Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Bericht door Ardan »

Iedereen is hier natuurlijk schandalig misbruik aan het maken van het 9-euro-ticket, en ik ben er daar natuurlijk ook een van. En ach, je maakt wel eens een fotootje dus ik maak maar eens een topic aan die ik gedurende deze zomer steeds zal aanvullen.
Het concept is steeds hetzelfde: 's ochtends met de auto de grens over, naar bijvoorbeeld Kleve, Emmerich of Hörstel, lekker een dagje rondscheuren met de trein, en 's avonds bidden dat ik weer thuiskom want vertragingen en gemiste late aansluitingen lijken wel schering en inslag te worden.

Op 6 juni begon mijn rondje in Kleve en stapte ik in Krefeld uit om even een tram te bekijken. Toen was er nog niks aan de hand met deze stad.
Afbeelding

De U76 bracht me van Krefeld naar Düsseldorf.
Afbeelding

Daar stapte ik bij de brug over de Rijn uit om die wandelend over te steken.
Afbeelding

Ik bezocht nog wat natuur en zo in de omgeving, het rondje an sich was niet heel spectaculair. In Köln kon ik nog een beetje kunstzinnig doen..
Afbeelding

..en een NS-Vectron platen die de NJ naar Oostenrijk trok. Een paar weken eerder zat ik er zelf nog in.
Afbeelding

Dit maal bleek het de veroorzaker te zijn van een gemiste laatste overstap ik Krefeld, want hij stond er zo lang dat de RE7 naar Krefeld niet binnengenomen kon worden en die met dikke vertraging vertrok.

150 euro door een taxirit armer was het een week later tijd voor een herkansing. Op 17 juni ging ik weer naar Kleve, waar ik de bus naar Xanten pakte om dat spoorlijntje naar Duisburg af te kunnen strepen. Er bleek echter SEV te rijden tussen Xanten en Millingen. Ik denk dat ze aan het grasmaaien waren tussen het spoor, het was in ieder geval hard nodig ;) :s .
Afbeelding

Even een klein kijkje in Dortmund. Zouden de tunnelstations aan de S1 er nog steeds zo triest bij liggen? Het lijkt toch wel een beetje opgeknapt!
Afbeelding

..ew. Nee, alleen de trein is opgefrist.
Afbeelding

Ik hoopte met de H-Bahn mee te kunnen, maar het was het weekend van Fronleichnam en de schwebebahn was gesloten voor werkzaamheden.
Afbeelding

Ook het Stadtbahnstation van Dortmund Hbf is nog altijd in de jaren '80 blijven hangen. Ze waren hier toch aan het opknappen?
Afbeelding

..en het station zou toch viersporig worden? Dat is het nog steeds niet. Ik vraag me af wat ze hier al jarenlang aan het doen zijn..
Afbeelding

Mittelrheinbahn in Brühl. Mooi kasteel hier!
Afbeelding

En een mooi meer.
Afbeelding

In Köln kwam ik de nieuwe HF6-Stadtbahn tegen *O*
Afbeelding

Hij is echt heerlijk stil, en érg licht. Verder vind ik het wel een beetje een goedkope plestik tram. Verwacht niets van de zitjes.
Afbeelding

Het is een enkelkops tram en moet dus altijd gekoppeld rijden. Wel weer een leuk panoramazitje achterin.
Afbeelding

Afbeelding

Ook dit keer was het hierna weer een kriem om thuis te komen, de laatste drie treinen van Krefeld naar Kleve werden tot Geldern zonder vervanging opgeheven door een onderbezet seinhuis. Zoek het zelf maar uit hoe je thuis komt, dikke middelvinger. In Krefeld me bij wat mensen aangesloten die ook die kant op moesten en met zijn zevenen een taxi gedeeld. Dat kostte me nu maar een tientje, en met een idioot late nachttrein, maar waar gek genoeg toch nog het nodige volk in zat, kon ik nog van Geldern naar Kleve. Om 4 uur was ik thuis.
Vandaar ook mijn nieuw bedachte spreekwoord nu: "eerst Krefeld voorbij zien te komen", voor als je denkt dat je er al bijna bent. Niet te vroeg juichen :P

Dank voor de aandacht en later meer *O*
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life

Bericht door Daniel »

Leuk kort verslagje zo :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life

Bericht door Z2N »

Misbruik zou ik het niet noemen, eerder excessief gebruik van een goede kans. En zo te zien heb je goed gebruik gemaakt van die kans! (A)

En persoonlijk heb ik kans gezien om nu twee 9-Euro-tickets uit twee uithoeken van Duitsland op zak te hebben gehad sinds de start van de actie, dus ik doe lekker mee. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life

Bericht door Suus »

Ik heb in juni een €9-ticket van Mobil.NRW gebruikt om de laatste missende stations van Hessen en alle stations van Saarland op de foto te zetten in juni :lol:

En volgende week ga ik een SWEG €9-ticket gebruiken om wat spoorlijnen in Brandenburg die in december lijken te sluiten te bezoeken. Op de terugweg wil ik nog even langs bij de HSB voor een €9-ticket voor augustus in Beieren :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life

Bericht door umbusko »

Leuk verslagje zo! Mijn €9-ticket-uitstapjes zijn nog niet heel denderend, op een paar dagen Berlijn na (waar ik voor de heen- en terugreis toch maar iets snellere opties gekozen heb), maar misschien onderneem ik de komende twee maanden nog iets. Een verkoudheid en een plotselinge wortelkanaalbehandeling hebben alle potentiële, eventuele reisplannen getorpedeerd. Wel heb ik dit jaar in 6 maanden al meer treinkilometers gemaakt dan vorig jaar in 12 maanden, dus ik ben niet geheel ontevreden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life

Bericht door Ardan »

Haha, jullie gaan ook wel lekker dus. Nou ga ik natuurlijk ook naar plekken heen waar ik eerder niet (zo makkelijk) kon komen. Ik heb helaas alleen nog geen tweedaagse weekenden, of zonder andere afspraken gehad dus ergens overnachten is me nog niet gelukt, ik moet het nog even hebben van dagtochtjes.
Afgelopen maandag 4 juli was ik weer vroeg de auto ingestapt, dit maal naar Emmerich. Daar stond in de verte de door henrivanderweijden al gespotte ICE 4602 uit te slapen en te wachten op de dingen die komen gaan.
Afbeelding

De reis ging via Düsseldorf naar Koblenz.
Afbeelding

Op spoor 1 stonden nog een paar andere mensen te wachten op de RE2 naar Frankfurt am Main, die 20 minuten te laat aankwam.
Afbeelding

Er was politiebegeleiding voor het instapproces in het enkele Flirt-5-stel dat ramvol was, er moesten mensen achterblijven en uiteindelijk werd er met 30 minuten vertraging vertrokken. De vertraging was volledig te wijten aan het 'hohes Fahrgastaufkommen'.
Ik kon aan de deur nog staan en dus goed naar buiten kijken op deze prachtige linksrheinisch lopende spoorlijn.
Afbeelding

De beroemde Loreley :D
Afbeelding

En Burg Pfalzgrafenstein, op een klein eilandje midden in de Rijn. Ik heb wikipedia er nog niet op nagelezen over het hoe en waarom van dit kasteeltje maar het is wel leuk om te zien!
Afbeelding

Om 15:15 uur kwam ik dan eindelijk aan op het indrukwekkende kopstation Frankfurt am Main Hbf. 24 sporen breed!
Afbeelding

Het station is geopend in 1888 en was lang het grootste station van Europa. Ik weet niet wat nu de grootste is maar het hoort nu nog steeds tot de grote jongens. Het is na Hamburg Hbf het drukste station van Duitsland.
Afbeelding

Na een korte wandeling vanuit het station (en daar naar goed Duits gebruik ook het nodige aantal zwervers ontwijken) kom je in 'Mainhattan'. Het zakencentrum van Frankfurt staat vol met wolkenkrabbers.
Afbeelding

Nabij het Willy-Brandt-Platz tref ik een tram van het type S op lijn 12. Ik speel op mijn trainsimulator al jaren graag met allerlei Frankfurtse voertuigen, sinds iemand het hele netwerk erg fraai heeft nagebouwd en beschikbaar heeft gemaakt voor download. Leuk om het nu weer in het echt te zien!
Afbeelding

Frankfurt heeft geen echte metro, maar net zoals allerlei steden in NRW een U-Stadtbahn. Maar dan wel een al relatief oude (1968), en ook degene die van alle netwerken die ik ken wel het meeste een echte metro-feel geeft. Het netwerk gaat ook nog de stad uit, lijn U3 naar Oberursel Hohemark is een landschappelijk erg fraaie lijn die vanuit Frankfurt de hele tijd omhoog loopt.
Een U5-sneltramstel komt aan op station Weißkirchen Ost, richting Oberursel. Op de achtergrond de fraaie skyline van Frankfurt. Het was trouwens heerlijk weer hier maandag, en 28 graden!
Afbeelding

Hohemark is het eindpunt van de lijn, nabij een P+R-gelegenheid en de mooie beboste heuvels van de Taunus beginnen hier. Als er meer tijd is, is dit de perfecte uitvalsbasis voor een wandeling.
Afbeelding

Ik ging echter weer terug naar de stad want zo gek veel tijd had ik niet. Van de 4,5 uur tijd die ik oorspronkelijk had was al een half uur afgesnoept aan vertraging, en er moesten ook nog boodschappen worden gedaan en een warme avondhap zou ook niet verkeerd zijn.
Afbeelding

U4-sneltram op station Willy-Brandt-Platz.
Afbeelding

Naast al het wolkenkrabbergeweld heeft Frankfurt ook nog erg fraaie authentieke plekjes in de binnenstad, zoals hier het stadhuis op de Römerberg.
Afbeelding

Terug op het Hauptbahnhof is er op het daar liggende viersporige Stadtbahnstation op het oog nog niet veel te zien van de in aanbouw zijnde verlenging van lijn U5, maar die moet in 2026 toch wel klaar zijn. Een bouwvoorbereiding is al sinds jaar en dag in gebruik als oefentunnel voor hulpdiensten.
Afbeelding

Op het treinstation zag ik ehm. dit DING :D
Afbeelding
Ik moest eigenlijk aan een Hamburgse of Amsterdamse metro denken maar dat is het natuurlijk niet. Dit is duidelijk een diesel-zijlijntje die aan de grote verlintisering en verdesiroïsering is ontsnapt.

Avondstemming tijdens het wachten op de 20 minuten vertraagde RE2 naar Koblenz.
Afbeelding

Uiteindelijk werd er met +28 vertrokken, in Koblenz was het +34. De rit langs de Mittelrhein was in de laagstaande zon wel weer bijzonder fraai.
Afbeelding

Gelukkig mikte ik op de éénnalaatste trein naar Emmerich (jep, lesson learned, jammer dat het nodig is), dus ik mocht een overstap missen.

We besluiten met nachtstemming in de stationshal van Duisburg Hbf om 0:30. Sorry Stefan de Bussjefeur, maar normaal gesproken sjees ik hier toch echt het liefst zo snel mogelijk voorbij.
Afbeelding

En nou maar eens bedenken waar ik de volgende ronde eens heen zal gaan. Eerst eens zien of ik weer eens een tweedaags weekend heb binnenkort, dan kan ik ergens blijven slapen. Dan is zelfs Berlijn haalbaar....
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [37f]

Bericht door Suus »

De diesel-Zilvermeeuwen op de lijnen RB12 en RB15 gaan eind dit jaar uit dienst. De HLB wordt vervangen door DB Regio en die krijgt waterstoftreinen ter beschikking van het verkeersverbond.

De RB15 rijdt van 22 juli tot 21 augustus niet wegens elektrificatie/seinvernieuwing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [37f]

Bericht door MaartenD »

Ik heb afgelopen weekend ook een eerste rit met het 9-Euro ticket gemaakt, heenreis in Duitsland, Venlo - Koblenz (DB Museum) - Traben-Trarbach - Nittel (overnachting) en dan via Perl - Thionville - Pétange (Train 1900) terug.
Ik heb nog een aantal plannen liggen om wat nieuw geopende takjes te doen. Een rondje Bremen-Farge - Lemgo-Lüttfeld, nog eens naar Darmstad-Pfungstadt en zo zijn er nog wat dingetjes te doen.
Ik moet nog even kijken of ik niet te laat ben voor het boogje bij Wriezen, dan kan ik ook wat lijntjes bij het nieuwe vliegveld in Berlijn doen, het plan daarvoor kan zonder overnachting als ik de RE als nachttrein terug naar het Ruhrgebied gebruik.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life

Bericht door Stefan »

Ardan schreef: wo 06 jul 2022, 01:47 We besluiten met nachtstemming in de stationshal van Duisburg Hbf om 0:30. Sorry Stefan de Bussjefeur, maar normaal gesproken sjees ik hier toch echt het liefst zo snel mogelijk voorbij.
Dat kan ik me best wel voorstellen ja _O-

Leuke plaatjes trouwens! Ik hoop dat ik binnenkort ook eens op pad kan met mijn 9 Euro Ticket.... nog geen tijd voor gehad namelijk. (A)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life

Bericht door ICE11 »

Ardan schreef: wo 06 jul 2022, 01:47 En Burg Pfalzgrafenstein, op een klein eilandje midden in de Rijn. Ik heb wikipedia er nog niet op nagelezen over het hoe en waarom van dit kasteeltje
Tolheffing!
Het station is geopend in 1888 en was lang het grootste station van Europa. Ik weet niet wat nu de grootste is maar het hoort nu nog steeds tot de grote jongens. Het is na Hamburg Hbf het drukste station van Duitsland.
Qua oppervlakte zou Leipzig hedendaags het grootste zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [37f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik heb (als één van de weinigen) nog geen €9-kaartje gekocht, maar de grens ligt iets te ver van mijn woning en ik heb momenteel te weinig tijd om voor langere tijd weg te zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [37f]

Bericht door ODRAIL »

Wederom twee korte leuke verslagen ;) .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [37f]

Bericht door Ardan »

Gisteren was het tijd voor een kort dagje in de Pott. Ietsje langer uitgeslapen, file bij Arnhem, uiteindelijk de trein van 12:09 genomen in Emmerich. Die zat al vol met Hollandsche jongeren op een 9 euro ticket dus ik moest staand naar Oberhausen.

Oberhausen Sterkrade met zijn, euhm, dak..
Afbeelding

Oberhausen Hbf, waar een spoorwerkvoertuig zijn tramwielen uitklapt om dingen te gaan doen op de ÖPNV-trasse, waar tot in augustus geen trams rijden. De tram uit Mülheim wisselt naar links om zijn rit hier te gaan eindigen.
Afbeelding

Ik heb nagenoeg de hele S-Bahn Rhein-Ruhr en Köln wel eens bereden, behalve het meest recente stuk van de S9 van Gladbeck naar Recklinghausen. dat moest nu dus nog even gebeuren. Op Bottrop Boy werd de S-Bahn de andere kant op geplaat.
Afbeelding

Stadtbahnstation Martinstraße in Essen. Op deze tak van de Essense Stadtbahn rijden ook gewone trams. Om op deze lijnen 107 en 108 ook lagevloerstrams te kunnen gaan inzetten wordt een deel van het perron verlaagd. Let ook op de drie rails: de Essense tram rijdt op meterspoor, maar de Stadtbahn op normaalspoor.
Afbeelding

Het zullen de nadagen zijn van deze hogevloerstrams in Essen.
Afbeelding

Ik wandelde vanuit Bredeney naar beneden naar station Essen-Hügel. Het in 1890 geopende schattige stationnetje hoorde bij het naastgelegen landgoed en heeft een eigen toegangspoort vanuit de tuin naar het perron staduitwaarts. Dat was speciaal voor de hooggeplaatste gasten van het landgoed. Tegenwoordig ligt er eigenlijk alleen de mooie Baldeneysee in deze omgeving en is het vooral een toeristisch station. Maar wel één van de mooiere S-Bahnstationnetjes in deze regio!
Afbeelding

Een S-Bahn richting Langenfeld komt aan. Niet naar Köln, er zijn werkzaamheden om de S-Bahnlijn tussen Langenfeld en Köln te verdubbelen.
Afbeelding

Doei weer vanuit een gezellig Oberhausen :p
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [45f]

Bericht door waldo79 »

Top :pos:
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [45f]

Bericht door Tom024 »

De komende twintig jaar zijn onze Duitse Nachbarn natuurlijk druk met perronrenovatie in Duisburg, maar Oberhausen mag ook wel wat aandacht hebben inderdaad...

Topverslag. :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [45f]

Bericht door Ardan »

Tsja, die borden met 'Duisburg macht die Welle' staan er volgens mij toch al zeker 10 jaar, maar wanneer ze nou eens gaan beginnen? :')
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [45f]

Bericht door en-es »

Stationsplein van Duisburg Hbf hebben ze wel aangepakt zo zag ik vorige week.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [45f]

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Tsja, die borden met 'Duisburg macht die Welle' staan er volgens mij toch al zeker 10 jaar, maar wanneer ze nou eens gaan beginnen? :')
Op spoor 10/11 zijn ze nu het fundament voor een hijskraan aan het plaatsen, die begin augustus af moet zijn. Meteen daarna gaat dan perron 11/12 helemaal uit dienst en kunnen ze met die hijskraan dakonderdelen gaan afvoeren en intakelen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Bericht door Ardan »

Op 18 en 19 juli had ik eens een tweedaags weekend. Ik had een goedkoop nachtje in een A&O-hostelbed in Berlijn geboekt en trok de stoute schoenen aan om idioot lang in de trein te gaan zitten, maar wél mooi eventjes naar Berlijn te kunnen voor praktisch gratiesj!

Mijn trouwe Aygootje werd dit keer in Westerhausen geparkeerd, in verband met werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück moest ik dus even wat verder de grens over rijden. Ik wilde de trein van 8:57 halen, maar die bleef opgeheven te zijn. Voor niks dus zo vroeg mijn nest uitgekomen.
Wie de geheime boodschap weet te ontcijferen maakt kans op kuddo's en duimpjes. (link naar fotopagina)
Afbeelding

Na een rondje wandelen via de iets oostelijker gelegen overweg nam ik dus de trein van 9:57.
Afbeelding

Ik reisde mee naar Herford, daar stapte ik in 6 minuten fluks over op de RE70 naar Brunswijk yuck. Braunschweig. Ik ben er nog niet over uit of ik het station een architectonisch wonder vind.
Afbeelding

In de 40 minuten overstaptijd die ik had maakte ik het kleinst denkbare rondje met de tram, en zag zo dat de binnenstad van Braunschweig nog helemaal niet tegenvalt.
De tram rijdt op 1100mm spoorbreedte, wat het verhaal is achter het nog duidelijk zichtbare normaalspoor heb ik nog niet opgezocht.
Afbeelding

Weer op tijd terug op het Hbf met grote glazen kap over het tram- en busstation.
Afbeelding

Ik nam de slechts 3 dosto-rijtuigen lange stoptrein naar Magdeburg. Vol, maar ik kon nog op de trap aan een raam zitten. Zo zag ik dus die stellen ICNG die nog even moeten wachten op hun carrière in ons land.
Afbeelding

Door de graanvelden van Sachsen-Anhalt...
Afbeelding

..kwam ik in Magdeburg, waar naast een broodje ook nog tijd was voor nog een trammetje..
Afbeelding

Om onbekende en niet omgeroepen reden bleef onze trein naar Berlijn een kwartier te lang stilstaan in Magdeburg en daarna nog een half uur in Magdeburg Neustadt. Maar een uur en 50 minuten later dan de bedoeling was, zag ik na 5 jaar Berlijn weer! Het gejank van de S-Bahn dat echoot onder de kap van het Hbf is altijd een geluid van thuiskomen.
Afbeelding

Even gauw de tas leegmaken in het hostel en terug de stad in. Rotes Rathaus, u kent het wel.
Afbeelding

Maar kent u ook de U5 al, die 12 jaar na het opengaan van pendellijntje U55 eindelijk zijn hele route kan rijden? Er wordt goed gebruik van gemaakt, zeker nu de Stadtbahn dicht is voor onderhoud. Misschien was het er wel op afgestemd nu er een volwaardig alternatief is.
Afbeelding

Potsdamer Platz.
Afbeelding

Drie Berlijnse iconen in één foto.
Afbeelding

Er mocht 's avonds een klein biertje worden gedronken. Daarna per U1 terug richting het oosten van de stad waar mijn hostel was.
Afbeelding

Even kort slapen en gauw er weer uit. Trams rijden af en aan op de halte Genslerstraße.
Afbeelding

S-Bahn in Humboldthain.
Afbeelding

Ik wilde hier eigenlijk de Liesenbrücken nader bekijken, die enorme bruggen waar je langsrijdt tussen Humboldthain en Nordbahnhof, en waar vroeger de treinsporen naar het Stettiner Bahnhof overheen liepen. Hier stuitte ik per ongeluk op nog een origineel stukje Berlijnse Muur. Nader thuisonderzoek wees uit dat er ook nog achtermuren zijn aan te treffen op het achtergelegen kerkhof.
Afbeelding

Schwartzkopffstraße is een typisch Unterpflasterbahnhof zoals zovelen aan de U6.
Afbeelding

Berliner Dom, Fernsehturm, en het opnieuw opgebouwde Berliner Stadtschloss.
Afbeelding

Met hieronder het nieuwe metrostation Museumsinsel met zijn sterrenhemel.
Afbeelding

Om 16:50 was het weer tijd om te gaan! Maar ik nam voor alle zekerheid een trein eerder, en die uur extra speling had ik direct al nodig.
Afbeelding

Het liep allemaal nogal vertraagd over de Stadtbahn, met een overstap in Brandenburg kwam ik een uur later in Magdeburg.
Afbeelding

In Braunschweig kon deze locomotief nog even op de foto tijdens de lange overstap..
Afbeelding

En zonder verdere vertraging kon ik de krapste overstap van 6 minuten in Herford nog makkelijk halen, wel een uur later dan eigenlijk de bedoeling was en dit zou ook de laatste trein zijn.
Afbeelding

Stipt middernacht kwam ik aan in Westerhausen, waar ik de auto instapte voor het laatste stukje..
Afbeelding

En toen kreeg ik autopech en kwam ik pas om 4:30 thuis :')

Je moet dit niet elk weekend doen, daar is het te krankzinnig voor, maar het was wel superleuk en je krijgt echt even vakantiegevoel. Heerlijk.

Goed, what's new in Berlijn als je er zoals ik 5 jaar niet bent geweest?
- Stadtschloss is af
- U5 is open
- Nieuwe omroeppingel en -stem van Philippa Jarke (Youtube)
- Er gaan ineens allemaal S-Bahnen naar een mysterieus BER. Wat dat moge zijn?
- Ostkreuz, de daar liggende boog, en Warschauer Straße zijn af! Laatstgenoemde ook met maar 6 jaar vertraging, ik ken het niet beter als een tijdelijk station en nog wat resten van het oude. De doodlopende loopbrug tussen het metrostation en de S-Bahn toont nu eindelijk zijn matige nut.
- Een paar tramverlenginkjes in het zuidoosten, maar die heb ik niet gezien. Ook is men de tram tussen Hbf en Turmstraße aan het bouwen, een nieuwe tram in West-Berlijn.
- Ik heb niet in de nieuwe S-Bahn BR483 gezeten, dus ik moet nog terug deze zomer. De Duikbrillen worden nu overgeschilderd in dezelfde kleurstelling, dus zonder rode bovenbies en met zwarte deuren. Daarbij krijgen ze ook de standaard DB blauwe stoelen.
- In plaats van een handmatig "Zürmbwmm bde!" wordt de "abfertigung" bij de S-Bahn nu automatisch én verstaanbaar door Ingo afgeroepen. "S7, zurückbleiben bitte!" In de tests was het nog met de bestemming erbij, zowel bij aankomst als vertrek. Het is maar goed dat ze de bestemming dus nu wel hebben weggelaten anders werd de vertrekprocedure wel érg lang. "S9, ... nach Flughafen B E R Terminal 1 und 2,.. zurückbleiben bitte!" Dat scheelt haast minuten op een hele lijn :shock:
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Bericht door waldo79 »

Geweldig :Y
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Bericht door Durashift »

Leuk verslag, jammer dat het zo problematisch is om terug in NL te komen in de late avonduren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Bericht door Etienne »

Ik ga in augustus ook naar Berlijn, maar zal vanwege de reistijd op de heenweg gewoon de Pimpel nemen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Bericht door Suus »

Braunschweig is de laatste stad in Europa en samen met Rio de Janeiro nog de enige stad ter wereld met tramsporen op 1100 mm, voorheen hadden Lübeck (tot 1953) en Kiel (tot 1985) ook nog een tramnet met 1100 mm. Er waren in Braunschweig langere tijd plannen voor een RegioStadtBahn die voorstadslijnen met de stad zouden verbinden, daarom zijn bij vernieuwingsprojecten her en der drie sporen aangelegd. Er heeft nog nooit een normaalsporige tram in Braunschweig gereden en op sommige plekken is de derde rail ook al weer verwijderd, aangezien ook de nieuwste Tramino's weer voor 1100 mm zijn besteld.

De BSVG heeft verder nog steeds de vrij lelijke LHB GT6 trams uit 1981 in de vloot, die voornamelijk op werkdagen rijden tijdens de hoge frequenties, dus een extra bezoekje kan ik nog aanraden *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour: Living the 9-euro-ticket-life [69f] NIEUW: Berlijn!

Bericht door ODRAIL »

Wederom een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten