€9-ticket vakantie [119F]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

€9-ticket vakantie [119F]

Bericht door jjasloot »

Na al jullie mooie verhalen te lezen (en veel te weinig te reageren) vond ik dat het tijd was ook eens een reis te delen. Hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen. Even als waarschuwing vooraf, foto's maken is niet per se mijn hoofddoel dus verwacht geen meesterwerken. Daarnaast schrijf ik normaal vooral code voor computers in plaats van tekst voor mensen. Daarnaast heb ik geprobeerd in mijn foto's de zichtbare gezichten onherkenbaar te maken, Duitsland is wat meer bezig met privacy en foto's.

Nog een waarschuwing, als je een allergie voor Regio Shuttles hebt: lees niet verder.

In de zomer van 2022 was het €9-ticket een ding in Duitsland. Overvolle treinen, giga vertragingen en nog meer ellende. Maar toch niet in heel Duitsland? Goede reden vonden mijn reisgenoot en ik om een “rondje Duitsland” te gaan doen.

Voor de liefhebbers van kaarten, deze vind je hier.

Dag 1: Hengelo => Rostock
Naast de bruisende binnenstad (kuch) heeft Hengelo nog een voordeel, de RB61 naar Bielefeld. Het €9-ticket was gewoon geldig vanaf Hengelo dus dat was ook de rest van de zomer erg makkelijk.

Afbeelding
In Rheine zijn we overgestapt naar het Noorden. Achter de Westfalenbahn FLIRT staat de Eurobahn FLIRT te wachten op de terugrit naar Hengelo, in verband met werkzaamheden reden er geen treinen tussen Rheine en Osnabrück.

Vanuit Rheine zijn we helemaal meegegaan naar Emden om daar de RE1 naar Bremen te pakken. Van daar met een toch wel volle Metronom naar Hamburg.
Afbeelding
Verplichte foto van Hamburg HBF

De RE8 naar Lübeck begon al met een kleine omleiding in Hamburg en daarna liep de vertraging op, en verder op, en verder op. Bij aankomst in Lübeck was onze aansluiting van 7 minuten al lang weg. Dan maar even de stad in.

Afbeelding
Lübeck HBF heeft wel mooie kanten, de wandeling naar het busstation daarentegen..
Afbeelding
Voordat je echt de stad inloopt kom je de Holsentor tegen

Vanaf hier komen we in de landelijkere gedeeltes van Duitsland en dat merk je ook aan de frequenties. De RE4 die we net gemist hebben zou naar Neubrandenburg gaan zodat we een overstap hadden in Güstrow. De volgende RE4 rijdt maar tot Bad Kleinen maar sluit daar wel aan op de RE1 uit Hamburg. Samenvattend is het bijna een Belgische busdienstregeling. Voor uw entertainment

Afbeelding
Oh ja, regional express met een Lint

In Rostock hebben we een kamer geboekt in het IntercityHotel, net naast het station. In de avond zijn we na het avondeten nog even naar Warnemünde, de heenweg met tram en bus en de terugweg rechtstreeks met de S-Bahn Rostock.
Afbeelding
Vuurtoren van Warnemünde

Dag 2: Molli & Rügensche BäderBahn
Een van de leuke dingen van het €9-ticket was dat verschillende toeristisch treinen ook inbegrepen waren. Daar gaan we gebruik van maken deze vakantie.

Afbeelding
Met de RB11 gaan we naar Bad Doberan

Bad Doberan is het begin (of einde) van de Mecklenburgische Bäderbahn Molli. Molli rijdt best wel door de straten van Bad Doberan, iets wat je in Zwitserland nog wel eens ziet maar in Duitsland niet zo vaak.

Afbeelding
Allereerst de indeling van het normaalsporige deel. Er is 1 perron met een wissel aan het perron zodat de trein die voor het wissel stopt om de andere trein heen kan.

Afbeelding
Stoomlocomotief 99 2322 wordt aan de gereedstaande wagons gekoppeld

Afbeelding
Op het balkon hangen is toch wel erg fijn

Afbeelding
Einde van de lijn in Ostseebad Kühlungsborn West, de locomotief loopt om voor de terugreis.

Afbeelding
Een stuk van de route door Bad Doberan

Vanaf Bad Doberan gaan we weer terug voor lunch in Rostock om daarna verder te gaan naar Rügen

Afbeelding
De binnenstad van Rostock heeft wel wat leuke huisjes

Afbeelding
RE9 naar Sassnitz, voor ons tot Bergen auf Rügen. Deze Desiro MLs zijn toch wel iets anders dan de diesel Desiros die we eerder gezien hebben. Deze treinen hebben bij de ODEG ook een minibar, maar dan is gewoon een mooi woord voor een koeltas in de achterste cabine bij de conducteur.

Deze trein had een erg korte kering in Rostock en kwam al na vertrektijd binnen. De geplande overstap in Bergen auf Rügen was daarmee al een uitdaging en dat werd niet geholpen door de lange enkelspoor stukken. In Bergen auf Rügen ligt het busstation niet meteen naast het station maar 300 meter verderop. Bij aankomst was de vertraging nog ongeveer 10 minuten met een geplande overstap van 10 minuten… Ondanks een stukje rennen kwamen we aan op een leeg busstation. Dan maar een bus later en een stukje minder van de Rügensche BäderBahn.

Afbeelding
Met deze bus halen we de trein in Baabe, en met wat vertraging (wachten op een aansluitende bus) is dat een heel strakke overstap. Wel gehaald :)
Afbeelding
Ook hier weer een kijkje naar de locomotief de bocht om

Afbeelding
Vanaf Putbus rijdt de stoomtrein naar Lauterbach Mole waar geen omloopmogelijkheid bestaat. De hele trein wordt terug naar Putbus getrokken de een locomotief die mee gereden is.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de kade in Lauterbach

Na het diner gaan we terug naar station Lauterbach Mole. Naast de Rügensche BäderBahn rijdt hier ook de Zugbringer van de PRESS. Deze rijdt van hier via Putbus naar Bergen auf Rügen met een normaalsporige Regio Shuttle. Daardoor is het stuk tussen Putbus en Lauterbach Mole ook met 3 rails uitgerust.
Afbeelding
De Zugbringer komt aan in Lauterbach Mole.

Afbeelding
En na de rit staat de Regio Shuttle anderhalf uur stil voor de laatste rit naar Putbus

Dag 3: Rostock => Dresden
Na deze uitstapjes vanuit Rostock is het tijd voor de volgende plek, Dresden.

De route daarvoor was toen best simpel. De RE5 reed toen nog van Rostock naar Elsterwerda en vanaf daar gaat de RB31 naar Dresden Hbf. Bijna 5 uur in de RE5 is wel een uitdaging.

Afbeelding
Deze Twindexx bengt ons van Rostock naar Elsterwerda. Tot even buiten Berlijn is de route nog wel leuk maar daarna ga je in Brandenburg door een leeg landschap met lage snelheden en stop je voor je gevoel bij iedere 2e lantaarnpaal

Afbeelding
Dresden heeft trams die rijden op de bijzondere spoorbreedte van 1450mm

Het Verkehrsverbund Oberelbe heeft verschillende “bijzondere vervoersmiddelen” waar, naar eigen zeggen als cadeau, het €9-ticket ook geldig was. In verband met de sluitingstijden eerst de Schwebebahn.

Afbeelding
Schwebebahn vanaf het Blaues Wunder.

Afbeelding
Trein in het bergstation.

Afbeelding
Uitzicht vanuit de trein op de rails

Na een lekker diner aan de Elbe was het tijd voor de andere “berg”trein, de Standseilbahn
Afbeelding
De trein wacht in het dalstation

Afbeelding
Het bergstation van de Standseilbahn

Hierna gaan we met de laatste rit naar beneden. Met ons een gezin dat een hotel boven had. Die wisten alleen niet dat dit de laatste rit was.

Afbeelding
En na de laatste rit gaat de Standseilbahn slapen

Dag 4: Weißeritztalbahn en Bad Schandau
Naast de bergtreinen in Dresden vielen ook de lijnen van de Sächsischen Dampfeisenbahngesellschaft (SDG) onder het €9-ticket. Goede reden om de dag te beginnen met een rit op de Weißeritztalbahn.

Afbeelding
In Dresden Hbf komt de trein die ons naar Freital-Hainsberg gaat brengen binnen. De treinen op de route naar Chemnitz en verder zitten allemaal best vol

Afbeelding
In Freital-Hainsberg stappen we over op de Weißeritztalbahn. Het eerste stukje loopt parallel aan de normaalspoorlijn naar Chemnitz

Afbeelding
In Schmiedeberg rijden over over een viaduct over het dorp heen

Afbeelding
De trein die ons naar Kurort Kipsdorf heeft gebracht staat weer op het punt terug te gaan.

Afbeelding
Duidelijk een kopstation, er staat wat in de weg

Hierna gaan we per bus naar (Kurort) Altenberg waar de RB72 keurig te laat aankomt om ons weer naar de Elbe te brengen, in dit geval Heidenau. Zeker een mooie route bergaf. Onze volgende bestemming vandaag is Bad Schandau. Op het moment van deze reis waren er in de omgeving van Bad Schadau richting de Tsjechische grens grote bosbranden. In de stad zelf was er geen gevaar op dat moment. De route met de S-Bahn naar Bad Schandau loopt langs de Elbe. Het station ligt ook aan de andere kant van de Elbe dan de stad. Verder kennen jullie Bad Schandau misschien wel vanwege z’n personenlift.

Afbeelding
Tussen het station en de stad zelf vaart een veerbootje

Afbeelding
Afbeelding
De eerder benoemde personenlift uit 1904.

Voor de terugweg naar Dresden maken we een kleine omweg via Sebnitz. Op het traject Bad Schandau – Sebnitz rijdt de U28. Deze treindienst heeft als volledige route Děčín - Bad Schandau - Sebnitz – Rumburk, dat is dus van Tsjechië via Duitsland weer naar Tsjechië. De trein is daarom een samenwerking tussen de Tsjechische spoorwegen en de DB. Er rijdt een DB desiro met Tsjechisch personeel. Op het laatste station in Duitsland stappen we over op de RB71 naar Dürrröhrsdorf (de r was in de aanbieding). Van daar gaan we per bus en tram weer terug naar Dresden

Afbeelding
U28 komt aan in Bad Schandau

Afbeelding
Theaterplatz in Dresden

Dag 5: Dresden => Chemnitz
Voordat we doorreizen naar Chemnitz is er nog een spoorlijn van de SDG. Vanaf Radebeul Ost loopt de Lößnitzgrundbahn naar Radeburg.

Afbeelding
Aan het begin van de route komen we al snel wat heuvels tegen

Afbeelding
Net voor Moritzburg dit uitzicht

In Moritzburg stappen de meeste mensen uit voor het kasteel.

Afbeelding
In het eindpunt Radeburg is de locomotief op weg om een slokje water te drinken.

Afbeelding
Deze spoorlijn kruist de tram van Dresden in Radebeul

Afbeelding
De treinen van de SDG hebben een open wagon. Die zat natuurlijk altijd als eerste vol.

Afbeelding
Vanuit Radebeul Ost maken we een snelle stop in het hotel voor onze bagage. In Dresden Hbf staat de RE3 bijna klaar om ons naar Chemnitz te brengen.

Afbeelding
Chemnitz heeft een netwerk van tramtreinen die door de stad de regio in rijden onder de naam Chemnitz Bahn. Hier verschillende types op het station.

Afbeelding
Na opnieuw een snelle stop in het (nieuwe) hotel reizen we naar Erdmannsdorf met de RB80. Het hele drop negeren we maar er is wel een kabeltrein de heuvel op naar Augustusburg. Die zien we hier bij vertrek vanuit het bergstation.

Afbeelding
Van de burcht in Augustusburg is het binnenplein toegankelijk

Afbeelding
Ook hier is het uitzicht niet verkeerd

We wandelen de heuvel af naar het busstation van Augustusburg om vanaf daar met de bus naar Schellenberg en per trein naar Chemnitz te gaan.

Afbeelding
In Schellenberg komt de RB81 naar Chemnitz binnen

Afbeelding
’s Avonds maken we nog een ritje met de Chemnitz Bahn C15, hier te zien op het eindpunt in Hainichen.

Dag 6: Chemnitz en Fichtelbergbahn
Er is nog een lijn over van de SDG en die ligt (enigszins) in de buurt van Chemnitz. Hiervoor beginnen we met dezelfde trein als gistermiddag, de RB80. De trein rijdt niet verder dan Wolkenstein in verband met werkzaamheden dus vanaf daar gaan we verder met SEV, zucht.

Afbeelding
Een Škoda ForCity Classic op tramlijn 4 brengt ons vanaf de Roter Turm naar het station.

Afbeelding
In Wolkenstein is het tijd voor de SEV. Het station wordt omringt door oude rijtuigen die samen het Wolkensteiner Zughotel vormen

Afbeelding
In Cranzahl kijken we richting de spoorlijn naar Chemnitz. Achter ons loopt deze spoorlijn door Tsjechië in. Links van ons ligt het spoor van de Fichtelbergbahn

De Fichtelbergbahn is een smalspoor spoorlijn van Cranzahl naar Kurort Oberwiesenthal. Het laatste deel van de route loopt door een dal ongeveer tegen de Tsjechische grens aan. Dat helpt een beetje met de Funklöcher maar laat ook weer zien hoe logisch we tegenwoordig open grenzen vinden, met alleen een beekje als scheiding.

Afbeelding
Na aankomst in Kurort Oberwiesenthal is de locomotief op weg naar z’n pauze. Zelf lopen we ook een rondje door het dorp richting de skiliften. Na de lunch zijn we terug op het station voor de terugreis

Afbeelding
Afbeelding
Euhm, dorp, ik bedoelde natuurlijk stad. De hoogst gelegen zelfs

Voor de terugweg nemen we de SEV naar Annaberg-Buchholz en vanaf daar bussen naar Aue. Vanaf Aue brengt de Chemnitz Bahn C13 ons terug naar Chemnitz

Afbeelding
Architectuur..
Afbeelding
De Citylink staat te wachten op de rit naar Chemnitz. Deze treinen zijn hybride en kunnen rijden op 600 volt, 750 volt of op diesel. Op de normale bovenleidingspanning rijden lukt nog niet maar met de volgende generatie moet dat er ook nog bij.

Afbeelding
Ter afsluiting van de dag zijn we met de C11 naar Stolberg gegaan. Dit was de eerste route waar de Chemnitz Bahn ging rijden en is uitgerust met een bovenleiding met 750 volt spanning. In Stolberg zit trouwens de langzaamste pizzeria ooit, meer dan een uur wachten in een niet eens echt vol restaurant was niet helemaal de planning. Let ook vooral niet op de frequentie, treinen over 2, 42 en 104 minuten.

Dag 7: Erfurt => Chemnitz
Vandaag reizen we weer verder naar de volgende bestemming, Erfurt. Natuurlijk niet met de meest directe route.

Afbeelding
Terwijl we in Chemnitz op de tram wachten rijdt deze lekker lompe tram langs.

Met de bekende RE3 van eerder reizen we naar Zwickau. In Zwickau rijden er treinen van de Vogtlandbahn naar Zwickau Zentrum waarbij deel vanaf Zwickau Hbf – Zwickau Zentrum als tram gereden wordt. Vanaf Zwickau Hbf gaan we met de bus de stad in, langs een lelijk busstation en stappen bij de Neumarkt over op de tram.

Afbeelding
Lijn 3 brengt ons vanaf de Neumarkt naar Zwickau Zentrum

Afbeelding
De trams in Zwickau rijden op meterspoor, de trein op normaalspoor. Dan krijg je dit soort constructies.

Afbeelding
De RB2 rijdt met Regio Shuttles en is hier bijna bij het eindpunt Zwickau Zentrum

Afbeelding
De halte Zwickau Zentrum. Rechts twee keer meterspoor voor de trams en links een zakspoor voor de trein.

Deze RB2 nemen we tot Plauen (Vogtl) Oberer Bahnhof. Vanaf daar met de tram naar Plauen Mitte. Daar rijdt de RB4 (ook met Regio Shuttles). Dit zou een van de mooiere lijntjes in Duitsland zijn maar dat viel naar mijn mening een beetje tegen. Via Gera komen we in Weimar. Door werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Weimar en Erfurt, dat vraagt om nog een klein stukje omreizen.

Afbeelding
Tram bij Plauen Oberer Bahnhof

Afbeelding
De RE1 naar Weimar wordt door treinen met kantelbaktechniek. Bij onze overstap staan er 2 treinstellen te wachten op het andere deel van de trein. Goede kans op een zitplaats dus!
Afbeelding
In Weimar stappen we over op de RB26 naar Kranichfeld. Deze trein begint zijn reis door op het eerstvolgende station kop te maken. De Erfurter Bahn als spoorwegmaatschappij heeft bijna alleen van deze Regio Shuttles en is volledig eigendom van de gemeente Erfurt. Beetje alsof Tilburg zijn eigen spoorwegmaatschappij zou hebben :s

Afbeelding
Einde van de lijn in Kranichfeld. Hier wandelen we een rondje door het dorp en wachten op de bus naar Erfurt. In Kranichfeld is de gelede bus die reed niet nodig, maar na de bushalte bij een recreatieplas / stuwmeer zit de bus goed vol.

Afbeelding
In het centrum van Erfurt ligt de Zitadelle Petersberg

Afbeelding
Op Anger, in het centrum wordt ’s avond een aansluiting geboden tussen veel tramlijnen.

Dag 8: Rennsteig en Gotha
Vanaf Erfurt rijdt alleen in het weekend 4 keer per dag een trein van de Süd-Thüringen-Bahn naar Rennsteig. Op andere tijden rijden de treinen tot Ilmenau. Op het stuk tussen Ilmenau en Bahnhof Rennsteig is de maximale stijging 61,2 ‰ waarmee dit een van de steilste “normale” spoorlijnen van Duitsland is. De Süd-Thüringen-Bahn is trouwens eigendom van de Erfurter Bahn en de Hessische Landesbahn, die weer van de deelstaat Hessen is.

Afbeelding
De RB46 naar Bahnhof Rennsteig rijdt gecombineerd met de RB23, alleen was de verhouding een beetje scheef. Van de 4 Regio Shuttles gingen de achterste 3 naar Rennsteig. Qua reizigers was het eerder andersom.

Afbeelding
Aankomst op Bahnhof Rennsteig. Ja dit is het perron.

Afbeelding
Uitzicht van het station terug. De spoorlijn naar rechts zijn we net op komen rijden. De spoorlijn naar links is wel een beetje buiten gebruik. Hier ligt ook een waterscheiding van de Weser en de Elbe

Afbeelding

Vanaf Rennsteig nemen we trein weer bergaf tot Neudietendorf. Bij het combineren met de RB23 lopen we wat vertraging op waardoor we stevig moeten doorlopen om onze overstap te halen. Gelukkig heeft onze aansluitende RE1 (ja, dezelfde als gister maar dan het andere deel) ook een beetje vertraging. Hiermee gaan we naar Gotha, daar kun je de Thüringerwaldbahn vinden, een soort interlokale tramlijn.

Afbeelding
De gecombineerde RB46 en RB23, 5 Regio Shuttles aan elkaar :S

Afbeelding
Op het station in Gotha wacht een Tatra KT4D voor vertrek als lijn 4 naar Bad Tabarz. De route maakt nog een rondje bij het ziekenhuis en daar wachten we zonder uitleg een minuut of 5 op een tram vanuit Bad Tabarz. Vanaf het depot in Gotha is de lijn vooral enkelspoor.

De Thüringerwaldbahn rijdt niet door het dorp Waltershausen heen maar heeft er wel een sporendriehoek. Lijn 6 sluit daar op alle trams aan om reizigers naar het station in Waltershausen te brengen.

Afbeelding
Op lijn 6 rijdt deze twee richtings Tatra met slechts deuren aan 1 kant.

Afbeelding
Naast Tatras rijden hier ook trams overgenomen van de BLT.

Afbeelding
Wij gaan weer verder met een Tatra

Afbeelding
En zo bereiken we het eindpunt in Bad Tabarz. De tram staat hier een half uur te wachten op de volgende rit.

Voor de terugweg stappen we uit in Reinhardsbrunn-Friedrichroda waar we de Süd-Thüringen-Bahn weer tegenkomen. Deze nemen we naar Fröttstadt en vanaf daar brengt Abellio ons terug naar Erfurt

Afbeelding
Op Reinhardsbrunn-Friedrichroda hebben ze iets met toegankelijkheid gedaan

Afbeelding
Op het opvallend brede perron van Friedrichroda wacht de Regio Shuttle op de terugrit.

Dag 9: Erfurt => Nordhausen
Voordat we doorreizen naar Nordhausen is er eerst nog een andere attractie die we bezoeken: de Oberweißbacher Bergbahn. Hiervoor begint de dag weer bij in Erfurt en dit keer pakken we het RB23 deel van de trein. De RB23 wordt trouwens gereden door de Erfurter Bahn, dus hier rijden eigenlijk 2 treinen van 2 maatschappijen gecombineerd of zoiets :S

Afbeelding
De gecombineerde RB46 en RB23

Afbeelding
In Rottenbach stappen we met ongeveer iedereen over op dit Frans aandoende “ding”.

Afbeelding
En in Obstfelderschmiede is het dalstation van de Oberweißbacher Bergbahn

Afbeelding
Een DB kabeltrein..

Afbeelding
De lijn splitst aan de onderkant in 2 losse delen. Wij komen vanaf het overdekte deel rechts, enigszins helaas.

Afbeelding
Helaas omdat dit de andere optie was. Vroeger werden hier goederen mee vervoerd maar tegenwoordig zetten ze er, al naar gelang het jaargetijde, een dichte of open personenwagon op. DB cabrio kabeltrein iemand?

Afbeelding
In het bergstation, Lichtenhain an der Bergbahn, vind je deze draaischijf. Het spoor rechts voor loopt het kabeltrein station in.

Afbeelding
Voor het vlakke deel van de lijn heeft de DB deze treinen, bestaande uit een motorwagen en een stuurstand.

Afbeelding
De stuurstand is van binnen verrassend modern ingericht

Afbeelding
Aan het einde van de lijn, Cursdorf, keren we om

Afbeelding
In Oberweißbach-Deesbach stappen we over de de bus. De halte is toch niet helemaal waar OpenStreetMap zegt dat die is maar met de vertraging van de bus hebben we alle tijd. We nemen de bus naar Neuhaus am Rennweg.

Afbeelding
Daar komen we de Süd-Thüringen-Bahn weer tegen. RB41 begint hier en die nemen we tot Grimmenthal. Onderweg maakt deze trein 3 keer kop. Meer dan 2 uur in een Regio Shuttle is ook geen aanrader.

Vanaf Grimmenthal nemen we de RE50 naar Erfurt (ja, Regio Shuttles) en halen onze koffers op in Erfurt. Helaas is er een verstoring op de directe route tussen Erfurt en Nordhausen waardoor we moeten omreizen via Leinefelde. De RE2 die daar rijdt bestaat uit een enkele Desiro en zit propvol.

Afbeelding
Uiteindelijk halen we Nordhausen wel, hier zien we twee trams op de Bahnhofsplatz

Dag 10: De ene helft van de HSB
Ook de HSB deed mee met het €9-ticket, behalve het traject Drei Annen Hohne – Brocken. Vandaag bezoeken we de oostelijke helft.

Afbeelding
We beginnen vandaag met deze Combino DUO op lijn 10. Lijn 10 doet in Nordhausen alsof die lijn 1 is maar rijdt vanaf het station verder op de HSB sporen naar Ilfeld met behulp van de diesel aggregaat. Met een frequentie van 1 keer per uur doordeweeks en 1 keer per 2 uur valt de frequentie een beetje tegen.

Afbeelding
Normaal rijdt de tram nog 1 halte door naar Ilfeld Neanderklinik, maar op dit tijdstip sluit er een HSB treinstel aan. We nemen deze via Hasselfelde en Harzgerode naar Alexisbad. Vanaf daar rijden we door naar Quedlinburg, waar ook normaalspoor treinen komen.

Afbeelding
Korte pauze in Hasselfelde.

Afbeelding
En ook iets meer dan een half uur in Harzgerode. De trein zat hier goed vol en de machinist klaagde dat ze na de zomer leeg zouden rond rijden omdat niemand dan meer de dure normale kaartjes wilt betalen.

Afbeelding
In Alexisbad stappen we over op dit iets oudere treinstel

Afbeelding
Na een ritje naar Quedlinburg en weer terug tot Gernrode is het tijd voor stoom.

Afbeelding
Deze trein brengt ons naar Eisfelder Talmühle

Afbeelding
Tussen Hasselfelde en Stiege

Afbeelding
Na de overstap in Eisfelder Talmühle zijn we bijna weer in Nordhausen

Afbeelding
De trams in Nordhausen reden in het noorden maar tot Parkallee. Daardoor moet er op lijn 1 en 2 tweerichtingstrams ingezet worden, waar normaal eenrichtingstrams ook werken. Alle 3 tweerichtings “normale” Combinos die de Stadtwerken Nordhausen bezitten waren nodig.

Dag 11: Wernigerode
Aan de westkant rijdt de HSB naar de Brocken en Wernigerode. We gaan naar Wernigerode. De trein vertrekt vandaag vanaf station Nordhausen Nord in plaats van vanaf de Bahnhofsplatz.

Afbeelding
De stoomtrein naar de Brocken

Afbeelding
Tussen Sophienhof en Benneckenstein

Afbeelding
Afbeelding
Deze laten we mooi achter

Afbeelding
Na aankomst in Wernigerode lopen we nog even naar de kruising waar de HSB diagonaal oversteekt

Afbeelding
Afbeelding
Ook het kasteel is de klim wel waard

Afbeelding
Voor de terugweg staat er weer een diesel treinstel klaar. Deze rijdt terug naar Nordhausen Nord.

Afbeelding
Sommige HSB treinen rijden dan wel weer naar de Bahnhofsplatz

Dag 12: Nordhausen => Bonn
Het is langzaam weer tijd richting Nederland te gaan, maar wel met nog een tussenstop in Bonn. Niet echt heel spannend onderweg. Volgende dag :)

Dag 13: Reisje langs de Moezel
Om de terugreis te onderbreken hebben we nog een dag in Bonn gepland. Aangezien Bonn en omgeving wel bekender terrein is gaan we vandaag een reisje langs de Moezel maken.

Vanaf Bonn-Beuel nemen we de RB27 naar Koblenz en vanaf daar de RB81 naar Bullay (DB) en de RB85 naar Traben-Trarbach

Afbeelding
Uitzicht onderweg is meer dan prima

Afbeelding
Een Regio Shuttle? Ik dacht dat we daar vanaf waren :o

Afbeelding
Nou, om het af te leren dan. Hier in Traben-Trarbach pakken we een bus terug naar Bullay en verder naar Cochem.

Afbeelding
Kijkers van “De Mol”?

Afbeelding
En dan nog een verplichte foto van de Moezel in Cochem.

Per trein gaan we naar Hatzenport en dan per bus naar Emmelshausen. Vanaf daar rijdt de RB37 naar Boppard met, je raadt het nooit, een Regio Shuttle. Geen goede foto van dus helaas.

In Boppard proberen we de RB26 terug naar Bonn in te stappen maar dat past echt echt niet. Toch nog €9-ticket drukte. Met de volgende trein komen we tot Koblenz waar de RRX, ook erg vol, ons naar Bonn brengt.
Dag 14: Bonn => thuis
Deze laatste dag maken we ’s ochtends nog even een rondje met de Stadtbahnen tussen Keulen en Bonn. Daarna is het tijd voor de reis naar huis en die verloopt ongeveer zo goed als je kunt verwachten. NRW was wel het minst prettige land om in te reizen qua drukte.

Samenvattend zijn we deze vakantie in 13 Bundesländer geweest, meer dan 4000 km per OV afgelegd en veel mooie kanten van Duitsland gezien. De drukte die in de zomer van 2022 veel in de media was te zien veel in de minder stedelijke gebieden heel erg mee en tja, qua vertragingen maakt het niet uit of DB je trein rijdt of een andere vervoerder, het blijft Duitsland!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door waldo79 »

Lekker afwisselend en originele bestemmingen gekozen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door en-es »

Geweldig! Mooie foto's en verslag.
PHS

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door Gamma »

Heel tof verslag en mooie foto’s!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door Daniel »

Heerlijk verslag en fraaie plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door Etienne »

Een flink reisje gemaakt; het geld wel meer dan waard :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door Gebruikersnaam »

Leuk leesvoer met mooie foto's!
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door jjasloot »

Bedankt voor de leuke reacties!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door erka »

Echt een leuk verslag! Geeft mij inspiratie om het de volgende keer ook te proberen. Ik was zomer 2022 ook in Dresden, Chemnitz, Zwickau en aantal van die zijlijntjes ook gedaan, deels zelfde maar ook deels andere. Als geograaf, altijd op zoek naar het rauwe en niet-gelikte, vond ik Chemnitz en Zwickau als steden ook mateloos interessant.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door umbusko »

Dank voor dit leuke verslag en de vele inspiratie! Allerlei interessante dingen en mooie routes! :)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door waldo79 »

Voor mij is Duitsland afwisselend genoeg voor korte vakanties :) Bedankt voor het delen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: €9-ticket vakantie [119F]

Bericht door ZO6176 »

Ik snap je waarschuwingen niet. Het is gewoon een lekker verslag. Prima te lezen en heerlijk gevarieerd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten