Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Ardan »

Hoi, zoals jullie vast wel ergens in de ontmoetingspunten hebben gelezen was ik afgelopen week in Wenen te vinden. Zo te lezen zijn een hoop van jullie zelf ook allemaal wel eens met de nachttrein die kant op geweest dus jullie weten wat voor schitterende stad het is. Deze vakantie was alweer mijn derde bezoek aan Wenen, maar de eerste in de lente. Ik had geluk met het weer en kon nu dus ook de tijd nemen om de stad uit te gaan. Dus ik hoop jullie in dit verslag nog wat nieuws te kunnen laten zien!

Maandagavond 16 mei vertrok ik met de nachttrein vanuit Arnhem. Ik kwam in een vierpersoons coupé terecht waar al drie anderen in zaten. Een jongeman die vrienden in Linz ging opzoeken, een pensionado die in Hongarije woont maar twee weken op familiebezoek in Nederland was, en een zakenman die in de medicijnen zit en een conferentie had. Die ging normaal vliegen maar hij had ook wel zin in een avontuurtje met de nachttrein. We hebben gezellig zitten keuvelen en in Köln West ons zitten verbazen over het lange stilstaan. Met een half uur vertraging reden we daar weer weg en we besloten onze bedden op te maken. Ik ben niet bepaald een vroege slaper dus ik bleef nog even op de gang staan naar buiten kijken, maar in Bonn ging ik ook liggen. Echt comfortabel is het niet, zeker de bochtjes en scherp remmen voel je wel en je hoort natuurlijk alles. Ik heb uiteindelijk toch nog een paar uurtjes slaap kunnen pakken en vóór 7 uur werd ik wakker in... ja, waar eigenlijk?
Afbeelding

Ah, vlak voor Passau, nog in Duitsland. In Passau zag ik nog een BR628 in actie, daarvan zijn er steeds minder.
Afbeelding

Daarna ging het de Oostenrijkse grens over, er werd een ontbijtje gegeven aan de jongeman die in Linz eruit moest en aan ons, de andere drie, werd gevraagd of wij het ook alvast wilden hebben. Dat wilden we wel.
Afbeelding

Ergens werd de vertraging toch ingelopen, om 9:40 kwamen we met iets meer dan +20 aan in Wenen. Mijn coupégenoot had een overstap op de IC naar Budapest die hij nu net-wel-net-niet ging halen, maar die had ook 10 minuten vertraging dus hij haalde hem nog. Raar dat je zo krap plant op een nachtverbinding, maar het is hem toch gelukt.
Afbeelding

In Arnhem zat ik nog in de 5e wagen van voren, hoe de positionering nu was weet ik niet. Volgens de treinaanwijzer komen we uit Hamburg Altona met nog een stukje uit Amst. en uit Brux.
Afbeelding

Het was in ieder geval tijd om de stad in te gaan! Normaal gesproken word ik om 10 uur 's ochtends eens een keertje wakker, nu zat ik al midden in Wenen. Nog half slaperig van een niet echt comfortabele nacht had ik ergens een beetje het gevoel van 'wat doe ik hier', maar dat veranderde al snel. Op dit tijdstip zie je nog overal de groepjes toeristen die met oortjes in achter een paraplu aan lopen.
Afbeelding

Afbeelding

Wenen heeft HEEL veel trams. De ULF (Ultra Low Floor) was de eerste lagevloerstram, hier eentje bij station Schottenring.
Afbeelding

Ik kon pas om 16 uur in mijn hotel terecht dus ik maakte wat ommetjes door de stad. Lijn U4 is de oudste metrolijn en was vroeger al onderdeel van een sneltramnet tot het in de jaren 1970 tot metro werd omgebouwd.
Afbeelding

In Hietzing zien we ook nog de bekende klassieke trams. Nog altijd up and running!
Afbeelding

S-Bahn op station Wien Speising.
Afbeelding

Mijn hotel lag bij station Burggasse/Stadthalle aan lijn U6. Dat was net als de U4 en de S45 onderdeel van een sneltramnet die grote delen van Wenen vanaf begin vorige eeuw ontsloot. De stations zijn ontworpen door Otto Wagner en zijn erg kenmerkend. De S45 is omgebouwd tot een S-Bahnlijn, de U4 tot een echte metrolijn, maar de U6 kon niet worden omgebouwd en is nog steeds een sneltramlijn, die wel alle kenmerken van een echte metro heeft.
Afbeelding

Afbeelding

's Avonds zien we in de stad trouwens nóg oudere trams dan de klassieke trammetjes, een museumstel die langzaam vooruit komt.
Afbeelding

Metrostation Stadtpark, midden in het park aan lijn U4.
Afbeelding

Na al dit stadsgeweld was het de volgende dag tijd om de bergen in te gaan!
Ik was geïnspireerd door dit filmpje van The Tim Traveller...
(bekijk dit even, want ik ga het verderop niet allemaal nog eens uitleggen :6 )

..en dus was ik op 18 mei ook in Semmering te vinden, na een comfortabele treinrit waarin je ineens sneeuw op een berg ziet....! Ik had tijdens mijn thuisresearch al gezien dat er toppen boven de kilometer in deze omgeving zijn, maar de Klosterwappen van meer dan 2 kilometer had ik even over het hoofd gezien. Hier, nog vóór Wiener Neustadt, is-ie nog ruim 30 kilometer ver weg...
Afbeelding

En de rit wordt mooier en mooier en de bergen steeds hoger. In Payerbach-Reichenau maak je een overstap van een dubbeldekker op een Talent en dan gaat het richting Semmering. Je maakt flink wat hoogtemeters en rijdt er ook enorm voor om om die meters te kunnen maken. Enfin, u heeft intussen het filmpje gezien dus u weet het hoe en waarom van deze spoorlijn.
Semmering, in veel beter weer dan toen Tim hier was..
Afbeelding

Er staat een museumrijtuig bij het monument van Ghega. Ik heb er niet uitgebreid rondgekeken want er was een schoolklasje aan het spelen.
Afbeelding

De stoptrein waarmee ik hier kwam rijdt slechts eens in de twee uur, maar andere treinen, zoals goederen en doorgaande Railjets, rijden hier af en aan waardoor het hier toch een drukte van belang is.
Afbeelding

De Bahnwanderweg loopt langs de spoorlijn, het is goed te wandelen..
Afbeelding

En al snel passeer je één van de vele indrukwekkende viaducten.
Afbeelding

Stationnetje Wolfsbergkogel.
Afbeelding

In dit dorpje wandel je langs een kuurhotel dat zo te zien betere tijden heeft gekend..
Afbeelding

En direct hierna staat een uitzichttorentje op de Doppelreiterkogel. Eén woord: wauw.
Afbeelding
Aan de overkant van het dal zie je de spoorlijn door de tunnels gaan langs de Weinzettlwand. Er is hier stilte, behalve als er een trein bezig is deze lijn af te leggen want die galmen door het hele dal heen.

Treinen en schitterende natuur, ik was helemaal gelukkig hier _O_
Afbeelding

En nog een klein stukje verder ligt het in het filmpje van Tim genoemde 20-Schilling-Blick.
Afbeelding

Even wegdromen :)
Afbeelding

Afbeelding

In tegenstelling tot Tim heb ik de wandelroute niet voortgezet maar ben binnendoor naar Breitenstein gegaan. Maar uitgewandeld was ik allerminst. Deze trein van 15:30 kon me weer naar Payerbach-Reichenau brengen, maar ik besloot de volgende pas te nemen..
Afbeelding

Afbeelding

..en ik zette de wandeling voort naar het volgende station Klamm-Schottwien, volgens de wandelroutebordjes op anderhalf uur lopen. Dat kwam mooi uit met een tweeuursdienst!
Zo zien we hier het begin van de tunnel die we net nog vanaf de Doppelreiterkogel zagen..
Afbeelding

..en nog meer fraaie viaducten.
Afbeelding

Na een wandeling van ruim 13 kilometer kwam ik dan precies op tijd in Klamm-Schottwien aan. Ik was de enige hier en de dorpjes zijn hier zo klein dat meer dan een tweeuursdienst er ook wel niet in zal zitten.
Afbeelding
Tussen Gloggnitz en Mürzzuschlag wordt gewerkt aan de Semmeringbasistunnel, die onder en om dit hele dal zal doorgaan en een heel stuk van het geslinger van dit leuke lijntje zal afsnijden. Voor doorgaande reizigers een stuk sneller, maar wel minder leuk.

Ik zette weer koers naar Wenen, waar ik op het Westbahnhof wat te eten scoorde, nog wat nadromend van al het moois dat ik die middag had gezien.
Afbeelding

Afbeelding

De donderdag was het nóg mooier weer, de temperatuur ging naar 28 graden. Ik koos expres woensdag voor de bergwandeling omdat het dan nog niet zo overdreven heet zou zijn. Vandaag deed ik het wat rustiger aan en beklom ik de heuvels ten noorden van Wenen, die je vanuit de hele stad ziet liggen en er staat een kasteeltje op, lijkt het... dat moest onderzocht worden.

Pal tegenover station Wien Heiligenstadt vinden we het Karl-Marx-Hof, één van de grootste wooncomplexen van Europa.
Afbeelding

Ik nam bus 38A naar de Leopoldsberg. Iedereen stapte op de Kahlenberg al uit, geen idee wat daar te doen was maar ik kon in ieder geval dit fraaie uitzicht over Wenen vastleggen.
Afbeelding

Bij het kasteel zelf zijn alleen maar muren te zien, dus hier een fotootje van een afstand terwijl ik terug naar de stad wandelde.
Afbeelding

Oh ja, er wordt best wat wijn verbouwd rondom Wenen!
Afbeelding

Ik liep weer terug naar Grinzing, om tram 38 te pakken en OMMEGOD DE TRAM RIJDT HIER DOOR EEN GEBOUW HEEN!!!!! _O_
Afbeelding

Ik heb het verder rustig aan gedaan vandaag en wat zon gepakt op het Donauinsel. Ik ben hier immers ook voor mijn rust!
Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag!
Vandaag bracht ik een bezoekje aan Bratislava in Slowakije. Ik was daar al eens eerder een klein weekje geweest en toen bezocht ik Wenen een dagje, in deze week heb ik dat dus andersom gedaan. In november 2017 was het nog koud en donker, nu was het zonnig en maar liefst 30 graden! En dat maakt zo'n stad heel anders. Ik wist dat het mooi was, maar met een zonnetje erbij nog meer.

Op het centraal station van Bratislava is in die 4,5 jaar nog niet veel veranderd. We zien hier de diesellok van de trek-duw-combinatie die tussen Wenen en Bratislava rijdt. De kaarsrechte spoorlijn, waar niet echt hard wordt gereden, wordt momenteel verdubbeld en geëlektrificeerd en lijkt aan Oostenrijkse zijde bijna klaar, aan de Slowaakse zijde lijkt men nog niet eens begonnen.
Afbeelding

Spuuglelijke jaren 1980-socialisme-bouw _O_
Afbeelding

Ook de trams zijn nog steeds een beetje weggestopt..
Afbeelding

Hier zijn nog Tatra'tjes in het wild te zien, zoals hier op lijn 9 in de Obchodná..
Afbeelding

Wel zijn ze intussen bezig geweest met het moderniseren van tramhaltes. Nieuwe abri's, nieuwe bordjes, DRIS-panelen. Alleen jammer dat het haltebord precies op de blindengeleidelijn staat :')
Afbeelding

Op Jungmannova kon deze moderne dubbelkops-Skoda-tram worden geplaat.
Afbeelding

Het staat al lang op de planning om deze lijn door te trekken naar Janíkov Dvor onderin Petrzalka, er liggen zelfs ruwbouwvoorbereidingen voor een echte metro die er nooit is gekomen, maar aan de bouw is men zo te zien nog steeds niet begonnen.

Vanaf de Starý Most heb je een fraai uitzicht over het kasteel, de binnenstad en de Most SNP..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb me er prima vermaakt en aan het eind van de middag ging ik weer terug naar Wenen.
Afbeelding

Die avond heb ik nog het nodige aan omzwervingen in Wenen gemaakt, en de volgende ochtend moest ik weer vroeg op. Het was tijd om te vertrekken :cry:
Afbeelding

Dag Wenen, hallo.... Helsinki???
Afbeelding

Tsja, voor een heel schappelijk prijsje kon ik dit ommetje maken, en je kent me, ik deins niet terug voor een beetje gekkigheid. Ik had ook om 7 uur 's ochtends rechtstreeks gekund. Of 300+ kunnen betalen. Dit was goedkoper en net zo leuk!

Eens kijken of we nog wat treintjes kunnen zien in Kerava.
Afbeelding

Het was hier ruim tien graden kouder maar ik denk wel dat Helsinki een echt vakantiebezoek waard is. Het ligt er mooi bij! En het is op de foto bijna niet te zien, maar Vilnius Tallinn aan de overkant in Estland is ook te zien.
Afbeelding

Vanaf 13 kilometer hoogte zien we de veerboten in Helsingborg.
Afbeelding

..en daar is grauw en grijs Amsterdam weer.
Afbeelding

Ik was echt even toe aan deze break. Ik hoop dat jullie ook een beetje hebben kunnen meegenieten en geïnspireerd zijn, er is een heleboel te zien en te ontdekken daar. Wij danken U weer voor de aandacht en tot snel... dat 9 euro ticket gaat goed gebruikt worden. Het wordt een leuke zomer! 8-)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Daniel »

Leuk kort verslagje zo :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door ZO6176 »

Mooi verslag. Wenen blijft toch 1 van mijn favoriete steden.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Kalil Nieuw »

Indrukwekkend verslag! :D
Ardan schreef: zo 29 mei 2022, 20:50 OMMEGOD DE TRAM RIJDT HIER DOOR EEN GEBOUW HEEN!!!!! 
:shock:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Cas »


Ardan schreef: maar Vilnius aan de overkant in Estland is ook te zien.
Volgens mij ligt dat toch echt een stukje verderop ;)
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Ardan »

Tallinn. Scherp. Ik haal die landen en steden altijd door elkaar :@
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door waldo79 »

Het is een waar genoegen om te lezen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! *O*

Die nieuwe halteborden in Bratislava zien er mooi uit, maar ze zien er ook uit alsof ze ontzettend lastig bij te houden zijn. De vorige borden waren gewoon vierkante bordjes met lijnnummers, die aan een metalen rooster bevestigd zaten. Makkelijk om weg te halen, te vervangen, terug te hangen. Deze borden zijn voorgedrukt met een lijnnummer en een bestemming. Die moet je dus veel vaker vervangen, dan ook opnieuw drukken, en het ziet er niet uit als een makkelijk werkje. Toen ik laatst in Bratislava was, ontbrak het haltebordje van mijn trolleybus dan ook volledig. :') Even was er paniek, maar die bleek onnodig. :lol:

Overigens ben ik ook wel blij dat de abri's vervangen worden. Bratislava is de enige plek waar ik abri's heb gezien met aan één zijkant reclame en aan één zijkant doorzichtig glas... waarbij de reclame aan de kant zit waar de bus vandaan komt zodat je vanuit de abri helemaal niets ziet. :') :') :')
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Milco »

Zeer leuk verslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag en lekker gevarieerd, bedankt voor het delen! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #66: Oostenrijk! [58f]

Bericht door Etienne »

Wenen; daar moet ik ook nog eens naar toe 8-) :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten