Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door Z2N »

Allegra chers cumpognas! Het bleek in het vorige deel al: het onderschrift dat ik als taaloefening gekozen had bleek een waar paradijsje te zijn. Acla da Fontauna, het dorpsdeel van Disentis/Mustér wat mijn onderschift haalde vanwege rijm, was eigenlijk een rustig dorp met een kabbelende Rijn, bergpaden en -liften, en ongerepte natuur. Maar het gebied eromheen is ook bekend om de schoonheid: het Zwitserse kanton Graubünden heeft een reputatie. En in het tweede deel rond de reis die uit pure interesse naar die rijm ontstond gaan we dan ook wat meer van dat kanton Graubünden zien. En dan niet zozeer de delen die op elke Graubünden-reis wel bezocht worden (de Albula en Bernina-spoorlijnen zijn letterlijk Unesco-werelderfgoed), maar de wat minder drukbezochte delen. We beginnen dit deel op 30 juli 2021, alle toen geldende coronamaatregelen zijn tot op de letter opgevolgd.

De dag begint zonder plan, maar met een blik naar het weerbericht. De weerdienst heeft een weerwaarschuwing uitgegeven voor onweer in de loop van de middag, komende vanuit het westen. Met het ontbijt achter de kiezen lopen Plan-V444 en ik daarom naar het station, om naar het oosten te trekken. Er zijn slechtere manieren om de dag te beginnen. :mrgreen:
Afbeelding

Acla da Fontauna is niet alleen de laatste halte voor het eindstation van de Matterhorn Gotthardbahn in Disentis/Mustér zelf, het is natuurlijk ook een halte op verzoek. Dat betekent dat je de trein moet 'vlaggen', hier met een druk op de knop die een sein langs het spoor aan zet. De 'vertraging' is overigens deel van het programma, als onderweg geen haltes verzocht worden komt de trein op de aangegeven tijd aan, de aankomsttijd in Disentis/Mustér is de aankomsttijd als onderweg overal gestopt wordt. ;)
Afbeelding

Maar even na half negen is de eerste trein van de dag die over de Oberalppass gekomen is er dan. :)
Afbeelding

Drie minuten na het instappen (en 1 kaartcontrole later dus) zijn we al in Disentis/Mustér zelf, de dag ervoor hebben we deze afstand gewoon gelopen. Disentis/Mustér is het station waar de Matterhorn Gottardbahn ophoudt en de Rhätische Bahn begint, en dus moeten doorgaande reizigers hier overstappen (behalve met de Glacier Express). De aansluitende trein is de RegioExpress naar Scuol-Tarasp, die meerdere Reto-Romaanstalige gebieden met elkaar verbindt. De locomotief is dan ook passend, in de huisstijl van de Reto-Romaanstalige publieke omroep. :Y
Afbeelding

Met de RE rijden we het Rijndal door. Dit deel van Graubünden is verrassend dunbevolkt, de uursdienst van de Rhätische Bahn voldoet dan ook ruim voor de vervoersvraag. :)
Afbeelding

Afbeelding

Het mooiste stuk van deze route is tussen Ilanz/Glion en Reichenau-Tamins/La Punt-Tumein, hier is het dal van de Rijn veel smaller. Nabij Trin is de vallei het smalst, en hangt boven de Rijn een serie bordjes die wijzen op historische waterhoogtes. :Y
Afbeelding

Na 80 minuten raamhangen zijn we dan in Chur, de hoofdstad van het kanton Graubünden. Logischerwijs is dit een belangrijk OV-knooppunt, niet alleen al omdat het netwerk van de SBB hier ophoudt. Wij pakken echter de bus verder, die vanaf het bekende busstation vertrekt. :D
Afbeelding

Afbeelding

Knipper 1 keer met je ogen en je bus stijgt boven de stad uit. *O*
Afbeelding

20 minuten later zijn we op de eerste bestemming van de dag: Churwalden, Bergbanen, ruim 600 meter hoger dan Chur. De PostAuto die ons hier bracht rijdt verder naar Tiefencastel. :)
Afbeelding

Waarom zou je dan naar Churwalden gaan? Vooral vanwege deze hoogte, en de attractie die hieruit voortvloeit: de Pradaschier-rodelbaan is de langste rodelbaan ter wereld. *O*
Afbeelding

Eenmaal boven ontstaan de eerste wolkenbanden van de dag. :roll:
Afbeelding

Op de rodelbaan zelf is geen bagage toegestaan, dus moet ik het voor de tocht naar beneden doen met beelden van YouTube. De rit maakte een uur wachten meer dan goed. _O_
Na een paar uur op de berg gaan we weer met de PostAuto naar beneden. :)
Afbeelding

En tegen 14:00 staan we weer in Chur, op tijd voor de aansluitingsknoop tussen Rhätische Bahn en SBB.
Afbeelding

Eigenlijk hadden we getobd om nog naar Arosa te gaan, maar door werkzaamheden gaat dat feest niet door. -0-
Afbeelding

In plaats daarvan trekken we de stad in, Chur zelf hadden we beiden nog nooit gezien. En eigenlijk is het nog een leuke stad ook! :D
Afbeelding

Afbeelding

Het lokale equivalent van het HGB-IV, het hoofdkantoor van de Rhätische Bahn, staat middenin de stad. :)
Afbeelding

Klimaatverandering in 1 foto, eerder deze week tikte Canada de 50 graden celsius aan. Maar leuk joh, een waterattractie! (A)
Afbeelding

Vlak naast het centrum ligt station Chur Altstadt aan de Arosalijn, die dus door werkzaamheden deels gesloten is. Vandaar waarschijnlijk ook de ballastwagens achter de stoptrein, in tegenstelling tot in Nederland doet men in Graubünden niet zo moeilijk daarover. _O-
Afbeelding

Ik ken weinig steden in Europa waar de wijngaarden zo dicht bij het centrum liggen. :D
Afbeelding

Rond 16:30 beseffen we ons dat we nog niet hadden geluncht, en om 17:00 zitten we dan ook aan het lunchdiner, met Glatsch als drinken :lol:
Afbeelding

Maar terwijl we aan het eten zijn wordt het donker, de buien hebben Chur bereikt. Nou wouden we toch al de trein pakken van 17:56, maar we zijn erg blij dat we onder een plu relatief droog het station bereiken. *O*
Afbeelding

Rond Reichenau-Tamins/La Punt-Tumein zit er even een gat in de regenbui, maar eventjes verderop hoost het goed door. Dat belooft weer! :o
Afbeelding

10 minuten later. *Mompelt iets over hoge Rijn* _O-
Afbeelding
Maar elke bui komt ten einde, dus kijken we even later naar een regenboog.
Afbeelding

In Ilanz/Glion komen we een waar museumstuk tegen, loc 707 "Scuol" komt uit 1965 maar is nog steeds in gewone commerciële (goederen)dienst. :)
Afbeelding

Na Ilanz/Glion nadert de derde buienlijn van de dag alweer, het lijkt een nat einde van de dag te gaan worden. :roll:
Afbeelding

Maar gelukkig voor de reizigers bereiken we op tijd Tavanasa-Breil/Brigels. Dit is misschien wel het meest stereotype klantvriendelijke OV van heel Zwitserland: direct aansluitend op de RE rijdt de PostAuto AutoDaPosta naar Breil/Brigels-dorp, de twee minuten overstap in de reisplanner mogen worden vertaald naar 'zodra iedereen is overgestapt'. Perfectie. :pos:
Afbeelding

Na Trun is de regen terug, superfijn! :mrgreen:
Afbeelding

En dan zijn we weer in Disentis/Mustér, en hier regent het ook. Verrassend. -0-
Afbeelding

Zoals al eerder gezegd is dit geen dichtbevolkt deel van Zwitserland, en dat vertaalt zich ook naar de treindienstregeling, die al verrassend vroeg stopt. Tegen 19:00 is de laatste trein van de Matterhorn Gotthardbahn al vertrokken, en dus kunnen we niet met de trein terug naar boven, naar Acla da Fontauna. De treinmaatschappij zet echter 's avonds minibussen in, waar alle treinkaartjes op geldig zijn. Dat helpt enorm met de natte sokken. :Y
Afbeelding

Terug in het hotel houden we het voor gezien, droog gaat het niet meer worden. :|
Afbeelding

Bun di tuts, igl e la dia fin a vegnir a chasa! Ook op deze laatste dag nemen we de trein van 08:31, door werkzaamheden aan de Rijntalbahn tussen Offenburg en Freiburg moeten we omreizen via Singen (Hohentwiel). Voordat we trein ingaan lopen we nog even langs de Coop om wat Paun e Patissaria in te slaan voor onderweg (specifiek tarschola da paintg en cornets). :Y
Afbeelding

Het weer is nog steeds beduidend slechter dan eerder, maar vandaag kunnen we wél droog langs de bushalte lopen waar we eerder zijn afgezet door de Matterhorn Gotthardbahn-PostAuto. :)
Afbeelding

Toegegeven, de bewolking maakt de rots aan de overkant van het station een stuk imposanter. :mrgreen:
Afbeelding

Vandaag brengt een loc in Glacier Express-huisstijl ons tot in het dorp. :)
Afbeelding

Het is beduidend natter in de Rijn vandaag, het water is ook troebeler. :X
Afbeelding

We zijn weer terug in Chur, waar we overstappen op de SBB-InterCity. Vanuit Disentis/Mustér is dat niet cross-platform, omdat die overstap de reizigers vanuit Sankt Moritz/San Murezzan gegund wordt. :)
Afbeelding

Grijs of niet, het ritje naar Zürich blijft prima. :D
Afbeelding

Zürich HB, vanaf december staat hier weer 1 keer per dag Amsterdam Centraal op het bord. Wij stappen binnen de knoop van 11:30 over, op de trein naar Singen (Hohentwiel), Duitsland. :)
Afbeelding

De treinreis naar Singen steekt meermaals de Duits-Zwitserse grens over, maar komt ook weer langs de Rijn. Bij Schaffhausen is die rijn een kolkende attractie. :D
Afbeelding

In Singen hebben we een half uurtje overstap, en strekken we even de benen. Oh, en welkom terug in Duitsland. :lol:
Afbeelding

De Regio-Express tussen Singen en Offenburg is traditiegetrouw overvol, dus heel comfortabel is het niet. Dus is het maar wat fijn als in Offenburg de trein verlaten kan worden. :X
Afbeelding

Offenburg is vandaag voor sommige ICE-treinen beginstation, waaronder voor deze ICE naar Berlijn. Het is druk op het perron, DB had pas enkele weken van tevoren aangekondigd dat de spoorlijn dicht zou zijn en dus hebben veel reizigers een ticket met incorrecte informatie erop. :N
Afbeelding

De echte chaos begint echter pas een uurtje verderop in Mannheim, doordat de vertraagde reizigers zich bij de gewone reizigers van een al overvolle ICE 516 naar Essen mogen proppen. De mededeling 'plätze 105 en 106, es tut mir leid, wir haben eine reservierung' door het overvolle gangpad roepen, de Bingokaart kan zelfs zonder vertraging snel vol raken. _O-
Afbeelding

Even na zessen zijn we in Keulen. Plan-V444 moest de dag erna vroeg werken en vertrekt naar Maastricht, ik moet wachten op trein 104 naar Utrecht, die zoals het hoort te laat is. :p
Afbeelding

Aan boord kom ik een bekende tegen, en voor je het weet ben je dan alweer terug in Nederland.
Afbeelding

En slechts luttele minuten achter op planning zijn we op Utrecht Centraal, staziun finala dal di. *O*
Afbeelding

En zo eindigde een reisje, waarvoor nog geen tien dagen eerder in allerijl interrail-tickets, nachttreinreserveringen en hotelovernachtingen geboekt werden. Conclusie: Acla da Fontauna is prachtig, en ik kan het aanbevelen aan eenieder die Zwitserland zonder teveel toeristen wil zien. Vanaf december kan je 's avonds instappen en gaan slapen in de polder, en de dag erna lunchen in de bergen. Het kan zijn dat ik hier nog eens terug kom deze winter, tenzij ik tot die tijd nog iets bijzonders verzin om te doen. Zoals altijd worden op- en aanmerkingen gewaardeerd! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door Chrysa »

Leuk dat je zegt dat je naar de minder drukke delen gaat, om vervolgens naar Churwalden te gaan, waar elk weekend half Zürich zit en de bussen met 2 bussen versterking per rit rijden. :p
De vallei waar Disentis in ligt is inderdaad een stuk minder toeristisch, maar dat komt misschien ook wel omdat het zo afgelegen ligt. Ik zou ook niet weten wat er qua trekpleisters te doen is. Alleen Ilans is wel populair voor wintersporters volgens mij.

Ik zou zeker nog eens teruggaan in de winter. Graubunden is prachtig in de sneeuw, en het is zo'n beetje de enige plek in de Alpen waar je niet compleet geïsoleerd bent tussen oktober en mei omdat alle passen dicht zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door Z2N »

Daar waar ik minder druk zei bedoelde ik minder druk met Nederlanders en mogelijke forumgenoten, stop de tijd. :p
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door Daniel »

Mooi verslag wederom :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door Milco »

Tof verslag weer!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door ZO6176 »

Fraai verslag.
Ik zag op het vertrektijden bord van Zürich de S-Bahn soms van 2 sporen vertrekken zoals 43/44. Hoe zit dat?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door Z2N »

Dat is dezelfde logica als op Schiphol Airport: 43/44 betekent dat het spoor 43 of 44 gaat worden, maar dat het precieze perron pas vlak voor binnenkomst duidelijk wordt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag weer! :pos:
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door erka »

Tof verslag. Ik vind dat vertrekbord van Zürich HB altijd mooi, ik-weet-niet-hoeveel-treinen en maar ééntje met 5 minuten vertraging. Dat is ook Zwitserland. Overigens is een ritje over de Oberalppass naar Andermatt ook zeer aan te bevelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door umbusko »

Wat een leuk verslag! Ik zie dat jullie wel de lokale cuisine in Chur hebben ontdekt. Toen wij daar waren in 2013 (eerste overnachting van mijn eerste Interrail), vonden we de prijzen zo onvriendelijk dat we maar veel te dure kebab naar binnen hebben gewerkt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rond het onderschrift van Z2N (deel 2) [50f]

Bericht door Meltrain »

Tof verslag (net als het eerste overigens). :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten