Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5912
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Mikos »

Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland
In maart en april ben ik opnieuw naar de andere kant van de wereld gereisd, nadat ik vorig jaar Australië heb bezocht. Dit jaar vlieg ik nog 3 uur verder om Nieuw-Zeeland te bezoeken. Nieuw-Zeeland bestaat uit 2 eilanden: Het Noordereiland en het Zuidereiland. Ik maak van de voor jullie interessante foto's 2 verslagen, verdeeld per eiland, omdat het anders wel heel erg veel foto's tegelijk worden.

Afbeelding
Dubai.

Na 6,5 uur vliegen naar Dubai en vervolgens nog eens 17 uur vliegen kom ik in Auckland aan, de grootste stad van Nieuw-Zeeland. Er zijn ongeveer 3 miljoen inwoners in het land en daarvan leven er ongeveer 2 miljoen in Auckland. Het is dan ook een idioot grote stad, met heel veel mensen die dicht op elkaar leven.
Afbeelding
Sky Tower, hét landmark van Auckland.

In Auckland heb ik onder andere MOTAT bezocht: Museum of Transport and Technology. Daar wordt bijvoorbeeld het begrip van de stoomwals uitgelegd en hoe men vroeger leefde. Maar voor de OV-liefhebber is er ook genoeg te zien.

Afbeelding
Maar eerst nog een brandweerauto uit 1918.

Afbeelding

Afbeelding
Een van de oude trams die er staan. Dergelijke trams ben ik eerder al eens in San Francisco tegengekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Tussen de twee terreinen die aan MOTAT toebehoren rijdt iedere dag een tram, waar je als betalende bezoeker gratis gebruik van mag maken. De vrijwilligers ruilen door; de ene rit besturen ze de tram, de andere rit controleren ze de kaartjes.

Afbeelding
Interieur van een van de twee trams die vandaag reden.

In de aparte hal, waar de tram je naar toe brengt, is een grote variatie aan oude vliegtuigen te zien. Zowel legertoestellen als passagiersvliegtuigen staan daar geparkeerd. Buiten ligt er een treinspoor, waar de dag na mijn bezoek een stoomtrein zal rijden tijdens de Military Day.

Afbeelding

In Auckland zelf is door de jaren heen het een en ander gewijzigd aan het spoor. Tegenwoordig vertrekken er vrijwel alleen nog forenzentreinen vanuit de stad en wel vanaf Britomart (vernoemd naar het schip waarmee de Britten ooit de eilanden bereikten).

Afbeelding

Britomart past echter niet meer in zijn jasje en dus wordt het van binnen grondig gerenoveerd. Ergens in 2019 moet het grote en oude gebouw weer opengaan, tot die tijd is er een noodvoorziening aan de achterzijde gebouwd. Daar is men wel heel voorzichtig en opzichtig aan het beveiligen, dat ik er geen foto heb gemaakt.

In Nieuw-Zeeland rijden een handvol lange afstandstreinen. Dat zijn pure toeristentreinen en 'gewone' reizigers zul je er niet zien, al was het maar vanwege de prijs. Die ligt schandalig hoog; reden voor mij om er geen gebruik van te maken. Het vliegtuig is hier het snelst en vaak ook het voordeligst; vanaf 25 euro kun je een stoel reserveren. De trein kost je al gauw 200 euro. Die wordt dan ook voornamelijk gebruikt door de welvarende toerist, denk aan Chinezen en Japanners. Die KiwiRail-treinen (zoals het bedrijf heet) vertrokken in een ver verleden vanaf het station dat op de volgende foto staat. Dat werd uiteindelijk te groot bevonden, het lag ook gigantisch in de weg om met de forenzentreinen op het moderne Britomart-station te kunnen komen en dus is besloten het KiwiRail-station een meter of tweehonderd te verplaatsen, de perrons weg te halen, de ruimte te verhuren voor bewoning en de plek waar de perrons ooit gelegen hebben te gebruiken om het huidige spoor in een spoortunnel naar Britomart te laten verdwijnen.

Afbeelding
Het voormalige stationsgebouw.

Afbeelding

Afbeelding

Na een bezoek van 3 nachten vertrek ik per auto richting het noorden. Daar kom ik op Ninety Mile Beach terecht en uiteindelijk ook op het noordelijkste punt van het land; Cape Reinga.

Afbeelding
Ninety Mile Beach.

Afbeelding

Afbeelding
Cape Reinga, gelukkig was het stralend mooi weer. Aan de andere kant van de mist. Leverde wel mooie plaatjes op.

Afbeelding

Vanuit het noorden fast forwarden we richting het midden van het eiland: Waitomo.

Afbeelding

Daar verblijf ik in Fawlty Towers, of althans, Basil Fawlty was de enige die er miste. Wat een mooi gebouw, uit 1908. Lekker zoekraken in een wirwar van gangetjes met deuren. Daar móest ik verblijven. Na aldaar middels abseiling ergens in een grot terecht te komen met gloeiwormen en via een waterval weer omhoog te klimmen, vervolg ik mijn weg richting Tongariro National Park.

Afbeelding

Afbeelding
Watervalletje hier en daar...

Afbeelding
Ruimtegebrek? Dan delen het spoor en de doorgaande weg toch een brug? De trein rijdt bovenlangs.

Afbeelding
"Wat we met die stuurstandrijtuigen moeten? Zet ze daar maar neer..."

Daarbij passeer ik ook de grootste spoorspiraal van het zuidelijk halfrond. Voor ons wellicht niet zo heel spannend; in Zwitserland hebben ze die dingen ook, maar hier hebben ze er een speciaal uitzichtpunt van gemaakt met een halfbakken model dat aangeeft hoe de treinen hier door de berg heen klimmen of dalen. De spiraal is in 1898 ontworpen en in 1907 geopend.

Afbeelding

Om vervolgens het station van het plaatsje National Park te bezoeken.

Afbeelding
Daar staat toevallig een goederentrein te wachten voor de eerder genoemde spiraal.

Afbeelding
Voor het Bordjestopic.

Afbeelding
Hier wordt nog een café in het stationsgebouw gerund.

Afbeelding

Ik verblijf in een dorpje een paar kilometer verderop, waar ik een mountainbike huur. Ik word naar het startpunt gebracht van een mountainbikeroute die langs een oude spoorlijn loopt. De moderne spoorlijn ligt er praktisch naast, sinds er nieuwe technieken zijn gebruikt om de spoorlijn onder een iets andere hoek aan te leggen, waardoor treinen sneller kunnen stijgen of dalen en daarbij minder slijtage oplopen aan materieel en infrastructuur. Dat levert wel een mooie route op om langs te fietsen.

Afbeelding

Afbeelding
Uitzichtpunt op de hoogste berg van het Noordereiland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Naast de brug die tegenwoordig wordt gebruikt voor het spoorvervoer ligt deze, waar ik overheen kan fietsen.

Het dorpje waar ik verblijf, Ohakune, ligt ook aan de spoorlijn die grotendeels voor goederenvervoer wordt gebruikt, en waar iedere dag een treinpaar voorbij komt; een in zuidelijke richting en een in noordelijke richting. Het heeft ook een klein station, waar het voormalige seinwachtershuis te bezoeken valt. Het is openbaar en altijd open. Onvoorstelbaar; in Nederland was de inrichting al de eerste dag na sluiting gesloopt geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet ver van Ohakune is een herinneringsmonument te vinden, dat daar geplaatst is na een treinongeluk in 1953, waarbij 151 personen omkwamen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van daaruit fast forward ik naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Lang niet zoveel inwoners als Auckland; slechts 400.000. En ook al niet rechtstreeks bereikbaar per vliegtuig van ver; er is veel gesteggel over de startbaan van het internationale vliegveld dat te kort is om fatsoenlijk grote vliegtuigen de ruimte te kunnen geven om te starten en landen. Een 737 landt er wel, maar een A380 zoals van Emirates gaat geheid de plomp om wanneer die hier een poging moet wagen.

Wellington is een van de steden waar een forenzennetwerk is opgebouwd; rondom Auckland ligt een vrij uitgebreid elektrisch netwerk en rondom Wellington al een stuk beperkter. Op het Zuidereiland zijn helemaal geen forenzentreinen te vinden; daar rijden enkel goederentreinen en een handvol toeristentreinen. Op het Noordereiland is alleen het gedeelte dat door de bergen gaat (zoals bij de eerder genoemde spiraal) geëlektrificeerd, de rest is allemaal diesel, op de enkele forenzenlijntjes na. De elektrificatie is alleen bedoeld voor de zwaarste treinen die een elektrische loc voorop krijgen om toch door de bergen te komen. Er is een hoop gesteggel over de uitbreiding daarvan.

Afbeelding
Een forenzentrein bij Upper Hutt, een buitenwijk van Wellington.

Afbeelding
Met weinig inspirerende stations.

Dan bereik ik Wellington, een redelijke stad, maar ik heb nooit het idee gehad dat het echt gigantisch is. Zoals gezegd heeft Wellington een klein voorstadnetwerkje waar aardig gebruik van wordt gemaakt tijdens de spitsuren. Daarbuiten is er ruimte genoeg in de treinen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat Wellington op heuvels is gebouwd, heeft de technologie de mens geholpen; er zijn hier diverse kabelbanen gebouwd, waarvan er één openbaar is. De overige zijn alleen voor aanwonenden. Het is een simpele techniek; terwijl het ene voertuig naar beneden rolt, trekt het de andere omhoog. Bovenaan draait de motor en trekt dat voertuig de andere weer naar boven.

Afbeelding
Een van de bekendste plaatjes van Wellington.

Afbeelding
Een half uurtje op het kruisstation levert verschillende kruisingen op. De kabelbaan gaat iedere tien minuten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De 'cabine'.

Afbeelding
En als laatste het interieur.

En daarmee ben ik aan het einde gekomen van mijn fotoverslag van het Noordereiland. Het is wellicht wat veel op het transport aldaar gericht, maar anders wordt het helemaal een gebed zonder einde. Het was al zoveel uitzoekwerk tussen de honderden foto's die ik heb gemaakt...
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
jelmerrr
Berichten: 1861
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door jelmerrr »

Leuk verslag *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13796
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Z2N »

Mooie beelden ja! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3421
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Zugführer »

Leuk verslagje inderdaad, is weer eens wat anders :D
Balans tussen transport en niet-transport plaatjes is prima zo :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 6009
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door isadora »

Ik herken de worsteling met het maken van keuzes in een verslag. :D
Maar dat terzijde, een puik verslag. goed leesbaar, mooi verhaal en fraaie plaatjes. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
julsteren
Berichten: 2354
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door julsteren »

Mooi verslag heur! *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Etienne »

Leuk om weer eens plaatjes te zien uit een ander deel van de wereld.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
en-es
Berichten: 5444
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door en-es »

Mooi en herkenbaar. In 1993 was ik zelf in Nieuw Zeeland.
Durashift
Berichten: 6083
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Durashift »

Leuk om te lezen :pos: . Je was dus écht zo lang met vakantie. :)
Timon91
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Timon91 »

Mooie reis gemaakt man! :D Dank voor het delen, ik kijk uit naar de rest! :pos: :pos:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 16041
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door ODRAIL »

Een mooi en leerzaam verslag :pos: .

Ik kijk al uit naar het volgende verslag :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22837
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag van een voor mij onbekend land.
Ik ben benieuwd naar je foto's van het Zuidereiland. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13670
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Hainje »

Misschien moet je de foto's van dit verslag even verplaatsen naar Imgur oid. Ik zie hier nu alleen maar die meldingen van Photobucket 3rd Party Hosting.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5912
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Mikos »

Nee, ga ik niet aan beginnen. Iedereen die wilde heeft de foto's kunnen zien, die in het 2e verslag staan wel op IMGur. Met dank aan Photobucket, NOT.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mikos in Nieuw-Zeeland: Noordereiland

Bericht door Aking »

Dan kan dit topique dus net zo goed de prullenbak in :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten