Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Ardan »

Omdat het in deze tijd niet zo'n goed idee is om uitgebreid het land uit te gaan, heb ik een lijst samengesteld van 13 fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.

In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
7 - Nuth
8 - Anna Paulowna
In de aflevering van vandaag gaan we naar Waddinxveen Triangel!

Ik bevond me in een gerieflijk treintoestel dat luisterde naar de naam Klaas de Flirtlocomotief. Er waren diverse knusse halfronde zitjes, studenten keuvelden wat. Het was in de maand van mei, maar buiten was er weinig van te merken. Jagende wolken, zwiepende grashalmen. Windmolens zwaaiden kordaat met hun wieken langs het zwerk en stonden als reuzen tot aan den einder.
In de verte doemden vreemde bouwsels op. Terwijl het treintoestel steeds dichterbij kwam, begon ik te zien dat het een dorpje was. Zouden hier mensen wonen? Ik wist het niet, de huizen leken niet erg bewoond. Het leek ook wel alsof Klaas de Flirtlocomotief magische krachten had. Waren we nou echt in vijf minuten van Gouda naar de schattige Duitse vakwerkhuisjes gereden? Of zijn dit, gezien de vele schoorstenen, oude Engelse huizen uit de Industriële Revolutie?
Afbeelding

Ik was erg nieuwsgierig geworden en ik stapte uit op een klein stationnetje. met de naam 'Waddinxveen Triangel'. Er stond een vreemde, rode machine. Ik had nog nooit zo'n apparaat gezien en ik durfde niet te proberen waar de machine voor diende.
Afbeelding

Naast het stationnetje stond een groot bouwwerk met een grote klok erop, waaronder allerlei rijwielen geplaatst waren. Het dient er vast voor om deze rijwielen droog te houden. Je zou dan toch denken dat er ook mensen zouden zijn in deze buurt die deze rijwielen kunnen bedienen!
Afbeelding

Er stonden meer opvallende bouwwerken. Ruitvormige raampjes, witte huizen die in bruine huizen lijken te staan, en deze halve poort die toegang lijkt te geven tot het mysterieuze R·NET. Niemand lijkt te weten wat dat precies is. Een angstaanjagende gedachte.
Afbeelding

Onder de ijzeren spoorweg waar Klaas de Flirtlocomotief zijn ritten over rijdt, is een verdiepte poort aangelegd, met diverse dierlijke versieringen.
Afbeelding

En ook Klaas de Flirtlocomotief is hier te bewonderen.
Afbeelding

Onder de jagende wolken bracht het koolzaad gelukkig ook wat kleur in dit mysterieuze landschap. Hier kunnen we Klaas de Flirtlocomotief in actie zien.
Afbeelding

Verderop voerde mijn wandeling over feëëëërieke slingerende paadjes langs de waterpartijen. Hier heeft een beschaving huizen langs de waterpartijen gebouwd, zodat de beschaving handel kon drijven over de waterwegen. Later is hieruit het Hanzeverbond ontstaan.
Afbeelding

Op onderstaand prentje zien we het midden van het zogeheten Stationspark Triangel, waar de oude handelswegen namen hebben als 'Enkelspoor' en 'Dubbelspoor'. Automobielen staan hier stilaan te wachten op de dingen die komen gaan. Ze zullen lang moeten wachten.
Afbeelding

Een overzicht van het hele areaal. Links het Stationspark Triangel. Linksmidden de verdiepte poort. Rechtsmidden het rijwielendrooghoudbouwsel. Het stationnetje ligt hier achter.
Afbeelding

Aan het einde van deze wandeling bracht een broer van Klaas de Flirtlocomotief me langs verdere en vreemde oorden zoals Boskoop Snijdelwijk verder. Na een niet erg lange, en gerieflijke reis kwam ik weer terug in de beschaving.

Laten we nog even nader beschouwen, welke faciliteiten er op het stationnetje Waddinxveen Triangel aan te treffen zijn.
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: nee
Rondje om de kerk: nee
Zen geworden door serene rust: ja
Overstap op overig OV: nee
Overpad beveiligd: verdiepte poort
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: als je de hele overdag als spits rekent wel
Perronlengte in Vicki Feet: ze had het vast leuk gevonden om mee te gaan
Schaapjes: ja!
Afbeelding
Brievenbus: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik betwijfel of er een mens is die open zou kunnen doen.

Wij danken U weer voor de aandacht!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Meltrain »

Het is weer fantastisch . :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Suus »

Afbeelding

Triangel *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door umbusko »

Prachtige reportage weer! :D
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Tom024 »

Interessant verhaal wederom. *O*

Vanwaar komt eigenlijk de naam Triangel voor station en wijkje? Heeft Waddinxveen ook een Muziekwijk?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Suus »

Nee, de wijk wordt in de vorm van een triangel gebouwd. Het is wel een pakkendere naam dan Waddinxveen Zuid.

Jammer dat niemand nog heeft voorgesteld Waddinxveen Noord te hernoemen in Waddinxveen Groenswaard (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door teun »

Ik heb volgens mij alleen maar triangels in de vorm van een gelijkzijdige driehoek gezien hoor. Dit hadden ze beter Waddinxveen Geodriehoek kunnen noemen. (A)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Tom024 »

Suus schreef: do 13 mei 2021, 08:10
Jammer dat niemand nog heeft voorgesteld Waddinxveen Noord te hernoemen in Waddinxveen Groenswaard (A)
Waddinxveen Gelijkbenige Zeshoek :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Ardan »

Waddinxveen Kleerhanger *O* Maar het is nu wel één van slechts vier stations waar muziek in zit!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Daniel »

Geweldig geschreven wederom :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door ZO6176 »

Was weer een leuk verslag
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door Timon91 »

Geweldig! Toch weer wat geleerd, namelijk dat het Hanzeverbond uit een Waddinxveense Vinex-wijk is ontstaan! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door ArrivaBas »

Suus schreef: do 13 mei 2021, 08:10 Nee, de wijk wordt in de vorm van een triangel gebouwd. Het is wel een pakkendere naam dan Waddinxveen Zuid.

Jammer dat niemand nog heeft voorgesteld Waddinxveen Noord te hernoemen in Waddinxveen Groenswaard (A)
Ik kan voor je kijken of ik dat kan regelen als ik dat lijntje aan ga leggen in NIMBY Rails. De Vink en Rotterdam Zuid zijn in mijn netwerk ook al van naam verschoten naar respectievelijk Leiden Stevenshof en Rotterdam Feijenoord. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 9 [11f]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk en herkenbaar verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten