Sophie's interrailzomer #1 (101f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Sophie's interrailzomer #1 (101f)

Bericht door Chrysa »

Na een aantal korte reisjes in het begin van dit jaar was het plan om wat meer thuis te blijven om zo wat geld te sparen. Toen kwam echter de 50%-kortingsactie van Interrail, en zo’n kans kan ik niet laten liggen… Ik heb uiteraard een pas van 3 maanden gekocht en hier goed gebruik van gemaakt. 😉In dit eerste deel gaan we richting het hoge noorden naar Lapland, een regio die al heel lang op mijn lijstje staat. Eerst moet ik echter naar Zwitserland voor een verjaardagsfeestje en om mijn vriendin op te halen.

Zo sta ik op 24 juni op station Breda, waar mijn eerste trein meteen al met +12 binnen komt rijden. :’) Ik heb gelukkig een lange overstap, dus er is nog geen reden tot paniek.

Afbeelding

Onderweg staan we veel stil in weilanden, en de vertraging loopt op tot +21 bij aankomst in Brussel-Noord. Gelukkig is mijn volgende trein er eentje van DB, dus die is ook te laat. Voordat mijn ICE komt opdagen komt er nog een Thalys vanuit Amsterdam voorbij.

Afbeelding

Ook komt er een Deense Neus voorbij richting Gent. Het zijn lelijke dingen, maar eigenlijk vind ik ze best leuk. Ondertussen word het perron voor de ICE steeds voller.

Afbeelding

Mijn ICE komt (net) op tijd binnen, maar we vertrekken met drie minuten vertraging. Tegenwoordig is het een wonder dat deze 3M-treinstellen überhaupt al rijden, en ik kan zowaar ook nog zitten op een echte stoel. Later deze zomer zouden al deze treinen prop- en propvol zitten en zit ik vooral in gangpaden.

Afbeelding
Deze trein staat net als de vorige regelmatig stil op plekken waar het niet hoort, en bij aankomst in Köln hebben we 22 minuten vertraging en wordt de trein opgeheven. Ik loop hier even naar de Rewe To Go voor wat avondeten bestaande uit wat wraps en een cidertje en neem dan ICE201 helemaal naar eindpunt Basel SBB, waar zijn bek nog steeds openhangt. We vertrekken met 8 minuten vertraging uit Köln, maar omdat deze machinist de hele Schnellfahrstrecke 300 rijdt, rijden we bij Frankfurt Flughafen alweer op tijd.

Afbeelding

Zomeravondzonnetje op Basel SBB. In de overstap van 8 minuten kan ik mooi even langs de Coop Pronto voor wat drinken.

Afbeelding

De rit naar Lausanne heb ik al meerdere keren hier gepost, dus die zal ik jullie besparen. 😉 In Bern wordt er nog een Ersatszug ingezet op de IR15, dus ik moet helemaal naar het verre perron 50 lopen.
In Lausanne heb ik de dag erna een barbecue in het park met wat vrienden… Die instant-bbq’s zijn helemaal niks, dus dat is ook niet voor herhaling vatbaar. :’)

Afbeelding

In de avond trekt de lucht ineens aardig dicht, en niet veel later begint het hard te regenen.

Afbeelding

…en de paar honderd mensen in het park aan het meer rennen allemaal naar de bushaltes. De halte voor lijn 24, welke langs het hele meer rijdt, staat meteen vol, dus wij gaan met een kleine menigte naar de beginhalte van lijn 86. Door werkzaamheden in het centrum van Lausanne ligt het hele busnet overhoop, lijn 86 vervangt lijn 2 ten zuiden van het centrum tot het eind van het jaar.

Afbeelding

Ik heb vaak zat volle bussen gezien, maar eentje die zo beslagen was als deze was een eerste keer voor mij. De chauffeur moest bij elke halte even de voorruit afdoen met een doek omdat hij anders niks zag. :’)

Afbeelding

27 juni is het dan echt zover, we gaan naar het hoge noorden! Naar Basel nemen we de standaard route, met deze Twindexx naar Bern en daar met IC61 naar Basel. Het is midden in de ochtendspits, de 16 bakken dubbeldekker die voor komt rijden is geen overbodige luxe.

Afbeelding

Deze treinen hebben blijkbaar GPS voor de reisinformatie, maar vanochtend hebben ze er wat moeite mee. Frankrijk stond niet op de planning vandaag. :’) Ook de deuren lijken wat kuren te hebben, de automatische binnendeuren waren opeens niet meer zo automatisch, en iemand liep vol een glasplaat in. :’)

Afbeelding

In Basel nemen we deze ICE. Deze rijdt direct naar Hamburg Hbf, onze eindbestemming van vandaag. Een rit van zo’n 7 uur, bepaald geen straf in een trein als deze.

Afbeelding

Een paar noodremmingen later rijden we met +20 Frankfurt Hbf binnen, waar we omkeren.

Afbeelding

In Hamburg komen we met +54 aan. We eten een burger en vervolgens nemen we de S-Bahn naar ons hotel. Opvallend is dat je hier geen wapens bij je hebben, van maandag tot zondag.

Afbeelding


Afbeelding

Na onze spullen in het hotel gedropt te hebben lopen we nog een rondje tot het donker is. Ons hotel zit bij de Reeperbahn, in een wijk die nogal een imago heeft. Inchecken is dan ook in een of andere in onbruik geraakte kroeg bij een vent vol tattoos. Maar goed, hij is aardig, de kamer is groot, brandschoon en muisstil ’s nachts. We lopen de heuvel af richting het water.

Afbeelding


Afbeelding

En de Reeperbahn, tja… de volgende ochtend doen we wat boodschappen bij de Penny, die zich perfect heeft aangepast aan het thema hier. :mrgreen:

Afbeelding

Van binnen is het nog veel erger, de hele winkel hangt vol met innuendo in neonletters. :’)

Afbeelding


Afbeelding

Wanneer we op het Hauptbahnhof aankomen, komt onze trein ook net binnenrijden. Hoewel de hele rit over geëlektrificeerde sporen verloopt, rijdt deze trein met een diesel-IC3. Deze IC rijdt tot Aarhus, wij gaan mee tot Fredericia. Onderweg sloop ik nog een stoel. De hendel om de stoel te verstellen verplaatste wel het zitkussen, maar niet de rest van de stoel. Oeps.

Afbeelding

Bij Rendsburg gaan we over de Hochbrücke. Het blijft een indrukwekkende aanloop. In tegenstelling tot maart waar ik onderin een dubbeldekkertrein zat kon ik dit keer wel over de reling kijken.

Afbeelding

Op het eerste station na de grens, station Padborg ,zijn er grenscontroles. Ondanks dat worden volgens de conducteur alle overstappen gehaald. Niet heel moeilijk natuurlijk, want alle treinen hier gaan dezelfde kant op en dus valt er weinig over te stappen. We lopen wat vertraging op hier, die we tot Fredericia ook niet meer in zullen lopen.
In Fredericia stappen we over op een IntercityLyn (bliksem), de snelste treinen van de Deense spoorwegen. 3 treindelen uit Jutland die in Fredericia combineren en met slechts 1 tussenstop in Odense naar Kopenhagen rijden. Weinig stops dus, dus weinig hoop dat we kunnen zitten in deze compleet vol gereserveerde trein. Gelukkig komen er twee mensen niet opdagen en kunnen we toch zitten. Eerst steken we over naar het eiland Fyn:

Afbeelding

En daarna rijden de op de Beltbrug af, of de Storebæltsforbindelsen in het Deens. :’) Waar de Hochbrucke erg hoog is, is deze vooral erg lang. De tunnel was even een tegenvaller als je die enorme boogbrug in de verte ziet. Die is dus alleen voor autoverkeer.

Afbeelding

Hoewel we niet via de HSL rijden (Is die nog niet open?) komen we precies op tijd op Kobenhavn H aan. We lopen meteen het centrum in, geen tijd te verliezen. We zijn er enkele dagen voor de Tour de France hier langs komt, dus op sommige plekken is het een beetje een zooi, en er zijn wat straten afgesloten. Vlak voor het station is een vrij klein busstation. De kleuren op de bus betekenen wel iets, rood zijn frequente lijnen, blauw zijn expreslijnen en lijn 5C is…. Tja. Geen idee.

Afbeelding


Afbeelding

Achter Tivoli staat het stadhuis, waar de voorbereidingen van de Tour de France in volle gang zijn. Iemand bij de organisatie heeft de moeite genomen om wat auto’s in Bielefeld te registreren zodat ze Bike als kenteken kunnen hebben. :’)

Afbeelding

We lopen vanaf hier door Strøget, een drukke winkelstraat.

Afbeelding

Hiervandaan lopen we langs het slot van Christiansborg, waar net een bus passeert met een bijzondere bestickering.

Afbeelding

…en langs deze kikker…

Afbeelding

…naar de welbekende Nyhavn waar het standaard toeristenplaatje gemaakt kan worden. Blijft mooi.

Afbeelding

Net ten noorden van het centrum ligt Kastellet, een sterfort/militaire basis waar je ook gewoon doorheen kan lopen.

Afbeelding


Afbeelding

Hemelsbreed zit je hier op een paar honderd meter van het welbekende Zeemeerminbeeldje, maar toeristen lijken hier niet zo te komen. Ik vind het hier prachtig. De soldaten hier lijken dan ook een stuk vrolijker dan de wacht die bij het koninklijk paleis staat. Via de zeemeermin lopen we naar station Østerport, waar een trein klaarstaat terug naar Kobenhavn H. Snel weer door met deze X2000 van de SJ. Ik vind deze treinen er altijd erg degelijk uitzien, met hun kleine raampjes en ribbelpatronen aan de zijkant. De treinen van SJ vertrekken van perron 26 aan de oostkant van het station. Volgens de borden een kwartier lopen, maar ons is het gelukt in de helft van de tijd.

Afbeelding

Deze treinen zijn blijkbaar niet zo degelijk als ze eruitzien, want in Malmö moeten we overstappen op een andere X2000. Vandaag is er maar 1 trein die Denemarken in mag, dus die pendelt heen en weer. Helaas lopen we door deze volksverhuizing wat vertraging op, want tegelijkertijd lopen de mensen uit de X2000 uit Stockholm naar de trein waar wij uit komen. Het perron is iets te krap voor dit soort wisseltrucs. Tegelijkertijd komt er nog een feesttrein voorbij:

Afbeelding

De rit naar Stockholm is een lange rit door eindeloze bossen. Af en toe rijden we langs een meertje, maar heel veel is er niet te zien onderweg. Wel komen we langs Nässjö C, waar enkele treinen van de Krösatågen klaarstaan.
Afbeelding


Afbeelding

Bij Södertälje komen we dichter bij de kust, en er volgen wat hoge bruggen.

Afbeelding

In Stockholm C nemen we een of andere achteruitgang en komen we op een brug terecht. Even wat eten bij de Maxburger (goedkope fastfood, maar ook heel erg Zweeds (A) ) en naar ons hotel.

Afbeelding


Afbeelding

Stockholm heeft een soort S-bahn. Deze treinen stoppen op Stockholm C niet in het hoofdstation, maar in Stockholm City, wat diep in een kelder ligt op een steenworp van Stockholm C.

Afbeelding

Het is inmiddels 22:30 op een dinsdagavond, dan moet het rustig zijn in het OV toch? Nee hoor, het perron staat bomvol en de treinen puilen aan alle kanten uit. Let ook op de lengte van het perron, het is vergelijkbaar met de Londense Elizabeth Line.

Afbeelding

We reizen mee tot Helenalund, een station ergens in een voorstad. Omdat we toch een doorgaand ticket hebben (deze SL-treinen zijn niet inbegrepen in Interrail), nemen we ook de bus voor een paar haltes. Door werkzaamheden hebben we wat moeite om de bushalte te vinden, maar niet zoveel moeite als mijn telefoon heeft met scherpstellen…

Afbeelding

De volgende ochtend gaan we Stockholm maar eens verkennen. Heen hebben we de S-bahn genomen, maar nu gaan we met de metro terug naar het centrum. Onderweg komt er nog een bus voorbij. Waar sommige stations aldus Z2N pareltjes zijn, is station Krita niks van dat alles, tenzij je van beton houdt.

Afbeelding


Afbeelding

Wat dat betreft is Stockholm C een stuk beter. Hier stappen we over naar station Slussen, wat een enorme bouwput is, en voorlopig ook nog wel zal zijn.

Afbeelding

Bij Slussen lopen we richting het centrum, om echter meteen rechtsaf te slaan naar de veerhaven. Met je SL-ticket kan je ook met deze pontjes mee, en door van de metro meteen door te lopen naar de boot scheelt het weer een kaartje van 3 euro. :’) Lijn 82 gaat vanaf hier naar Allmänna Gränd, een eiland vol musea, parken en andere manieren om je vrije tijd te vullen.
En zoals Brigitte Kaandorp ooit zei: “Niks leukers dan met een pontje naar de overkant. Je kunt me wakker maken om met een pontje te gaan.”. En zo is het.

Afbeelding


Afbeelding

Aan de overkant ligt pretpark Gröna Lund. Het schijnt een van ’s werelds meest compacte pretparken te zijn. Mijn Rollercoaster Tycoon-parken van vroeger zijn er niks bij. Mijn borden spaghetti ook niet trouwens.

Afbeelding

Hoewel de meeste dingen hier vrij duur zijn qua entreegeld, zijn er ook gratis dingen om van te genieten, zoals de vele jonge gansjes.

Afbeelding


Afbeelding

Nananananananananana Batbuss!

Afbeelding

In elke grote plaats kom je wel dit soort toeristentreintjes tegen met zo’n nepstoomlocomotief op banden voorop. Dit is echter de eerste keer dat ik er een dubbeldeks variant van gezien heb.

Afbeelding

We lopen langs de boulevard terug richting het centrum. Onderweg komen we nog een of ander kustproject tegen, gemaakt van hout.
Afbeelding

In het centrum lopen we precies op de goede tijd langs het koninklijk paleis. Elke dag om 12:00 is hier de wisseling van de wacht, een enorme ceremonie met veel fanfare en muziek. Elke dag verzorgt een andere afdeling van het Zweedse leger de wacht hier. Vandaag zijn het studenten van een technische school van het leger in Halmstad.
Afbeelding

Het blijft Scandinavië, dus wat kleurrijke huisjes kunnen niet ontbreken, ook al zijn ze ver in de minderheid hier.

Afbeelding

Na het rondje centrum lopen we weer langs Slussen, ditmaal verder de heuvel op. Hier is het meteen een stuk minder toeristisch, terwijl het niet minder mooi is.

Afbeelding

In de verte zie je de Avicii Arena. Dit ronde gebouw beeldt de zon uit in ’s werelds grootste schaalmodel van het zonnestelsel wat over heel Zweden staat verspreid.

Afbeelding


Afbeelding

Vanaf de Mariaberget is er een uitzicht over de hele stad. Bijna net zo hoog als het stadhuis waar je wel entreegeld kwijt bent. 😉

Afbeelding


Afbeelding

Vanaf hier lopen we weer de brug over richting het centraal station. Dit is de heuvel vanaf waar de vorige foto genomen is:

Afbeelding

Het enorme gebouw van Stockholm C hebben we op de een of andere manier compleet gemist de avond ervoor. In de kelder halen we wat boodschappen en komen we geheel toevallig een bekende tegen, waar we samen wat mee eten en wat bijpraten. Zijn trein gaat een half uur voor de onze, dus we gaan op tijd naar ons perron.
Afbeelding

We nemen vanavond de nachttrein van Stockholm C naar Narvik. Een van de langste treinroutes in Europa en een rit van maar liefst 19 uur. (plus een uur vertraging) Hoewel deze trein grotendeels door Zweden rijdt wordt deze gereden door de Noorse vervoerder Vy.

Afbeelding

De cabine is krap, maar de bedden zijn een van de betere nachttreinbedden die ik heb gebruikt. Veel beter dan de nightjet in elk geval.
Onze coupegenoot is een vrouw uit Abisko die tegenwoordig in Helsingborg woont. Ze reist terug naar waar ze tot een paar jaar geleden woonde, samen met een vriendin van haar. Die vriendin blijkt in een zitrijtuig te zitten. De trein is compleet volgeboekt en zij kon geen bed meer krijgen. Gelukkig is zij een local en kan ze in Abisko meteen haar eigen bed in duiken.

Afbeelding

In de trein is vrijwel geen catering aanwezig. Door de enorme hitte in de poolcirkel de paar dagen hiervoor zijn er was logistieke problemen ontstaan, zo is de andere trein nooit in Stockholm aangekomen hiervoor. Er zijn wat biertjes, 3 broodjes en door de omstandigheden gratis koffie/thee. Volgens mij heb je dan al bijna het complete dieet van de gemiddelde Zweed te pakken, dus het restauratierijtuig zit alsnog helemaal vol. :’)
Om 22:30 komt de coupegenoot terug en ze wil direct naar bed. Ik val zowaar meteen in slaap als het licht uitgaat. Iets na middernacht word ik echter wakker en we zijn opeens een heel stuk noordelijker. Tijd om eens naar buiten te gaan, wat ik wonderbaarlijk genoeg doe zonder onze coupegenoot wakker te maken. Eerst zie ik de tegentrein passeren. We zitten hier nog onder de poolcirkel, maar zelfs hier is het ver na middernacht nog licht buiten.

Afbeelding

Na de stop in Björsta ga ik weer naar bed. In het zitrijtuig is het nog altijd bomvol, er zijn zelfs staanplaatsen!

Afbeelding

Wanneer ik wakker word staan we stil bij Gällivare. De conducteur roept doodkalm om dat er geen elektriciteit meer is. Het zal hier wel vaker gebeuren, want enige paniek lijkt er bij niemand te zijn. Na een half uur rijden we weer, de stroom op de bovenleiding bleek uitgeschakeld vanwege mensen op het spoor. Er woont niemand in deze streek, en de 3 mensen die er wel zijn moeten precies op het spoor lopen. :’)

Afbeelding

Prachtig.

Afbeelding

In de mijn in Kiruna wordt een heel groot gat gegraven, en dus zie je vanuit de verte een hele grote berg opdoemen. Die grond moet ergens blijven.

Afbeelding

Vanwege dit gat wordt de stad Kiruna ook verplaatst. Het nieuwe centrum ligt een stuk verder van het station af, dus is er een shuttledienst, welke rijdt met deze knalrode Volvo’s.

Afbeelding

Ondertussen wordt onze locomotief omgelopen om onze rit te kunnen vervolgen, hier komt hij voorbij over het spoor ernaast.
Afbeelding

Voor Abisko rijden we langs het meer Torneträsk. Hoewel de bergen hier niet erg hoog zijn en de thermometer 27C aangeeft ligt er toch nog veel sneeuw. Ik ben benieuwd hoe veel hier wel niet ligt in de winter.

Afbeelding

In Abisko komen we met +90 aan. Normaal staan we hier gepland een half uur stil, maar nu is dat slechts een minuut. Geen tijd om rond te kijken dus. Wel staat er naast onze trein een trein van charterbedrijf Arctic train, welke tussen hier en Narvik rijdt. Verder kan ik weinig vinden over deze treinen, maar het lijkt een veel te dure toeristenshuttle te zijn.

Afbeelding


Afbeelding

Vanaf hier tot aan Riksgränsen worden we gevolgd door een helikopter. Geen idee waarvoor het was, misschien duiken we op in een aflevering van Railaway of iets dergelijks.

Afbeelding

Onderweg stoppen we nog bij een paar hele kleine stationnetjes, zoals Låktatjåkka.

Afbeelding

Maar dan komt Riksgränsen in zicht, wat zoals de naam al aangeeft de laatste plaats voor de grens is. De Noorse douane staat ons al op te wachten, wat onze vertraging niet ten goede komt.

Afbeelding

Het uitzicht aan de Noorse kant maakt echter veel goed, we begin vrijwel meteen na de grens met een afdaling het Ofotfjord in.

Afbeelding


Afbeelding

Met +65 komen we aan in Narvik. Onze ruime overstap op de bus is nu echter nog maar zo’n 10 minuten. Helaas hebben we geen tijd om de Narvik zelf te bekijken.

Afbeelding

In Narvik gaan we verder met de bus. Ik vraag heel naïef om 2 enkeltjes naar Harstad. 21 euro per persoon voor een busritje van iets meer dan een uur, auw. Een halte nadat wij ingestapt zijn komt er echter iemand de bus in die vraagt om een enkeltje naar het vliegveld en die vervolgens zegt dat ze een student is voor 50% korting. He, die korting wil ik ook! De chauffeur kan mijn transactie nog terugdraaien, maar weigert vervolgens ook om me een nieuw goedkoper kaartje te geven. Dankjewel voor de gratis rit!

Afbeelding

De bus rijdt hier opeens een doodlopende weg in. Het blijkt dat hier normaal een schoolbus rijdt maar ze in de zomervakantie, wanneer de schoolbussen rijden, verplicht zijn om alsnog een bus te rijden hier. Dan maar zo.
De chauffeur komt uit Svolvær, een dorp op de Lofoten, en hij vindt het hier maar saai. Hij gaat liever op vakantie naar Gran Canaria ofzo. Wel in de winter natuurlijk, een Noor smelt in de zomerhitte.

Afbeelding

Welkom in Troms og Finnmark. Heel veel noordelijker dan dit kan je niet komen in Europa. Noorwegen heeft een paar jaar geleden wat provincies samengevoegd. Het was geen groot succes, en binnenkort worden Troms en Finnmark weer gesplitst.

Afbeelding

Harstad ligt op een eiland, dus we moeten een brug over. De chauffeur praat ondertussen vrolijk door. Hij heeft een grafhekel aan buitenlandse campers :“Why would you come all the way to Norway, only to drive 60 all day?” en is van mening dat de Russen moeten opdonderen van “hun” Spitsbergen. Wanneer ik vraag of hij er zelf geweest is zegt hij “Why would I go somewhere colder?”

Afbeelding


Afbeelding

Harstad is een van de grotere plaatsen in het hoge noorden, met 25.000 inwoners. Het heeft dan ook een stadsdienstje, wat net zoals de meeste lijnen hier wordt gereden met deze witte Volvo’s.

Afbeelding

Elke keer dat ik zo’n waterspuit ziet vind ik die in Genève net wat triester. :’) Normaal bestaan dit soort dingen om overdruk uit de waterleidingen te halen, maar in Genève pompen ze nu juist expres water erdoorheen omdat het hun hoofdattractie is…

Afbeelding

We eten een magnetronmaaltijd (er moet ergens bespaard worden) en gaan dan weer naar buiten. We zitten boven de poolcirkel en het is eind juni, dus het is 24/7 licht hier. Ik zie een TV-toren op een berg staan, dat lijkt me een mooie plek voor een uitzicht. Het stelt zeker niet teleur, het is hier echt prachtig.

Afbeelding


Afbeelding

Onderweg naar beneden komt lijn 15 voorbij, ook weer met een witte Volvo.

Afbeelding

Ook vanavond kan ik het weer niet laten, om middernacht loop ik een rondje door het centrum. De laatste bus van vandaag staat dan bij de veerhaven. Veel mensen lijken een vrij rommelig slaapritme te hebben, het is in het kleine centrumpje nog aardig druk.

Afbeelding

De volgende ochtend gaan we eerst het centrumpje verkennen. Gelukkig is dat heel makkelijk, want het bestaat uit 1 straat, 1 plein en een kleine promenade:

Afbeelding


Afbeelding

Na een wandelingetje van een paar uur gaan we met de boot verder. Met 40 euro per persoon (Zelfs 60 als je geen student bent) een vrij dure grap, maar een boottocht van 3 uur door een fjord kan ik geen nee tegen zeggen. We nemen deze boot van Harstad naar Tromsø. Binnen is het heerlijk vertoeven, en buiten zou het ook heerlijk kunnen zijn. Deze catamaran gaat echter 60km/h, ik kan met die wind mijn haar niet uit mijn gezicht houden. :’) Onze kapitein vandaag is overigens Shrek.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
En dan doemt de enorme brug die de twee helften van Tromsø verbindt op.

Afbeelding
Na 3 uur varen komen we aan in Tromsø. Hoewel onze boot vrij leeg was, staat de terminal helemaal vol met mensen voor de boot terug naar Harstad. Wij lopen direct door naar ons hotel om onze tas neer te gooien om vervolgens de stad in te gaan. Dat volgt echter in deel 2, waarin we weer zuidwaarts trekken.

Zoals gewoon ligt het tempo erg hoog. Ik vind het vooral leuk om onderweg te zijn en merk vaak dat ik na een tijdje in een stad weer door wil. Stockholm was echter erg leuk, en ik zou er graag nog een keer naar terug willen. Kopenhagen was dit keer een bliksembezoekje, maar die stad kende ik al. Ook een erg fijne stad, maar wel ontzettend duur. Noorwegen viel me qua prijspeil weer mee, ik had een soort Zwitserland verwacht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #1 (101f)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos: , het leest net zo snel als jij reist alleen :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie's interrailzomer #1 (101f)

Bericht door waldo79 »

Leuk om te lezen :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sophie's interrailzomer #1 (101f)

Bericht door umbusko »

Ik vind het wel mooi, je reist dat hele stuk naar het verre noorden... alleen maar om meteen weer terug te reizen. _O- Jaloers wel. :Y Ben benieuwd naar de volgende delen!
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Sophie's interrailzomer #1 (101f)

Bericht door Cas »

Leest heerlijk weg, wat een snelle reis! Het hoge noorden ziet er prachtig uit, die gaat zeker nog wel even op het lijstje.

Overigens hoort de HSL in Denemarken gewoon open te zijn, maar nemen treinen soms het klassieke spoor om redenen die me niet compleet duidelijk zijn. Toen ik deze zomer in een ICL zat reden we ook via Roskilde, maar dat was door een ongeval op de HSL, en dat leverde wel vertraging op.
Daarnaast is 5C een A-bus (die rooie) met een nieuw kleurtje en permanent gelede bussen, want ook in Kopenhagen houden ze ervan om constant nieuwe formules in de markt te zetten. Volgens mij is deze blauw gekleurd om te compenseren voor de metro die er niet langs Nørreport-Nørrebrogade is gekomen.
請勿靠近車門
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #1 (101f)

Bericht door Chrysa »

5 jaar geleden op schoolreis daar was het ook al lijn 5C. Mij is van die reis vooral bijgebleven hoe ontiegelijk veel deuren die bussen hebben. :')

Mooi dat het geinspireerd heeft, daar schrijf ik deze verslagen voor. Ik kan misschien niet zo goed een heel verhaal om mijn reizen ophangen zoals sommigen hier, maar ik hoop altijd wel een goede impressie van de sfeer van een plek te geven. *O*
umbusko schreef: di 04 okt 2022, 13:09 _O- Jaloers wel.
Dat ben ik ook altijd van de reisverslagen van anderen hier, dit is mijn wraak. :6
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #1 (101f)

Bericht door Milco »

Heerlijk verslag om doorheen te lezen, leest lekker weg! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten