Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door Milco »

Nadat ik een bericht in het Limburg-topic las van Umbusko over een omleiding van lijn 350 aldaar, bleek dit er wel heel leuk uit te zien. Door werkzaamheden wordt namelijk niet via Cadier en Keer gereden, maar rijdt lijn 350 een omleiding via Berg en Terblijt, Vilt en Sibbe waarbij grotendeels via smalle weggetjes wordt gereden. Afgelopen woensdag was het mooi weer, in ieder geval in Limburg, en zodoende ging ik maar eens die kant uit!

Nadat ik in Maastricht was gearriveerd, liep ik voor de verandering eens via de achterzijde het station uit, om gelijk op de tijdelijke route uit te komen. Zodoende kon ik als eerste lijn 350 op de foto zetten op de Scharnerweg, waar normaliter enkel een aantal stadslijnen komen:
AfbeeldingIMG_2630 by Milco Oudeboon, on Flickr

Aangezien het lekker weer was en lijn 350 ieder kwartier rijdt, besloot ik de busroute grotendeels lopend te volgen. Ik liep door naar de Vijverdalseweg alwaar ik wel een hele leuke foto kon maken van een Volvo bij de Volvodealer :mrgreen: :
AfbeeldingIMG_2658 by Milco Oudeboon, on Flickr

Aangezien het traject tussen Maastricht en Berg en Terblijt niet zo heel erg fotografeerbaar was gezien de stand van de zon, liep ik na het maken van bovenstaande foto terug naar de bushalte om twee haltes met lijn 4 mee te reizen. Eenmaal uitgestapt net voor Berg en Terblijt liep ik een klein stukje terug om een achter ons rijdende lijn 350 te kunnen onderscheppen op de Rijksweg:
AfbeeldingIMG_2671 by Milco Oudeboon, on Flickr

In tegenstelling tot Maastricht, waar lijn 350 nog op alle haltes langs de omleidingsroute stopt, wordt dat tussen Maastricht en Margraten niet gedaan. Wel rijden er nu meer bussen door Berg en Terblijt dan normaal, want waar er normaal ieder halfuur een lijn 4 rijdt, rijdt daarbovenop nu ieder kwartier een heuse LimburgLiner door het dorp heen:
AfbeeldingIMG_2705 by Milco Oudeboon, on Flickr

En ook aan de andere kant van het dorp Berg en Terblijt heet de provincialeweg “Rijksweg”. De locatie was ook daar prima voor een leuk plaatje van lijn 350:
AfbeeldingIMG_2722 by Milco Oudeboon, on Flickr

Vooruit, in Vilt maakte ik dan ook nog maar eens een foto van de reguliere lijn 4 die met een stadswagen van Maastricht werd uitgevoerd:
AfbeeldingIMG_2734 by Milco Oudeboon, on Flickr

Waar lijn 4 hier gewoon rechtdoor rijdt richting Valkenburg, slaat lijn 350 hier momenteel rechtsaf om dwars door het dorp Vilt te rijden. Net buiten het dorp vond ik dan weer een leuke locatie voor wat foto’s. Nadat enkele foto’s wat minder waren door wat wolken, kon ik de derde bus dan wel mooi op de foto zetten in het zonnetje en wel op de Vilterweg:
AfbeeldingIMG_2818 by Milco Oudeboon, on Flickr

Nadat lijn 350 Vilt heeft verlaten, wordt er bij de rotonde rechtsaf geslagen om vrijwel direct linksaf de Kenkersweg naar Sibbe te volgen. Ook hier kon ik een mooie locatie vinden om lijn 350 vast te leggen op een zeer smal weggetje:
AfbeeldingIMG_2852 by Milco Oudeboon, on Flickr

Uiteraard kon ook een foto in Sibbe zelf niet ontbreken. Om even de vergelijking zonder omleiding te maken, zo ziet het plaatje eruit met de lokale buurtbus…:AfbeeldingIMG_2865 by Milco Oudeboon, on Flickr

…en zo met de ieder kwartier rijdende lijn 350:
AfbeeldingIMG_2879 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna besloot ik door te lopen naar Margraten. Halverwege tussen Sibbe en Margraten kon ik nog een foto maken van een Volvo op de weg die volgens Google Maps “Weg van Margraten naar Sibbe” heet. Geen idee wat daarvan klopt, maar het zal wel:
AfbeeldingIMG_2903 by Milco Oudeboon, on Flickr

Via wat omlopen via rustigere weggetjes kwam ik uiteindelijk aan in Margraten, oftewel het einde van de omleiding in deze richting. Op de Eijkerweg vond ik nog wel wat leuke plekjes om de grote bussen op de foto te zetten:
AfbeeldingIMG_2925 by Milco Oudeboon, on Flickr

Toch wel grappig om met een hoogfrequente buslijn een halte te passeren waar enkel kleine busjes halteren :mrgreen: :
AfbeeldingIMG_2947 by Milco Oudeboon, on Flickr

Het verlengde van de Eijkerweg in Margraten heet de Eijkerstraat; creatief wel :mrgreen: Ook hier kon ik nog een lijn 350 fotograferen op z’n omleidingsroute:
AfbeeldingIMG_2956 by Milco Oudeboon, on Flickr

Als laatste foto van de omleiding eentje langs de Pastoor Brouwersstraat in Margraten, alwaar het hoogteverschil goed te zien is:
AfbeeldingIMG_2974 by Milco Oudeboon, on Flickr

Nadat ik de omleidingsroute grotendeels had afgelopen, besloot ik door te gaan naar Heerlen. Doordat er problemen zijn met de elektrische VDL’s rijden er in grote delen van Limburg tijdelijk oudere wagens mee en rijden er rond Roermond zelfs bussen mee uit andere concessies, waaronder Qliners, R-Netwagens en stadswagens uit Breda.

Rond Heerlen bestaat de afwijkende inzet vooral uit voormalige streekbussen uit Brabant die veelal in de kleuren van Zuid-Holland rijden. Er reed er zelfs een op lijn 658 en deze kon ik dan ook mooi op de foto zetten op de Rijksweg in Gulpen:
AfbeeldingIMG_2996 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met deze bus reisde ik naar Heerlen. Nadat we onderweg nog even moeite hadden om de heuvel op te komen, het blijft een oude bus zullen we maar zeggen, stapte ik uit bij de Zuyd Hogeschool om vanaf daar naar het station te lopen. Onderweg kon ik op de Valkenburgerweg nog een reguliere Citea op de foto zetten op lijn 1:
AfbeeldingIMG_3025 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna liep ik door om bij de Coriovallumstraat exact op tijd te zijn voor de Arriva 8226 die ik hier spotte als lijn 7:
AfbeeldingIMG_3059 by Milco Oudeboon, on Flickr

Ook de Arriva 8229 rijdt momenteel vanuit Heerlen, deze spotte ik dan weer op de Spoorsingel nabij het station:
AfbeeldingIMG_3092 by Milco Oudeboon, on Flickr

Tsja, hoe oud wil je het hebben? De 8222 rijdt in de standaardkleuren van Arriva, terwijl de 8230 passeerde in de Zuid-Hollandse kleuren en dat op Maanweg in Heerlen en beide als lijn 658:
AfbeeldingIMG_3121 by Milco Oudeboon, on Flickr

Ook kon ik de ASEAG 400 nog mooi op de foto zetten, die hier juist vertrokken is als lijn 44 naar Aachen:
AfbeeldingIMG_3159 by Milco Oudeboon, on Flickr

En als laatste kon ik nog de Arriva 9313 op de foto zetten die na zijn avontuur als stadswgen van Maastricht en daarna Tilburg aan de kant stond na een motobrand, maar nu weer in dienst is en via de Achterhoek in de regio Parkstad is beland:
AfbeeldingIMG_3188 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna besloot ik wat te eten bij de snackbar boven station Heerlen met een leuk uitzicht op het busstation en de treinen richting Landgraaf. Daarna reisde ik weer terug naar huis na een leuk dagje in het Heuvellandschap. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door waldo79 »

Leuke locaties gebruikt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door Daniel »

Prachtige plaatjes zo! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door umbusko »

Jaa, leuk! *O* Mooi te lezen dat mijn bericht een mooie reportage heeft opgeleverd. Wel jammer dat je de pendelbus tussen Margraten en Cadier en Keer niet op de foto hebt, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar rijdt. De Weg van Margraten naar Sibbe heet echt zo, je hebt ook de Weg van Heer naar Bemelen. ;) Als er geen (of weinig) huizen aan liggen maakt dat op zich ook niet zo veel uit natuurlijk.
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door Fleur2011 »

Een sprinter van Megabus zit daarop, niks speciaals.
marcel1970
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 13:08

Re: Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door marcel1970 »

Mooi Milco
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door umbusko »

Ter aanvulling: ik was in Margraten en heb meteen maar even de pendelbus op de foto gezet. Het was behoorlijk krap daar tussen Sibbe en Margraten met het tegemoetkomende vrachtverkeer. :Y
Afbeelding
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door bartjemestrom »

Leuke foto's :D

Kleine aantekening. Die buurtbus in Sibbe is zo te zien de 6572. Dat is één van de vier Sprinters (6570-6573) van Maastricht en is dan geen buurtbus maar een reguliere bus. Oa lijnen 8, 12 en 51 worden door de groep "kleine bus Maastricht" gereden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Een omleiding door kleine dorpjes en tijdelijke bussen in Zuid-Limburg (22 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Leuke opnames. Omleidingen brengen vaak leuke straatjes waar de bus amper door heen komt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten