Januari
In het eerste weekend van januari was het op zondag 7 januari meteen goed zonnig. Ik besloot een wandeling te maken tussen Haren en Kropswolde. Onderweg konden diverse GTW'tjes van Arriva op de foto worden gezet.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4753/27873466179_55e85242b0_b.jpg)
Sinds de nieuwe dienstregeling per 11 december 2017 heeft Captrain de intermodale trein tussen het Italiaanse Gallarate en Geleen Lutterade DSM overgenomen van DB Cargo. Op zondag 14 januari zocht ik de zuidelijke Maaslijn op om deze trein vast te leggen.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4754/27910863709_5047542674_b.jpg)
De Belgische goederenvervoerder Lineas probeert sinds 2016 zelf een unitcargo-netwerk op te zetten tussen de haven in Antwerpen en diverse bestemmingen in Europa. Opvallend is dat meerdere treinen via het Nederlandse spoornetwerk rijden. In 2019 zal Lineas haar activiteiten op het spoor flink uitbreiden, diverse nieuw vervoeren worden opgezet danwel overgenomen van andere vervoerders. Op 28 januari 2018 was ik een middag in Holten toen de zon kortstondig door de vele wolken heen scheen ten tijde van de passage van de Saxonia-Express.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4706/39280198954_e942fa6277_b.jpg)
Februari
Rotterdam Rail Feeding heeft zich de afgelopen twee jaar gestort in het gat dat HSL Logistik achterliet sinds het failliet. Het reed een aanzienlijk aandeel ketelwagentreinen tussen de Botlek en Bad Bentheim en zette daarbij een van de twee 1600'en in RRF kleurstelling in. Op de koude maar zonnige vrijdag 16 februari wachtte ik zo'n trein in Zenderen op en won daarbij de zogenaamde wolken-lotto.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4629/26469438708_2fc2c3cfe5_b.jpg)
Keolis heeft in december 2017 de concessie Zwenzwoka gestart en daarbij het regionale treinverkeer op Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede overgenomen van NS. Beide spoorlijnen zijn inmiddels geëlektrificeerd waardoor Keolis de Stadler Flirt inzet.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4624/38764479050_37fbac1d19_b.jpg)
Sinds december 2017 rijdt Captrain 3-5 keer per week een LPG-trein van Vopak in de Sloehaven naar Chemelot in Geleen Lutterade DSM. Captrain zet hier een locomotief van de serie 1600 in. Op zaterdag 17 februari kon de lege trein bij Breda worden vastgelegd.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4651/26493136408_49cb097a12_b.jpg)
Sinds de nieuwe dienstregeling van december 2017 heeft Lineas de gasketelwagentreinen tussen Dormagen/Marl en Geleen Lutterade overgenomen van RTB Cargo. Lineas zet daarbij soms hun fraaie loc 513-10 in Lineas-kleuren in.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4665/39529251145_07bc7d3824_b.jpg)
Ooit brachten kamelen zijde en jade van China naar Europa, nu komen computers en telefoons per trein. Het vervoer over de Nieuwe Zijderoute groeit snel. Sinds september 2016 rijdt de Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express. De dienst is opgestart door de Chinese railoperator CDiRS en haar Nederlandse partner RailPortbrabant. Tussen de Pools/Wit-Russische grensplaats Terespol en Tilburg wordt de tractie verzorgt door de van oorsprong Oostenrijkse spoorgoederenvervoerder LTE. Op 25 februari kon een trein uit China vlak voor haar eindbestemming Tilburg Industrie worden vastgelegd.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4605/40496999832_a0f4a5071b_b.jpg)
Maart
In maart werd de ingraving ten oosten van station Oldenzaal geheel vrijgesnoeid. Het zorgt tot op de dag van vandaag voor een invasie van fotografen. De meesten daarvan hebben de periode in de jaren 90 toen de ingraving ook open was, niet meegemaakt. De Spaanse treinenbouwer CAF bouwt voor NS nieuwe Sprinter treinstellen. Stel 2704 heeft uitgebreide tests ondergaan in Velim (Tsjechië) en werd op 10 maart via Hannover naar Amsterdam overgebracht.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4782/40730647941_2488e4fe57_b.jpg)
In de nacht van 16 op 17 maart 2018 viel er in Limburg enkele centimers sneeuw, waardoor er enkele winterse foto's gemaakt konden worden op de zaterdag. LTE rijdt twee keer per week een containertrein tussen de Maasvlakte en Linz. Alleen het vertrek op donderdag en de terugrit op zaterdag zijn in Nederland met daglicht te bewonderen.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4776/26068670907_10a2fcc24b_b.jpg)
RTB Cargo rijdt al jaren containertreinen tussen de Maasvlakte en de TCT terminal in Blerick. De Cabooter terminal in Blerick, gelegen aan de lijn Blerick-Venray, wordt alleen vanuit Duitsland bediend. RRF startte in maart een proef met een containertrein naar deze terminal vanuit Rotterdam. Lang hield RRF het niet vol, na enkele weken hoofdzakelijk lucht te hebben vervoerd werd de verbinding al snel gestaakt. Maanden later startte DB Cargo een succesvollere verbinding. Op maandag 19 maart was de eerste trein van RRF nog goed beladen.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/822/27034950918_f366c22d61_b.jpg)
April
Rheincargo reed tot de zomer van 2018 1-4x per week treinen met vervuilde grond van Basel naar Veendam. De treinen worden gelost in de Eemshaven. Op maandag 16 april kon na het werk de lege trein terug naar Basel bij Kropswolde worden vastgelegd.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/880/26632252277_e41f3b56e0_b.jpg)
Het DB Museum in Koblenz bracht op 18 april een West-V100 en drie Rheingoldrijtuigen over naar Berlijn. Onderweg kon het konvooi worden vastgelegd tussen Hannover en Braunschweig.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/934/41578537812_b59d2de5d0_b.jpg)
De Duitse goederenvervoerder DeltaRail rijdt in Duitsland hoofdzakelijk containers uit China en autotreinen uit Polen van Frankfurt/Oder naar Rheinhausen, Emden en Bad Bentheim. Dit doen zij steeds meer met locomotieven van de voormalige DDR Baureihe 243.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/867/39820358220_5987cfd75f_b.jpg)
Toen ERS Railways in 2017 de stekker uit het spoorgoederenvervoer trok, heeft LTE Nederland de succesvolle trailertrein Rotterdam-Poznan overgenomen. De van een Poolse en Nederlandse vlag voorziene locomotieven 189 212 en 189 213 zijn eveneens overgenomen en zijn tot op de dag van vandaag nog in dit outfit te bewonderen. Op 20 april kon eindelijk een van beide locomotieven met Nederlandse vlag voorop in de zon worden vastgelegd.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/867/27851329138_d8c947576e_b.jpg)
Zijn we in Nederland al aardig verwend met niet minder dan 45 spoorvervoerders, in Duitsland raak je het spoor haast bijster, zoveel vervoerders zijn hier ingeschreven bij het Eisenbahn Bundesamt. Daarbij is opvallend te noemen hoeveel vervoerders gebruik maken van oudere locomotieven. De Leipziger Eisenbahnverkehrsgesellschaft (LEG) bijvoorbeeld rijdt bijna al haar treinen met een 232 "Ludmilla". Dat hebben we in Nederland alweer enige jaren niet meer gezien helaas.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/963/41279655864_f4e5f82118_b.jpg)
Mei
Terug in Nederland was het begin mei zonovergoten, reden genoeg om er een paar dagen op uit te gaan. Syntus rijdt al jaren de stoptreinverbinding Zutphen-Oldenzaal. Met de komst van Blauwnet in Oost Nederland komen de Lintjes een voor een in de wit/blauwe kleurstelling terug de baan op.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1726/27567587527_f440b20cd8_b.jpg)
Per 1 september rijdt niet Captrain maar Rail Force One de GEFCO autotreinen tussen Kijfhoek en Bad Bentheim. Op zondag 6 mei werd de 1618 door de 1837 mee in opzending genomen terug naar de Kijfhoek.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/971/41292855215_76f8b099df_b.jpg)
VolkerRail reed op 8 mei vijf DDM rijtuigen van de Amsterdamse Dijksgracht naar Eindhoven en kwam in de namiddag terug met een aantal 1700'en die in de Houtrakpolder werden geplaatst.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/823/41483982324_b234f25074_b.jpg)
Rail Force One is een van de nieuwste goederenvervoerders in Nederland. Op 8 mei werd een stookolietrein uit Tsjechië naar Pernis gereden. Vanaf Amersfoort werd rangeerloc 9802 van het failliete Locon meegenomen. Nog geen 45 minuten na de vorige foto in Hollandsche Rading sloten we ons aan bij een al grote groep fotografen bij Moordrecht.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/951/42281879911_7cc4880f39_b.jpg)
Na drie jaar DB Cargo is het contract voor het rijden van de dolime-treinen tussen Hermalle-Sous-Huy en Veendam per 1 januari 2019 naar Lineas gegaan. Reden genoeg om het vervoer bij DB Cargo op 15 mei 2018 vast te leggen.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/830/28270082218_cb6dc161d6_b.jpg)
Sinds 28 maart 2018 rijdt Arriva een aantal keer per dag naar de Eemshaven. Hier bestaat een overstap op de veerboot naar het Duitse waddeneiland Borkum. Ten behoeve van de promotie van deze nieuwe verbinding is treinstel 10336 bestickerd.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/970/27361922217_729b3a7f51_b.jpg)
Juni
In Duitsland timmert HSL goed aan de weg, uhm, aan het spoor. In rap tempo moderniseert HSL het locomotievenpark met nieuwe locs van de serie 187, de Traxx-3. De 187 537 is door een aantal kinderen onder handen genomen, acht tekeningen pronken op de locomotief.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1826/41093895240_a3864f8e71_b.jpg)
RTB Cargo is in 2018 druk bezig met het transport van suiker. Daarvoor zijn een flink aantal nieuwe VTG bulkwagens aangeschaft. Een groot deel van dit vervoer loopt naar de haven van Antwerpen.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1745/28843159808_c70b1116b3_b.jpg)
De Tsjechische spoorwegen komen steeds verder Duitsland in met de moderne Vectron-locomotieven. In opdracht van RailRunner Europa rijden ČD Cargo en EGP Potsdam 5-6 ker per week een (korte) trailertrein tussen Bratislava en Braunschweig.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1722/27910489437_fb9910d636_b.jpg)
Ten behoeve van 90 jaar Rheingold 1928-2018 wordt op 9 juni 2018 een trein van Köln naar Magdeburg gereden.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/896/42080595214_ef00721d20_b.jpg)
Op het Duitse waddeneiland Borkum ligt een smalspoorlijn van ruim 7 kilometer lang en verbindt de haven met het dorp. De treindienst is in handen van AG Ems, die ook de veerboten naar Emden en de Eemshaven exploiteert. Het materieel bestaat uit locomotieven van Schöma en rijtuigen van Waggonbau Bautzen.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1800/43170550924_2ce609204e_b.jpg)
Rheincargo had het in 2018 druk met het transport van vervuilde grond naar de Eemshaven. Naast de gele Bauer-treinen van/naar Veendam reed er gedurende een half jaar wekelijks een trein bestaande uit Menath containers, ditmaal rechtstreeks naar de Eemshaven.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/924/28215143177_ccc279a3e9_b.jpg)
Juli
De NMBS en CFL zijn voornemens de getrokken treinen tussen Liers, Luik en Luxemburg zsm te vervangen door Desiro-treinstellen. In de zomer van 2018 was er nog niets aan de hand en kon tijdens een bezoekje aan Luxemburg-stad het klassieke fotomotief worden omgezet
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/939/43629138112_e4a03c2846_b.jpg)
Langs de Mittelrhein zijn zoveel mooie uitzichten te vinden, dat ik tijdens een aantal dagen eind juli er maar eens een paar moest gaan bezoeken. Nog rijdt DB Regio met 143'ers en dubbeldeksrijtuigen op de RB27 tussen Koblenz en Rommerskirchen/Mönchengladbach.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/856/43672459422_9c24c52b76_b.jpg)
Enkele kilometers verderop en vanuit een iets hoger standpunt:
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/859/42924683085_fa3c7b323a_b.jpg)
De Drachenfelsbahn is een smalspoor tandradbaantje dat in het hoofdseizoen elk kwartier het stadje Königswinter met de top van de Drachenfels verbindt.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1884/29661735747_d240c19a00_b.jpg)
Augustus
BayernBahn rijdt vijfmaal per week met een oude locomotief de Henkeltrein, met producten van onder andere Schwarzkopf en Persil.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/942/43059164205_fbc836fb24_b.jpg)
Het Oostenrijkse SETG is verreweg het meest actief in het rijden van diverse houttreinen in en door Duitsland. Als gevolg van stormschade in onder andere Niedersachsen kon op 3 augustus 2018 zo'n trein beladen met boomstammen worden vastgelegd vanuit de wijnbergen in het Maintal, even ten noorden van Würzburg.
