Geheel volgens traditie, een berg wisselgeld.

Afbeelding
Onderweg stopt de trein op vele nietzeggende plekken als Bork.

Afbeelding
Nog zo'n stationnetje, Dortmund-Kirchderne. Eigenlijk ook een nietszeggend gat, enkel de prefix Dortmund laat het wat lijken.

Afbeelding
Dortmund Hbf. Ook wel weer fijn om na 2 uur in een talent weer je benen te kunnen strekken, hier een BR420 die weer in het Ruhrgebied zijn baantjes trekt.

Afbeelding
DB Fernverkehr was ook vertegenwoordigt hier in Dortmund. Ze kwamen aan met een ICE2.

Afbeelding
De volgende trein. RB53 naar Iserlohn, ik ga maar mee tot Schwerte. Geheel volgens traditie was een van de deuren van het treinstel defect.

Afbeelding
Vlak voor vertrek kwam de RE57 uit Brilon Stadt en Winterberg binnen. Die rijden dus spontaan met deze talentjes, vorig jaar reden ze nog met LINT, en dat hebben ze jarenlang gedaan.

Afbeelding
Ijskoffie. Helemaal wakker was ik ook nog niet.

Afbeelding
Station Schwerte, met mijn volgende trein, RE13 naar Venlo, ik neem hem maar tot Wuppertal-Oberbarmen :Y

Afbeelding
Onderweg naar Oberbarmen kwam ik nog langs deze Abellio werkplaats waar de flirtjes van de oude generatie worden onderhouden, de flirtjes die rijden op de route Essen-Siegen via Hagen en een treindeel voor Iserlohn.

Afbeelding
En niet veel later zat ik in de metro-zweefmolen van Wuppertal.

Afbeelding
Tegenzweeftram, er is een gemixte inzet van nieuwe en oude wagens, dit is een wat oudere, ik zat ook in een ouder wagentje.

Afbeelding
Een ouder wagentje op Wuppertal Hbf.

Afbeelding
En hier een wat nieuwer wagentje, niet de beste foto (beetje bewogen en hekje voor de neus van het voertuig, maar wou graag een foto) -o-

Afbeelding
En nog eentje van ''onder de kin'' :X :twisted:

Afbeelding
Weer terug naar treinen met de wielen aan de onderkant, mijn volgende trein werd de RE7 naar Krefeld Hbf, die ik neem tot Köln Hbf.

Afbeelding
Het interieur van de Talent 2.

Afbeelding
Hier ter hoogte van Wuppertal Zooölogischer Garten, de trein was best lang (tien bakken, zitvol, een paar staande reizigers), en zo kun je in deze bocht dus de snuit van de trein zien.

Afbeelding
En hier haalden we nog de S8 richting Mönchengladbach in die een aantal minuten eerder vertrok uit Wuppertal Hbf.

De RE7 is tussen Wuppertal en Köln best een snelle trein, hij slaat een aantal stations over waar andere RE-treinen wel stoppen, namelijk Wuppertal-Vohwinkel, Gruiten en Köln-Müllheim.

Afbeelding
Köln Hbf, een BR120 zie je sowieso al niet veel meer, en met een regionale trein zie je ze al helemaal zelden (de topsnelheid is 200, dus IC's liggen meer voor de hand), dus deze moest gewoon even voor de lens komen.

Afbeelding
Onder de grote kap stond dit lintje klaar voor vertrek naar Euskirchen en Kall.

Afbeelding
Lunch time!

Afbeelding
Tijdens het wachten op mijn volgende trein kwam deze S-Bahn nog voorbij.

Afbeelding
Mijn volgende trein was de RE1 naar Aachen, waar ik in Horrem alweer eruit ging, snel ritje was het zeker! *O*

Afbeelding
Nu eerst wandelen.

Afbeelding
En die wandeling bracht mij naar het enorm afgelegen perron 19. Wat in een boog ligt richting Grevenbroich.

Afbeelding
Het spoor in de richting van Grevenbroich.

Afbeelding
Mijn volgende trein, RB37 naar Neuss Hbf via Grevenbroich, een achteraflijntje *O*

Afbeelding
Station Gustorf, hier rijden die bruinkooltreinen van de RWE in de omgeving, met een aparte bovenleidingsspanning van 6,6kv 50hz.

Afbeelding
Neuss Hbf, trieste bedoeling.

Na Neuss ging het met de RE13 in oostelijke richting naar Düsseldorf, hij werd gereden met een enkel flirtje van 5 bakken, dus dat werd even staan totaan de landeshauptstadt.

Afbeelding
Station Düsseldorf, met de trein die mij hierheen bracht die nog een flinke rit voor de boeg heeft naar zijn eindbestemming Hamm.

Afbeelding
Ik had zin in vis, dus wat ging ik halen? Vis!

Afbeelding
Niet heel veel later zat ik in de RE11 (Rijd nu Düsseldorf-Kassel, was vorig jaar nog Mönchengladbach-Hamm), naar mijn volgende bestemming, Duisburg.

Afbeelding
Het volgende achteraflijntje, naar Duisburg-Entenfang.

Afbeelding
Het treintje wat de hele dag heen en weer pendelt tussen Hbf en Entenfang, een veel te comfortabele BR628.

Afbeelding
Heerlijke stoelen, de tweede keer dat ik met dit type trein reis, de eerste keer was in 2014 tussen Wasserbillig en Luxemburg, waar ze nu in 2017 niet meer komen.

Afbeelding
De stuurtafel van deze prachtmachine *O*

Nu volgen er even een aantal foto's van Duisburg-Entenfang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet veel later was ik weer terug op het Hbf van Duisburg. Waar onder de reizigers daar nogal wat paniek was, er waren ergens personen op het spoor waardoor er flink wat treinen later waren.

Afbeelding
RE42 op weg naar Nottuln-Appelhülsen. Als je vanaf daar nog verder wil naar Münster mag je in een SEV-bus plaatsnemen.

Afbeelding
Heel wat anders dan Nottuln-Appelhülsen is de Franse hoofdstad. Waar deze trein heen ging. :Y

Afbeelding
En om de afwisseling compleet te maken hier de stoptrein naar Xanten, met rechts nog het barrijtuig van de trein naar Paris-Nord.

Afbeelding
Het lelijke vervallen station van Duisburg. Op het scherm stond mijn volgende trein al aangegeven. RE19 naar Arnhem Centraal. De S-Bahn links had +20 door personen in het spoor waar ik het al eerder over had.

Afbeelding
De rit naar Nederland met de RE19 ging TRAAG. Geen wonder, tussen Duisburg en Zevenaar stopt deze op alle tussengelegen stations, en dat zijn er aardig wat. Oberhausen Hbf, Oberhausen-Sterkrade, Oberhausen-Holten, Dinslaken, Voerde, Friederichsfeld, Wesel, Wesel-Feldmark, Praest, Empel-Rees, Millingen... En vanaf daar ben ik ze kwijt. Het zijn er heel wat.

Afbeelding
Voerde, een van die stations.

Afbeelding
Arnhem Centraal, weer in Nederland dus, hier optimel en granaatappelpitten.

Afbeelding
Het schiet al op, hier Deventer. De trein naar Enschede met ICM6 was best vol, en ik had door het lage comfort van de Duitse stoppers zo'n zere rug dat ik weinig trek had om 25 minuten te staan tot Aml. Dus ik nam de sprinter en ging onderin het koprijtuig van de DD-AR, daar is het prima uit te houden.

Afbeelding
En toen waren we alweer bij het einde beland, mijn laatste overstap was in Wierden, daar is het wachten van [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] wat fijner (weinig raar volk en in tegenstelling tot Aml wel wifi op het station). Wij danken u voor het lezen :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door Daniel »

Leuke serie, wat een verschil ook als je die Duitse en Nederlandse stations onder elkaar op de foto ziet.

In m'n aanstaande vakantie ook maar weer een keertje richting Wuppertal voor die nieuwe zweeftreintjes, verder nog tips voor die omgeving?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door isadora »

Mijn eerste gedachte: nee, niet weer Wuppertal. :D
Maar uiteindelijk blijkt het toch nog een heel fraaie reeks te worden. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6087
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door ZO6176 »

Ik heb genoten
julsteren
Berichten: 2354
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door julsteren »

Daniel schreef:verder nog tips voor die omgeving?
S7 tussen Wuppertal en Solingen is enorm mooi, berglijntje met Lintjes. Ook vanaf het schwebebahnhof in Vohwinkel gaat er een Trolleybus naar Solingen (waar die stad samen met de mesjes om bekend staat).
Iets oostelijker de sauerlandspoorlijn van Hagen naar Warburg is zeer de moeite waard.
isadora schreef:Mijn eerste gedachte: nee, niet weer Wuppertal. :D
Een verslag met enkel zweefmeuk zal je mij niet zien maken, ik ga puur voor de reiservaringen :D :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door regenmaker »

julsteren schreef:
Daniel schreef:verder nog tips voor die omgeving?
Ook vanaf het schwebebahnhof in Vohwinkel gaat er een Trolleybus naar Solingen (waar die stad samen met de mesjes om bekend staat).
Als je toch met de trolleybus 683 gaat dan zou ik het volgende adviseren: RE19 naar Düsseldorf - tramlijn 704 naar Uni Kliniken - lijn U71/U83 Benrath - lijn 784 Haan Markt - lijn 692 Solingen Graf Wilhelm Platz - lijn 683 Wuppertal Vohwinkel Schwebebahn - Schwebebahn. Dan heb je een erg leuke heenweg gehad met alle modaliteiten. ;)

@ Julsteren, leuk verslag!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door Daniel »

julsteren schreef:S7 tussen Wuppertal en Solingen is enorm mooi, berglijntje met Lintjes
Ja die ken ik, die heb ik vorig jaar al meegenomen :P Dus wilde toch wel minstens wat anders doen dit jaar :wink:

Sowieso was de RE19 al de bedoeling, da's vanuit Amersfoort een stuk logischer route dan via Venlo. Maargoed, mooie lijntjes zijn dus welkom dan kijk ik zelf wel wat voor rondje ik daarmee kan samenstellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jjasloot
Donateur
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door jjasloot »

Leuke foto's en best bekende stukjes..


De H-bahn in Dortmund is ook wel een keer leuk, zweefmetro maar dan net anders.
julsteren
Berichten: 2354
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door julsteren »

Dat ding in Dortmund heb ik ook al een keer gedaan, vind hem in Wuppertal leuker.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 8003
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door Etienne »

Leuke foto's....

....maarre, vreetzak :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
cassie127
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door cassie127 »

Leuk verslag, ga binnenkort weer door NRW...

Ben deze vakantie namelijk van plan om minstens 2x met de trein door NRW te gaan naast mijn interrail, dus ik koop waarschijnlijk het vakantiekaartje van NRW die €60,- kost en ook voor 09:00 uur te gebruiken is op werkdagen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3408
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Julsteren in NRW | Zweefmetro's en Zijlijntjes | [52f]

Bericht door Zugführer »

Leuk reisje :) Moest wel even twee keer kijken, die eerste RB37 die je volgens je verslag neemt moet volgens mij de RB38 zijn :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten