Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Op 5 september 2019 bestond de trolleybus in Arnhem 70 jaar. 14 September werd dit gevierd met een open dag in de garage aan de Westervoortsedijk en er werden rondritten georganiseerd tussen de garage en het station. Reden genoeg om eens een kijkje te gaan nemen.
De dag begon natuurlijk bij het centraal station van Arnhem. De open dag begon pas om 11:00, dus kon ik nog enkele foto's maken.
Hier rijdt Ambassador 5132 van Syntus als lijn 91 naar Apeldoorn. Daarna kwam lijn 3 naar Het Duifje voorbij, gereden door de 5262. De 5439 van Breng reed op lijn 14 naar Nijmegen Brakkenstein. De 5266 op het Willemsplein als lijn 3 naar Burgers Zoo.
Tijd om naar de garage te gaan met lijn 6 reed ik naar de halte Rietgrachtstraat en vanaf hier was het nog een klein stukje lopen naar de garage.
Als eerste was een wissel te zien zoals deze in de bovenleiding zit. Deze wordt door de chauffeur vanuit de bus bediend. Ook de modernste bus heeft de bedieningsknoppen er nog in zitten. Van de Nederlandse Trolleybus Vereniging was de 128 aanwezig. Interieur van de 128 (met de lekkere rode banken). De chauffeur moest het hier mee doen... Erachter stond de 158. Interieur van de 158. Achter de 158 was de 5180 te vinden. Ook hiervan heb ik de binnenkant op de foto gezet. Natuurlijk was ook de nieuwste bus van Breng te zien. Hier de Hess Trolley 2.0 (5272). Van deze bus wordt de accu geladen tijdens het rijden onder de draad. Daarna kan de bus zelfstandig rijden zonder bovenleiding. Er waren al testritten geweest naar Zevenaar en Ede-Wageningen. De accu van de Hess 2.0 Deze DAF Bova was ook te bewonderen. Aan de andere kant stond de 22 Interieur van de 22. De 228 van De Lijn reed mee op de rondritten. In de garage kon ik 'm op de foto zetten. Enkele wagens die nodig zijn voor werkzaamheden, onder andere aan de bovenleiding.
Ook het Trolleybusmuseum was die dag open. Hier twee foto's.
Teruggekomen aan het station heb ik nog even gewacht op twee speciale ritten. Het normale Trolleyverkeer ging natuurlijk ook gewoon door. De 101 draait het busstation bij het station op. Een oude bus voor een nieuw gebouw. De volgende "vreemde eend" was de 228 van De Lijn. Hier vertrekt de bus weer bij het station.
Laatst gewijzigd door Marc op vr 20 sep 2019, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zal ik dan ook eens een trollenbussenvraag stellen? :o (want iets positiefs zeggen over bussen mag natuurlijk niet van mijn religie (A) )
Hoe zit het eigenlijk met de spanning van die dingen (of de bovenleiding zo u wilt) is die altijd en overal hetzelfde (gebleven) en kunnen bussen uit de andere kant van Europa en/of van 70 jaar geleden dus nog steeds overal rondtuffen? Of is het net zoals bij den trein een grote taffesbende van voltages, afmetingen, stroomsleepstangcontructiedingen en weet ik het wat?
Uit het geweldige Duitstalige Wikipedia-artikel over trolleybussen valt te destilleren dat de spanning van oudsher meestal 550 tot 600 volt gelijkstroom was, maar dat tegenwoordig vaak ook een "tramspanning" van 750 V wordt toegepast. Dat lijkt ook in Arnhem het geval te zijn.
Zeker voor de oudjes zal het minder uitmaken hoeveel spanning er op de bovenleiding staat. Simpele motors slikken veel qua spanningsschommelingen, en als hij op 600V rijdt, maar 750V krijgt, kan die 150V simpelweg met een weerstand aan de vogeltjes worden gegeven.
Ik verwacht dat de nieuwe trolleys kieskeuriger in hun voeding zijn met allemaal complexe elektronica.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.