€9-ticket vakantie [119F]
-
- Donateur
- Berichten: 193
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
€9-ticket vakantie [119F]
Na al jullie mooie verhalen te lezen (en veel te weinig te reageren) vond ik dat het tijd was ook eens een reis te delen. Hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen. Even als waarschuwing vooraf, foto's maken is niet per se mijn hoofddoel dus verwacht geen meesterwerken. Daarnaast schrijf ik normaal vooral code voor computers in plaats van tekst voor mensen. Daarnaast heb ik geprobeerd in mijn foto's de zichtbare gezichten onherkenbaar te maken, Duitsland is wat meer bezig met privacy en foto's.
Nog een waarschuwing, als je een allergie voor Regio Shuttles hebt: lees niet verder.
In de zomer van 2022 was het €9-ticket een ding in Duitsland. Overvolle treinen, giga vertragingen en nog meer ellende. Maar toch niet in heel Duitsland? Goede reden vonden mijn reisgenoot en ik om een “rondje Duitsland” te gaan doen.
Voor de liefhebbers van kaarten, deze vind je hier.
Dag 1: Hengelo => Rostock
Naast de bruisende binnenstad (kuch) heeft Hengelo nog een voordeel, de RB61 naar Bielefeld. Het €9-ticket was gewoon geldig vanaf Hengelo dus dat was ook de rest van de zomer erg makkelijk.
In Rheine zijn we overgestapt naar het Noorden. Achter de Westfalenbahn FLIRT staat de Eurobahn FLIRT te wachten op de terugrit naar Hengelo, in verband met werkzaamheden reden er geen treinen tussen Rheine en Osnabrück.
Vanuit Rheine zijn we helemaal meegegaan naar Emden om daar de RE1 naar Bremen te pakken. Van daar met een toch wel volle Metronom naar Hamburg.
Verplichte foto van Hamburg HBF
De RE8 naar Lübeck begon al met een kleine omleiding in Hamburg en daarna liep de vertraging op, en verder op, en verder op. Bij aankomst in Lübeck was onze aansluiting van 7 minuten al lang weg. Dan maar even de stad in.
Lübeck HBF heeft wel mooie kanten, de wandeling naar het busstation daarentegen..
Voordat je echt de stad inloopt kom je de Holsentor tegen
Vanaf hier komen we in de landelijkere gedeeltes van Duitsland en dat merk je ook aan de frequenties. De RE4 die we net gemist hebben zou naar Neubrandenburg gaan zodat we een overstap hadden in Güstrow. De volgende RE4 rijdt maar tot Bad Kleinen maar sluit daar wel aan op de RE1 uit Hamburg. Samenvattend is het bijna een Belgische busdienstregeling. Voor uw entertainment
Oh ja, regional express met een Lint
In Rostock hebben we een kamer geboekt in het IntercityHotel, net naast het station. In de avond zijn we na het avondeten nog even naar Warnemünde, de heenweg met tram en bus en de terugweg rechtstreeks met de S-Bahn Rostock.
Vuurtoren van Warnemünde
Dag 2: Molli & Rügensche BäderBahn
Een van de leuke dingen van het €9-ticket was dat verschillende toeristisch treinen ook inbegrepen waren. Daar gaan we gebruik van maken deze vakantie.
Met de RB11 gaan we naar Bad Doberan
Bad Doberan is het begin (of einde) van de Mecklenburgische Bäderbahn Molli. Molli rijdt best wel door de straten van Bad Doberan, iets wat je in Zwitserland nog wel eens ziet maar in Duitsland niet zo vaak.
Allereerst de indeling van het normaalsporige deel. Er is 1 perron met een wissel aan het perron zodat de trein die voor het wissel stopt om de andere trein heen kan.
Stoomlocomotief 99 2322 wordt aan de gereedstaande wagons gekoppeld
Op het balkon hangen is toch wel erg fijn
Einde van de lijn in Ostseebad Kühlungsborn West, de locomotief loopt om voor de terugreis.
Een stuk van de route door Bad Doberan
Vanaf Bad Doberan gaan we weer terug voor lunch in Rostock om daarna verder te gaan naar Rügen
De binnenstad van Rostock heeft wel wat leuke huisjes
RE9 naar Sassnitz, voor ons tot Bergen auf Rügen. Deze Desiro MLs zijn toch wel iets anders dan de diesel Desiros die we eerder gezien hebben. Deze treinen hebben bij de ODEG ook een minibar, maar dan is gewoon een mooi woord voor een koeltas in de achterste cabine bij de conducteur.
Deze trein had een erg korte kering in Rostock en kwam al na vertrektijd binnen. De geplande overstap in Bergen auf Rügen was daarmee al een uitdaging en dat werd niet geholpen door de lange enkelspoor stukken. In Bergen auf Rügen ligt het busstation niet meteen naast het station maar 300 meter verderop. Bij aankomst was de vertraging nog ongeveer 10 minuten met een geplande overstap van 10 minuten… Ondanks een stukje rennen kwamen we aan op een leeg busstation. Dan maar een bus later en een stukje minder van de Rügensche BäderBahn.
Met deze bus halen we de trein in Baabe, en met wat vertraging (wachten op een aansluitende bus) is dat een heel strakke overstap. Wel gehaald
Ook hier weer een kijkje naar de locomotief de bocht om
Vanaf Putbus rijdt de stoomtrein naar Lauterbach Mole waar geen omloopmogelijkheid bestaat. De hele trein wordt terug naar Putbus getrokken de een locomotief die mee gereden is.
Uitzicht vanaf de kade in Lauterbach
Na het diner gaan we terug naar station Lauterbach Mole. Naast de Rügensche BäderBahn rijdt hier ook de Zugbringer van de PRESS. Deze rijdt van hier via Putbus naar Bergen auf Rügen met een normaalsporige Regio Shuttle. Daardoor is het stuk tussen Putbus en Lauterbach Mole ook met 3 rails uitgerust.
De Zugbringer komt aan in Lauterbach Mole.
En na de rit staat de Regio Shuttle anderhalf uur stil voor de laatste rit naar Putbus
Dag 3: Rostock => Dresden
Na deze uitstapjes vanuit Rostock is het tijd voor de volgende plek, Dresden.
De route daarvoor was toen best simpel. De RE5 reed toen nog van Rostock naar Elsterwerda en vanaf daar gaat de RB31 naar Dresden Hbf. Bijna 5 uur in de RE5 is wel een uitdaging.
Deze Twindexx bengt ons van Rostock naar Elsterwerda. Tot even buiten Berlijn is de route nog wel leuk maar daarna ga je in Brandenburg door een leeg landschap met lage snelheden en stop je voor je gevoel bij iedere 2e lantaarnpaal
Dresden heeft trams die rijden op de bijzondere spoorbreedte van 1450mm
Het Verkehrsverbund Oberelbe heeft verschillende “bijzondere vervoersmiddelen” waar, naar eigen zeggen als cadeau, het €9-ticket ook geldig was. In verband met de sluitingstijden eerst de Schwebebahn.
Schwebebahn vanaf het Blaues Wunder.
Trein in het bergstation.
Uitzicht vanuit de trein op de rails
Na een lekker diner aan de Elbe was het tijd voor de andere “berg”trein, de Standseilbahn
De trein wacht in het dalstation
Het bergstation van de Standseilbahn
Hierna gaan we met de laatste rit naar beneden. Met ons een gezin dat een hotel boven had. Die wisten alleen niet dat dit de laatste rit was.
En na de laatste rit gaat de Standseilbahn slapen
Dag 4: Weißeritztalbahn en Bad Schandau
Naast de bergtreinen in Dresden vielen ook de lijnen van de Sächsischen Dampfeisenbahngesellschaft (SDG) onder het €9-ticket. Goede reden om de dag te beginnen met een rit op de Weißeritztalbahn.
In Dresden Hbf komt de trein die ons naar Freital-Hainsberg gaat brengen binnen. De treinen op de route naar Chemnitz en verder zitten allemaal best vol
In Freital-Hainsberg stappen we over op de Weißeritztalbahn. Het eerste stukje loopt parallel aan de normaalspoorlijn naar Chemnitz
In Schmiedeberg rijden over over een viaduct over het dorp heen
De trein die ons naar Kurort Kipsdorf heeft gebracht staat weer op het punt terug te gaan.
Duidelijk een kopstation, er staat wat in de weg
Hierna gaan we per bus naar (Kurort) Altenberg waar de RB72 keurig te laat aankomt om ons weer naar de Elbe te brengen, in dit geval Heidenau. Zeker een mooie route bergaf. Onze volgende bestemming vandaag is Bad Schandau. Op het moment van deze reis waren er in de omgeving van Bad Schadau richting de Tsjechische grens grote bosbranden. In de stad zelf was er geen gevaar op dat moment. De route met de S-Bahn naar Bad Schandau loopt langs de Elbe. Het station ligt ook aan de andere kant van de Elbe dan de stad. Verder kennen jullie Bad Schandau misschien wel vanwege z’n personenlift.
Tussen het station en de stad zelf vaart een veerbootje
De eerder benoemde personenlift uit 1904.
Voor de terugweg naar Dresden maken we een kleine omweg via Sebnitz. Op het traject Bad Schandau – Sebnitz rijdt de U28. Deze treindienst heeft als volledige route Děčín - Bad Schandau - Sebnitz – Rumburk, dat is dus van Tsjechië via Duitsland weer naar Tsjechië. De trein is daarom een samenwerking tussen de Tsjechische spoorwegen en de DB. Er rijdt een DB desiro met Tsjechisch personeel. Op het laatste station in Duitsland stappen we over op de RB71 naar Dürrröhrsdorf (de r was in de aanbieding). Van daar gaan we per bus en tram weer terug naar Dresden
U28 komt aan in Bad Schandau
Theaterplatz in Dresden
Dag 5: Dresden => Chemnitz
Voordat we doorreizen naar Chemnitz is er nog een spoorlijn van de SDG. Vanaf Radebeul Ost loopt de Lößnitzgrundbahn naar Radeburg.
Aan het begin van de route komen we al snel wat heuvels tegen
Net voor Moritzburg dit uitzicht
In Moritzburg stappen de meeste mensen uit voor het kasteel.
In het eindpunt Radeburg is de locomotief op weg om een slokje water te drinken.
Deze spoorlijn kruist de tram van Dresden in Radebeul
De treinen van de SDG hebben een open wagon. Die zat natuurlijk altijd als eerste vol.
Vanuit Radebeul Ost maken we een snelle stop in het hotel voor onze bagage. In Dresden Hbf staat de RE3 bijna klaar om ons naar Chemnitz te brengen.
Chemnitz heeft een netwerk van tramtreinen die door de stad de regio in rijden onder de naam Chemnitz Bahn. Hier verschillende types op het station.
Na opnieuw een snelle stop in het (nieuwe) hotel reizen we naar Erdmannsdorf met de RB80. Het hele drop negeren we maar er is wel een kabeltrein de heuvel op naar Augustusburg. Die zien we hier bij vertrek vanuit het bergstation.
Van de burcht in Augustusburg is het binnenplein toegankelijk
Ook hier is het uitzicht niet verkeerd
We wandelen de heuvel af naar het busstation van Augustusburg om vanaf daar met de bus naar Schellenberg en per trein naar Chemnitz te gaan.
In Schellenberg komt de RB81 naar Chemnitz binnen
’s Avonds maken we nog een ritje met de Chemnitz Bahn C15, hier te zien op het eindpunt in Hainichen.
Dag 6: Chemnitz en Fichtelbergbahn
Er is nog een lijn over van de SDG en die ligt (enigszins) in de buurt van Chemnitz. Hiervoor beginnen we met dezelfde trein als gistermiddag, de RB80. De trein rijdt niet verder dan Wolkenstein in verband met werkzaamheden dus vanaf daar gaan we verder met SEV, zucht.
Een Škoda ForCity Classic op tramlijn 4 brengt ons vanaf de Roter Turm naar het station.
In Wolkenstein is het tijd voor de SEV. Het station wordt omringt door oude rijtuigen die samen het Wolkensteiner Zughotel vormen
In Cranzahl kijken we richting de spoorlijn naar Chemnitz. Achter ons loopt deze spoorlijn door Tsjechië in. Links van ons ligt het spoor van de Fichtelbergbahn
De Fichtelbergbahn is een smalspoor spoorlijn van Cranzahl naar Kurort Oberwiesenthal. Het laatste deel van de route loopt door een dal ongeveer tegen de Tsjechische grens aan. Dat helpt een beetje met de Funklöcher maar laat ook weer zien hoe logisch we tegenwoordig open grenzen vinden, met alleen een beekje als scheiding.
Na aankomst in Kurort Oberwiesenthal is de locomotief op weg naar z’n pauze. Zelf lopen we ook een rondje door het dorp richting de skiliften. Na de lunch zijn we terug op het station voor de terugreis
Euhm, dorp, ik bedoelde natuurlijk stad. De hoogst gelegen zelfs
Voor de terugweg nemen we de SEV naar Annaberg-Buchholz en vanaf daar bussen naar Aue. Vanaf Aue brengt de Chemnitz Bahn C13 ons terug naar Chemnitz
Architectuur..
De Citylink staat te wachten op de rit naar Chemnitz. Deze treinen zijn hybride en kunnen rijden op 600 volt, 750 volt of op diesel. Op de normale bovenleidingspanning rijden lukt nog niet maar met de volgende generatie moet dat er ook nog bij.
Ter afsluiting van de dag zijn we met de C11 naar Stolberg gegaan. Dit was de eerste route waar de Chemnitz Bahn ging rijden en is uitgerust met een bovenleiding met 750 volt spanning. In Stolberg zit trouwens de langzaamste pizzeria ooit, meer dan een uur wachten in een niet eens echt vol restaurant was niet helemaal de planning. Let ook vooral niet op de frequentie, treinen over 2, 42 en 104 minuten.
Dag 7: Erfurt => Chemnitz
Vandaag reizen we weer verder naar de volgende bestemming, Erfurt. Natuurlijk niet met de meest directe route.
Terwijl we in Chemnitz op de tram wachten rijdt deze lekker lompe tram langs.
Met de bekende RE3 van eerder reizen we naar Zwickau. In Zwickau rijden er treinen van de Vogtlandbahn naar Zwickau Zentrum waarbij deel vanaf Zwickau Hbf – Zwickau Zentrum als tram gereden wordt. Vanaf Zwickau Hbf gaan we met de bus de stad in, langs een lelijk busstation en stappen bij de Neumarkt over op de tram.
Lijn 3 brengt ons vanaf de Neumarkt naar Zwickau Zentrum
De trams in Zwickau rijden op meterspoor, de trein op normaalspoor. Dan krijg je dit soort constructies.
De RB2 rijdt met Regio Shuttles en is hier bijna bij het eindpunt Zwickau Zentrum
De halte Zwickau Zentrum. Rechts twee keer meterspoor voor de trams en links een zakspoor voor de trein.
Deze RB2 nemen we tot Plauen (Vogtl) Oberer Bahnhof. Vanaf daar met de tram naar Plauen Mitte. Daar rijdt de RB4 (ook met Regio Shuttles). Dit zou een van de mooiere lijntjes in Duitsland zijn maar dat viel naar mijn mening een beetje tegen. Via Gera komen we in Weimar. Door werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Weimar en Erfurt, dat vraagt om nog een klein stukje omreizen.
Tram bij Plauen Oberer Bahnhof
De RE1 naar Weimar wordt door treinen met kantelbaktechniek. Bij onze overstap staan er 2 treinstellen te wachten op het andere deel van de trein. Goede kans op een zitplaats dus!
In Weimar stappen we over op de RB26 naar Kranichfeld. Deze trein begint zijn reis door op het eerstvolgende station kop te maken. De Erfurter Bahn als spoorwegmaatschappij heeft bijna alleen van deze Regio Shuttles en is volledig eigendom van de gemeente Erfurt. Beetje alsof Tilburg zijn eigen spoorwegmaatschappij zou hebben
Einde van de lijn in Kranichfeld. Hier wandelen we een rondje door het dorp en wachten op de bus naar Erfurt. In Kranichfeld is de gelede bus die reed niet nodig, maar na de bushalte bij een recreatieplas / stuwmeer zit de bus goed vol.
In het centrum van Erfurt ligt de Zitadelle Petersberg
Op Anger, in het centrum wordt ’s avond een aansluiting geboden tussen veel tramlijnen.
Dag 8: Rennsteig en Gotha
Vanaf Erfurt rijdt alleen in het weekend 4 keer per dag een trein van de Süd-Thüringen-Bahn naar Rennsteig. Op andere tijden rijden de treinen tot Ilmenau. Op het stuk tussen Ilmenau en Bahnhof Rennsteig is de maximale stijging 61,2 ‰ waarmee dit een van de steilste “normale” spoorlijnen van Duitsland is. De Süd-Thüringen-Bahn is trouwens eigendom van de Erfurter Bahn en de Hessische Landesbahn, die weer van de deelstaat Hessen is.
De RB46 naar Bahnhof Rennsteig rijdt gecombineerd met de RB23, alleen was de verhouding een beetje scheef. Van de 4 Regio Shuttles gingen de achterste 3 naar Rennsteig. Qua reizigers was het eerder andersom.
Aankomst op Bahnhof Rennsteig. Ja dit is het perron.
Uitzicht van het station terug. De spoorlijn naar rechts zijn we net op komen rijden. De spoorlijn naar links is wel een beetje buiten gebruik. Hier ligt ook een waterscheiding van de Weser en de Elbe
Vanaf Rennsteig nemen we trein weer bergaf tot Neudietendorf. Bij het combineren met de RB23 lopen we wat vertraging op waardoor we stevig moeten doorlopen om onze overstap te halen. Gelukkig heeft onze aansluitende RE1 (ja, dezelfde als gister maar dan het andere deel) ook een beetje vertraging. Hiermee gaan we naar Gotha, daar kun je de Thüringerwaldbahn vinden, een soort interlokale tramlijn.
De gecombineerde RB46 en RB23, 5 Regio Shuttles aan elkaar
Op het station in Gotha wacht een Tatra KT4D voor vertrek als lijn 4 naar Bad Tabarz. De route maakt nog een rondje bij het ziekenhuis en daar wachten we zonder uitleg een minuut of 5 op een tram vanuit Bad Tabarz. Vanaf het depot in Gotha is de lijn vooral enkelspoor.
De Thüringerwaldbahn rijdt niet door het dorp Waltershausen heen maar heeft er wel een sporendriehoek. Lijn 6 sluit daar op alle trams aan om reizigers naar het station in Waltershausen te brengen.
Op lijn 6 rijdt deze twee richtings Tatra met slechts deuren aan 1 kant.
Naast Tatras rijden hier ook trams overgenomen van de BLT.
Wij gaan weer verder met een Tatra
En zo bereiken we het eindpunt in Bad Tabarz. De tram staat hier een half uur te wachten op de volgende rit.
Voor de terugweg stappen we uit in Reinhardsbrunn-Friedrichroda waar we de Süd-Thüringen-Bahn weer tegenkomen. Deze nemen we naar Fröttstadt en vanaf daar brengt Abellio ons terug naar Erfurt
Op Reinhardsbrunn-Friedrichroda hebben ze iets met toegankelijkheid gedaan
Op het opvallend brede perron van Friedrichroda wacht de Regio Shuttle op de terugrit.
Dag 9: Erfurt => Nordhausen
Voordat we doorreizen naar Nordhausen is er eerst nog een andere attractie die we bezoeken: de Oberweißbacher Bergbahn. Hiervoor begint de dag weer bij in Erfurt en dit keer pakken we het RB23 deel van de trein. De RB23 wordt trouwens gereden door de Erfurter Bahn, dus hier rijden eigenlijk 2 treinen van 2 maatschappijen gecombineerd of zoiets
De gecombineerde RB46 en RB23
In Rottenbach stappen we met ongeveer iedereen over op dit Frans aandoende “ding”.
En in Obstfelderschmiede is het dalstation van de Oberweißbacher Bergbahn
Een DB kabeltrein..
De lijn splitst aan de onderkant in 2 losse delen. Wij komen vanaf het overdekte deel rechts, enigszins helaas.
Helaas omdat dit de andere optie was. Vroeger werden hier goederen mee vervoerd maar tegenwoordig zetten ze er, al naar gelang het jaargetijde, een dichte of open personenwagon op. DB cabrio kabeltrein iemand?
In het bergstation, Lichtenhain an der Bergbahn, vind je deze draaischijf. Het spoor rechts voor loopt het kabeltrein station in.
Voor het vlakke deel van de lijn heeft de DB deze treinen, bestaande uit een motorwagen en een stuurstand.
De stuurstand is van binnen verrassend modern ingericht
Aan het einde van de lijn, Cursdorf, keren we om
In Oberweißbach-Deesbach stappen we over de de bus. De halte is toch niet helemaal waar OpenStreetMap zegt dat die is maar met de vertraging van de bus hebben we alle tijd. We nemen de bus naar Neuhaus am Rennweg.
Daar komen we de Süd-Thüringen-Bahn weer tegen. RB41 begint hier en die nemen we tot Grimmenthal. Onderweg maakt deze trein 3 keer kop. Meer dan 2 uur in een Regio Shuttle is ook geen aanrader.
Vanaf Grimmenthal nemen we de RE50 naar Erfurt (ja, Regio Shuttles) en halen onze koffers op in Erfurt. Helaas is er een verstoring op de directe route tussen Erfurt en Nordhausen waardoor we moeten omreizen via Leinefelde. De RE2 die daar rijdt bestaat uit een enkele Desiro en zit propvol.
Uiteindelijk halen we Nordhausen wel, hier zien we twee trams op de Bahnhofsplatz
Dag 10: De ene helft van de HSB
Ook de HSB deed mee met het €9-ticket, behalve het traject Drei Annen Hohne – Brocken. Vandaag bezoeken we de oostelijke helft.
We beginnen vandaag met deze Combino DUO op lijn 10. Lijn 10 doet in Nordhausen alsof die lijn 1 is maar rijdt vanaf het station verder op de HSB sporen naar Ilfeld met behulp van de diesel aggregaat. Met een frequentie van 1 keer per uur doordeweeks en 1 keer per 2 uur valt de frequentie een beetje tegen.
Normaal rijdt de tram nog 1 halte door naar Ilfeld Neanderklinik, maar op dit tijdstip sluit er een HSB treinstel aan. We nemen deze via Hasselfelde en Harzgerode naar Alexisbad. Vanaf daar rijden we door naar Quedlinburg, waar ook normaalspoor treinen komen.
Korte pauze in Hasselfelde.
En ook iets meer dan een half uur in Harzgerode. De trein zat hier goed vol en de machinist klaagde dat ze na de zomer leeg zouden rond rijden omdat niemand dan meer de dure normale kaartjes wilt betalen.
In Alexisbad stappen we over op dit iets oudere treinstel
Na een ritje naar Quedlinburg en weer terug tot Gernrode is het tijd voor stoom.
Deze trein brengt ons naar Eisfelder Talmühle
Tussen Hasselfelde en Stiege
Na de overstap in Eisfelder Talmühle zijn we bijna weer in Nordhausen
De trams in Nordhausen reden in het noorden maar tot Parkallee. Daardoor moet er op lijn 1 en 2 tweerichtingstrams ingezet worden, waar normaal eenrichtingstrams ook werken. Alle 3 tweerichtings “normale” Combinos die de Stadtwerken Nordhausen bezitten waren nodig.
Dag 11: Wernigerode
Aan de westkant rijdt de HSB naar de Brocken en Wernigerode. We gaan naar Wernigerode. De trein vertrekt vandaag vanaf station Nordhausen Nord in plaats van vanaf de Bahnhofsplatz.
De stoomtrein naar de Brocken
Tussen Sophienhof en Benneckenstein
Deze laten we mooi achter
Na aankomst in Wernigerode lopen we nog even naar de kruising waar de HSB diagonaal oversteekt
Ook het kasteel is de klim wel waard
Voor de terugweg staat er weer een diesel treinstel klaar. Deze rijdt terug naar Nordhausen Nord.
Sommige HSB treinen rijden dan wel weer naar de Bahnhofsplatz
Dag 12: Nordhausen => Bonn
Het is langzaam weer tijd richting Nederland te gaan, maar wel met nog een tussenstop in Bonn. Niet echt heel spannend onderweg. Volgende dag
Dag 13: Reisje langs de Moezel
Om de terugreis te onderbreken hebben we nog een dag in Bonn gepland. Aangezien Bonn en omgeving wel bekender terrein is gaan we vandaag een reisje langs de Moezel maken.
Vanaf Bonn-Beuel nemen we de RB27 naar Koblenz en vanaf daar de RB81 naar Bullay (DB) en de RB85 naar Traben-Trarbach
Uitzicht onderweg is meer dan prima
Een Regio Shuttle? Ik dacht dat we daar vanaf waren
Nou, om het af te leren dan. Hier in Traben-Trarbach pakken we een bus terug naar Bullay en verder naar Cochem.
Kijkers van “De Mol”?
En dan nog een verplichte foto van de Moezel in Cochem.
Per trein gaan we naar Hatzenport en dan per bus naar Emmelshausen. Vanaf daar rijdt de RB37 naar Boppard met, je raadt het nooit, een Regio Shuttle. Geen goede foto van dus helaas.
In Boppard proberen we de RB26 terug naar Bonn in te stappen maar dat past echt echt niet. Toch nog €9-ticket drukte. Met de volgende trein komen we tot Koblenz waar de RRX, ook erg vol, ons naar Bonn brengt.
Dag 14: Bonn => thuis
Deze laatste dag maken we ’s ochtends nog even een rondje met de Stadtbahnen tussen Keulen en Bonn. Daarna is het tijd voor de reis naar huis en die verloopt ongeveer zo goed als je kunt verwachten. NRW was wel het minst prettige land om in te reizen qua drukte.
Samenvattend zijn we deze vakantie in 13 Bundesländer geweest, meer dan 4000 km per OV afgelegd en veel mooie kanten van Duitsland gezien. De drukte die in de zomer van 2022 veel in de media was te zien veel in de minder stedelijke gebieden heel erg mee en tja, qua vertragingen maakt het niet uit of DB je trein rijdt of een andere vervoerder, het blijft Duitsland!
Nog een waarschuwing, als je een allergie voor Regio Shuttles hebt: lees niet verder.
In de zomer van 2022 was het €9-ticket een ding in Duitsland. Overvolle treinen, giga vertragingen en nog meer ellende. Maar toch niet in heel Duitsland? Goede reden vonden mijn reisgenoot en ik om een “rondje Duitsland” te gaan doen.
Voor de liefhebbers van kaarten, deze vind je hier.
Dag 1: Hengelo => Rostock
Naast de bruisende binnenstad (kuch) heeft Hengelo nog een voordeel, de RB61 naar Bielefeld. Het €9-ticket was gewoon geldig vanaf Hengelo dus dat was ook de rest van de zomer erg makkelijk.
In Rheine zijn we overgestapt naar het Noorden. Achter de Westfalenbahn FLIRT staat de Eurobahn FLIRT te wachten op de terugrit naar Hengelo, in verband met werkzaamheden reden er geen treinen tussen Rheine en Osnabrück.
Vanuit Rheine zijn we helemaal meegegaan naar Emden om daar de RE1 naar Bremen te pakken. Van daar met een toch wel volle Metronom naar Hamburg.
Verplichte foto van Hamburg HBF
De RE8 naar Lübeck begon al met een kleine omleiding in Hamburg en daarna liep de vertraging op, en verder op, en verder op. Bij aankomst in Lübeck was onze aansluiting van 7 minuten al lang weg. Dan maar even de stad in.
Lübeck HBF heeft wel mooie kanten, de wandeling naar het busstation daarentegen..
Voordat je echt de stad inloopt kom je de Holsentor tegen
Vanaf hier komen we in de landelijkere gedeeltes van Duitsland en dat merk je ook aan de frequenties. De RE4 die we net gemist hebben zou naar Neubrandenburg gaan zodat we een overstap hadden in Güstrow. De volgende RE4 rijdt maar tot Bad Kleinen maar sluit daar wel aan op de RE1 uit Hamburg. Samenvattend is het bijna een Belgische busdienstregeling. Voor uw entertainment
Oh ja, regional express met een Lint
In Rostock hebben we een kamer geboekt in het IntercityHotel, net naast het station. In de avond zijn we na het avondeten nog even naar Warnemünde, de heenweg met tram en bus en de terugweg rechtstreeks met de S-Bahn Rostock.
Vuurtoren van Warnemünde
Dag 2: Molli & Rügensche BäderBahn
Een van de leuke dingen van het €9-ticket was dat verschillende toeristisch treinen ook inbegrepen waren. Daar gaan we gebruik van maken deze vakantie.
Met de RB11 gaan we naar Bad Doberan
Bad Doberan is het begin (of einde) van de Mecklenburgische Bäderbahn Molli. Molli rijdt best wel door de straten van Bad Doberan, iets wat je in Zwitserland nog wel eens ziet maar in Duitsland niet zo vaak.
Allereerst de indeling van het normaalsporige deel. Er is 1 perron met een wissel aan het perron zodat de trein die voor het wissel stopt om de andere trein heen kan.
Stoomlocomotief 99 2322 wordt aan de gereedstaande wagons gekoppeld
Op het balkon hangen is toch wel erg fijn
Einde van de lijn in Ostseebad Kühlungsborn West, de locomotief loopt om voor de terugreis.
Een stuk van de route door Bad Doberan
Vanaf Bad Doberan gaan we weer terug voor lunch in Rostock om daarna verder te gaan naar Rügen
De binnenstad van Rostock heeft wel wat leuke huisjes
RE9 naar Sassnitz, voor ons tot Bergen auf Rügen. Deze Desiro MLs zijn toch wel iets anders dan de diesel Desiros die we eerder gezien hebben. Deze treinen hebben bij de ODEG ook een minibar, maar dan is gewoon een mooi woord voor een koeltas in de achterste cabine bij de conducteur.
Deze trein had een erg korte kering in Rostock en kwam al na vertrektijd binnen. De geplande overstap in Bergen auf Rügen was daarmee al een uitdaging en dat werd niet geholpen door de lange enkelspoor stukken. In Bergen auf Rügen ligt het busstation niet meteen naast het station maar 300 meter verderop. Bij aankomst was de vertraging nog ongeveer 10 minuten met een geplande overstap van 10 minuten… Ondanks een stukje rennen kwamen we aan op een leeg busstation. Dan maar een bus later en een stukje minder van de Rügensche BäderBahn.
Met deze bus halen we de trein in Baabe, en met wat vertraging (wachten op een aansluitende bus) is dat een heel strakke overstap. Wel gehaald
Ook hier weer een kijkje naar de locomotief de bocht om
Vanaf Putbus rijdt de stoomtrein naar Lauterbach Mole waar geen omloopmogelijkheid bestaat. De hele trein wordt terug naar Putbus getrokken de een locomotief die mee gereden is.
Uitzicht vanaf de kade in Lauterbach
Na het diner gaan we terug naar station Lauterbach Mole. Naast de Rügensche BäderBahn rijdt hier ook de Zugbringer van de PRESS. Deze rijdt van hier via Putbus naar Bergen auf Rügen met een normaalsporige Regio Shuttle. Daardoor is het stuk tussen Putbus en Lauterbach Mole ook met 3 rails uitgerust.
De Zugbringer komt aan in Lauterbach Mole.
En na de rit staat de Regio Shuttle anderhalf uur stil voor de laatste rit naar Putbus
Dag 3: Rostock => Dresden
Na deze uitstapjes vanuit Rostock is het tijd voor de volgende plek, Dresden.
De route daarvoor was toen best simpel. De RE5 reed toen nog van Rostock naar Elsterwerda en vanaf daar gaat de RB31 naar Dresden Hbf. Bijna 5 uur in de RE5 is wel een uitdaging.
Deze Twindexx bengt ons van Rostock naar Elsterwerda. Tot even buiten Berlijn is de route nog wel leuk maar daarna ga je in Brandenburg door een leeg landschap met lage snelheden en stop je voor je gevoel bij iedere 2e lantaarnpaal
Dresden heeft trams die rijden op de bijzondere spoorbreedte van 1450mm
Het Verkehrsverbund Oberelbe heeft verschillende “bijzondere vervoersmiddelen” waar, naar eigen zeggen als cadeau, het €9-ticket ook geldig was. In verband met de sluitingstijden eerst de Schwebebahn.
Schwebebahn vanaf het Blaues Wunder.
Trein in het bergstation.
Uitzicht vanuit de trein op de rails
Na een lekker diner aan de Elbe was het tijd voor de andere “berg”trein, de Standseilbahn
De trein wacht in het dalstation
Het bergstation van de Standseilbahn
Hierna gaan we met de laatste rit naar beneden. Met ons een gezin dat een hotel boven had. Die wisten alleen niet dat dit de laatste rit was.
En na de laatste rit gaat de Standseilbahn slapen
Dag 4: Weißeritztalbahn en Bad Schandau
Naast de bergtreinen in Dresden vielen ook de lijnen van de Sächsischen Dampfeisenbahngesellschaft (SDG) onder het €9-ticket. Goede reden om de dag te beginnen met een rit op de Weißeritztalbahn.
In Dresden Hbf komt de trein die ons naar Freital-Hainsberg gaat brengen binnen. De treinen op de route naar Chemnitz en verder zitten allemaal best vol
In Freital-Hainsberg stappen we over op de Weißeritztalbahn. Het eerste stukje loopt parallel aan de normaalspoorlijn naar Chemnitz
In Schmiedeberg rijden over over een viaduct over het dorp heen
De trein die ons naar Kurort Kipsdorf heeft gebracht staat weer op het punt terug te gaan.
Duidelijk een kopstation, er staat wat in de weg
Hierna gaan we per bus naar (Kurort) Altenberg waar de RB72 keurig te laat aankomt om ons weer naar de Elbe te brengen, in dit geval Heidenau. Zeker een mooie route bergaf. Onze volgende bestemming vandaag is Bad Schandau. Op het moment van deze reis waren er in de omgeving van Bad Schadau richting de Tsjechische grens grote bosbranden. In de stad zelf was er geen gevaar op dat moment. De route met de S-Bahn naar Bad Schandau loopt langs de Elbe. Het station ligt ook aan de andere kant van de Elbe dan de stad. Verder kennen jullie Bad Schandau misschien wel vanwege z’n personenlift.
Tussen het station en de stad zelf vaart een veerbootje
De eerder benoemde personenlift uit 1904.
Voor de terugweg naar Dresden maken we een kleine omweg via Sebnitz. Op het traject Bad Schandau – Sebnitz rijdt de U28. Deze treindienst heeft als volledige route Děčín - Bad Schandau - Sebnitz – Rumburk, dat is dus van Tsjechië via Duitsland weer naar Tsjechië. De trein is daarom een samenwerking tussen de Tsjechische spoorwegen en de DB. Er rijdt een DB desiro met Tsjechisch personeel. Op het laatste station in Duitsland stappen we over op de RB71 naar Dürrröhrsdorf (de r was in de aanbieding). Van daar gaan we per bus en tram weer terug naar Dresden
U28 komt aan in Bad Schandau
Theaterplatz in Dresden
Dag 5: Dresden => Chemnitz
Voordat we doorreizen naar Chemnitz is er nog een spoorlijn van de SDG. Vanaf Radebeul Ost loopt de Lößnitzgrundbahn naar Radeburg.
Aan het begin van de route komen we al snel wat heuvels tegen
Net voor Moritzburg dit uitzicht
In Moritzburg stappen de meeste mensen uit voor het kasteel.
In het eindpunt Radeburg is de locomotief op weg om een slokje water te drinken.
Deze spoorlijn kruist de tram van Dresden in Radebeul
De treinen van de SDG hebben een open wagon. Die zat natuurlijk altijd als eerste vol.
Vanuit Radebeul Ost maken we een snelle stop in het hotel voor onze bagage. In Dresden Hbf staat de RE3 bijna klaar om ons naar Chemnitz te brengen.
Chemnitz heeft een netwerk van tramtreinen die door de stad de regio in rijden onder de naam Chemnitz Bahn. Hier verschillende types op het station.
Na opnieuw een snelle stop in het (nieuwe) hotel reizen we naar Erdmannsdorf met de RB80. Het hele drop negeren we maar er is wel een kabeltrein de heuvel op naar Augustusburg. Die zien we hier bij vertrek vanuit het bergstation.
Van de burcht in Augustusburg is het binnenplein toegankelijk
Ook hier is het uitzicht niet verkeerd
We wandelen de heuvel af naar het busstation van Augustusburg om vanaf daar met de bus naar Schellenberg en per trein naar Chemnitz te gaan.
In Schellenberg komt de RB81 naar Chemnitz binnen
’s Avonds maken we nog een ritje met de Chemnitz Bahn C15, hier te zien op het eindpunt in Hainichen.
Dag 6: Chemnitz en Fichtelbergbahn
Er is nog een lijn over van de SDG en die ligt (enigszins) in de buurt van Chemnitz. Hiervoor beginnen we met dezelfde trein als gistermiddag, de RB80. De trein rijdt niet verder dan Wolkenstein in verband met werkzaamheden dus vanaf daar gaan we verder met SEV, zucht.
Een Škoda ForCity Classic op tramlijn 4 brengt ons vanaf de Roter Turm naar het station.
In Wolkenstein is het tijd voor de SEV. Het station wordt omringt door oude rijtuigen die samen het Wolkensteiner Zughotel vormen
In Cranzahl kijken we richting de spoorlijn naar Chemnitz. Achter ons loopt deze spoorlijn door Tsjechië in. Links van ons ligt het spoor van de Fichtelbergbahn
De Fichtelbergbahn is een smalspoor spoorlijn van Cranzahl naar Kurort Oberwiesenthal. Het laatste deel van de route loopt door een dal ongeveer tegen de Tsjechische grens aan. Dat helpt een beetje met de Funklöcher maar laat ook weer zien hoe logisch we tegenwoordig open grenzen vinden, met alleen een beekje als scheiding.
Na aankomst in Kurort Oberwiesenthal is de locomotief op weg naar z’n pauze. Zelf lopen we ook een rondje door het dorp richting de skiliften. Na de lunch zijn we terug op het station voor de terugreis
Euhm, dorp, ik bedoelde natuurlijk stad. De hoogst gelegen zelfs
Voor de terugweg nemen we de SEV naar Annaberg-Buchholz en vanaf daar bussen naar Aue. Vanaf Aue brengt de Chemnitz Bahn C13 ons terug naar Chemnitz
Architectuur..
De Citylink staat te wachten op de rit naar Chemnitz. Deze treinen zijn hybride en kunnen rijden op 600 volt, 750 volt of op diesel. Op de normale bovenleidingspanning rijden lukt nog niet maar met de volgende generatie moet dat er ook nog bij.
Ter afsluiting van de dag zijn we met de C11 naar Stolberg gegaan. Dit was de eerste route waar de Chemnitz Bahn ging rijden en is uitgerust met een bovenleiding met 750 volt spanning. In Stolberg zit trouwens de langzaamste pizzeria ooit, meer dan een uur wachten in een niet eens echt vol restaurant was niet helemaal de planning. Let ook vooral niet op de frequentie, treinen over 2, 42 en 104 minuten.
Dag 7: Erfurt => Chemnitz
Vandaag reizen we weer verder naar de volgende bestemming, Erfurt. Natuurlijk niet met de meest directe route.
Terwijl we in Chemnitz op de tram wachten rijdt deze lekker lompe tram langs.
Met de bekende RE3 van eerder reizen we naar Zwickau. In Zwickau rijden er treinen van de Vogtlandbahn naar Zwickau Zentrum waarbij deel vanaf Zwickau Hbf – Zwickau Zentrum als tram gereden wordt. Vanaf Zwickau Hbf gaan we met de bus de stad in, langs een lelijk busstation en stappen bij de Neumarkt over op de tram.
Lijn 3 brengt ons vanaf de Neumarkt naar Zwickau Zentrum
De trams in Zwickau rijden op meterspoor, de trein op normaalspoor. Dan krijg je dit soort constructies.
De RB2 rijdt met Regio Shuttles en is hier bijna bij het eindpunt Zwickau Zentrum
De halte Zwickau Zentrum. Rechts twee keer meterspoor voor de trams en links een zakspoor voor de trein.
Deze RB2 nemen we tot Plauen (Vogtl) Oberer Bahnhof. Vanaf daar met de tram naar Plauen Mitte. Daar rijdt de RB4 (ook met Regio Shuttles). Dit zou een van de mooiere lijntjes in Duitsland zijn maar dat viel naar mijn mening een beetje tegen. Via Gera komen we in Weimar. Door werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Weimar en Erfurt, dat vraagt om nog een klein stukje omreizen.
Tram bij Plauen Oberer Bahnhof
De RE1 naar Weimar wordt door treinen met kantelbaktechniek. Bij onze overstap staan er 2 treinstellen te wachten op het andere deel van de trein. Goede kans op een zitplaats dus!
In Weimar stappen we over op de RB26 naar Kranichfeld. Deze trein begint zijn reis door op het eerstvolgende station kop te maken. De Erfurter Bahn als spoorwegmaatschappij heeft bijna alleen van deze Regio Shuttles en is volledig eigendom van de gemeente Erfurt. Beetje alsof Tilburg zijn eigen spoorwegmaatschappij zou hebben
Einde van de lijn in Kranichfeld. Hier wandelen we een rondje door het dorp en wachten op de bus naar Erfurt. In Kranichfeld is de gelede bus die reed niet nodig, maar na de bushalte bij een recreatieplas / stuwmeer zit de bus goed vol.
In het centrum van Erfurt ligt de Zitadelle Petersberg
Op Anger, in het centrum wordt ’s avond een aansluiting geboden tussen veel tramlijnen.
Dag 8: Rennsteig en Gotha
Vanaf Erfurt rijdt alleen in het weekend 4 keer per dag een trein van de Süd-Thüringen-Bahn naar Rennsteig. Op andere tijden rijden de treinen tot Ilmenau. Op het stuk tussen Ilmenau en Bahnhof Rennsteig is de maximale stijging 61,2 ‰ waarmee dit een van de steilste “normale” spoorlijnen van Duitsland is. De Süd-Thüringen-Bahn is trouwens eigendom van de Erfurter Bahn en de Hessische Landesbahn, die weer van de deelstaat Hessen is.
De RB46 naar Bahnhof Rennsteig rijdt gecombineerd met de RB23, alleen was de verhouding een beetje scheef. Van de 4 Regio Shuttles gingen de achterste 3 naar Rennsteig. Qua reizigers was het eerder andersom.
Aankomst op Bahnhof Rennsteig. Ja dit is het perron.
Uitzicht van het station terug. De spoorlijn naar rechts zijn we net op komen rijden. De spoorlijn naar links is wel een beetje buiten gebruik. Hier ligt ook een waterscheiding van de Weser en de Elbe
Vanaf Rennsteig nemen we trein weer bergaf tot Neudietendorf. Bij het combineren met de RB23 lopen we wat vertraging op waardoor we stevig moeten doorlopen om onze overstap te halen. Gelukkig heeft onze aansluitende RE1 (ja, dezelfde als gister maar dan het andere deel) ook een beetje vertraging. Hiermee gaan we naar Gotha, daar kun je de Thüringerwaldbahn vinden, een soort interlokale tramlijn.
De gecombineerde RB46 en RB23, 5 Regio Shuttles aan elkaar
Op het station in Gotha wacht een Tatra KT4D voor vertrek als lijn 4 naar Bad Tabarz. De route maakt nog een rondje bij het ziekenhuis en daar wachten we zonder uitleg een minuut of 5 op een tram vanuit Bad Tabarz. Vanaf het depot in Gotha is de lijn vooral enkelspoor.
De Thüringerwaldbahn rijdt niet door het dorp Waltershausen heen maar heeft er wel een sporendriehoek. Lijn 6 sluit daar op alle trams aan om reizigers naar het station in Waltershausen te brengen.
Op lijn 6 rijdt deze twee richtings Tatra met slechts deuren aan 1 kant.
Naast Tatras rijden hier ook trams overgenomen van de BLT.
Wij gaan weer verder met een Tatra
En zo bereiken we het eindpunt in Bad Tabarz. De tram staat hier een half uur te wachten op de volgende rit.
Voor de terugweg stappen we uit in Reinhardsbrunn-Friedrichroda waar we de Süd-Thüringen-Bahn weer tegenkomen. Deze nemen we naar Fröttstadt en vanaf daar brengt Abellio ons terug naar Erfurt
Op Reinhardsbrunn-Friedrichroda hebben ze iets met toegankelijkheid gedaan
Op het opvallend brede perron van Friedrichroda wacht de Regio Shuttle op de terugrit.
Dag 9: Erfurt => Nordhausen
Voordat we doorreizen naar Nordhausen is er eerst nog een andere attractie die we bezoeken: de Oberweißbacher Bergbahn. Hiervoor begint de dag weer bij in Erfurt en dit keer pakken we het RB23 deel van de trein. De RB23 wordt trouwens gereden door de Erfurter Bahn, dus hier rijden eigenlijk 2 treinen van 2 maatschappijen gecombineerd of zoiets
De gecombineerde RB46 en RB23
In Rottenbach stappen we met ongeveer iedereen over op dit Frans aandoende “ding”.
En in Obstfelderschmiede is het dalstation van de Oberweißbacher Bergbahn
Een DB kabeltrein..
De lijn splitst aan de onderkant in 2 losse delen. Wij komen vanaf het overdekte deel rechts, enigszins helaas.
Helaas omdat dit de andere optie was. Vroeger werden hier goederen mee vervoerd maar tegenwoordig zetten ze er, al naar gelang het jaargetijde, een dichte of open personenwagon op. DB cabrio kabeltrein iemand?
In het bergstation, Lichtenhain an der Bergbahn, vind je deze draaischijf. Het spoor rechts voor loopt het kabeltrein station in.
Voor het vlakke deel van de lijn heeft de DB deze treinen, bestaande uit een motorwagen en een stuurstand.
De stuurstand is van binnen verrassend modern ingericht
Aan het einde van de lijn, Cursdorf, keren we om
In Oberweißbach-Deesbach stappen we over de de bus. De halte is toch niet helemaal waar OpenStreetMap zegt dat die is maar met de vertraging van de bus hebben we alle tijd. We nemen de bus naar Neuhaus am Rennweg.
Daar komen we de Süd-Thüringen-Bahn weer tegen. RB41 begint hier en die nemen we tot Grimmenthal. Onderweg maakt deze trein 3 keer kop. Meer dan 2 uur in een Regio Shuttle is ook geen aanrader.
Vanaf Grimmenthal nemen we de RE50 naar Erfurt (ja, Regio Shuttles) en halen onze koffers op in Erfurt. Helaas is er een verstoring op de directe route tussen Erfurt en Nordhausen waardoor we moeten omreizen via Leinefelde. De RE2 die daar rijdt bestaat uit een enkele Desiro en zit propvol.
Uiteindelijk halen we Nordhausen wel, hier zien we twee trams op de Bahnhofsplatz
Dag 10: De ene helft van de HSB
Ook de HSB deed mee met het €9-ticket, behalve het traject Drei Annen Hohne – Brocken. Vandaag bezoeken we de oostelijke helft.
We beginnen vandaag met deze Combino DUO op lijn 10. Lijn 10 doet in Nordhausen alsof die lijn 1 is maar rijdt vanaf het station verder op de HSB sporen naar Ilfeld met behulp van de diesel aggregaat. Met een frequentie van 1 keer per uur doordeweeks en 1 keer per 2 uur valt de frequentie een beetje tegen.
Normaal rijdt de tram nog 1 halte door naar Ilfeld Neanderklinik, maar op dit tijdstip sluit er een HSB treinstel aan. We nemen deze via Hasselfelde en Harzgerode naar Alexisbad. Vanaf daar rijden we door naar Quedlinburg, waar ook normaalspoor treinen komen.
Korte pauze in Hasselfelde.
En ook iets meer dan een half uur in Harzgerode. De trein zat hier goed vol en de machinist klaagde dat ze na de zomer leeg zouden rond rijden omdat niemand dan meer de dure normale kaartjes wilt betalen.
In Alexisbad stappen we over op dit iets oudere treinstel
Na een ritje naar Quedlinburg en weer terug tot Gernrode is het tijd voor stoom.
Deze trein brengt ons naar Eisfelder Talmühle
Tussen Hasselfelde en Stiege
Na de overstap in Eisfelder Talmühle zijn we bijna weer in Nordhausen
De trams in Nordhausen reden in het noorden maar tot Parkallee. Daardoor moet er op lijn 1 en 2 tweerichtingstrams ingezet worden, waar normaal eenrichtingstrams ook werken. Alle 3 tweerichtings “normale” Combinos die de Stadtwerken Nordhausen bezitten waren nodig.
Dag 11: Wernigerode
Aan de westkant rijdt de HSB naar de Brocken en Wernigerode. We gaan naar Wernigerode. De trein vertrekt vandaag vanaf station Nordhausen Nord in plaats van vanaf de Bahnhofsplatz.
De stoomtrein naar de Brocken
Tussen Sophienhof en Benneckenstein
Deze laten we mooi achter
Na aankomst in Wernigerode lopen we nog even naar de kruising waar de HSB diagonaal oversteekt
Ook het kasteel is de klim wel waard
Voor de terugweg staat er weer een diesel treinstel klaar. Deze rijdt terug naar Nordhausen Nord.
Sommige HSB treinen rijden dan wel weer naar de Bahnhofsplatz
Dag 12: Nordhausen => Bonn
Het is langzaam weer tijd richting Nederland te gaan, maar wel met nog een tussenstop in Bonn. Niet echt heel spannend onderweg. Volgende dag
Dag 13: Reisje langs de Moezel
Om de terugreis te onderbreken hebben we nog een dag in Bonn gepland. Aangezien Bonn en omgeving wel bekender terrein is gaan we vandaag een reisje langs de Moezel maken.
Vanaf Bonn-Beuel nemen we de RB27 naar Koblenz en vanaf daar de RB81 naar Bullay (DB) en de RB85 naar Traben-Trarbach
Uitzicht onderweg is meer dan prima
Een Regio Shuttle? Ik dacht dat we daar vanaf waren
Nou, om het af te leren dan. Hier in Traben-Trarbach pakken we een bus terug naar Bullay en verder naar Cochem.
Kijkers van “De Mol”?
En dan nog een verplichte foto van de Moezel in Cochem.
Per trein gaan we naar Hatzenport en dan per bus naar Emmelshausen. Vanaf daar rijdt de RB37 naar Boppard met, je raadt het nooit, een Regio Shuttle. Geen goede foto van dus helaas.
In Boppard proberen we de RB26 terug naar Bonn in te stappen maar dat past echt echt niet. Toch nog €9-ticket drukte. Met de volgende trein komen we tot Koblenz waar de RRX, ook erg vol, ons naar Bonn brengt.
Dag 14: Bonn => thuis
Deze laatste dag maken we ’s ochtends nog even een rondje met de Stadtbahnen tussen Keulen en Bonn. Daarna is het tijd voor de reis naar huis en die verloopt ongeveer zo goed als je kunt verwachten. NRW was wel het minst prettige land om in te reizen qua drukte.
Samenvattend zijn we deze vakantie in 13 Bundesländer geweest, meer dan 4000 km per OV afgelegd en veel mooie kanten van Duitsland gezien. De drukte die in de zomer van 2022 veel in de media was te zien veel in de minder stedelijke gebieden heel erg mee en tja, qua vertragingen maakt het niet uit of DB je trein rijdt of een andere vervoerder, het blijft Duitsland!
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Lekker afwisselend en originele bestemmingen gekozen.
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Geweldig! Mooie foto's en verslag.
Re: €9-ticket vakantie [119F]
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Heel tof verslag en mooie foto’s!!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Heerlijk verslag en fraaie plaatjes
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Een flink reisje gemaakt; het geld wel meer dan waard
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Leuk leesvoer met mooie foto's!
-
- Donateur
- Berichten: 193
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Bedankt voor de leuke reacties!
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Een leuk verslag .
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Echt een leuk verslag! Geeft mij inspiratie om het de volgende keer ook te proberen. Ik was zomer 2022 ook in Dresden, Chemnitz, Zwickau en aantal van die zijlijntjes ook gedaan, deels zelfde maar ook deels andere. Als geograaf, altijd op zoek naar het rauwe en niet-gelikte, vond ik Chemnitz en Zwickau als steden ook mateloos interessant.
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Dank voor dit leuke verslag en de vele inspiratie! Allerlei interessante dingen en mooie routes!
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Voor mij is Duitsland afwisselend genoeg voor korte vakanties Bedankt voor het delen.
Re: €9-ticket vakantie [119F]
Ik snap je waarschuwingen niet. Het is gewoon een lekker verslag. Prima te lezen en heerlijk gevarieerd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten