🚟

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

🚟

Bericht door Chrysa »

Iets wat al jaren op mijn lijstje staat is de Wuppertaler Schwebebahn. Mijn vriendin was op bezoek en had nog twee extra interraildagen over, en ik kon door creatief plannen met de DB website goedkope Sparpreiskaartjes krijgen. Na 3 weken eindelijk weer eens naar het buitenland dus!
In Arnhem kunnen er mooi 3 treintjes op een rij worden gefotografeerd. Jammer van het seinportaal alleen. Wij nemen de VIAS-trein naar Duisburg Hbf.

Afbeelding
Op Duisburg Hbf heb je een klein modelbaantje. Er lijkt een ongelukje te zijn gebeurd.

Afbeelding
Ook zit er een McDonald's, waar ze tegenwoordig vegan sundae's hebben. Die moet ik natuurlijk proberen, dus het werd een bijzonder ongezonde lunch.

Afbeelding
In Duisburg nemen we S1 naar Dortmund, een rit van een uur op bijzonder oncomfortabele stoeltjes. Ook stopt dit ding om de haverklap.

Afbeelding
Op de universiteitscampus van Dortmund heb je ook een Schwebebahn. Deze heeft bijzonder spartaanse stationnetjes.

Afbeelding
Hier wordt met deze schattige minitreintjes gereden. Het systeem is volautomatisch, er rijdt elke 5 tot 10 minuten een trein op alle routes. Geen idee waarom dit ding bestaat, want de routes zijn maar 2 minuten lang en het is allemaal ook prima te lopen.

Afbeelding
Dat lopen hebben we dus ook veel gedaan, we zijn jong genoeg om onopvallend de campusgebouwen in te lopen om naar de wc te gaan, en zo kan je wat foto's van onderen nemen. Opvallend dat zo'n konijn niet bang is voor een trein recht boven z'n hoofd, maar meteen wegrent als ik in de buurt kom. Meestal zijn die beesten toch voor alles bang.

Afbeelding

Afbeelding
Na een uurtje gaan we weer door met de S1 richting het Hauptbahnhof. Hier nemen we een ICE richting Wuppertal Hbf. Door deze trein kon ik een sparpreiskaartje naar Wuppertal krijgen voor 20 euro, in plaats van de 41 euro die het me zou kosten met alleen regionale treinen. Ik blijf de ICE4 verschrikkelijk lelijke treinen vinden, alsof ze met een enorme hamer op een ICE3 hebben geslagen en de schade hebben proberen te fixen met wat mascara.

Afbeelding
We zitten middenin het Ruhrgebied, maar tussen deze twee steden is de omgeving erg groen.

Afbeelding

Afbeelding
Op Wuppertal Hbf aangekomen trekken we een 24-uurskaart uit de automaat. Met 10 euro voor 2 personen vind ik hem best schappelijk geprijsd. Onderweg lopen we nog langs het busstation naast het Hbf.

Afbeelding
Het station ligt net als de rest van het spoor tegen een helling aangeplakt, dus vanaf het stationsplein heb je een beetje uitzicht over het centrum. Voorop zie je een podiumpje van de Groene partij, er zijn een week later verkiezingen hier in NRW.

Afbeelding
En daar is hij dan eindelijk, een Schwebebahntrein rijdt hier halte Hbf uit.

Afbeelding
Verder heeft Wuppertal niet heel veel te bieden, maar er staan wel wat oude gebouwen.

Afbeelding
Er staat echter veel lelijke nieuwbouw tussen, zoals hier Galeria Kaufhof.

Afbeelding
De Schwebebahn is iets waar ze in Wuppertal trots op zijn. Je komt hem dan ook werkelijk overal tegen. Zelfs in de kebabzaak staat een model ervan.

Afbeelding
Er zijn dus verkiezingen. Ik vond deze poster wel opvallend: Pro-Europese partij wil als Zwitserland zijn. Toen mijn vriendin deze poster zag was haar eerste opmerking "Dus 3x zo duur als nu?" :')

Afbeelding
Vanaf het centrum is ons hotel goed aan te lopen, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk als twee haltes mee met de Schwebebahn. Hier komt de volgende trein al aan bij halte Hbf.

Afbeelding
Ook in onze hotelkamer hangt een enorme poster van de Schwebebahn.

Afbeelding
Nadat we onze spullen gedropt hebben gaan we snel weer naar buiten, we nemen de volgende trein richting halte Oberbarmen.
Hier komt net een Turkse bus aan op lijn 626. Ik heb dit type nog nooit gezien, maar hij ziet er wel aardig uit.

Afbeelding
Kiekeboe! Net na station Oberbarmen zit een depot, waar de treinen omkeren.

Afbeelding
Wij nemen deze trein helemaal naar het andere eindpunt Vohwinkel, waar we een stukje teruglopen naar de Lidl om wat snacks te halen. Aan deze kant van de stad rijden de treinen boven de weg, tussen de rails en de trolleydraden in. Hoewel Wuppertal al 50 jaar geen trolleybussen meer heeft, komt hier nog altijd een trolleylijn uit Solingen.

Afbeelding

Afbeelding
De volgende ochtend lopen we onder het spoor langs richting het Hauptbahnhof, om te proberen nog wat foto's van onderen te nemen.

Afbeelding
Bij het station zit ook een VVV-kantoortje, waar ze allerlei souvenirs verkopen. Ik haal voor 2 euro een pakje pasta in de vorm van de treintjes. De olifant refereert naar een ongeluk in 1950, toen een circusolifant uit de trein viel in de rivier. Ze had slechts kleine verwondingen en sindsdien is ze misschien wel de meest bekende Wuppertaler.

Afbeelding
Ook de lokale kunstenaars maken Schwebebahnkunst.

Afbeelding
Vanaf hier gaan we een stukje verder, richting halte Zoo. Hier ligt de baan vlak naast de weg, ideaal voor wat foto's dus.

Afbeelding
Bij eindpunt Vohwinkel komt deze bus nog voorbij. In Nederland gebruiken we gewoon een lijkwagen, hier pakken ze het wat anders aan, gezien de naam. :p

Afbeelding
Weer terug richting Oberbarmen, het laatste ritje. Tijdens de overstromingen vorig jaar zou de rivier Wupper 3x breder dan normaal zijn geweest. Gezien de rivier hier vrijwel volledig door kanalen loopt moet dat toch een enorme chaos zijn geweest.

Afbeelding
Terug in Wuppertal nemen we de RRX naar Düsseldorf Hbf, waar we met een vriendin hebben afgesproken. We gaan wat lunchen bij de lokale Vietnamees. Protip: Bestel bier, dat komt niet in zo'n mini horecaflesje zoals de frisdranken.

Afbeelding
Daarna nemen we IC 2187 naar Düsseldorf Airport. Door dit ritje van 7 minuten kon ik weer een Sparpreiskaart krijgen, scheelt me weer 22 euro. Wel moest ik de hele rit staan, maar dat moet je er voor over hebben.

Afbeelding
Op Düsseldorf Airport rijdt namelijk nog een zweeftrein, welke het station met een parkeergarage en de terminals verbindt. Hier wordt in tegenstelling tot de andere banen altijd met gekoppelde stellen gereden.

Afbeelding
Het is hier wel te zien waarom zo'n oplossing nodig was, het staat hier bomvol met allerlei infrastructuur.

Afbeelding
Ook hier lopen we nog een stukje langs de route.

Afbeelding

Afbeelding
Na ons korte bezoekje aan het vliegveld gaan we weer verder met deze RRX-trein richting Duisburg Hbf. Het is middenin de spits, dus deze trein zit echt bomvol.

Afbeelding
In Duisburg sluiten we aan op de RE47 naar Viersen. Deze komt 20 minuten te laat binnenkakken. Doei overstap in Viersen, dat wordt een uur wachten daar.

Afbeelding
Van de lange overstap in Viersen maak ik gebruik om even wat te drinken te halen bij de nabijgelegen Edeka, alvorens weer terug naar het station te gaan voor de RE13. Deze trein zat helemaal bomvol Nederlanders met rolkoffers, dus helaas moesten we staan tot in Venlo.

Afbeelding
In Nederland gaan we weer naar Breda, met een overstap in Eindhoven. Met dit korte reisje hebben we 50% van alle zweeftreinen die in bedrijf zijn in de wereld bezocht. Er staat er nog eentje in Dresden, maar voor de andere twee zal ik toch echt naar Japan moeten.
Het was een kort maar leuk reisje, NRW is een plek waar ik normaal vooral hard doorheen cross of alleen bij de eerste winkel over de grens kom, maar er zijn ook leuke dingen te vinden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 🚟

Bericht door Nitein-Repart »

Ah, B&B Hotels zie ik. Die hotelketen heeft wel erg mijn interesse gezien de attractieve prijzen die ze bieden voor hun kamers en de redelijk goede beoordelingen.

De H-Bahn in Dortmund moet ik nog altijd een keer doen, maar volgens mij rijdt de H-Bahn niet in het weekend. Dat is wel jammer.

Verder leuke verslagen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: 🚟

Bericht door Chrysa »

Yep, die hotelketen kom ik ook erg vaak terecht. Meestal zijn ze de goedkoopste en de kamers vind ik prima.

De H-bahn rijdt volgens mij wel op zaterdag, maar niet de hele dag.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 🚟

Bericht door Etienne »

Leuk 'zwevend' verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 🚟

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: 🚟

Bericht door Stefan »

Leuke foto's vanuit een bekende omgeving, dicht in de buurt hier! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 🚟

Bericht door waldo79 »

Toll ja _O_
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 🚟

Bericht door Ardan »

Aah, bekend terrein. Schwebebahnen blijven leuk. Ik was in januari met een vriend een weekendje in Wuppertal en toen die naar huis belde zei hij 'mam, ze hebben hier een tram die op zijn kop rijdt!' :lol:
Ik doe ook maar wat
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: 🚟

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslag. :pos: En veel zweeft. :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 🚟

Bericht door regenmaker »

Leuk verslag. Zie dat je op lijn 626 een foto van een Güleryüz Ecoline‎ hebt gemaakt. Deze bussen zijn vrij recent in dienst gekomen en van Turkse makelij. Ze rijden vooral in en om de Kreis Mettmann bij verschillende onderaannemers van de DB Rheinlandbus en Rheinbahn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: 🚟

Bericht door TffpaA »

Kudos voor de titel. Mijn vriendin noemt dit overigens afwisselend de Schwalbebahn of Schwaffelbahn, wat haar dédain voor het onderwerp OV in het algemeen, en dit kunststukje in het bijzonder, wel mooi illustreert.
🗣
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 🚟

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef: wo 25 mei 2022, 17:26 en zo kan je wat foto's van onderen nemen. Opvallend dat zo'n konijn niet bang is voor een trein recht boven z'n hoofd, maar meteen wegrent als ik in de buurt kom. Meestal zijn die beesten toch voor alles bang.
Er komt 2000x per dag zo'n ding voorbij, jou hebben ze daarentegen nog nooit gezien. Dus zo heel vreemd vind ik het nog niet dat het dier gewoon blijft zitten. :lol:
Chrysa schreef: wo 25 mei 2022, 17:26 Weer terug richting Oberbarmen, het laatste ritje. Tijdens de overstromingen vorig jaar zou de rivier Wupper 3x breder dan normaal zijn geweest. Gezien de rivier hier vrijwel volledig door kanalen loopt moet dat toch een enorme chaos zijn geweest.
Was sowieso erg snel opgeruimd. Ik was er (krap) een maand na de overstromingen, het is dat ik het allemaal in het nieuws heb gezien anders had je het toen al niet meer door gehad.
🍉
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: 🚟

Bericht door Hensepens »

Chrysa schreef: wo 25 mei 2022, 19:36 Yep, die hotelketen kom ik ook erg vaak terecht. Meestal zijn ze de goedkoopste en de kamers vind ik prima.

De H-bahn rijdt volgens mij wel op zaterdag, maar niet de hele dag.

Eens. Inmiddels zelf al paar keer in B&B vertoeft. Goede hotels voor een mooie prijs. Zeker een aanrader.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: 🚟

Bericht door Chrysa »

Hainje schreef: vr 27 mei 2022, 23:06
Er komt 2000x per dag zo'n ding voorbij, jou hebben ze daarentegen nog nooit gezien. Dus zo heel vreemd vind ik het nog niet dat het dier gewoon blijft zitten. :lol:
Heb je ook een punt. :p
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 🚟

Bericht door umbusko »

Wuppertal heb ik altijd vermeden, stond wel al op het lijstje, en blijft daar netjes staan. :p Dank voor je leuke verslagen! *O*
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 🚟

Bericht door hauptbahnhof »

Vermeden want?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 🚟

Bericht door umbusko »

Niet bewust, gewoon nooit uitgestapt. En een jongen uit de buurt kwam uit Wuppertal en was altijd bloedirritant, misschien heeft het dat onderbewust ook nooit aantrekkelijk gemaakt. :mrgreen:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 🚟

Bericht door hauptbahnhof »

:lol:

Ach, Wuppertal zou ik alleen voor de Schwebahn bezoeken. Voor de rest het bij een Keulen of Düsseldorf houden
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: 🚟

Bericht door ICE11 »

Chrysa schreef: wo 25 mei 2022, 17:26 De olifant refereert naar een ongeluk in 1950, toen een circusolifant uit de trein viel in de rivier. Ze had slechts kleine verwondingen en sindsdien is ze misschien wel de meest bekende Wuppertaler.
Overigens heeft deze olifant later ook een verbinding met Nederland gekregen. De oliefant heette "Tuffi" en een plaatselijke zuivelfabriek maakte ervan de tot vandaag bekende merknaam van haar producten. En inmiddels is Tuffi onderdeel van Campina.
Wat Wuppertal betreft....kan ik tot de dag van vandaag niets aantrekkelijks aan deze stad vinden, ondanks het feit dat mijn opa daar is opgegroeid en er nog enkele familieleden wonen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 🚟

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Beul van de blindegeleidelijn
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: 🚟

Bericht door ZO6176 »

ICE11 schreef: di 31 mei 2022, 21:01
Chrysa schreef: wo 25 mei 2022, 17:26 De olifant refereert naar een ongeluk in 1950, toen een circusolifant uit de trein viel in de rivier. Ze had slechts kleine verwondingen en sindsdien is ze misschien wel de meest bekende Wuppertaler.
Overigens heeft deze olifant later ook een verbinding met Nederland gekregen. De oliefant heette "Tuffi" en een plaatselijke zuivelfabriek maakte ervan de tot vandaag bekende merknaam van haar producten. En inmiddels is Tuffi onderdeel van Campina.
Wat Wuppertal betreft....kan ik tot de dag van vandaag niets aantrekkelijks aan deze stad vinden, ondanks het feit dat mijn opa daar is opgegroeid en er nog enkele familieleden wonen.
En tuffi is opgelapt met wat ehbo-spul uit een apotheek vlakbij. Uit de Schwebebahn kun je het bord Elefanten Apotheke nog steeds zien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten