Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Timon91 »

Het 9-Euro-Ticket en bijbehorende BILD-krantenkoppen over ÜBERFÜLLTE, ÜBERHITZTE, AUSGEFALLEN, VERSPÄTETE treinen zal weinigen hier ontgaan zijn. Gedurende het eerste weekend in juni had elk zichzelf respecterend medium een reporter eropuit gestuurd om dit allemaal vast te leggen (die van extra 3 is best een aanrader :')). Het is natuurlijk een prachtige aanbieding die niet gauw terug zal komen, maar de vele berichten over overvolle treinen en de immer slechter wordende prestaties van de DB wekten bij mij niet veel reislust op. Desondanks is de aanbieding dermate uniek dat ik eigenlijk vond dat ik er in ieder geval één keer van gebruik zou moeten maken. Nu had ik vorige week een paar dagen over om op pad te gaan en ja, dan moet het toch maar gebeuren :') Wel dan het liefste iets verder weg, in een regio die ik niet zo goed ken. Met drie dagen zou het dan al één dag kosten om er te komen en één dag om weer terug te komen, dus wat dat betreft heb ik gesmokkeld door de heen- en terugreis grotendeels met het Fernverkehr te doen ;) Nu zijn de in de eerste zin genoemde adjectieven ook regelmatig van toepassing op het Fernverkehr, dus ik ga er eigenlijk al vanuit dat ik het #9euroticket-gevoel al vanaf de eerste trein kan meemaken :mrgreen:

Waarheen dan? Het gebied tussen grofweg Frankfurt, Nürnberg en Erfurt ben ik nooit echt geweest, alleen was het qua accommodatie en beschikbare betaalbare tickets voor het Fernverkehr problematisch zo kort voor vertrek. De Harz leek me ook leuk, alleen bij uitstek gevoelig voor overvolle treinen en daar kwamen nog eens de problemen met de verrotte betonnen dwarsliggers bij, dus daar heb ik ook maar van afgezien. Uiteindelijk is de keuze op het oosten van Duitsland gevallen, heb ik een heenreis naar Magdeburg en een terugreis vanaf Leipzig geboekt, accommodatie geregeld en ben op pad gegaan. Een kaartje van de gemaakte route staat hier en verder kan het handig zijn om de Büker kaartjes van Duitsland en Berlin erbij te houden.

Het tripje begint een dag eerder al, want ik heb voor woensdagochtend de eerste IC Berlin van de dag geboekt en die is vanuit Arnhem niet haalbaar. Ik blijf in Enschede slapen bij een oud-huisgenoot en zodoende hebben we een goede gelegenheid om weer eens wat bij te praten :) Woensdagochtend is het vroeg opstaan en richting Hengelo, waar ik wat ontbijt haal en om 06:55 in de trein richting Magdeburg stap. Vanwege werkzaamheden rijdt de IC Berlin niet via de HSL (en soms überhaupt niet naar Berlin), wat voor nu een handige directe verbinding naar Magdeburg oplevert. Vanaf de grens moet het mondkapje weer op, wat in de trein eerst door het Nederlandse personeel in tweevoud in drie talen wordt omgeroepen en na Bad Bentheim nog eens tweemaal in tweevoud in drie talen door het Duitse personeel. Vanwege werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück rijdt de trein via Münster, waar er kopgemaakt wordt. We hebben Bad Bentheim met +10 verlaten, maar de trein zit tussen Rheine en Münster dermate ruim in de tijd dat we ondanks een rood sein onderweg gewoon op tijd in Münster aankomen. Tussen Rheine en Münster wordt er wederom veelvuldig omroepen dat er in Duitsland een mondkapjesplicht geldt en dat eenieder die geen mondkapje bij zich heeft, in Münster tijd zat heeft om die in de stationshal te kopen - inclusief een routebeschrijving naar de Rewe To Go :') Een enkeling presteert het om pas na Münster, na voor de derde keer gewekt te zijn door de conductrice en er gedreigd wordt met uitstappen in Osnabrück, een mondkapje tevoorschijn tovert :') Ik heb het wel met het personeel te doen :') Te Osnabrück Hbf hoog stoppen we voor 10 minuten, daarna gaat het via de spoorboog terug naar "beneden" en snellen we verder oostwaarts. De reis verloopt verder zonder noemenswaardigheden, maar dat is al bijzonder op zich. Het is een reis zoals ik lang niet met het Fernverkehr gehad heb: rustig en op tijd :')

In Magdeburg tover ik een 9-Euro-Ticket uit de automaat, scoor wat broodjes voor de lunch en kijk angstig op het perron waar ik zo ga vertrekken: waar zijn de mensenmassa's? Waar zijn de zwaar vertraagde stoptreinen? Waarom komt mijn trein gewoon opdagen op een betrekkelijk rustig perron? Moet die niet uitvallen door Personalmangel? Niets van dit alles, de S1 naar Wittenberge komt gewoon opdagen en heeft meer dan genoeg plek. Het valt op hoe comfortabel de stoelen zijn, de rit naar Wittenberge duurt anderhalf uur maar dat is prima vol te houden in deze S-Bahn. Nadat mijn 9-Euro-Ticket voor de eerste keer gecontroleerd wordt door een zeer humoristische en goedgemutste conducteur is het tijd om van het uitzicht te gaan genieten.

1. Het uitzicht onderweg is wat je van Sachsen-Anhalt mag verwachten: vlak, landelijk, velden en bos, kleine dorpjes en kleine stationnetjes. De rit is aangenaam. Het enige station van formaat wat we tegenkomen is Stendal Hbf. Vlak voor Wittenberge maak ik de eerste foto van de reis: het vervallen stationsgebouw van Seehausen (Altmark).

Afbeelding
Seehausen (Altmark) train station by Timon91, on Flickr

Vlak voor Wittenberge kruisen we de Elbe en rijden we Brandenburg in. De eerste regionale trein van deze trip is noch vertraagd, noch uitgevallen :D Ik vind de trip nu al geslaagd :mrgreen: In Wittenberge is weinig gaande, hier heb ik 20 minuten overstaptijd. De S1 rijdt doordeweeks elk uur, in het weekend elke twee uur. Verder rijdt er tussen Wittenberge, Stendal en Magdeburg nog één IC per dag en tussen Stendal en Magdeburg is er doordeweeks nog een tweeuurlijkse RE, dus het aanbod is vrij overzichtelijk hier. Ik stap over op de RE6 richting Berlin, beter bekend als de "Prignitz-Express". Heel Express is de trein niet en we vertrekken een paar minuten later omdat er op overstappers uit een vertraagde trein gewacht wordt (het kan dus wel). Ik blijf niet tot Berlin zitten en stap na een ruim half uur in Pritzwalk uit. De RE6 rijdt elk uur, zowaar ook in het weekend. Het landkreis waar Wittenberge en Pritzwalk in liggen heet de Prignitz, een term die wellicht bekend in de oren klinkt: de Prignitzer Eisenbahn heeft van 2004 tot 2011 de trein Enschede-Dortmund gereden.

2. De Prignitz-Express vervolgt zijn weg naar Berlin, ik ga Pritzwalk even bekijken.

Afbeelding
Train to Berlin-Gesundbrunnen at Pritzwalk train station by Timon91, on Flickr

3. Het station van Pritzwalk is een mooi staaltje vergane glorie. Vroeger was dit een regionaal spoorwegknooppunt, vanaf december slechts een halte aan een doorgaande lijn - maar daarover later meer.

Afbeelding
Pritzwalk train station by Timon91, on Flickr

4. Het centrum ligt op een paar minuten lopen vanaf het station.

Afbeelding
Pritzwalk town centre by Timon91, on Flickr

5. Het centrum is best aardig, alleen aan het vele nastaren moet ik nog wel even wennen. Veel mensen zijn er niet op straat en degenen die er wel rondlopen staren me schaamteloos na :') Wat dat betreft een vergelijkbare ervaring als in Eisenhüttenstadt :')

Afbeelding
Pritzwalk town centre by Timon91, on Flickr

6. We lopen weer verder. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me door het vele gestaar - mensen blijven soms echt staan op straat en kijken me na - wat ongemakkelijk voel om foto's te maken.

Afbeelding
Pritzwalk town centre by Timon91, on Flickr

7. Plattenbau in de buitenwijken.

Afbeelding
Plattenbau in Pritzwalk by Timon91, on Flickr

8. Dit is meer het idee wat ik van Pritzwalk had, eigenlijk :|

Afbeelding
Plattenbau in Pritzwalk by Timon91, on Flickr

9. Een monument wat er uitziet als een monument voor een of andere krijgsheer, maar wat voor Friedrich Ludwig Jahn is, die de lokale turnvereniging heeft opgericht. Juistem :')

Afbeelding
Friedrich Ludwig Jahn monument, Pritzwalk by Timon91, on Flickr

10. Terug naar het station in Pritzwalk, waar gratis (schone!) toiletten zijn, een Covid-testcentrum is en waar het reisinformatiecentrum door twee vriendelijke dames bemenst wordt.

Afbeelding
Pritzwalk train station by Timon91, on Flickr

Vanaf Pritzwalk lopen er nu nog twee zijlijntjes, namelijk naar Meyenburg en naar Neustadt (Dosse). Beide worden zeer schaars bediend en kennen maar enkele treinen per dag. Vanaf hier wil ik eigenlijk een retourtje Meyenburg doen, de trein erheen rijdt slechts vijf keer per dag (in het weekend drie) en ik moet uiterlijk de trein van 15:45 hebben want anders kom ik daar zelfs niet meer weg (ook niet met de bus) :') Nu zit er een mooi Eisenbahnromantik hotel in Meyenburg, maar dat was al volgeboekt. Met een retourtje van Pritzwalk naar Meyenburg zou ik een klein half uur hebben om Meyenburg te bekijken en afgaande op Google ziet het er best leuk uit voor een kort bezoekje. Al met al is het niet een heel levensvatbaar lijntje, vanaf december is het schluss met de treinen hier. Een doodlopend lijntje naar een dorp met 1000 inwoners klinkt ook al niet heel rendabel. De spoorlijn loopt overigens wel door naar Plau am See en Waren (Müritz), maar schijnbaar wil de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern niet meewerken aan reactivering en daarom heeft Brandenburg maar besloten om de stekker er helemaal uit te trekken.

Helaas blijkt dat door ziek personeel op één na alle treinen naar Meyenburg uitvallen, dus dat plan kan helaas de prullenbak in. Gelukkig is er een alternatief, want er is nog een tweede zijlijn vanaf Pritzwalk. De trein naar Neustadt (Dosse) rijdt zelfs maar vier keer per dag en wordt vanaf december opgeheven tussen Pritzwalk en Kyritz am Bürgerpark. Met deze kan ik rond dezelfde tijd ook nog heen en weer, alleen de keertijd van 6 minuten in Neustadt (Dosse) geeft geen tijd om daar nog wat rond te lopen. Tot voor kort was er nog een derde zijlijn, naar Putlitz, maar deze is in 2016 al gesloten.

11. Er is zowaar een tunnel om naar het andere perron te komen, maar ik moet bukken om m'n hoofd niet te stoten :')

Afbeelding
Pritzwalk train station by Timon91, on Flickr

12. Dit broodtrommeltje van de Hanseatische Eisenbahn gaat de dienst naar Neustadt uitvoeren.

Afbeelding
Train to Neustadt (Dosse) at Pritzwalk train station by Timon91, on Flickr

De machinist ligt binnen nog een uiltje te knappen, een paar minuten voor vertrek ontwaakt hij en gaan we op pad. Je kan zowaar ongeveer naast de bestuurderscabine zitten, maar omdat de machinist er zit en hij de deur open heeft is de heenweg niet zo geschikt voor foto's. Het is echt een machtig mooie Nebenbahn, met zeer kleine stationnetjes (overigens allemaal Bedarfshalt) en spoor wat hier en daar in staat van ontbinding verkeert. In Kyritz, zo'n 30 km buiten Pritzwalk en 10 km voor Neustadt, stroomt de trein helemaal vol. Het stuk Kyritz-Neustadt blijft na december wel open en op dit stuk wordt ook gewoon een uursdienst gereden (let op: in het weekend slechts elke vier uur!).

13. Direct na aankomst in Neustadt keren we weer om en rijden we terug naar Pritzwalk. De terugweg blijf ik op dezelfde plek zitten, nu kan ik mooi wat foto's maken. Hier verlaten we de hoofdlijn Berlin-Hamburg om terug te rijden naar Pritzwalk.

Afbeelding
Leaving Neustadt (Dosse) on the train to Pritzwalk by Timon91, on Flickr

14. Veel snelheidsbeperkingen onderweg, maar toch kan het treintje nog aardig wat stukken gewoon 80 km/h rijden.

Afbeelding
View from the train Neustadt (Dosse)-Pritzwalk by Timon91, on Flickr

15. Met de afstandspaaltjes naast het spoor kun je de reis mooi volgen: het 0 km-punt ligt in Neustadt, vanaf daar is het zo'n 40 km naar Pritzwalk. We bevinden ons hier een paar kilometer voorbij Kyritz, de trein is inmiddels weer bijna helemaal leeg.

Afbeelding
View from the train Neustadt (Dosse)-Pritzwalk by Timon91, on Flickr

16. Stationsbordjes zijn hier niet blauw, maar groen.

Afbeelding
Wutike train station by Timon91, on Flickr

17. Het landschap onderweg.

Afbeelding
View from the train Neustadt (Dosse)-Pritzwalk by Timon91, on Flickr

18. Heerlijke plek om te zitten, dit.

Afbeelding
View from the train Neustadt (Dosse)-Pritzwalk by Timon91, on Flickr

19. Zonnebloemvelden mogen ook niet ontbreken.

Afbeelding
View from the train Neustadt (Dosse)-Pritzwalk by Timon91, on Flickr

20. Station Rosengarten, zonder rozen maar het komt wel meer over als een tuin dan als een station. We stoppen tussen Kyritz en Pritzwalk slechts één keer, bij de overige stations hoeft er niemand in of uit. Overigens lijken sommige stationsgebouwen onderweg zowaar nog bemenst te zijn, wat echt een ontzettend saaie baan moet zijn met deze dienstregeling :')

Afbeelding
Rosengarten train station between Neustadt and Pritzwalk by Timon91, on Flickr

21. Blumenthal is verder het enige dorpje van betekenis wat we onderweg passeren.

Afbeelding
Blumenthal, on the railway line Neustadt-Kyritz-Pritzwalk by Timon91, on Flickr

22. Er lijkt ook spaarzaam wat goederenverkeer te zijn, maar meer dan een enkele trein per dag kan het niet wezen.

Afbeelding
View from the train Neustadt (Dosse)-Pritzwalk by Timon91, on Flickr

23. Station Sarnow.

Afbeelding
Sarnow train station by Timon91, on Flickr

Pritzwalk bereiken we mooi op tijd, het was een fantastische rit met dit boemeltje! :D Vanaf hier ga ik om 17:39 verder met de RE6 naar Berlin. Het is een kleine anderhalf uur naar Hennigsdorf, aan de rand van Berlin. Ook deze rit verloopt zonder problemen, iets na zevenen bereik ik Hennigsdorf. Vanaf hier kun je overstappen op de S-Bahn, de RE6 maakt kop en rijdt dan via de Berliner Außenring naar Spandau en vanaf daar verder naar Gesundbrunnen. Vanaf hier ben je dan nog 40 (!) minuten onderweg.

24. Station Hennigsdorf, met rechts de kopmakende RE6. Verder de stad in over deze spoorlijn kun je hier alleen met de S-Bahn, normale treinen rijden alleen richting Außenring en uiteraard richting Neuruppin/Pritzwalk/Wittenberge.

Afbeelding
RE to Berlin-Gesundbrunnen at Hennigsdorf train station by Timon91, on Flickr

Ik ga ook een heel stuk van de Berliner Außenring berijden, maar dan nog verder. Vanaf Hennigsdorf rijdt er doordeweeks elk uur een RB naar Potsdam, in het weekend wordt dit stuk Außenring niet bediend. Vanaf Hennigsdorf rijdt de RB20 maar liefst 26 minuten non-stop door naar Golm, waar de campus van de Universiteit Potsdam zit. Kun je het nog volgen? Het kaartje van de VBB met de regionale treinen helpt ;)

De Außenring blijf ik een bijzonder fenomeen vinden en ondanks dat het oorspronkelijk niet zo bedoeld was, is het best een reliek uit de DDR-tijd. De ring is volledig om West-Berlin heen gebouwd en ligt aan de westkant zodoende veel verder buiten de stad dan aan de oostkant. Veel zin heeft personenvervoer hier niet wat dat betreft, omdat het meeste verkeer toch de stad in of uit wil en niet eromheen en de omgeving aan deze zijde behoorlijk landelijk is. Desondanks is toch bijna de gehele ring planmatig te berijden, maar het is best een uitdaging en de vraag of je dat echt wel wilt ;) Goed, in Hennigsdorf heb ik genoeg overstaptijd en kan ik mooi even wat eten. De RB20 naar Potsdam komt uit Oranienburg en heeft hier een planmatige stop van 18 minuten. We vertrekken op tijd en ik ben de enige passagier in de hele trein :') De omgeving is zeer landelijk, al kruisen we natuurlijk wel een aantal spoorlijnen die de stad in gaan. Tussen Hennigsdorf en Golm liggen nog twee stations (Priort en Marquardt), waar we gek genoeg dan weer niet stoppen. Deze stations worden alleen bediend door de RB21, Wustermark-Potsdam. In Golm stappen er een paar mensen in en verlaten we de Außenring, al gauw bereiken we Potsdam. Hier heb ik een hotel geboekt naast het Hbf. Bijzonder ritje wel, zo over die Außenring :')

De volgende ochtend ga ik bijtijds weer op pad. Ik wil wel wat buffer hebben, want vandaag krijg ik wel met treinen te maken die maar eens per twee uur rijden. Eerst weer een stuk over de Außenring, ditmaal met de RB22. Deze rijdt gecombineerd met de RB21 tot Golm, waar beide een andere kant op gaan op de Außenring. Laatstgenoemde gaat verder noordwaarts richting Wustermark en de RB22 maakt kop en gaat verder zuidoostwaarts, richting het nieuwe vliegveld van Berlin. Deze trein is al wat beter gevuld, al stapt het gros van de reizigers in Golm uit. Het is zomer en er zijn ontzettend veel stremmingen in Duitsland, het was moeilijk om wat te plannen tussen al het SEV door. Helemaal er aan ontkomen doe ik niet, vanaf vliegveld Berlin-Brandenburg moet ik een stukje met de bus naar Bestensee. Iets voor het nieuwe vliegveld buigen we van de Außenring af. Het nieuwe vliegveld krijg ik dus ook nog te zien, het doet me een beetje aan het megalomane Arnavütköy International Airport denken - dat is geen compliment :') De SEV-bushalte ligt bij de Fernbushalte van het vliegveld, een paar minuten lopen buiten de terminal. De bus komt een paar minuten te laat opdagen en is vol, maar de aansluiting in Bestensee op de RB24 halen we probleemloos. Deze brengt me naar Senftenberg, de eerste bestemming van vandaag.

25. Station Senftenberg, waar de RB24 eindigt. In de stationshal is behalve een kaartautomaat niets te vinden.

Afbeelding
Senftenberg train station by Timon91, on Flickr

26. Ik loop via het aardige centrum naar de Senftenberger See. Hier is een klein haventje gebouwd. Senftenberg bevindt zich aan de westrand van het Sorbische spraakgebied. De Sorben zijn een West-Slavische minderheid die in dit deel van Duitsland wonen. Ze hebben hun eigen taal, het Sorbisch, die zowel aan het Pools als aan het Tsjechisch verwant is. In Senftenberg is dit niet het geval, maar op sommige plekken zijn ook tweetalige stationsborden te vinden. De taal wordt door steeds minder mensen gesproken (nu nog ca. 10.000) en door nog veel minder mensen als eerste taal, maar op de bordjes wordt niet bezuinigd.

Afbeelding
Sorbian street sign, Senftenberg by Timon91, on Flickr

27. De Senftenberger See, met op de achtergrond de energiecentrale Schwarze Pumpe bij Spremberg. Er zijn veel actieve en voormalige dagbouwmijnen te vinden in deze regio, de Senftenberger See is geen uitzondering.

Afbeelding
Senftenberger See, Senftenberg by Timon91, on Flickr

28. De andere kant op gekeken, best relaxte plek zo op een zomerse dag.

Afbeelding
Senftenberger See, Senftenberg by Timon91, on Flickr

29. Tussen het meer en het centrum ligt nog een oude vesting met een leuk park erbij.

Afbeelding
Park near Schloss Senftenberg by Timon91, on Flickr

30. Een monument wat er uitziet als een monument voor een of andere krijgsheer, maar wat voor Friedrich Ludwig Jahn is, die de lokale turnvereniging heeft opgericht. Hee.... wacht eens even? Komt bekend voor, nietwaar? Dit is dus echt dezelfde vent als van het monument op foto 9 :') Behalve Turnverein Germania Pritzwalk heeft Jahn in 1911 ook Turnverein Germania Senftenberg opgericht. Wat een toeval :') Schijnbaar is hij niet zonder controverse en gebruikte hij turnen om Duits nationalisme (met een vleugje antisemitisme) te verspreiden in de tijd van de bezetting door Napoleon. Voor meer info verwijs ik jullie graag verder naar Wikipedia. Saillant detail is dat beide verenigingen in 1911 zijn opgericht, maar de beste man al in 1852 is overleden.

Afbeelding
Friedrich Ludwig Jahn monument, Senftenberg by Timon91, on Flickr

31. De vesting zelf ziet er niet heel boeiend uit, maar het park is best leuk.

Afbeelding
Schloss Senftenberg by Timon91, on Flickr

32. Op het marktplein is de markt gaande, het is in ieder geval een stuk levendiger als in Pritzwalk. Het plein is daardoor wel wat moeilijker op foto vast te leggen.

Afbeelding
Markt, Senftenberg by Timon91, on Flickr

33. Kerktoren van de Peter-Paul-Kirche.

Afbeelding
Peter-Paul-Kirche, Senftenberg by Timon91, on Flickr

34. Markt. Er lijken ook nog wel wat fietsende toeristen in Senftenberg te zijn, ik voel me hier een stuk minder ongemakkelijk dan in Pritzwalk gisteren :')

Afbeelding
Markt, Senftenberg by Timon91, on Flickr

35. Terug bij het overgedimensioneerde bus- en treinstation van Mosterd-ten-berg.

Afbeelding
Senftenberg bus station by Timon91, on Flickr

36. Het perron. Nabij Senftenberg ligt een gigantisch groot rangeerterrein, er vindt aardig wat goederenvervoer plaats hier. Op spoor 3 komt zo de RB24 uit Bestensee aan, dit is een kopspoortje. Ik ga op spoor 4 met de uit Cottbus afkomstige RB49 verder richting Elsterwerda.

Afbeelding
Senftenberg train station by Timon91, on Flickr

37. Na een ritje in een redelijk drukke hamster van DB Regio kom ik aan op station Elsterwerda-Biehla. De spoorlijn vanuit Senftenberg naar Falkenberg kruist hier de spoorlijn Berlin-Dresden. Station Biehla ligt aan de eerstgenoemde, maar heeft een perron aan de spoorboog die afbuigt naar de lijn Berlin-Dresden. Rechts vervolgt hamster 1 zijn weg als RB49 naar Falkenberg (Elster), links staat hamster 2 die hier begint en als RB31 naar Dresden gaat rijden. Het is hamster-galore in deze regio, vanaf Hennigsdorf heb ik nog niets anders gehad. Tussen Senftenberg en Elsterwerda-Biehla kun je één keer per twee uur direct reizen, maar op het andere uur is er nog wel een verbinding met overstap in Ruhland. De RB31 wil je overigens niet missen, die rijdt maar eens per twee uur.

Afbeelding
Elsterwerda-Biehla train station by Timon91, on Flickr

38. De hamster heeft een plattegrond van de regio op de tafeltjes in de vierzitters.

Afbeelding
Railway map in the train, Elsterwerda by Timon91, on Flickr

Ik blijf slechts drie minuten zitten en stap uit op station Elsterwerda - als je de trein mist kun je ook nog wel lopen, het is ca. 20 minuten van station Biehla. Ik vermoed overigens dat men hier aansluitingen meestal wel afwacht, dat is in ieder geval wel de indruk die ik gekregen heb. Sowieso heb ik de indruk dat de treinen hier wat ruimer in de tijd zitten - stops van bijna 10 minuten op stations met aansluitingen zijn niet ongebruikelijk.

Op het station van Elsterwerda is het vrij druk, maar vooral voor de trein richting Berlin die zo komen gaat. Bij een zeer ouderwetse stationswinkel haal ik wat lunch en wacht dan verder op het perron.

39. Vanaf hier ga ik met de eveneens één keer per twee uur rijdende RB45 naar Chemnitz Hbf, een rit van anderhalf uur. Deze staat rechts al klaar, al blijf ik liever nog even op het perron wachten - ik heb wel genoeg van die mondkapjes zo onderhand :')

Afbeelding
Train to Chemnitz Hbf at Elsterwerda train station by Timon91, on Flickr

40. Tegen twaalven komt de IC uit Dresden naar Berlin en Warnemünde opdagen. Deze mag je tussen hier en Berlin ook met Nahverkehrtickets gebruiken, alleen het 9-Euro-Ticket geldt hier niet.

Afbeelding
Intercity to Warnemünde at Elsterwerda train station by Timon91, on Flickr

41. Nog maar een keer het perron, met links mijn volgende trein.

Afbeelding
Train to Chemnitz Hbf at Elsterwerda train station by Timon91, on Flickr

Tijdens het wachten klonk er opeens een hoop geschreeuw uit de trein. Wat blijkt? Op de CTA stond al wel de trein naar Chemnitz aangekondigd (zie foto 39), maar op de trein zelf stond nog "nicht einsteigen". Een ouder echtpaar had dat al wel gedaan en werd daarop compleet de huid volgescholden (ja, echt schelden) door de machinist, die schijnbaar een slechte dag heeft. Zonder het echtpaar vermoord te hebben duikt de machinist z'n cabine in en op tijd vertrekken we. Na Riesa zit de trein behoorlijk vol en wordt het landschap beduidend glooiender.

42. Chemnitz Hbf bereiken we op tijd, hier stroomt de trein weer leeg.

Afbeelding
Arriving from Elsterwerda at Chemnitz Hbf train station by Timon91, on Flickr

43. Historische trein op Chemnitz Hbf.

Afbeelding
Old train at Chemnitz Hbf train station by Timon91, on Flickr

44. De betonbak van Chemnitz Hbf is een bijzonder geval. Er zijn een aantal kopsporen (zie foto 42) en een aantal doorgaande sporen (rechts te zien op foto 43), maar er zijn ook een aantal verbindingen van de Chemnitz City-Bahn hier. Dat is een soort trein/tram-combi die zowel over trein- als tramspoor rijden. Hier op Chemnitz Hbf is een overgang van trein- naar tramspoor. Deze trein/tram-units rijden nog best ver, vanaf hier naar Aue is het bijvoorbeeld anderhalf uur rijden, iets ten zuiden van station Chemnitz Süd voegt het tramspoor weer op de spoorlijn in. Een ritje met zo'n ding had me best leuk geleken, maar ik wil ook nog iets van Chemnitz zien en er zijn bovendien werkzaamheden, wat ook het een en ander bemoeilijkt.

Afbeelding
City-Bahn at Chemnitz Hbf train station by Timon91, on Flickr

45. Hier komt de City-Bahn het station uit.

Afbeelding
Chemnitz Hbf train station by Timon91, on Flickr

46. Chemnitz is verder helemaal platgebombardeerd in de oorlog en het is als "socialistische modelstad" weer opgebouwd, dat is te zien.

Afbeelding
Socialist architecture, Chemnitz by Timon91, on Flickr

47. De stad heette tussen 1953 en 1990 "Karl-Marx-Stadt", ook al is de beste man er nooit geweest. Ter ere van hem is er een 7 meter hoge buste van hem neergezet. Deze heeft de Wende en de periode erna wonderwel overleefd, inclusief de socialistische leuzen op de muur achter hem.

Afbeelding
Karl-Marx-Monument, Chemnitz by Timon91, on Flickr

48. Een bijzonder en bijzonder monstrueus geval, moet ik zeggen.

Afbeelding
Karl-Marx-Monument, Chemnitz by Timon91, on Flickr

49. Fontein bij de Stadthalle.

Afbeelding
Stadthalle, Chemnitz by Timon91, on Flickr

50. De Zentralhaltestelle van de City-Bahn, nabij het hoofdplein van het centrum.

Afbeelding
Zentralhaltestelle, Chemnitz by Timon91, on Flickr

51. De Neumarkt, het centrale plein van de stad. Hier ziet het er nog wel een beetje oud uit. Er is een wijnfestival gaande en ik drink een glaasje mee.

Afbeelding
Wine festival at Neumarkt, Chemnitz by Timon91, on Flickr

52. Prima plek om een wijntje te drinken. Ik praat nog even met een 80-jarige Chemnitzer die hier al z'n hele leven woont en vervolg dan m'n weg.

Afbeelding
Wine festival at Neumarkt, Chemnitz by Timon91, on Flickr

53. Het straatbeeld is verder vrij stereotiep.

Afbeelding
Theaterplatz, Chemnitz by Timon91, on Flickr

54. Langzaam komen we weer terug bij het Hauptbahnhof, waar het tijd is voor een ijsje. Gisteren in Pritzwalk was het nog wat fris, maar vandaag is het ronduit zomers.

Afbeelding
Chemnitz Hbf train station by Timon91, on Flickr

55. De doorgaande sporen richting Chemnitz Süd en Zwickau - wij gaan zo ook die kant op.

Afbeelding
Chemnitz Hbf train station by Timon91, on Flickr

Vanaf hier neem ik de RB30 richting Zwickau. In Glauchau stap ik over op de RE1, gereden door een kantelbaktrein van DB Regio naar Erfurt - vanaf hier gaan we vandaag voor het eerst dieselen. Deze rijdt soms zelfs helemaal naar Göttingen, een rit van bijna 4 uur. In Gera stap ik uit en hier heb ik een overstap van 1 uur en 2 minuten op de RB22 naar Leipzig, maar ik hoop eigenlijk dat ik de rit van de RE12 een uur eerder nog te kunnen halen. Helaas lopen we vlak voor Gera wat vertraging op, maar tot mijn grote geluk heeft de RE12 dat ook en staat die er nog. Deze zit behoorlijk vol, maar de trein wordt dan ook gereden met slechts drie broodtrommeltjes.

56. Een uur eerder dan gepland kom ik op mijn volgende bestemming aan: Zeitz. Ik heb wel eens gelezen dat dit een walhalla van vergane glorie is en ik daarin niet teleurgesteld :') Hier de RE richting Leipzig, die zo z'n weg gaat vervolgen. Van Gera naar Leipzig rijden zowel de RE12 als de RB22 in een tweeuursdienst, wat in de praktijk neerkomt op een uursdienst tussen Gera en Leipzig.

Afbeelding
RE to Leipzig Hbf at Zeitz train station by Timon91, on Flickr

57. Station Zeitz heeft maar liefst vier eilandperrons, allemaal rijkelijk voorzien van scheuren, begroeiing en armseinen.

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

58. Twee perrons zijn afgesloten (sporen 1-4), één perron is open maar ongebruikt (5-6) en één perron is open voor de reguliere treindienst (7-8). Behalve de treinen van Leipzig naar Gera is er nog een zijlijntje naar Weißenfels, maar dat is alles. Vroeger waren hier nog veel meer lijnen, maar das war einmal.

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

59. Links de walvis naar Weißenfels.

Afbeelding
Train to Weißenfels at Zeitz train station by Timon91, on Flickr

60. Een Ludmilla staat te niksen aan een afgesloten perron.

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

61. Buiten wordt er wel wat aan modernisering gedaan, het busstation krijgt een make-over.

Afbeelding
Zeitz bus station by Timon91, on Flickr

62. Direct buiten het station, parallel aan het spoor, loopt de Weiße Elster. Via een voetgangersbrug kom je in een park en vanaf daar loop je zo richting centrum. Hier het stationsgebouw vanaf de overkant van de rivier gezien.

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

63. Het is een klein stukje lopen naar het centrum, maar dat is hier geen straf.

Afbeelding
Mühlgraben creek, Zeitz by Timon91, on Flickr

64. In het centrum gaat het flink omhoog.

Afbeelding
Zeitz town centre by Timon91, on Flickr

65. Uitzicht over de omgeving vanaf boven.

Afbeelding
View over Zeitz by Timon91, on Flickr

66. In Zeitz heeft de Zeit aardig stilgestaan. Veel vervallen en verlaten oude gebouwen en weinig mensen op straat, maar zeker op een zomerse namiddag is het eigenlijk een heel mooi stadje om te zien.

Afbeelding
Zeitz town centre by Timon91, on Flickr

67. De Altmarkt, die er dan weer vrij fatsoenlijk uitziet.

Afbeelding
Altmarkt, Zeitz by Timon91, on Flickr

68. Straatbeeld in het centrum.

Afbeelding
Roßmarkt, Zeitz by Timon91, on Flickr

69. Op zo'n plek heb je wel iets van geloof nodig om de hoop op een goede en rechtvaardige wereld te behouden :')

Afbeelding
Zeitz town centre by Timon91, on Flickr

70. Langzaam gaan we terug richting station.

Afbeelding
Zeitz town centre by Timon91, on Flickr

71. Mooie brug over de Weiße Elster.

Afbeelding
Bridge across the White Elster, Zeitz by Timon91, on Flickr

72. In de verte ligt het station al.

Afbeelding
View of Zeitz train station by Timon91, on Flickr

In het park zit een groepje hangjongeren, die heb ik tijdens dit tripje sowieso wel veel gezien. Je vraagt je toch af wat voor toekomst een plek als Zeitz heeft. Het heeft genoeg potentie om een heel mooi stadje te worden en het toerisme verder te ontwikkelen, maar de vraag is of het daar nog niet te laat voor is. Jongeren trekken weg omdat er geen werk is, ouderen blijven achter en er komt weinig aanwas van buitenaf. Sinds de Wende is de stad ruim een derde van haar inwoners verloren, bij gemeenteraadsverkiezingen in 2019 is de AfD de grootste geworden en alle industrie die er ooit was, is weg.

73. Terug op het station. Ook de stationshal wordt onder handen genomen, dus de tijd staat nog niet helemaal stil hier.

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

74. Tijd voor nog wat plaatjes op het perron. Mooi oud stationsbord hier.

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

75. Nieuwe borden zijn er ook. Gelukkig zijn deze blauw en niet groen zoals in de Prignitz, want anders zouden ze tussen al het groen nauwelijks opvallen :')

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

76. Zo'n rijtje armseinen blijft mooi om te zien.

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

77. Spoor 7, waar over enkele minuten mijn trein naar Leipzig binnen moet komen. Deze blijkt echter bijna 10 minuten vertraging te hebben, zodat deze tegelijk met de tegentrein gaat komen. Omdat spoor 8 bezet is door de walvis naar Weißenfels vindt er een spoorwijziging plaats naar spoor 5, zodat dit ongebruikte perron toch nog een trein te zien krijgt :')

Afbeelding
Zeitz train station by Timon91, on Flickr

De RB22 naar Leipzig bestaat uit nog een broodtrommel minder dan de RE12 die me hier gebracht heeft en deze is wel echt #9euroticket-vol. Naar Leipzig is het 40 minuten, maar ik kan in ieder geval mee. In Leipzig valt het altijd op hoe enorm groot het station eigenlijk is, het blijft enorm imposant om te zien.

78. Ik check in in m'n hotel op een paar honderd meter van het Hbf af en ga dan terug de stad in, maar maak eerst nog een foto van het schitterende uitzicht wat ik hier heb :D

Afbeelding
View over the Richard-Wagner-Platz, Leipzig by Timon91, on Flickr

In Leipzig heb ik afgesproken met één van de Duitsers die ik in 2014 onderweg naar Iran heb leren kennen (zie dit reisverslag, vanaf foto 53). Met hem heb ik zo nu en dan contact en ik heb hem al eens opgezocht in München, toen hij daar nog woonde.

79. Ik krijg een snelle toer door het centrum, maar behalve deze foto heb ik er geen meer genomen.

Afbeelding
Markt, Leipzig by Timon91, on Flickr

De rest van de avond spenderen we op het terras, genietend van de nodige hoeveelheid halve liters. Hij woont sinds 3 jaar met z'n gezin in de buurt van Leipzig en het bevalt heel goed. Ondanks dat er nog steeds veel verschillen zijn tussen voormalig west en oost, is er wel echt duidelijk vooruitgang. Helaas blijft het moeilijk om "wessi's" van het tegendeel te overtuigen, degenen met de sterkste vooroordelen zijn behalve in Berlin nooit ergens in voormalig Oost-Duitsland geweest. In de steden is genoeg werk en is woonruimte nog betaalbaar, daarom trekken met name jongeren van het platteland er naartoe, maar dit is een fenomeen wat overal speelt. Op het platteland zijn de tegenstellingen daarom ook een stuk groter, want daar blijft de tijd veel meer hangen - zie Zeitz, uit een eerder verslag Eisenhüttenstadt en in wat mindere mate een plek als Pritzwalk. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat vooroordelen blijven. Als altijd zijn het ook de jongeren die zich makkelijker over vooroordelen heen zetten, zij hebben de deling immers nooit bewust meegemaakt. De oudere generatie lijkt bijvoorbeeld vaak te vergeten dat Leipzig een veel langere geschiedenis heeft in een verenigd Duitsland dan in een verdeeld Duitsland. De deling heeft immers "maar" 45 jaar geduurd. We praten veel en na een gezellige avond keer ik terug naar het hotel, ik voel de 26.000 stappen van vandaag wel en val gauw in slaap.

Vrijdagochtend sta ik wederom bijtijds op, maar voel me best redelijk. Vandaag is het tijd om naar huis te gaan en dat doe ik voor het grootste deel weer met het Fernverkehr. Om 07:33 heb ik een ICE naar Mainz, waar ik maar liefst 5 :') :') :') minuten overstaptijd heb op een ICE naar Duisburg. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat ik die in ieder geval niet haal, maar ik heb de hele dag om thuis te komen dus dat komt wel goed. We vertrekken in ieder geval op tijd uit Leipzig, al gauw snellen we over de HSL naar Erfurt.

80. Één fotootje van de terugweg dan, van deze prachtige elektriciteitscentrale buiten Leipzig :mrgreen:

Afbeelding
Power station near Leipzig by Timon91, on Flickr

De trein blijft de gehele rit redelijk rustig, vanaf Erfurt gaat het verder over normale spoorlijnen via Gotha, Eisenach, Bad Hersfeld en Fulda naar Frankfurt. Daar hebben we 6 minuten vertraging, maar die maken we tot Mainz zowaar nog helemaal goed. Mijn aansluitende trein heeft 10 minuten vertraging, dus ik heb zelfs nog tijd om wat lunch te scoren. Ik ben wel blij met m'n reservering, want deze trein zit ramvol. De man met wie ik mijn tweezitter deel is een jaar of 50 en komt uit Heidelberg, hij bevestigt het verhaal van gisteravond met dat zijn indruk dat er in het oosten "nur Nazis" zijn en hij is er inderdaad nog nooit geweest. Ja, Oost-Berlin :') Blijft bijzonder, maar verder is het wel gezellig. Düsseldorf bereiken we met +20 en omdat ik met de RE19 terugga naar Arnhem besluit ik maar om hier uit te stappen - dan is er wellicht nog kans dat ik kan zitten :') Dat blijkt inderdaad een goede beslissing, want het perron staat helemaal vol. Met +5 komt de RE opdagen en al vanaf Düsseldorf moeten er mensen staan. Ik heb even overwogen om via Bocholt en Aalten naar huis te gaan (omdat het kan), maar gezien de #9euroticket-drukte blijf ik maar lekker zitten. Ook hier is het onderweg wel gezellig en uiteindelijk sta ik om kwart over 4 weer op Arnhem Centraal.

Het was een mooi tripje zo. Ik moet zeggen dat de DB me 100% is meegevallen. Ik ben er vooraf van uit gegaan dat ik zo'n 80% van m'n plannen zou moeten omgooien en ik heb vooraf ook maar gedacht dat alles wat lukt, mooi meegenomen is. Behalve Meyenburg is alles van wat ik van plan was ook daadwerkelijk gelukt, ik heb geen aansluitingen gemist - sterker nog, ik heb op donderdag -1 uur vertraging gehad door de gehaalde overstap in Gera. Meer dan 20 minuten vertraging heb ik niet gehad. In plaats van Meyenburg was het treintje naar Neustadt (Dosse) een zeer goed alternatief. Ook qua drukte was het goed te doen, op de RB Zeitz-Leipzig en de RE Düsseldorf-Arnhem na was het nergens BILD-ÜBERFÜLLT. Ik heb denk ik wel het goede deel van Duitsland gehad, want in het Ruhrgebiet zijn de overvolle treinen wel meer orde van de dag dan in een paar vergeten, niet-toeristische hoeken van Brandenburg. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat het personeel blij is als het 1 september is :') Ik hoop dat ik jullie een goede indruk van mijn tripje heb kunnen geven en dat jullie het leuk vonden om mee te lezen. Ik hoor het in ieder geval graag! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
BCh
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 nov 2018, 15:56

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door BCh »

#DDRmeinheimat

Mooi Timon, Rita Rostock zou jaloers zijn.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door waldo79 »

Boeiend als altijd, ik heb gemengde ervaringen met het 9 euro ticket. Soms overvol, dan druk en soms rustig. Het zal jou geholpen hebben dat je op werkdagen onderweg geweest bent.
Accelerat
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 22:01
Locatie: Alberta, Canada

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Accelerat »

Mooie vondsten! Dank voor het verslag!
Να πάμε, върви, живей!
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Etienne »

Leuke en ook bekende plaatjes; de laatste week van augustus ga ik dezelfde kant op.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door tsov »

Timon91 schreef: ma 01 aug 2022, 19:28 35. Terug bij het overgedimensioneerde bus- en treinstation van Mosterd-ten-berg.
Was je hier voor of na de maaltijd? (A)

Fraai verslag weer :pos:
Ik wilde iets schrijven over niet zo exotisch, maar wellicht heeft zo'n broodtrommeltje op een met sluiten bedreigd boemellijntje in de neue Bundesländer wel minder Nederlanders gezien dan Naxçivan of Aşgabat :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Timon91 »

Dank voor de reacties! :D

Nou, het was voor de maaltijd, want bij m'n broodje worst in Elsterwerda zat namelijk mosterd (A)

Het boemeltje van Pritzwalk naar Neustadt heeft recentelijk in ieder geval één Nederlander gezien en die heeft een stuk avontuurlijker rit gehad dan ik :')
Suus schreef: ma 11 jul 2022, 12:51 De RB73 van Pritzwalk naar Neustadt/Dosse waar ik in zit heeft tussen Bölzke en Blumenthal (Mark) een boom aangereden. Hier een foto vanuit de trein na de aanrijding.

Afbeelding
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Daniel »

Mooi verslag :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door umbusko »

Leuk rondje! Je hebt het duidelijk beter getroffen met de DB dan ik dit jaar: van de 6 reizen dwars door Duitsland heen die ik dit jaar gemaakt heb, heb ik op 4 reizen compleet andere routes moeten bereizen dan gepland. :') Eind dit week de 7de, ben benieuwd. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Suus »

Freundschaft! Ja, die RB73 en RB74 rondom Pritzwalk :') Het is mij wel gelukt die allebei te doen, maar ik moest begin juli ook enorm manoeuvreren langs alle SEV om alle drie de bedreigde spoorlijnen in Brandenburg te bezoeken: ook Templin Stadt - Joachimsthal staat op de nominatie om voor de tweede keer in drie decennia het reizigersvervoer te verliezen. Het gratis toilet in Pritzwalk was inderdaad een uitkomst, want het toilet in mijn treinstel van de HANS heeft de gehele rit op slot gezeten.

Afbeelding

Verder grotendeels bekend terrein, slechts enkele lijnen die je benoemt ben ik nog niet geweest, maar Chemnitz en twee stoomtreinen in Sachsen waar je met het 9-Euro-Ticket mee mag reizen staan toevallig voor later deze maand nog op de planning (A) De twee zielige Walvis-lijntjes in het zuiden van Sachsen-Anhalt, Merseburg - Querfurt en Weißenfeld - Zeitz heb ik vorig jaar september al gedaan. De Unstrutbahn waar nu nog Abellio rijdt vond ik dan toch leuker.

Het 9-Euro-Ticket zelf zou ik toch wel een overdonderend succes noemen, ik mag hopen dat er een vergelijkbaar iets, desnoods iets duurder, als opvolger komt want het maakt eindelijk een einde aan de kleinstaaterij die het Duitse OV al jaren in een houdgreep heeft. Bedoel, een deelstaat als Baden-Württemberg heeft 21 verkeersverbonden en nog een ministerie die allemaal hun plasje mogen doen over regionale vervoersbewijzen, busdiensten etc :') Tegelijk zet het het al vrij fragiele spoorwegnet onder druk, en gaan alle hinderlijke werkzaamheden ook nog steeds door, waardoor het ticket wel een heel realistisch beeld geeft aan nieuwe reizigers, maar niet het gewenste beeld van het OV om ze voor altijd te overtuigen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Timon91 »

Vet :D Wat was je reisschema om al die lijntjes te doen? En heb je in Meyenburg overnacht? Ik vond eentje wel prima zo, beter iets dan niets :P
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Suus »

Dit was het reisschema van eerder deze maand. Het schema voor dinsdag heb ik slechts deels gedaan en ben die dag meteen naar Nederland gereisd, aangezien ik het Brandenburgse landschap nogal beu was en alle RE’s propvol zaten.

https://www.dropbox.com/s/wpamzu5qcpwxd ... .xlsx?dl=0

Vorig jaar september was dit het reisplan, maar de lijn naar Kranichfeld heb ik uiteindelijk niet gedaan en op de laatste dag was er een staking bij DB, waardoor ik toen het plan vooral gefocust heb op in Frankfurt komen. Dus niet in Gotha geweest, wel in Wölfersheim-Södel.

https://www.dropbox.com/s/srpcxdds3fdl6 ... .xlsx?dl=0

Ik heb nog veel meer Excelletjes rondslingeren van reisplannen in Duitsland, voor diegene die interesse hebben :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door waldo79 »

Ik zie al wilde plannen voor maandabonnementen voor € 69 voor het Nahverkehr de ronde doen op Internet. Dat is een competitief prijs en het schrikt gelukzoekers af. Even door de drukte heen kijkend en de zeer matige conditie van de spoorinfrastructuur is an sich de bereikbaarheid van veel bestemmingen in Duitsland goed te doen.

Dit jaar met intensiever bezoeken van Duitsland heeft me wel geleerd dat het land toeristisch aantrekkelijk is en dat ik best de auto kan laten staan of op een strategische plek kan parkeren in combinatie met een reis per OV.

Voor langere reizen lijkt me een combinatie met het Fernverkehr wel aan te raden, want meerdere RE's hebben een stoppatroon van een stoptrein. Kan ook een verband houden met het zeer intensieve goederenverkeer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Ardan »

Heerlijk, wat een reis! Het blijft me in het Oosten verbazen dat het land zo uitgestrekt en leeg is, en inééns is daar een grote stad, of zelfs Berlijn. Waarom daar, in een verder leeg niemandsland?
Hoewel de treinen nu ramvol en onbetrouwbaar zijn ben ik wel superblij met het 9-euro-ticket. Je komt op plekken waar je normaal niet zou komen. En Duitsland is mooi.
Ik doe ook maar wat
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door ZO6176 »

Prachtig verslag. Erg leuk.
Overigens heet de voetbalclub in Regensburg: Jahn Regensburg. Destijds opgericht als turnvereniging.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door erka »

Mooi verslag! Ik heb deze week toevallig zelfde deel van Duitsland bezocht met 9 euro ticket. Ook zelfde hotel in Leipzig zo te zien, met uitzicht op de (omgebouwde) hoofdwinkel van de DDR destijds (Konsument) oftewel de Blechbüchse. Zo te zien heb je geen tijd gehad voor het Zeitgeschichtliches museum in Leipzig (waar je met de rug naar toe stond op het plein zo'n beetje), maar dat is heel erg de moeite waard. Zo een paar uur doorgebracht op een behoorlijk goed onderbouwde tentoonstelling over de oprichting, het leven en de val van de DDR. Leipzig sowieso erg interessante stad, meer dan ik vooraf had verwacht.

Leukste spoortechnisch uitje was een rondje Leipzig-KMStadt-Aue-Johanngeorgenstadt/Potůčky-Zwickau-Leipzig. Zwickau is ook een hoop vergane glorie op en rond het station en sowieso in de hele stad. En trammetjes. Net als in Halberstadt. Halberstadt vond ik ook een hoogtepunt als je voor vergane glorie gaat. Station nog redelijk, ook daar (40.000 inwoners) nog trammetjes. De stad was voor de oorlog vergelijkbaar met Rothenburg in Beieren, is in de oorlog grotendeels verwoest en de DDR-regering deed de rest (nog veel extra gesloopt) maar er is nog een stuk Altstadt met schitterende vakwerkhuizen behouden gebleven en dat is werkelijk een belevenis om in je eentje in rond te dwalen, want toeristen, daar doen ze in Halberstadt niet aan. Die gaan allemaal direct door naar Quedlinburg.

Mijn ervaring met 9 euro ticket is wisselend moet ik zeggen. Ene keer goed, andere keer bommetjevol en andere keer zomaar flink vertraging of uitval zonder SEV. Maar dat komt allemaal niet alleen door 9 Euro ticket natuurlijk. Wel aantal keren ruzie meegemaakt tussen mensen die de fiets meenemen en andere (meest ouderen) die daardoor moesten staan.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Milco »

Geweldig weer om te lezen! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor de reacties allemaal! *O*
Suus schreef: di 02 aug 2022, 21:01 Dit was het reisschema van eerder deze maand. Het schema voor dinsdag heb ik slechts deels gedaan en ben die dag meteen naar Nederland gereisd, aangezien ik het Brandenburgse landschap nogal beu was en alle RE’s propvol zaten.

https://www.dropbox.com/s/wpamzu5qcpwxd ... .xlsx?dl=0
Dat zijn best intensieve reisjes! Een paar dagen in de trein zitten trek ik wel, maar als het regionaal verkeer is met zo vaak overstappen heb ik er toch wel gauw genoeg van :')
waldo79 schreef: di 02 aug 2022, 22:48 Ik zie al wilde plannen voor maandabonnementen voor € 69 voor het Nahverkehr de ronde doen op Internet. Dat is een competitief prijs en het schrikt gelukzoekers af. Even door de drukte heen kijkend en de zeer matige conditie van de spoorinfrastructuur is an sich de bereikbaarheid van veel bestemmingen in Duitsland goed te doen.
Dat zou een goed alternatief zijn! Voor een sporadische reiziger is het bestaande aanbod op zich ook nog wel goed te betalen, dus die kan wat dat betreft ook best zonder 9-Euro-Ticket.
waldo79 schreef: di 02 aug 2022, 22:48 Voor langere reizen lijkt me een combinatie met het Fernverkehr wel aan te raden, want meerdere RE's hebben een stoppatroon van een stoptrein. Kan ook een verband houden met het zeer intensieve goederenverkeer.
Mee eens, zeker op de wat drukkere routes is een stuk Fernverkehr wel zo fijn - als het tenminste rijdt :')

Wat RE's betreft hangt het vooral af wat voor alternatieven er op die route zijn: de RE19 stopt tussen Zevenaar en Duisburg ook op alle stations, maar waar iets "laagwaardigers" rijdt kan deze stations overslaan. Die RE6 tussen Wittenberge en Berlin-Gesundbrunnen is eigenlijk pas vanaf Kremmen een RE, verder is dat ook gewoon een stoptrein.
erka schreef: ma 08 aug 2022, 20:36 Mooi verslag! Ik heb deze week toevallig zelfde deel van Duitsland bezocht met 9 euro ticket. Ook zelfde hotel in Leipzig zo te zien, met uitzicht op de (omgebouwde) hoofdwinkel van de DDR destijds (Konsument) oftewel de Blechbüchse. Zo te zien heb je geen tijd gehad voor het Zeitgeschichtliches museum in Leipzig (waar je met de rug naar toe stond op het plein zo'n beetje), maar dat is heel erg de moeite waard. Zo een paar uur doorgebracht op een behoorlijk goed onderbouwde tentoonstelling over de oprichting, het leven en de val van de DDR. Leipzig sowieso erg interessante stad, meer dan ik vooraf had verwacht.

Leukste spoortechnisch uitje was een rondje Leipzig-KMStadt-Aue-Johanngeorgenstadt/Potůčky-Zwickau-Leipzig. Zwickau is ook een hoop vergane glorie op en rond het station en sowieso in de hele stad. En trammetjes. Net als in Halberstadt. Halberstadt vond ik ook een hoogtepunt als je voor vergane glorie gaat. Station nog redelijk, ook daar (40.000 inwoners) nog trammetjes. De stad was voor de oorlog vergelijkbaar met Rothenburg in Beieren, is in de oorlog grotendeels verwoest en de DDR-regering deed de rest (nog veel extra gesloopt) maar er is nog een stuk Altstadt met schitterende vakwerkhuizen behouden gebleven en dat is werkelijk een belevenis om in je eentje in rond te dwalen, want toeristen, daar doen ze in Halberstadt niet aan. Die gaan allemaal direct door naar Quedlinburg.

Mijn ervaring met 9 euro ticket is wisselend moet ik zeggen. Ene keer goed, andere keer bommetjevol en andere keer zomaar flink vertraging of uitval zonder SEV. Maar dat komt allemaal niet alleen door 9 Euro ticket natuurlijk. Wel aantal keren ruzie meegemaakt tussen mensen die de fiets meenemen en andere (meest ouderen) die daardoor moesten staan.
Bedankt voor de extra toelichting! Naar Aue/Zwickau was ik ook graag gegaan, maar had ik de tijd niet voor - Zeitz stond nog wel hoog op het lijstje. Halberstadt is een goeie om te onthouden.

Wat ik me verder nog afvroeg trouwens: hoe gaat het eigenlijk in Oostenrijk met het KlimaTicket? Levert dat ook overvolle treinen op? Het is natuurlijk een heel ander type aanbieding dan het 9-Euro-Ticket, maar nog steeds een waanzinnig goede aanbieding. Blijft dat voorlopig nog of is het ook een eenmalig iets?
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Z2N »

Aldus OE24 dinsdag: 170.000 abonnementen afgesloten, en 1500 geweigerde reizigers en 25 ontruimingen door overbelasting tot dusver deze zomer. Valt mij nog mee.

En een mooi verslag verder Timon! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Tom024 »

Dat Klimaticket is bij mijn weten wel permanent en niet iets eenmaligs. Het enige probleem is dat het niet in heel Oostenrijk geldig is, of wellicht is het dat inmiddels wel.

Verslag was mooi en zeker lezenswaardig, kom graag in het oosten van Duitsland. *O*
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Timon91 in der 9-Euro-Ticket-HÖLLE [80]

Bericht door Jay20 »

Mooi verslag en Oost Duitsland doet zeker Centraal Europees aan.

Mijn 9 euro ticket ervaring naar het Schwarzwald waren voornamelijk drukke treinen en vetragingen vooral op de terugweg vanuit Freiburg terug naar Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten