Nadat ik in Maastricht was gearriveerd, liep ik voor de verandering eens via de achterzijde het station uit, om gelijk op de tijdelijke route uit te komen. Zodoende kon ik als eerste lijn 350 op de foto zetten op de Scharnerweg, waar normaliter enkel een aantal stadslijnen komen:

Aangezien het lekker weer was en lijn 350 ieder kwartier rijdt, besloot ik de busroute grotendeels lopend te volgen. Ik liep door naar de Vijverdalseweg alwaar ik wel een hele leuke foto kon maken van een Volvo bij de Volvodealer


Aangezien het traject tussen Maastricht en Berg en Terblijt niet zo heel erg fotografeerbaar was gezien de stand van de zon, liep ik na het maken van bovenstaande foto terug naar de bushalte om twee haltes met lijn 4 mee te reizen. Eenmaal uitgestapt net voor Berg en Terblijt liep ik een klein stukje terug om een achter ons rijdende lijn 350 te kunnen onderscheppen op de Rijksweg:

In tegenstelling tot Maastricht, waar lijn 350 nog op alle haltes langs de omleidingsroute stopt, wordt dat tussen Maastricht en Margraten niet gedaan. Wel rijden er nu meer bussen door Berg en Terblijt dan normaal, want waar er normaal ieder halfuur een lijn 4 rijdt, rijdt daarbovenop nu ieder kwartier een heuse LimburgLiner door het dorp heen:

En ook aan de andere kant van het dorp Berg en Terblijt heet de provincialeweg “Rijksweg”. De locatie was ook daar prima voor een leuk plaatje van lijn 350:

Vooruit, in Vilt maakte ik dan ook nog maar eens een foto van de reguliere lijn 4 die met een stadswagen van Maastricht werd uitgevoerd:

Waar lijn 4 hier gewoon rechtdoor rijdt richting Valkenburg, slaat lijn 350 hier momenteel rechtsaf om dwars door het dorp Vilt te rijden. Net buiten het dorp vond ik dan weer een leuke locatie voor wat foto’s. Nadat enkele foto’s wat minder waren door wat wolken, kon ik de derde bus dan wel mooi op de foto zetten in het zonnetje en wel op de Vilterweg:

Nadat lijn 350 Vilt heeft verlaten, wordt er bij de rotonde rechtsaf geslagen om vrijwel direct linksaf de Kenkersweg naar Sibbe te volgen. Ook hier kon ik een mooie locatie vinden om lijn 350 vast te leggen op een zeer smal weggetje:

Uiteraard kon ook een foto in Sibbe zelf niet ontbreken. Om even de vergelijking zonder omleiding te maken, zo ziet het plaatje eruit met de lokale buurtbus…:

…en zo met de ieder kwartier rijdende lijn 350:

Hierna besloot ik door te lopen naar Margraten. Halverwege tussen Sibbe en Margraten kon ik nog een foto maken van een Volvo op de weg die volgens Google Maps “Weg van Margraten naar Sibbe” heet. Geen idee wat daarvan klopt, maar het zal wel:

Via wat omlopen via rustigere weggetjes kwam ik uiteindelijk aan in Margraten, oftewel het einde van de omleiding in deze richting. Op de Eijkerweg vond ik nog wel wat leuke plekjes om de grote bussen op de foto te zetten:

Toch wel grappig om met een hoogfrequente buslijn een halte te passeren waar enkel kleine busjes halteren


Het verlengde van de Eijkerweg in Margraten heet de Eijkerstraat; creatief wel


Als laatste foto van de omleiding eentje langs de Pastoor Brouwersstraat in Margraten, alwaar het hoogteverschil goed te zien is:

Nadat ik de omleidingsroute grotendeels had afgelopen, besloot ik door te gaan naar Heerlen. Doordat er problemen zijn met de elektrische VDL’s rijden er in grote delen van Limburg tijdelijk oudere wagens mee en rijden er rond Roermond zelfs bussen mee uit andere concessies, waaronder Qliners, R-Netwagens en stadswagens uit Breda.
Rond Heerlen bestaat de afwijkende inzet vooral uit voormalige streekbussen uit Brabant die veelal in de kleuren van Zuid-Holland rijden. Er reed er zelfs een op lijn 658 en deze kon ik dan ook mooi op de foto zetten op de Rijksweg in Gulpen:

Met deze bus reisde ik naar Heerlen. Nadat we onderweg nog even moeite hadden om de heuvel op te komen, het blijft een oude bus zullen we maar zeggen, stapte ik uit bij de Zuyd Hogeschool om vanaf daar naar het station te lopen. Onderweg kon ik op de Valkenburgerweg nog een reguliere Citea op de foto zetten op lijn 1:

Hierna liep ik door om bij de Coriovallumstraat exact op tijd te zijn voor de Arriva 8226 die ik hier spotte als lijn 7:

Ook de Arriva 8229 rijdt momenteel vanuit Heerlen, deze spotte ik dan weer op de Spoorsingel nabij het station:

Tsja, hoe oud wil je het hebben? De 8222 rijdt in de standaardkleuren van Arriva, terwijl de 8230 passeerde in de Zuid-Hollandse kleuren en dat op Maanweg in Heerlen en beide als lijn 658:

Ook kon ik de ASEAG 400 nog mooi op de foto zetten, die hier juist vertrokken is als lijn 44 naar Aachen:

En als laatste kon ik nog de Arriva 9313 op de foto zetten die na zijn avontuur als stadswgen van Maastricht en daarna Tilburg aan de kant stond na een motobrand, maar nu weer in dienst is en via de Achterhoek in de regio Parkstad is beland:

Hierna besloot ik wat te eten bij de snackbar boven station Heerlen met een leuk uitzicht op het busstation en de treinen richting Landgraaf. Daarna reisde ik weer terug naar huis na een leuk dagje in het Heuvellandschap.