![Afbeelding](https://farm1.staticflickr.com/932/43867316451_e2882cc0c7_b.jpg)
De oude S-Bahntreinstellen van de serie 420 rijden in 2018 nog altijd rond in München en Keulen. Met kan blijkbaar niet zonder. De stellen worden onderhouden in Nürnberg. Op 3 augustus kon zo'n stel worden vastgelegd tijdens de overbrenging terug naar Keulen.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1892/43567809834_51ea36f54f_b.jpg)
Flixtrain heeft eind 2017 een doorstart gemaakt van het eerder failliet gegane Locomore. Met locomotieven van Hectorrail wordt de treindienst tussen Berlijn en Stuttgart heropgestart. Soms duiken deze locomotieven ook in het goederenvervoer op, zoals op 4 augustus 2018.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1895/42573851410_484fe8d664_b.jpg)
Half augustus stond het hoogtepunt van de culturele hoofdstad LF2018 op het programma: de Reuzen van Royal De Luxe. De reusachtige poppen liepen drie dagen lang door de Friese hoofdstad. In verband met de verwachte toestroom van reizigers werden vier GTW's uit Limburg tussen Leeuwarden en Sneek ingezet.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1811/44048015022_6145dacc94_b.jpg)
September
Half augustus behaalde ik het rijbewijs. Eerst werd er nog wat foto's in de spreekwoordelijke achtertuin gemaakt. De rood/witte GTW's van Arriva zullen in de komende jaren allemaal een andere kleurstelling krijgen, als gevolg van de nieuwe concessie die in december 2020 in zal gaan.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1887/30664931598_5ff933d130_b.jpg)
Half september kondigde zich de nazomer aan. Met de auto ging het naar voormalig Oost-Duitsland. Als gevolg van de hete zomer kampten diverse vaarwegen met een te lage waterstand. Het leverde een aantal tijdelijke vervoerstromen op die via het spoor werden afgehandeld. EBS rijdt kaliloogtreinen in Midden Duitsland met twee oude 140'ers. Onderweg met de auto naar Oost-Duitsland kon dit vervoer ten zuiden van Hannover worden vastgelegd.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1941/43999540535_715b89594d_b.jpg)
Het uitgestrekte en lichtglooiende landschap ten oosten van Helmstedt laat goed zien hoe droog het de afgelopen zomer is geweest. Op het fotopunt in Ovelgünne konden in de namiddag van 18 september veel hoogtepunten worden vastgelegd, twee ervan toon ik hier: nieuw versus oud:
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1885/43932489615_a2f60b6c3e_b.jpg)
De Pressnitztalbahn kenmerkt zich door de veelal oude blauwe locomotieven, maar het gebruikt soms ook een Holzroller. Deze voormalige DDR-lok wordt ingezet voor autotreinen tussen Zwickau en Bremen.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1960/45521810441_5a2844894a_b.jpg)
Strabag rijdt cementklinkertreinen tussen Bernburg en Dornburg. Vanwege het hoge treingewicht wordt de trein in drie delen naar Köthen gereden en aldaar gecombineerd. De tweede trein van 19 september kon worden vastgelegd bij het passeren van het station van Baalberge.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1924/43370045940_b0ce50967b_b.jpg)
Op werkdagen wordt Bernburg door DB Cargo bediend vanuit Köthen. Met een schamele drie ketelwagens had de 232 232 geen zware taak.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1917/44550174934_e427e6d0a0_b.jpg)
In de voormalige DDR zijn een aanzienlijk aantal spoorwegovergangen nog klassiek beveiligd danwel uitgerust met een DDR spooroverwegovergangsinstallatie. Het bekendste punt is ongetwijfeld die bij Güterglück, gelegen aan de lijn Dessau-Magdeburg.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1916/29995954347_cee53e8018_b.jpg)
Terug in Nederland kon nog een laagwater vervoerstroom worden vastgelegd. HSL is inmiddels volledig terug als vervoerder in Nederland en het heeft de papieren nu wel goed op orde. Het nieuwe HSL heeft dan ook niets te maken met het oude HSL dat in 2017 failliet is verklaard. In het najaar reed HSL twee keer per week kolentreinen tussen de Maasvlakte en Dillingen.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1967/44894055524_304404b0e1_b.jpg)
Oktober
Half oktober ging ik voor het eerst zelf met de auto de hele dag weg. Rondom Bad Bentheim konden zo enkele foto's gemaakt worden. Het Zwitserse Widmer Rail Services rijdt wekelijks kerosinetreinen tussen de raffinaderij in Lingen en Basel.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1933/44586499924_08e31ef43c_b.jpg)
De bomen bij de ingraving van Oldenzaal stonden op 13 oktober inmiddels al aardig in de herfstkleuren. Zodoende besloot ik hier een zwaar vertraagde trein uit Tilburg naar Rzepin vast te leggen. Normaal gesproken rijdt deze trein richting Polen in de late avond.
![Afbeelding](https://farm2.staticflickr.com/1968/44451889105_37b16ec89f_b.jpg)
In 2018 kwam het nieuws dat de NS de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn wil verkorten. Een van de maatregelen die men kan treffen is het schrappen van de tijdrovende wissel van de locomotief in grensstation Bad Bentheim. Een exacte ingangsdatum van de voorgenomen wijzigingen is nog niet bekend. De gele 1700'en van NS Reizigers zullen naar alle waarschijnlijkheid vervangen gaan worden door een meersysteemlocomotief.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4840/45940187241_7b1394dc07_b.jpg)
November
Nog meer laagwater vervoer in het najaar van 2018: Rheincargo stort zich op een vervoersstroom cokes tussen Bottrop en de Sloehaven. Bijna dagelijks rijdt de trein via Venlo naar Zeeland. Alleen de lege trein terug naar Bottrop kon bij daglicht worden vastgelegd. Het tweede weekend van november was het herfstbos in Venlo het mooist gekleurd.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4918/45813244361_dd5334ff9b_b.jpg)
December
Het jaar 2018 was uitzonderlijk zonnig maar aan al dat moois kwam in november en december een eind. Wekenlang bepalen wolken het weerbeeld, slechts af en toe zien we de zon. De jaarlijkse oliebollenrit van de Stichting mat'54 ging dit jaar naar Groningen en Leeuwarden.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4836/46325690531_214e435ca1_b.jpg)
De werkgroep Klassieke Loks 1501 heeft onder andere de voormalige NS-loc 1304 in eigendom. Fairtrains beheert de loc, die in februari 2016 na een inzet van enkele maanden bij HSL Logistik defect is geraakt, sinds 2018 en met succes: in november is de locomotief geheel hersteld. Na enkele geslaagde proefritten werd de lok, nog in de bruine HSL kleurstelling, op 28 december (vooralsnog) eenmalig ingezet voor een commerciële rit: een slag Kijfhoek-Bad Bentheim-Kijfhoek met de Gefco autotrein van Rail Force One.
![Afbeelding](https://farm8.staticflickr.com/7897/46448554112_11ebd79031_b.jpg)
Op naar 2019!
Iedereen een goed uiteinde :-)