Pre-zomervakantie 2022 - Zurück ins Allgäu [49]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Pre-zomervakantie 2022 - Zurück ins Allgäu [49]

Bericht door Cookie »

Aangezien de pre-zomervakantie me vorig jaar wel aanstond, gaat het concept dit jaar in de herhaling. Ik reis deze keer terug naar Oberstdorf in de (Ober)Allgäu, omdat het me hier in 2020 uitstekend is bevallen. Bovendien wil ik in mijn echte zomervakantie gaan interrailen en de inmiddels toch wel vaste stop in de Alpen kan dan wat korter zijn. Eigenlijk wilde ik vorige zomervakantie al terug naar Oberstdorf, nadat onder andere het Zillertal niet zo'n succes was. Hetzelfde hostel als in 2020 was toen echter niet beschikbaar, nu is dat gelukkig wel het geval. Deze pre-zomervakantie is met vijf nachten in Oberstdorf wat korter dan de vorige. Afgelopen jaar vond ik mijn echte zomervakantie namelijk al snel volgen op mijn behoorlijk lange pre-zomervakantie in Luxemburg. Om deze reden ga ik ook iets eerder in de zomer weg. Daarnaast twijfel ik bij het boeken of ik me een langere periode kan vermaken in Allgäu, omdat de omgeving natuurlijk wel al bekend is. Achteraf zou blijken dat de twijfel volkomen onterecht was. Met de nachttrein reis ik van en naar Nederland, waardoor ik ook op mijn aankomst- en vertrekdag er een vakantiedag van kan maken in Beieren. Een kaartje voor een ligplek in een vierpersoonscoupé heb ik op Koningsdag op station Leer (Ostfr.) gekocht voor € 69,90.

Op 20 juni reis ik vanuit huis eerst met de bus naar Arnhem Centraal. Even buiten het centrum van Apeldoorn heeft de buschauffeur het vermoeden dat iemand zonder geldige incheck instapt. Hij roept diegene via de omroep naar voren, maar het blijkt dat de reiziger uitcheckt als hij zijn ov-chipkaart bij de lezer aanbiedt. De chauffeur maakt hierna netjes excuses, ook via de omroep. De piepjes zijn volgens hem niet altijd goed te horen. In Arnhem eet ik nog even wat bij de Mac en scoor een biertje bij de Spar, waarna het tijd is om naar het station te gaan. De vierkante barcode op het papieren treinkaartje van de DB wordt, net als afgelopen september, niet geaccepteerd door het poortje. Ik heb daarom de hulp van een NS-medewerker nodig om deze te openen.

Afbeelding
Treinaanwijzer met de Nightjet

De trein komt ruim op tijd binnenrijden en ik heb mijn coupé snel gevonden. In eerste instantie lijkt deze nog leeg te zijn, maar twee coupégenoten blijken al op de bovenste bedden te liggen. Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik medereizigers had in mijn cabine, de laatste keer was in het pre-coronatijdperk in 2019. We raken al snel aan de praat en even later komen ze beneden erbij zitten. De een is informaticastudent en reist naar zijn ouders die in het Zillertal op vakantie zijn. Hij wil in Innsbruck uitstappen, maar ik geef aan dat Jenbach mogelijk handiger is. Voor hem blijkt dit na wat uitzoeken inderdaad makkelijker te zijn, mijn goede daad is weer verricht vandaag ;) . De andere coupégenoot reist voor werk naar München. Beiden komen uit Nederland en hebben nooit eerder met de nachttrein gereisd. We blijven met z'n drieën, de steward heeft bij het inchecken aangegeven dat er geen vierde persoon meer bijkomt. Onderling stemmen we af dat we in Duitsland geen mondkapjes dragen in de coupé, dat reist een stuk fijner. Bovendien draag je tijdens het slapen sowieso geen mondkapje, dus de toegevoegde waarde zou ook niet erg groot zijn. Ik krijg trouwens de indruk dat dit in vrijwel alle coupés zo gedaan wordt. Volgens dienstregeling zouden we stoppen op Köln Messe/Deutz, maar deze stop vervalt en wordt vervangen door Köln Hbf en Bonn Hbf. Na een gezellige avond (volgens de buren qua geluidsniveau iets te gezellig) en twee halve liters gaan we om half 1 toch maar eens slapen. Ik had een bovenbed geboekt, maar mijn coupégenoten hadden voor Arnhem de bovenste bedden dus al gepakt. Er is echter ruimte genoeg en daarom ga ik op het middelste bed slapen, voor mijn bagage is onder genoeg plek. Onderweg heeft de trein vertraging opgelopen, hopelijk kan er vannacht nog wat uit worden gereden.

Ik slaap matig, met name de tweede helft van de nacht kan ik nog wat slaap pakken. De volgende ochtend blijkt dat we nog steeds vertraagd zijn en uiteindelijk komen we met iets meer dan een uur vertraging aan op München Hbf. Jammer, het enige voordeel is dat ik 25% van het nachttreinkaartje terug kan krijgen. Vanaf nu reis ik verder met het 9-Euro-Ticket, dat ik tijdens mijn vorige vakantie al in Trier had gekocht. Mijn geplande aansluiting is uiteraard al lang vertrokken. Om de nu aansluitende trein van 8.20 uur te kunnen halen, haast ik me naar spoor 27 in het Starnberger Flügelbahnhof. Het drukken op de deurknop van de FLIRT geeft vervolgens echter niet het gewenste effect. Vreemd, het is namelijk nog geen vertrektijd. Ik vermoed een deurstoring en loop wat verder door naar voren, zonder succes. Dan realiseer ik me dat het instapperron zich aan de andere zijde bevindt, maar helaas te laat. Het is iets wat je moet weten in elk geval, want aan deze zijde ligt er gewoon een aansluitend perron. Ach ja, dan pak ik de volgende trein wel en haal ik nog even wat te eten en te drinken. Het betekent jammer genoeg wel twee keer overstappen voor station Oberstdorf.

Afbeelding
Nightjet na aankomst op München Hbf

Voorzien van een Schnittlauchbutterbrezel en een cappuccino reis ik met een Regionalbahn van de DB naar Buchloe. Er worden, voor een RB, veel stations overgeslagen en we rijden lekker door. De trein wordt gereden door twee elektrische Coradia Continentals, wat tegenwoordig mogelijk is dankzij de recente elektrificatie van Geltendorf - Buchloe (- Memmingen - Lindau). De Regionalbahn is rustig en ik houd een vierzits voor mezelf.

Afbeelding
Trein (links) na aankomst op station Buchloe

In Buchloe (waarbij de 'oe' niet één klank is, maar de letters apart worden uitgesproken: oːə) stap ik over op een RE naar Kempten (Allgäu) Hbf. Deze wordt gereden door een PESA LINK en hierin heb ik weer een privévierzitter. Het is voor mij de eerste keer in dit treintype. Ik vind het aandeel hoge vloer opvallend hoog, bovendien is het hoogteverschil tussen het lage en hoge deel fors. En hoewel de voorkant er stoer uitziet, ben ik wat minder enthousiast over de binnenkant. De stoelen zitten hard en anno 2022 had ik wel WiFi aan boord verwacht. Tijdens mijn vakantie zou ik nog vaker in een PESA LINK zitten, waarbij ook onmiskenbaar het geluid en gerammel negatief opvielen. Voor een modern treinstel verbaast dit me behoorlijk. Ik heb echter bij dit treintype dan wel weer het gevoel in een echte trein te zitten, zeker als je met een hoop achtergrondlawaai in het hogevloersgedeelte zit.

Afbeelding
Trein na aankomst op Kempten (Allgäu) Hbf

De overstap in Kempten gaat niet zoals gepland, want mijn aansluitende trein is vertraagd. In de tussentijd kan ik me op het gratis toilet van het Hauptbahnhof wel alvast insmeren voor de bergwandeling straks, dan is dat alvast gebeurd. Uiteindelijk blijkt het sneller om de RE 75 naar Oberstdorf te pakken. Laat deze nou net uit München Hbf komen, achteraf gezien had ik dus gewoon rechtstreeks kunnen reizen vanuit de Beierse hoofdstad. Een BR 612 brengt me naar het zuidelijkste station van Duitsland, station Oberstdorf. Ik heb wederom geluk en krijg niemand bij mij te zitten.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Oberstdorf

In Oberstdorf voelt het direct goed om na bijna twee jaar weer terug te zijn. Ik ga gelijk de bergen in, ik vind het namelijk zonde om tijd te verliezen met op en neer reizen naar het hostel. Maar eerst dump ik mijn bagage in een kluisje, het is immers wel zo fijn om die niet de berg op te hoeven zeulen :) . Na wat boodschappen gedaan te hebben, pak ik de bus naar het beginpunt van de wandeling. Het is jammer dat ik twee uur later dan gepland start, maar beter laat dan nooit. Nadeel is wel dat er nu enigszins tijdsdruk is, omdat ik rond etenstijd in het hostel wil zijn. Vanaf de Oberstdorfer Mühlenbrücke ga ik via de Hölltobel op weg naar de Hahnenkopf (1735 m). De klim naar boven is goed te doen, wel trekt het vlak voor de top vrij snel dicht en regent het licht. De Hahnenkopf biedt een prachtig uitzicht over de omgeving, een goed begin van de vakantie! De zon breekt gelukkig ook weer goed door en begeleidt mij naar beneden, de wolken lossen opvallend snel op. Terug in het dal huur ik bij het Oytalhaus een step, waarmee ik de laatste kilometers naar Oberstdorf afleg. Onderweg moet je vooral niet vergeten te remmen, want op hellingen zit de vaart er goed in!

Afbeelding
Gipfelkreuz Hahnenkopf

Afbeelding
Uitzicht tijdens de afdaling

Op het station haal ik aan het begin van de avond mijn spullen weer op. Vervolgens reis ik met de bus naar het hostel. Intussen is de bouw van het nieuwe busstation afgerond, de vorige keer vertrokken de bussen nog vanaf een tijdelijk terrein. Mijn hostel bevindt zich in Tiefenbach, een Gemeindeteil van Oberstdorf. Net als in 2020 moet ik bij het inchecken een tijdstip voor het ontbijten vastleggen. Het wordt wederom 7 uur, dan heb je nog wat aan de dag! De (privé)kamer is naar wens en ik ben erg blij met mijn eigen balkon, in tegenstelling tot 2020 nu gelukkig wel met meubilair.

Afbeelding
Uitzicht vanaf mijn balkon

Voor het vervolg staat hieronder een lijnennetkaart van het gebied, deze is te vergroten door erop te klikken. Mijn uitvalsbasis in Tiefenbach is gemarkeerd in blauw, de belangrijkste andere plaatsen van het verslag in rood.

Afbeelding
Lijnennetkaart waarop mijn uitvalsbasis en de belangrijkste andere plaatsen uit het verslag zijn gemarkeerd. Bron oorspronkelijke kaart: mona Allgäu, https://www.mona-allgaeu.de/fileadmin/u ... llgaeu.jpg

De volgende dag is er minder weer voorspeld. In de ochtend maak ik vanuit het hostel een wandeling rondom de Jägersberg. 's Middags ga ik naar Kempten, een van de oudere steden van Duitsland op hemelsbreed zo'n 35 kilometer van Oberstdorf. De trein hierheen wordt in Immenstadt gecombineerd met een deel uit Lindau. Echter, dat gedeelte is vertraagd. Dit geeft mij de gelegenheid om in Immenstadt een snel bezoek aan de supermarkt te brengen en wat op het station rond te kijken. Kort voor vertrek haal ik een cappuccino bij het bakkertje op het station, waarna ik weer in dezelfde trein stap. Aangezien er kort hiervoor al een andere trein richting Kempten is vertrokken, is mijn RE lekker rustig. Uiteindelijk vertrekt deze met +22.

Afbeelding
St. Barbara in Tiefenbach

Afbeelding
Braunvieh

Afbeelding
Een trein naar Oberstdorf op station Immenstadt

Afbeelding
Een trein naar Ulm Hbf op station Immenstadt

Het Hauptbahnhof van Kempten is pas sinds 1969 een Durchgangsbahnhof, voor die tijd lag er elders in de stad een kopstation. Al heb ik wel het gevoel dat er sinds 1969 niet heel veel meer aan de perrons is gedaan, het oogt allemaal niet zo modern. Na aankomst wacht ik eerst nog de IC Nebelhorn op. Deze is vernoemd naar een berg bij Oberstdorf en is een van de twee intercity's die naar het zuidelijkste station van Duitsland rijdt. Een BR 218 trekt het geheel, een prachtige locomotief die helaas steeds minder wordt ingezet.

Afbeelding
Perrons Kempten (Allgäu) Hbf

Afbeelding
IC 2083 (Nebelhorn) op Kempten (Allgäu) Hbf

Hierna pak ik de bus naar het centrum. In het verleden waren er twee stadskernen, die pas in 1818 zijn samengevoegd. In eerste instantie ben ik niet zo enthousiast over de stad, maar later moet ik deze mening toch bijstellen. Jammer genoeg moet ik redelijk op tijd weer terug naar het hostel vanwege het avondeten (Käsespätzle :)), maar ik kom hier bij een volgend verblijf in de Allgäu vast nog wel eens terug. Niet dat ik veel later terug had kunnen reizen trouwens, de laatste bus naar het hostel gaat namelijk al aan het begin van de avond.

Afbeelding
Basilika St. Lorenz

Afbeelding
Gerberstraße

Afbeelding
Rathaus

Afbeelding
Rathausplatz

Afbeelding
Uitzicht vanaf de St.-Mang-Brücke over de Iller

Afbeelding
Trein naar Oberstdorf op Kempten (Allgäu) Hbf

Afbeelding
Ontmoeting tussen mijn trein naar Oberstdorf (links) en een trein naar München Hbf (rechts) op Kempten (Allgäu) Hbf

Afbeelding
Trein na aankomst op station Oberstdorf

Op donderdag staat er een wandeling over de Sonnenköpfe op het programma. Het is heerlijk weer en ik pak de bus van 8.20 uur naar Fischen, alwaar ik een overstap heb op de trein richting het startpunt Sonthofen. In het stationsgebouw van Fischen bevindt zich een Stellwerk en er zijn ook gratis toiletvoorzieningen.

Afbeelding
Stationsgebouw Fischen met links het Stellwerk

Afbeelding
Trein na aankomst op station Sonthofen

Na aankomst in Sonthofen wandel ik al vrij snel langs de voormalige NS-Ordensburg, waar vroeger net als in de NS-Ordensburg Vogelsang de nationaalsocialistische elite werd opgeleid. Hierna verloopt de route naar de Sonnenköpfe veelal over grasland door een typisch Allgäulandschap. Aangekomen op de toppen, waarvan de Schnippenkopf met 1833 meter de hoogste is, heb je een geweldig uitzicht over het dal en op de bergen. Bij de afdaling maak ik een stop bij de Gaisalpe voor Kaiserschmarrn en een welverdiende Weizen van de Oberallgäuer Brauerei Zötler. Het bijkomende bierviltje is een kaart in de vorm van de Allgäu, erg mooi ontworpen en weer eens wat anders. Vervolgens is het door de Reichenbachtobel niet ver meer tot het eindpunt, Reichenbach bei Oberstdorf. Daarvandaan reis ik per bus, met een ruime overstap op station Oberstdorf, terug naar het hostel.

Afbeelding
Voormalige NS-Ordensburg Sonthofen

Afbeelding
Uitzicht richting de Grünten vanaf de Sonnenkopf

Afbeelding
Uitzicht richting Sonthofen vanaf de Schnippenkopf

Afbeelding
Gipfelkreuz Schnippenkopf

Afbeelding
Stellwerk en DB-Übernachtung op station Oberstdorf

Goed en minder weer wisselen elkaar af, de vrijdag wordt volgens de weersvoorspelling wisselvallig. De ochtend zou echter droog moeten blijven en ik besluit om 's morgens naar de Illerursprung te gaan. Dit doe ik vanuit station Fischen, waar ik met de bus heenreis. Tijdens de wandeling kom ik vlak langs station Langenwang en ik ga daar even kijken. Er vertrekken 's morgens namelijk in slechts 10 minuten tijd twee intercity's uit Oberstdorf, die kort daarna hier langskomen. De tweede intercity blijkt zelfs met 2x BR 218 te rijden, dieselgeweld ten top.

Afbeelding
IC 2084 (Nebelhorn) komt door station Langenwang (Schwab)

Afbeelding
Perrons station Langenwang (Schwab)

Hierna vervolg ik, met een omweg door Oberstdorf langs de bronrivieren van de Iller, mijn weg naar de Illerursprung. Op dat punt komen de Trettach, de Stillach en de Breitach bij elkaar. Samen vormen ze dus de Iller, die na 147 kilometer bij Ulm uitmondt in de Donau. Mijn wandeling eindigt, na een wat saai stuk op het laatst, weer bij station Fischen en daarvandaan pak ik de trein naar Oberstdorf. De conducteur wil bij mijn 9-Euro-Ticket een Ausweis zien, dat is voor het eerst (en zou ook enige keer blijven). Na controle van mijn ID-kaart wordt mijn 9-Euro-Ticket gestempeld met de kniptang, deze conducteur heeft er duidelijk zin in. Na aankomst in Oberstdorf barst het noodweer los met een flinke wolkbreuk en onweer, dat ook behoorlijk dichtbij inslaat. Ik ben in elk geval blij dat het busstation van Oberstdorf een overkapping heeft en ik droog kan staan. In de bus naar Tiefenbach is het zicht onderweg erg slecht, maar gelukkig vermindert de regenintensiteit net op het moment dat ik moet uitstappen.

Afbeelding
Illerursprung

Afbeelding
Tegentrein naar München Hbf op station Fischen

Later knapt het op, wat mij de gelegenheid geeft om in droge omstandigheden vanuit het hostel naar het centrum van Oberstdorf te lopen. Ook de zon laat zich af en toe zien. En al met al weet ik vandaag de neerslag tijdens mijn activiteiten goed te ontwijken, want wanneer ik met de bus terug wil reizen regent het opnieuw.

De volgende dag volgt er wederom een enthousiaste controle van mijn 9-Euro-Ticket. Deze keer wil de buschauffeur het kaartje vasthouden en ook nu is het uiteraard weer helemaal in orde :) . Vandaag ga ik naar de top van de Grünten (1738 m), de Wächter des Allgäus. Een spontane last-minute beslissing, want eigenlijk stond het Oostenrijkse Kleinwalsertal voor vandaag op mijn programma. Met bus en trein reis ik naar mijn begin- en eindpunt in Burgberg. De Grünten is de eerste echte berg van de Allgäuer Alpen die je tegenkomt als je vanuit München naar Oberstdorf reist. Door zijn vorm en geïsoleerde ligging is deze ook niet te missen. Bovenop staat er sinds 1951 een karakteristieke zender van de Bayerische Rundfunk.

De klim is goed te doen en eenmaal boven is het uitzicht fenomenaal. Je kan 360 graden rondkijken in zowel het vlakkere als bergachtige deel en zelfs de Bodensee is in de verte zichtbaar. Er is maar een conclusie mogelijk: dit is het hoogtepunt van deze vakantie (figuurlijk dan, de Schnippenkopf is met 1833 meter hoger). Bij de afdaling maak ik nog een stop bij Alpe Obere Schwande voor koffie met Käsekuchen, waarna ik Burgberg zonder problemen weer bereik.

Afbeelding
Uitzicht richting Sonthofen op weg naar de Grünten

Afbeelding
Uitzicht bij de zendmast. Links ligt Immenstadt met daarachter de Alpseen, in de verte is de Bodensee te zien.

Afbeelding
Hochwartspitze met de zendmast

Afbeelding
Uitzicht op de bergen vanaf de Grünten

Afbeelding
Uitzicht op het vlakkere deel vanaf de Grünten, met rechts Wertach en de Grüntensee

Afbeelding
Jägerdenkmal en de zendmast

Afbeelding
Weiland op weg naar Burgberg

Met de bus ga ik vervolgens naar Sonthofen, waarbij ik me onderweg ineens realiseer dat ik totaal vergeten ben om mijn mondkapje op te doen. Blijkbaar zat ik met mijn hoofd in Nederland, alhoewel het landschap hier nou niet bepaald Nederlands is :P . Tijdens het instappen heeft de buschauffeur ook helemaal niets gezegd. Desondanks herstel ik mijn fout, dat voelt toch wat beter.

In Sonthofen stap ik over op de RE naar Oberstdorf. Mijn trein is te laat, waarna deze niet kan vertrekken omdat er op een tegentrein gewacht moet worden. De PESA LINK waarmee ik reis maakt een vreselijke herrie, nog meer dan gebruikelijk. In de trein is het te merken dat het weekend is, het is namelijk drukker en ik zie een stuk meer koffers dan de afgelopen dagen. Bij Fischen moeten we ook weer op een tegentrein wachten en uiteindelijk komen we met 25 minuten vertraging aan in Oberstdorf. Gelukkig hoef ik nu geen busaansluiting te hebben, want ik ga nog even het centrum in om souvenirs te kopen.

Afbeelding
Trein naar Oberstdorf op station Sonthofen

Terug in Tiefenbach maak ik voor het eerst in de vakantie een droge avond mee. Deze gelegenheid wil ik niet onbenut laten en ik maak na het avondeten een wandeling in de omgeving van het hostel. Op een bepaald moment pauzeer ik op een bankje bij ondergaande zon met op de achtergrond live Beierse volksmuziek. Beter gaat het niet meer worden vandaag :) .

En dan is het alweer zondag, mijn laatste dag in de Allgäu. Na het uitchecken laat ik mijn spullen achter in het hostel en ga ik voor een revisit aan de Breitachklamm. Hoewel de ingang in Tiefenbach ligt, is het een aardig stukje lopen en daarom pak ik de bus hiernaartoe. De kloof blijft prachtig en ik ben er helaas alweer veel te snel doorheen. Deze keer plak ik er wat kilometers achteraan en ik volg eerst de Breitach nog een stuk verder. Onderweg steek ik ook de grens even over en zo kom ik naast Duitsland ook in Oostenrijk deze vakantie. Het blijft bij een kort bezoek, want na zo'n 1,5 kilometer ben ik weer terug in Duitsland. Bij een Alpe pauzeer ik, voor het laatst deze vakantie, voor koffie met een heerlijk stuk gebak. Eenmaal terug bij het beginpunt pak ik de bus naar het hostel, waarop ik voor de zoveelste keer deze vakantie dezelfde buschauffeuse tref. Twee jaar geleden kwam ik haar ook al steeds tegen op deze buslijn, toch wel bijzonder. Bij het hostel haal ik mijn bagage weer op en kan ik me omkleden.

Afbeelding
Breitachklamm

Afbeelding
Oostenrijkse grens

Afbeelding
Genieten bij Alpe Hinter der Enge

Het is maar goed dat de dag tot nu toe lekker ontspannen was, want voor de terugreis zou ik de energie hard nodig gaan hebben. Hoewel de Nightjet pas om 22.50 uur vertrekt vanaf München Hbf, ga ik een beetje op tijd die kant op. Ik heb namelijk weinig zin om op zondagavond in een bomvolle trein te zitten met dagjesmensen die met het 9-Euro-Ticket terugkeren uit de Allgäu. En bovendien is München altijd een bezoek waard. Mijn plan is om via station Oberstdorf te reizen, omdat ik daar bij de bakkerij op het station een lunch wil halen. Echter, de bus hierheen van 14.17 uur komt niet opdagen bij de halte. De DB Navigator geeft weliswaar geen livetijd, maar ook geen uitvalsmelding. Nog vreemder: deze bus rijdt volgens de vertrekstaat bij de bushalte enkel van maandag tot en met vrijdag. Ik dubbelcheck of ik wel met de datum van vandaag heb gepland in de DB Navigator, dit blijkt gewoon zo te zijn. Heel bijzonder in elk geval. Mijn alternatief is de bus naar Fischen van 14.50 uur. Deze komt gelukkig wel opdagen en ik haal zelfs een eigenlijk niet haalbare overstap op de trein, gereden door een BR 612. Maar goed, daarmee heb ik nog geen lunch.

Dat probleem gaat hopelijk in Immenstadt opgelost worden, want de trein staat hier een tijdje stil om kop te maken en te combineren met het deel uit Lindau. Normaal gesproken zou ik de 26 minuten die hiervoor staan in de dienstregeling oncomfortabel lang vinden, maar nu komt het goed uit. En vandaag is dit nog eens extra lang, het treindeel uit Lindau is namelijk (niet voor de eerste keer deze vakantie) vertraagd. Op station Immenstadt was het bakkertje in elk geval twee jaar geleden op zondag open en gelukkig blijkt dit nog steeds zo te zijn. Er is niet heel veel meer verkrijgbaar, maar een croissantje hebben ze nog wel. Met dank aan de lange halteringstijd en de vertraging is er zelfs genoeg tijd om deze op het perronterras op te eten. Een aangenaam ontspanmomentje en bovendien kan je hiervandaan lekker treintjes kijken. Wel ga ik redelijk op tijd terug naar het vertrekperron, want ik wil de trein uiteraard niet missen. Het treindeel uit Lindau blijkt erg vol te zitten, dus ik stap weer in het Oberstdorfer deel in. Uiteindelijk vertrekken we met +12 uit Immenstadt.

Afbeelding
Een trein naar Oberstdorf op station Immenstadt, het treinpersoneel kletst nog even bij. Op de achtergrond is de Grünten te zien.

Afbeelding
Een trein naar Ulm Hbf op station Immenstadt

De vertraging schopt mijn reisschema echter wel verder in de war, want mijn aansluiting in Buchloe gaat de mist in. De volgende RE van Go-Ahead naar München Hbf is aan de volle kant en laat ik aan mij voorbijgaan. Er vertrekt 9 minuten later namelijk ook een Regionalbahn van de DB naar de Beierse hoofdstad. Deze begint in Buchloe, rijdt met een behoorlijke capaciteit en stopt (net als op de heenreis) niet op elk station. Voorzien van een cappuccino, bereid met versgemalen bonen, heb en houd ik hierin een vierzitter voor mezelf. Tijdens de rit zie ik dat de Alpen in de verte best wel goed zichtbaar zijn, op de heenreis was me dit helemaal niet opgevallen. Onderweg lopen we helaas wel vertraging op en we komen 10 minuten later aan op München Hbf.

Op het hoofdstation zoek ik eerst een kluisje voor mijn bagage, want ik heb nog meer dan vier uur in München te besteden. Een 'Kurzzeitschließfach' volstaat, deze zijn met 3 euro een stuk goedkoper. Na het dumpen van mijn spullen ga ik de stad in. Uiteindelijk kom ik voor het avondeten uit bij de Aumeister Biergarten, helaas geen echte aanrader. Het eten is behoorlijk prijzig en voor het bedrag had ik wat meer kwaliteit verwacht. Maar goed, met een goedgevulde maag ga ik weer terug naar het Hauptbahnhof. Eigenlijk had ik daar nog wat inkopen willen doen bij de Edeka in de ondergrondse passage, maar deze is gigantisch druk. Als ik een rij tot helemaal achteraan de winkel zie staan, haak ik af. Het is een van de weinige plekken waar je op zondag je boodschappen kunt doen in München, maar voor na tienen vind ik zo'n rij toch wel redelijk bizar. Bij de REWE To Go hebben ze vervolgens weliswaar een stuk kleiner assortiment, maar ik ben wel zo aan de beurt. Hierna haal ik mijn bagage weer op en is het tijd om naar de Nightjet te gaan. Overigens wordt München Hbf op dit moment verbouwd, waardoor het wat aan sfeer heeft ingeboet. Ook het voedselaanbod in de stationshal is nu een stuk minder.

Afbeelding
Uitzicht richting Museumsinsel vanaf de Reichenbachbrücke over de Isar

Afbeelding
Treinaanwijzer met de Nightjet

Voor de terugreis heb ik een bovenbed in een zespersoonscoupé geboekt voor € 49,90. In eerste instantie waren deze kaartjes vanwege de coronabeperkingen niet te koop, voor de couchette kon ik enkel een relatief dure plek in een vierpersoonscoupé kopen voor € 99,90. Begin mei kwamen de plaatsen in de zespersoons beschikbaar en ik heb toen gelijk toegeslagen in de ÖBB-app. Bij binnenkomst in de coupé zijn er al vier andere coupégenoten aanwezig en het is even zoeken naar plek voor mijn bagage. Al snel kom ik tot de ontdekking dat het boven ontzettend warm is, volgens de andere reiziger in het bovenbed is dit al sinds vertrek uit Innsbruck zo. Waarschijnlijk heeft het metaal overdag lekker staan bakken op het rangeerterrein. Tijdens de kaartcontrole wordt het gehele ticket op mijn telefoon opvallend genoeg ook gefotografeerd. Na het inchecken kom ik maar weer naar beneden, want ik ben nog niet echt moe en boven is het mij te heet. Alle andere passagiers liggen al, wat qua gezelligheid wel jammer is. Ik drink daarom in het naastgelegen rijtuig mijn eerder gekochte biertje (uiteraard eentje uit München, een Paulaner Münchner Hell) op de gang bij een open raam, waar het zo goed uit te houden is. Het valt me onderweg op dat er in deze Nightjet niet overal zeep en papieren doekjes aanwezig zijn, op de heenreis was de bevoorrading ook al niet volledig.

Na het raamhangen ga ik een poging doen om te slapen. Helaas blijft het bovenin de hele nacht ontzettend warm en mijn nachtrust is daardoor niet best. En dat de airco wegvalt bij de stops in Nürnberg en Keulen, helpt natuurlijk ook niet mee. Van de ÖBB heb ik achteraf, na contact via hun website, een Gutschein van 15 euro gekregen vanwege de warmteproblemen. Erg netjes, die komt wel op :) . 's Morgens deel ik mijn coupé nog met twee reizigers, twee anderen zijn al uitgestapt. De zesde is uiteindelijk nooit ingestapt. De andere passagier in het bovenbed heeft het lege middenbed ergens in de nacht overgenomen en ik kan hem hierin geen ongelijk geven. Na een relatief laat ontbijtje (na achten lagen de medepassagiers nog) stap ik om 9.14 uur uit op Arnhem Centraal. De +23 valt me voor deze Nightjet ontzettend mee. Met de bus reis ik naar huis, waarbij de aansluiting in Arnhem door de vertraging nu perfect is.

Eindconclusie: een uitstekende vakantie, die eigenlijk te kort was. Ik had graag nog wat langer willen blijven. Het hostel was weer prima en op het overdekte balkon was het 's avonds ook met regen goed vertoeven. Niet alles wat ik vooraf bedacht had, heb ik gedaan. Daarnaast heb ik genoeg nieuwe ideeën opgedaan. Het was in elk geval heerlijk om weer terug te zijn in Oberstdorf en nu ook wat meer van de Oberallgäu te kunnen zien. Teruggaan naar een mooie plek is natuurlijk altijd een risico, maar het is dus een uitstekende keuze gebleken. En dat ik nogmaals terug ga komen, staat eigenlijk wel vast. In tegenstelling tot het Zillertal heb ik hier geen gebruik gemaakt van kabelbanen, de voldoening als je boven aankomt met de benenwagen is vele malen groter. Ook is de maand juni mij goed bevallen om in de bergen te verblijven. Groot voordeel is dat het een stuk langer licht is dan aan het eind van de zomer. Verder werd bevestigd dat in deze reisperiode de onweerskans in de bergen inderdaad duidelijk groter is dan in september. Maar zolang je bij onweer op een veilige plek bent, heeft dat zeker ook wel wat. Vooraf het weerbericht checken is hoe dan ook essentieel om onaangename verrassingen te voorkomen.

Voor dit soort uitstapjes is de Nightjet echt ideaal (even afgezien van de vertraging heen en warmteproblemen terug). Het delen van de coupé met onbekende medepassagiers heeft toch ook wel wat, het is als je geluk hebt een stuk gezelliger dan alleen reizen. Qua privacy lever je vanzelfsprekend wel wat in. Maar hoe gezellig die coupégenoten ook zijn, ik zou toch willen aanraden om bij een klein prijsverschil een vierpersoonscoupé te boeken en geen zespersoons. Je hebt dan stukken meer ruimte. Volgende keer zou ik op de heenreis naar de Allgäu wel op Augsburg Hbf uitstappen in plaats van München Hbf. Het is dan weliswaar vroeg opstaan, maar je kunt dan al om 8.40 uur in Oberstdorf zijn en daarmee heb je nog meer aan de eerste dag. Met betrekking tot het Nahverkehr: de treindienst in de Oberallgäu is prima, al heeft het enkelspoor ten zuiden van Immenstadt duidelijk invloed op de punctualiteit. Vertragingen worden vrij gemakkelijk doorgegeven op andere treinen. Daarnaast is het me opgevallen dat er zelfs met het 9-Euro-Ticket nog steeds goed gecontroleerd werd door de conducteurs. Overigens zou ik willen afraden om zo'n veelgebruikt ticket in een DB Reisezentrum te kopen, het grote formaat is namelijk behoorlijk onhandig :P . Van overvolle treinen heb ik in elk geval geen last gehad en het kaartje heeft me aardig wat geld bespaard. De busdienst naar het hostel vond ik wat minder optimaal, want de laatste bus vertrok al aan het begin van de avond. Vanaf juli rijdt er een extra Abendbus, voor mij jammer genoeg net te laat. Of een goede ontwikkeling voor een volgend verblijf?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pre-zomervakantie 2022 - Zurück ins Allgäu [49]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag! Leest heerlijk weg :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pre-zomervakantie 2022 - Zurück ins Allgäu [49]

Bericht door waldo79 »

Leuk verslag.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Pre-zomervakantie 2022 - Zurück ins Allgäu [49]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Pre-zomervakantie 2022 - Zurück ins Allgäu [49]

Bericht door umbusko »

Mooie foto's, en een fijn verslag, dank! :D Dat fotograferen van een kaartje op je mobiel in de nachttrein heb ik ook meegemaakt, dat is om het kaartje 's nachts te kunnen tonen aan een nieuwe conducteur zodat die je niet wakker hoeft te maken. Papieren kaartjes worden ingenomen en 's ochtends teruggegeven, maar met een mobiel is dat natuurlijk wat lastiger. ;) Ook de conclusie dat een 4-persoonscoupé veel fijner is dan een 6-persoonscoupé onderschrijf ik volledig. Een 4-persoons couchette kan om dezelfde reden ook fijner zijn dan een 3-persoons slaapcoupé. Tenzij je natuurlijk met zijn drieën of zessen reist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pre-zomervakantie 2022 - Zurück ins Allgäu [49]

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: za 01 okt 2022, 18:42Papieren kaartjes worden ingenomen en 's ochtends teruggegeven, maar met een mobiel is dat natuurlijk wat lastiger. ;)
Daarom zegt de OeBB ook dat je een e-ticket voor internationale reizen op A4 moet uitprinten. Maar blijkbaar doen andere vervoerders die Nightjet-tickets verkopen dat niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten