Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Ardan »

Hoi, ik had twee weekjes vakantie en ik MOEST even een paar dagen weg. Ik ben sinds corona niet meer op vakantie geweest, afgezien van wel heel veel losse dagjes weg. Mijn beste vriend wilde wel mee en afgelopen zondag pakten we de auto in en reden we naar Parijs! Inclusief tol en vooral niet in Nederland tanken kostte de reis 65 euro pp heen en weer, kun je niks van zeggen. Wel word je op de Franse A1 regelmatig ingehaald door treinen op de HSL, waaronder de Thalys uit Amsterdam. "Die is eerder in Parijs dan wij!"

Vooral ook omdat ik niet Parijs in wilde rijden, zetten we de auto neer op de P+R in Louvres en dan met de RER D naar Parijs. Maar bij het inrijden van het dorp zag ik al bussen rijden met 'Je remplace le train', en inderdaad, er bleken werkzaamheden te zijn. Dat had ik niet uitgezocht van te voren. Met de bus helemaal naar het Stade de France in langzaam druk verkeer, gelukkig was de bus nog rustig toen we instapten, later was de bus vol staanplaatsen.

Vanaf Stade de France konden we met de RER naar Gare de Nord, waar ons hotelletje vlak bij was.

Voor mij was het de eerste keer in Parijs, ik was alleen nog als kind in Disneyland geweest en twee jaar terug op Charles de Gaulle om over te stappen. Volgens mij had ik de Eiffeltoren toen wel uit het vliegtuig gezien, maar verder kende ik Parijs nog niet. Maar wat is het een mooie stad! We hebben ons uitstekend vermaakt, en ik heb natuurlijk ook de metro verkend. Hier wat plaatjes zonder samenhangend verhaal.

Het bovengrondse Barbès-Rochechouart aan lijn 2 was ons thuisstation. Het ligt aan de soort-van-ringlijn die wordt gevormd door de lijnen 2 en 6. Deze ringlijn heeft relatief veel bovengrondse trajecten. Op lijn 2 rijden net als op lijn 5 en 9 moderne MF2000-treinen.
Afbeelding

Het westelijke eindpunt van lijn 2 is Porte Dauphine. Een aantal eindpunten hebben keerlussen, volgens mij iets vrij unieks voor een metro. Op Nation, Charles de Gaulle-Étoile en Place d'Italie ligt het perron in de lus en rijden de treinen snel weer door, maar op dit station zijn er twee perrons en rijdt de trein leeg door de erg krappe lus.
Afbeelding

De metro van Parijs heeft maar liefst 16 lijnen die een behoorlijk ingewikkeld netwerk vormen. Het grootste deel is erg snel gebouwd, tussen 1900 en 1930. In de loop van de tijd is er het één en ander gesleuteld aan het netwerk, waardoor er twee buitenbeentjes zijn ontstaan in de vorm van de lijnen 3bis en 7bis.
Lijn 3 liep oorspronkelijk van Pont de Levallois naar Porte de Lilas, maar in 1971 is lijn 3 bij Gambetta naar het oosten afgetakt. Het oorspronkelijke deel van Gambetta naar Porte de Lilas is een pendellijntje van slechts 1,3 km lang geworden met 4 stations: lijn 3bis.
Twee driedelige metro's type MF67 rijden heen en weer en gaan na Porte de Lilas door een keerlus. Hier bestaat een ongebruikte verbinding naar lijn 7bis bij Pré St-Gervais met één ongebruikt tussenstation Haxo. De pendellijn die dit stukje bereed is in 1939 opgeheven. Er zijn vage plannen om de lijnen 3bis en 7bis via dit spoortje aan elkaar te knopen.
Afbeelding

Place des Fêtes aan lijn 7bis, die een keerlus heeft met een paar stations erin. Dit station wordt dus in één richting bediend en is één van de weinige met een eilandperron.
Afbeelding

5 van de 16 lijnen zijn bandenmetro's (1, 4, 6, 11 en 14). Bij Bastille komt lijn 1 heel even bovengronds in een aantal erg krappe bogen. De lijnen 1 en 14 rijden automagisch, en daar kun je dus voorin zitten. Leuk!
Afbeelding

Afbeelding

Lijn 14 is een nieuw gebouwde lijn met weinig tussenstations. Het is bedoeld als een snelle verbinding door de stad om de andere lijnen mee te ontlasten. Zoals het hoort bij automatisch rijdende lijnen zijn er perrondeuren (net als op lijn 1, 4 en 13, waarvan lijn 4 en 13 dan weer niet automatisch rijden)
Afbeelding

Veel Parijse metrostations lijken erg op elkaar. Zijperrons, standaardlengte voor 5 wagons, volledig bedekt met glanzende witte tegeltjes en grote blauwe naamopschriften. Toch zijn er een paar stations die eruit springen in hun verschijnen. Hier zien we bijvoorbeeld station Cluny-La Sorbonne aan lijn 10.
Afbeelding

Arts et Métiers aan lijn 11.
Afbeelding

Lijn 12 en 13 zijn door andere maatschappijen aangelegd en heeft iets meer versieringen. Hier station Abbesses aan lijn 12, in de mooie wijk Montmartre, met de diepste ligging onder straatniveau (36 meter).
Afbeelding

Op lijn 7 hebben de meeste treinen een afwijkende kleurstelling ten opzichte van het RATP-wit-groenig. Ik denk dat dit een nieuwe algemene kleurstelling wordt voor alle OV in de regio Parijs, je ziet het ook op bussen en sommige treinen.
Afbeelding

Er is in Parijs nog meer te zien dan alleen de metro. De RER vult het netwerk aan met een paar doorgaande verbindingen door de stad en verder als S-Bahn naar de regio. Het zijn lange treinen waarbij elke afzonderlijke zijtak zijn eigen niet te begrijpen lettercode heeft.
Afbeelding

Het grote en fraaie Gare du Nord, met de Thalys uit Brussel en Amsterdam.
Afbeelding

En nog wat andere treinen in vrolijke kleurtjes.
Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard is er voor de gewone cultuurtoerist HEEL VEEL te zien en te doen in Parijs. Wat een stad! Alle clichés moesten natuurlijk even worden bezocht. Montmartre..
Afbeelding

Afbeelding

Eiffeltoren...
Afbeelding

Hoooooooog!
Afbeelding

Louvre..
Afbeelding

Stadhuis...
Afbeelding

3 volle dagen is te kort om alles uitgebreid te gaan bezoeken. Dat zou ook erg duur worden natuurlijk. Maar hier kom ik zéker terug! Frankrijk kon me lang niet zo heel erg boeien, maar ik ben helemaal om. Wordt dus vervolgd!

Donderdag rond 12 uur kwamen we aanlopen op Gare du Nord om de RER naar de auto te nemen, alleen was er behoorlijk wat stormschade door slecht weer de nacht ervoor. Ik had er eigenlijk weinig van gemerkt, jullie in Nederland des te meer. RER D bleek pas om 14u weer te rijden, maar er waren wel treinen die voorbij ons station bleken te rijden over de perronloze sporen. Het duurde alleen even voor we dat in de gaten hadden, op station Stade de France vroegen we hulp waarbij ons werd verteld dat we door mochten rijden naar Orry-de-Ville en we dan terug moesten steken. We kwamen net uit zo'n trein en moesten nu iets van driekwartier in de kou wachten op de volgende. Daarna bij Goussainville wisselden we door naar de perronsporen en bleken we gewoon weer overal te gaan stoppen. Om 14:30 waren we bij de auto en kon ik gaan rijden.
Na een flinke rit rijden, mijn reisgenoot heeft geen rijbewijs dus ik moest het zelf doen, kwamen we rond 21:30 weer thuis. We hebben dit erg last-minute gepland maar de volgende keer zou ik dit wel graag met de trein doen. Misschien sneller, iets ruimer vantevoren volgens mij ook goed betaalbaar, maar 550 km rijden is vooral wel even een klusje dus het lijkt me minstens zo comfortabel.
Afbeelding

Wij danken U weer voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Mikos »

Ik begon net aan een kom erwtensoep, toen die leeg was, was het verslag ook voorbij. Een heleboel herkenbare punten, leuk om weer te zien!

De truc met dit soort trips is inderdaad om het wat verder vooruit te plannen als je het budget laag wilt houden. 130 euro om heen en weer te rijden valt inderdaad erg mee, was de P+R gratis? Niet vergeten om de verzekering en bandenslijtage mee te nemen in de berekening, anders is de vergelijking met de Thalys niet helemaal eerlijk, maar ook dan lijkt het dat je in vergelijking met last minute boeken goedkoper uit bent geweest.

Alhoewel ik het toch bij de trein zou houden, al was het maar voor het gemak. Bedankt voor het delen!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Tom024 »

Met een Aygo naar Parijs? Respect voor je doorzettingsvermogen en zitvlees. :Y

Leuke plaatjes om te zien, blijft toch een bijzondere stad.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Kalil Nieuw »

En heel goed geschreven :trein:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door ZO6176 »

Een heel mooi verslag. Vorig jaar met mijn gezin in Parijs geweest. Lijn 7bis is ook Interessant omdat deze een afwijkende serie metro's heeft.
Wat ik me afvraag: wat voor voordelen hebben banden metro's? Is Parijs de enige stad die dit heeft?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje hoor :pos: Keerlussen bij metro's komen trouwens ook nog in Londen voor, maar verder eigenlijk nooit wat over gelezen. Zal wel een dingetje zijn van oude metronetwerken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Ardan »

Mikos schreef: za 23 okt 2021, 18:15 130 euro om heen en weer te rijden valt inderdaad erg mee, was de P+R gratis?
Die was niet gratis, 45 euro voor bijna vier etmaal.
Tom024 schreef: za 23 okt 2021, 19:09 Met een Aygo naar Parijs? Respect voor je doorzettingsvermogen en zitvlees. :Y
Prima te doen eigenlijk hoor, al voelde ik de volgende dag mijn scheenbenen wel bij het beklimmen van de Eiffeltoren.
ZO6176 schreef: za 23 okt 2021, 19:52 Wat ik me afvraag: wat voor voordelen hebben banden metro's? Is Parijs de enige stad die dit heeft?
Het schijnt dat Parijs niet de enige stad is. Bandenmetro's zijn duur in de ombouw, maar wel minder slijtagegevoelig. Qua comfort merkte ik er niet veel van. Stalenwielenmetro's knarsen erg in krappe bochtjes, maar bandenmetro's hoor je de hele tijd wel. Ze hebben ook stalen wielen voor als er een band beschadigt.
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door tsov »

Leuk verslag! Krijg zin om weer eens naar Parijs te gaan ;)
Ik ben met een C1 met vier man naar Noord-Italië geweest, dus met z'n tweeën naar Parijs moet prima te doen zijn :lol:

Bandenmetro's zijn een Parijse uitvinding, maar zijn ook elders toegepast. Bijvoorbeeld in Montreal en Mexico-Stad. Ook alle VAL-systemen (zoals in Lille) zijn bandenmetro's. Een hele verhandeling hierover is te vinden op jijbuis.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Milco »

Leuk verslagje!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Chrysa »

Leuk verslag, herkenbaar ook. Lijkt er alleen op dat je in 3 dagen niet veel meer gezien hebt dan ik in 5 uur. _O-
Ardan schreef: za 23 okt 2021, 21:03 Het schijnt dat Parijs niet de enige stad is. Bandenmetro's zijn duur in de ombouw, maar wel minder slijtagegevoelig.
De stalen wielen zijn om te sturen vooral. De banden helpen met accelereren en remmen, dat gaat zo een stuk sneller met die idioot korte halteafstanden.

Hier in Lausanne rijden ze ook met bandenmetros, maar dat is voor de steile hellingen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! Parijs staat hier ook al lang op de planning, toch binnenkort maar eens doen! :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Suus »

Ha, weer een fan van Parijs erbij *O* Heerlijke stad, er gewoon zijn vind ik al zo fijn. Er is altijd wat nieuws te ontdekken, zowel in de stad als op OV-gebied, dat staat daar ook niet bepaald stil :Y

Of Ardan nu ook daadwerkelijk fan van de rest van Frankrijk wordt laat ik nog maar even in het midden, dat is toch net wat anders dan Parijs :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door en-es »

Tja Parijs, ik kom er ook graag. Vorig jaar februari nog geweest. Was ook de laatste keer dat ik een meerdaagse reis maakte.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Ardan »

Chrysa schreef: za 23 okt 2021, 21:18 Leuk verslag, herkenbaar ook. Lijkt er alleen op dat je in 3 dagen niet veel meer gezien hebt dan ik in 5 uur. _O-
Ik heb niet alles laten zien natuurlijk, het moet wel een beetje op het OV blijven he.
Dank voor de leuke reacties allemaal. Nu jullie er toch zijn: valt het jullie ook op dat Fransen geen bier kunnen tappen of was dat alleen in de tent waar ik was? Het bier is nog dooier dan een Engels biertje. Toen het lege vat net was vervangen kreeg ik wel schuim op het bier, dat door de barman werd weggehaald en opnieuw werd getapt, waarop ik riep NEE STOP! Het is goed zo!!

En in een taaltopic al eens benoemd: de Franse mode om alles in de eerste persoon te zeggen klinkt in andere talen gewoon erg slecht. Een postzegel kopen bij een automaat in het postkantoor (ja :') ): "ik leg mijn poststuk op de weegschaal", "ik kies de bestemming van mijn poststuk", "ik betaal 1,50" :') :') :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Suus »

Sorry, ik drink geen bier in Frankrijk. Daar hebben ze aperitieven en wijn _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Kalil Nieuw »

En ik ben te jong voor dit soort dranken :D _O_
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door AppleMoose »

Parijs. Altijd de moeite waard :Y

Jammer dat de kleurstelling van de metro gaat veranderen. Dat wit vind ik zo nietszeggend. Dat turquoise/wit vind ik zo typerend voor de Parijse metro. Alleen wit kan net zo goed elk ander willekeurige stad zijn...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Willem »

ZO6176 schreef: za 23 okt 2021, 19:52Is Parijs de enige stad die dit heeft?
In Frankrijk rijden buiten Parijs de meeste metro's op banden. Daarnaast kom je het tegen in bv. Lausanne, Sanitiago de Chile en Mexico-stad.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door ZO6176 »

Kalil Nieuw schreef: zo 24 okt 2021, 08:19 En ik ben te jong voor dit soort dranken :D _O_
In Frankrijk drinken de jongeren ook wel wijn mee.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ardan schreef: za 23 okt 2021, 22:33 Nu jullie er toch zijn: valt het jullie ook op dat Fransen geen bier kunnen tappen of was dat alleen in de tent waar ik was?
Bijna al mijn ervaringen met Franse café vonden plaats in skigebieden en daar ging het tappen best goed. Wel zijn Franse bieren niet lekker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ardan on Tour #60: Een paar daagjes in Parijs [21f]

Bericht door Chrysa »

Het wordt steeds beter. Ook in Frankrijk zijn er steeds meer speciaalbiertjes. Heb er al wat pareltjes tussen gevonden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten