Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door teun »

Het is inmiddels alweer heel wat geleden dat ik een serie busfoto's en wat proza over mijn aansluitende fietstochten op dit forum heb achtergelaten, en laat leek me een gepastere tijd dan nooit:

In April en Mei verleden jaar heb ik het weer wat drukker op school en nummert het aantal dagen met uitgesproken fantastisch fietsweer ook ietwat minder, met als gevolg dat ik de rest van het voorjaar eigenlijk weinig grote tochten meer afleg om specifieke buslijnen te fotograferen. Door dat gebrek ontstaat er voor mij echter wel een nieuwe vorm van busfotografie; steeds vaker neem ik mijn cameraatje mee voor een dagelijkse boodschap of een kort ommetje in de omgeving; en doordat de nieuwigheid van de vaste stadsdienst in Helmond er dan nog niet helemaal van af is bevalt dat me best goed!



De allereerste foto maak ik 8 april na een regulier bezoek aan winkelcentrum Brouwhorst (vlakbij het NS station Helmond Brouwhuis) op de halte Molenbeek:
Afbeelding
Eén jongedame stapte hier uit, en omdat het natuurlijk eventjes de tijd kost om een bus van lijn 54 naar Brouwhuis om te toveren in lijn 52 terug naar het station in het stadscentrum heb ik ruim de gelegenheid voor een fotoshoot. :Y



Het tweede tochtje (op 19 april) is ook maar kort, en het is behoorlijk grauw weer.
Eieren halen wij doorgaans niet bij de supermarkt maar bij een boer langs de Weg naar Bakel die in het juiste seizoen ook nog asperges en aardbeien verkoopt. Nu wil het lot dat over deze zelfde weg lijn 23 ook tussen Helmond en Bakel e.v. op en neer pendelt; op het juiste tijdstip een uitgelezen kans voor een foto dus. De volgende maakte ik bij de halte Ravensgat:
Afbeelding

Terug in de Rijpelberg ter hoogte van de Drenthehof komt een even druilerige lijn 52 langs:
Afbeelding



Het langste rondje, en dus ook het rondje met de meeste foto's is op 23 April al weer, dit maal ga ik naar de Kaasboer bij Kranenbroek, net buiten de welbekende Vinex-wijk Brandevoort. Normaal neem ik ook wel eens de trein (de 22 minuten die je hebt om vanuit de trein richting Eindhoven te keren op de trein richting Deurne is precies voldoende om op en neer te lopen en de kaas te kopen) maar in april ligt dat nog een beetje gevoelig, en het weer is zeker ook niet verkeerd. Bijkomend voordeel van de fiets is daarnaast natuurlijk dat je wat mobieler bent om busfoto's te kunnen nemen, en met de twist van later vandaag is dat maar goed ook.

Het ritje begint op een manier die erg lijkt op hoe de vorige geëindigd is, met lijn 52 in de Rijpelberg. Verschil dit maal is dat het de bus de andere richting in is en dat hij hier ter hoogte van de kruising met het tegenwoordige fietspad de Rijpelbergseweg rijdt (vroeger was dit de hoofdweg van het gehucht de Rijpelberg -waar de wijk naar vernoemd is- naar Helmond):
Afbeelding

Vanaf hier fiets ik vervolgens recht naar station Helmond en daarna via het snelfietspad naar de kaasboer. Nadat ik ter plaatse negen pond kaas op de kop getikt heb besluit ik om terug te keren naar station Helmond Brandevoort om daar te proberen een fotootje te maken van de toen nog (gepland in ieder geval) rijdende automatische people-mover lijn 555. Veel succes komt me in die poging echter niet tegemoet en nadat het inmiddels zo'n 10 minuten geleden was dat het busje voorbij had moeten komen besluit ik maar eens de gehele route na te fietsen (het is toch maar een kilometer of drie...). Veel leverde dat tochtje echter niet op, het busje heb ik niet gezien, en het fietsbruggetje waarover het eigenlijk over de Schotense Loop hoorde over te steken naar de Automotive Campus was met een aantal bouwhekken vakkundig afgezet.

Na die lichte teleurstelling besluit ik om maar door te fietsen om een tegenvaller van mijn vorige tocht te rectificeren, want van de stadslijn 55 heb ik nog steeds niet echt een bevredigende foto. Onderweg contoleer ik eens OVzoeker om te zien of ik de eerstvolgende rit nog ga kunnen vastleggen (spoiler: nee) als ik daar plots een bus van lijn 322 in de Stiphoutse Dorpsstraat zie rijden. In mijn gedachten zet ik het neer als een GPS-foutje of iets van die orde, maar als de bus een paar minuutjes later aan mijn neus voorbijgereden komt pak ik er nog maar eens mijn telefoon bij. Wat blijkt: door een ongeluk op de N615 bij de Deense Hoek in Lieshout rijden de lijnen 321 en 322 een behoorlijke omleiding via Aarle-Rixtel, en Stiphout.

Omdat ik de vorige bus op lijn 55 had misgelopen kon ik me dankzij dit voorval veroorloven om een uurtje te overbruggen met het maken van een paar foto's van de grote Bravodirect bussen in Stiphout.

De eerste bus die voorbijkomt is lijn 321 naar Gemert.
Afbeelding

Gevolgd door lijn 322 helemaal naar Uden.
Afbeelding

En dan natuurlijk waar u allemaal voor komt; lijn 55, de vaste buslijn die ook daadwerkelijk in Stiphout stopt.
Afbeelding

In de tijd die ik heb staan wachten in Stiphout op de passerende bussen is het mij opgevallen dat buurtbuslijn 259 (die normaal ook via de N615 naar Nuenen rijdt) weer een andere - wat kortere - omleiding rijdt: via het kasteel Croy ten noorden van Stiphout. Met veel enthousiasme over een fantastische frame-mogelijkheid met het kasteel op de achtergrond fiets ik snel naar de plaats waar het allemaal moet gaan gebeuren, maar na een kwartiertje wachten wordt duidelijk dat deze daadwerkelijk unieke kans ook vergaat; de volgende rit rijdt namelijk via Achterbosch. :N
Afbeelding

Ik besluit met mijn boodschap (ik had nog een hoop kaas op zak) dan maar de weg naar huis in te zetten, maar dankzij de relatief gelukkige timing kan ik nog wel een viertal aardige foto's maken voordat ik terug in de Rijpelberg ben.

Eerst nog een keertje lijn 322, ditmaal in omgekeerde richting op de Aarle-Rixtelseweg.
Afbeelding

Wederom gevolgd door lijn 55 net voorbij het Ziekenhuis.
Afbeelding

En aan de andere kant van de binnenstad ook nog lijn 53, eerst bij de halte (en wijkcentrum) De Lier...
Afbeelding

En eventjes later terug richting het station op de Straakvense Bosdijk.
Afbeelding



De volgende foto (die in dit verslag verschijnt in ieder geval ;) ) maak ik reeds in mei, dit keer is het doel van de reis wel een busfoto, maar niet de foto die je hieronder ziet. Ik wilde oorspronkelijk namelijk graag een fotootje van de buurtbus 268 op het Sint-Jozefsheil maken (iets wat inmiddels overigens niet meer zou kunnen), maar om een reden die ik eigenlijk nog steeds niet precies achterhaald heb reed die bus aan mij voorbij zonder mijn fotolocatie te passeren. Een uur wachten zat er niet in, maar een plaatje van bus 23 in de Helmondsestraat in Bakel zeker nog wel:
Afbeelding



De dag erna ga ik nog een keer op pad voor een minibusje. Het is de laatste weekdag van de meivakantie, en dus voor mij tot aan de zomer de laatste kans om een keer een van de CTS-busjes op lijn 150 vast te leggen; allereerst richting station 't Hout op de Mierloseweg:
Afbeelding

En hetzelfde busje even later terug richting de Automotive Campus en station Helmond op de Steenovenweg:
Afbeelding

Na de twee foto's zit mijn uitstapje naar het wilde westen van Helmond er al weer op en vervolg ik mijn weg snel weer terug naar huis, onderweg kom ik op het station in Helmond nog wel een busje met een erg bijzondere bestemming tegen:
Afbeelding

En even verderop op de kop van de Deurneseweg nog bus 52 in de tegenovergestelde richting die ik uit ga:
Afbeelding



Op 21 mei ga ik weer een ommetje om wat boodschappen te doen bij de Turkse supermarkt, vooral yoghurt die bij ons thuis vrij enthousiast gegeten wordt. Als eerste foto lijn 23, op de Bakelsedijk vlak voor de halte Bijsterveld:
Afbeelding

Na de boodschappen bij de Turk ga ik nog even langs bij de Italiaanse Delicatessenwinkel van Nick Belloni in de kerkstraat (op de hoek waar deze tegenwoordig doorkliefd wordt door de provincialeweg -0- ) voor wat olijven en foccacia. Als ik naar buiten stap komt er plots een touringcar van Kupers voorbij, en niet zomaar eentje, deze bus vervult de een van de lijndiensten voor het peroneelsvervoer van DAF. Aan het A-4tje op de voorruit (op zijn GVB's zullen we maar zeggen) is te zien dat het om lijn 638 gaat, een verbinding die in het verleden ook al als onderdeel van een aparte concessie van de SRE bestond:
Afbeelding

Voordat ik weer terugkeer naar huis lijkt het dat ik nog net één andere lijn in beeld kan brengen (ik was maar net op tijd doordat er nog een aantal mensen besloten hadden het ritje van 800m van het station naar de Ameideflat te maken), lijn 51 op zijn route door het centrum, in dit geval recht voor een ander icoon van de jaren '70 in Helmond, de Ameideflat:
Afbeelding


Deze foto doet eigenlijk heel erg denken aan de eerste uit dit verslag, ik ben weer eens in winkelcentrum Brouwhorst en het tijdstip valt mooi om een van de busjes van de stadsdienst in de buurt op de foto te zetten:
Afbeelding
Wederom de (tijd)halte Molenbeek, maar nu bij de halte in de andere richting, en dat betekend dus ook een andere lijn.

Op 28 mei maak ik dan uiteindelijk toch een echte tocht die naast het fietsen zelf puur om de bussen draait, spitslijn 123 tussen Boxmeer een Gemert ontbreekt nog uit mijn archief alsmede een foto van de buurtbuslijn 268 (zoals u zich wellicht uit een eerder gedeelte van dit verslag herrinert).

Mijn tocht begint op wijze die ietwat lijkt op die eerder poging om lijn 268 vast te leggen, met lijn 23 in de Helmondsestraat. Deze keer is er echter wat anders misgelopen, ik ben namelijk gewoon te laat van huis gegaan om lijn 268 in Bakel te gaan halen. :')
Deze troostprijs komt enkele minuten later voorrijden:
Afbeelding

Eenmaal in Elsendorp is het dan wel prijs, ik begin niet met lijn 123, maar met de buurtbus die ik in Bakel miste. Hier bij de halte "Rabobank" (die vermoed ik zelf al een tijdje verleden tijd is):
Afbeelding

De volgende foto is dan van lijn 123, hier net buiten het dorp en meer te hoogte van het "Naturistisch Recreatiepark" waarom Elsendorp in de buurt bekend staat.
Afbeelding
En met deze foto op zak vervolg ik mijn weg terug, nu via de Cleefs Witweg en de Rooije-Hoefsedijk naar de Gemertse Slenk...

... Wat zoals algemeen bekend is natuurlijk het territorium van Bravodirect-lijn 321 is:
Afbeelding
Mijns inziens een zeer nummertjesesthetisch verantwoorde keuze. :Y

Als afsluiter van de tocht zet ik nog een maal mooi lijn 268 op beeld, hier al de laatste rit van de dag op het Boekent halverwegen Gemert en De Mortel:
Afbeelding
Daarna ga ik weer snel op huis af, want men rekent er in Helmond op dat ik die avond nog een groene curry op tafel zet.



Het laatste "ommetje" sluit logischerwijs aan op het nog ontbrekende gedeelte van de titel; op de laatste dag van mei ga ik op pad om voor onze drie poezen wat kattenvoer te halen. Dat doen wij gebruikelijk niet bij de plaatselijke supermarkt, maar bij de Jumper, het is wat verder fietsen maar uiteindelijk een stuk voordeliger -en- ze hebben precies wat onze ietwat kieskeurige poezen graag hebben. Bijkomend voordeel voor mij: het industrieterrein waar de Jumper ligt is tevens aardig ontsloten met de bus.

Voor dat ik bij de dierenwinkel aankom maak ik de volgende foto van Bravodirect-lijn 320 op de Lage Dijk:
Afbeelding
Het bladerdak van de bomen hier zorgt voor een bijzondere lichtval.

En met inmiddels drie emmers van vijf kilogram kattenvoer aan de fiets neem ik op de terugweg eerst nog een foto van 54 op de Vossenbeemd:
Afbeelding

En als sluitstuk is er dan nog lijn 52 terug in de Rijpelberg, de foto is misschien slechts enkele meters van de vergelijkbare foto aan het begin van dit verslag genomen maar het contrast kan haast niet groter, met zo plots de groene bomen, eindeloos veel zon, en een straalblauwe lucht.
Afbeelding

Zoals gebruikelijk dank ik graag allen voor het lezen en kijken.

Binnenkort ( :') ) volgt een verslag dat wel in dezelfde periode valt als hetgeen u net gelezen heeft, maar zich afspeeld op een uiterst exotische plek! :shock:
Laatst gewijzigd door teun op ma 13 feb 2023, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door Tom024 »

Nou ben ik ook van de strekking 'meer kaas is meer baas' hoor, maareh...
teun schreef: wo 13 apr 2022, 13:39 Nadat ik ter plaatse negen pond kaas op de kop getikt heb [...]
:shock: Heb je een weeshuis te voeden? ;)

Zonder gekheid: leuke plaatjes. Een tijdje terug heb ik gewandeld vanaf Helmond Brandevoort en afgezien van de bebouwing waar je eerst even doorheen moet, was dat een leuke tocht door mooi landschap.
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door waldo79 »

Je sleept heel wat af met je fiets. Ik doe je dat niet na. Omgeving van Helmond valt me niet tegen zo te zien.

Kasteel Croy kende ik al ja.
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door teun »

Tom024 schreef: wo 13 apr 2022, 14:04 :shock: Heb je een weeshuis te voeden? ;)
Zo erg is het niet _O- ,maar de kaas wordt bij ons thuis goed gegeten.
Als ik het me goed herinner ging het om een pond komijnen, één kilo belegen vers, één kilo extra belegen vers, en dan ook van zowel de belegegen kaas als de extra belegen kaas elk één kilo vacuumverpakt, dat is natuurlijk wel zo handig als je kaasboer aan het andere eind van de stad zit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door Daniel »

Leuke serie plaatjes zo :pos: En best herkenbaar dat van alles en nog wat op de fiets vervoeren, zelf ook de meest uiteenlopende dingen op de fiets vervoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door PHS »

Leuk verslag. Een groot deel van de locaties waar je de foto's hebt genomen komt mij zeer bekend voor :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door umbusko »

Ik heb nog geen hoge pet op van de esthetiek van Helmond of de Bravobussen, maar ik ben onder de indruk van de hoge kwaliteit van de foto's, dat alle displays zo goed leesbaar zijn en van je ondernemingslust natuurlijk! :D
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door teun »

Van het vervoer met fiets heb ik in de tussentijd ook een baantje gemaakt. Op de zaterdag bezorg ik de post in Bakel nu, dat is nog wel ietsje zwaarder wat gewicht betreft maar de fiets doet toch het gros van het zware werk.

De display's zijn inderdaad altijd lekker makkelijk te fotograferen. De enige bussen uit Zuidoost Brabant die je hier niet ziet daarintegen zijn echter het volledig tegenovergestelde. Als er bij de MAN's een straaltje zon op de display's valt zie je er op de foto meteen helemaal niks meer van.
Laatst gewijzigd door teun op do 14 apr 2022, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door Kalil Nieuw »

Mooi (foto)verslag. :D
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
DrechtBlub
Berichten: 1226
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door DrechtBlub »

Van de kleine stadsbusjes in Helmond zie je natuurlijk (buiten discussies over opheffing) vaak weinig in foto of verslag terugkomen. Het is leuk om er nu wél eens de aandacht op te zien. Helemaal met zo veel mooie platen als die jij er van hebt gemaakt. Prachtwerk. :pos:
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6071
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eieren, Kaas, en Kattenvoer: Ommetjes in de omgeving van Helmond.

Bericht door ZO6176 »

Was even bang dat het alleen maar 8 persoonsbusjes waren maar gelukkig ook genoeg "grote". Zeker mooie foto's. In Helmond fotografeer ik zelf niet zoveel juist vanwege dat kleine grut en in het weekend rijdt er nauwelijks daar iets.
Maar ondanks dat ik kaas niet lekker vind mag je van mij best meer kaas gaan kopen en dan maar ons daar mee verwennen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten