Vervolg Zaterdag 22 juni
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53210989524_58798ee7b5_k.jpg)
Na met een geslaagd gevoel weg te zijn gegaan in Galaţi werd er langzaam aan weer terug naar het westen gereisd.
1ste etappe was op deze dag naar Brasov. Waar er een overnachting nodig was om op onze volgende plek te komen.
Na in Boekarest kop gemaakt te hebben werd door het Karpatisch berggebied heen gereisd. Dit keer met met het hoofd er wel iets meer bij.
![Grin :D](./images/smilies/big-smiler.gif)
Na welgeteld €34,45 afgerekend te hebben voor de de internationale kaartjes bij het loket voor de aankomende woensdag, werd er naar het hotel gelopen. Wat voor deze kleine overnachting een keer dichtbij lag.
En ook met een fantastisch uitzicht vanuit de kamer, naar het westen.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211119255_e5e41890bc_k.jpg)
Zondag 23 juni
Avondrood, water in de sloot luid het gezegde toch?
Naja, de volgende ochtend was het weer iets minder, en werd er door de regen in de vroegte terug gelopen naar het station. Waar wij om 8.51 weer vertrokken.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209730037_ef3933ae9f_k.jpg)
De bestemming voor deze dag was Oradea. Dit werd bereikt via Cluj-Napoca.
Tijdens de overstap in Cluj-Napoca werd er naast lunch bij de Carrefour Market ook nog even de camera gepakt.
Deze zeer fraai in de lak zittende BR628 kon ik natuurlijk niet laten schieten.
![Blij :)](./images/smilies/smiley.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211027408_f3235697fb_k.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53210607981_fd21f6e91e_k.jpg)
Na Cluj werd met de R-Trein doorgereisd naar Oradea. Dit werd gedaan met een onder de Graffiti zittende, met, ik mag hopen door stenen, gebarste ruiten, Talent.
Maandag 24 juni
De laatste stop in Roemenië deze trip was dus Oradea, hier werd 1 dag besteed aan het OV hier.
Het wagenpark hier bestaat vooral uit ex-RET 300 Citaro's. Blijft toch wel gek om te weten dat zelfs ik een aantal van deze wagens nog 3 jaar geleden in Rotterdam op de foto heb gezet....
Begonnen werd bij het station waar we als eerste deze ex-RET 322 zien langskomen.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211232270_01f7fce102_k.jpg)
Na het station liepen wij wat dichter het centrum in, waar ook een aantal tramlijnen rijden. Naast een aantal moderne trams rijden er hier ook een groepje Tatra's, die zo te zien, denk ik, een Berlijns verleden zullen hebben.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211101784_ea3f71bf7f_k.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211101849_134d206bd9_k.jpg)
Ook hier zagen wij weer een Rotterdammer, en wel de ex-364.
Tja, op de modernere trams zag die kleurstelling er wel netjes uit, maar zo'n Tatra lijkt ermee eerder een pipowagen ofzo....
![Ik ga kapot _O-](./images/smilies/clap.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211101789_40c714f407_k.jpg)
Nadat de zon hier verkeerd begon te draaien werd er met de tramvervangende bus naar de volgende stek gegaan.
Toevallig zat hier een ex-RETer op.
Wel klaagde deze Rotterdammer dat hij zijn realtime informatie niet kon vinden....
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211119220_9af21de9ea_k.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211232365_d8e1913577_k.jpg)
Helaas was het volgende stekje niet wat ik ervan verwacht had i.v.m. werkzaamheden.
Ondanks dat zijn er hier nog wel een paar plaatjes gelukt.
Zo ook deze gevaarlijke situatie van deze ex-Amsterdamse gelede, de ex-379, gevolgd door de ex-Rotterdamse 373.
Na dit stekje gingen we nog even naar het spoor toe.
Nabij Oradea Est had ik namelijk een mooie betonnen loopbrug gezien waar we even konden staan.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211027318_7dd9d35ca1_k.jpg)
Hier werd o.a. een van bovengenoemde Talentjes op de foto gezet. Bij deze waren wel alle ruiten tenminste heel....
Ook deze InterRegio ging op de foto, vanuit de andere kant.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53210720776_945fa44877_k.jpg)
Ook zagen wij hier weer een BR 628 langskomen. Deze rijden in Roemenië tegenwoordig bij het bedrijf IRC.
Duidelijk is dat dit stel nog niet gedaan is. Enige wat ik je wel kan vertellen is dat dit niet Südostbayern is.
![Laughing :lol:](./images/smilies/laugh.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209841742_eaef6ebb48_k.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211232375_24cf75b20e_k.jpg)
Afgesloten werd met deze IRN-trein.
Dinsdag 25 juni
Helaas zijn er wat minder foto's gemaakt van deze dag, komt omdat deze jongen zijn telefoon had laten liggen in de hotelkamer in Oradea. Oops
![Blij :)](./images/smilies/smiley.gif)
Maar, deze dag was net zoals Feteşti in het begin van deze trip vrij laat nog aangepast.
Dit was eerste nog een 2e dag in Oradea.
Maar we besloten om hiervan nog een dag in Arad te maken.
Een stad op 2 en een half uur, met de trein, afstand vanaf Oradea.
Na aangekomen te zijn bij het centrale busknooppunt Podgoria stond daar dan wel wat we graag wouden zien hier.
Hier in Arad rijden namelijk nog een 5 tal oude grijze InterLiner Volvo's bij het bedrijf CTP.
Deze, de ex-Connexxion (Tours) 3523.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209841772_0a7c575731_k.jpg)
Helaas bleef het wel bij deze Volvo qua ex-Nederlanders.
Maar ondanks dat kregen wij ook nog wat andere dingen te zien.
Zoals deze Brusselse Van Hool.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209841682_6c8ee8eff7_k.jpg)
Naast CTP rijd hier in Arad ook het bedrijf Pito Trans divers werknemersvervoer, rond 14.00 hebben we hier een hele stoet van zien langskomen, oude Setra's, O405ven, Integro's.
Maar het leukste vond ik wel deze dubbelasser Citaro uit Berlijn.
![Blij :)](./images/smilies/smiley.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209841672_4f1f70c900_k.jpg)
Nadat er nog wat gegeten werd ging we weer terug naar Oradea, onderwel begon het goed te stormen.
Nadat we terugkwamen in Oradea waren we blij dat we vandaag naar Arad gegaan waren.
Want hier had het namelijk zo hard gestormd dat op een centraal plein, bij een Mac Donalds waar we de dag nog hadden gegeten, de bankjes waar we even gezeten hadden totaal verwoest waren omdat er o.a. lantarenpalen op waren gevallen....
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53219277691_2a4274d6be_w.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53218403922_2cf317a2fa_w.jpg)
Ravage by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Ravage 2 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Vaak ben ik niet echt aangeslagen door dit soort dingen, maar hier werd ik dan toch even stil van....
Gelukkig stond het hotel er nog onaangetast bij en zijn we, kijkend naar de valstrepen van het noodweer wat je in de verte gewoon zag langstrekken, in slaap gevallen.
Woensdag 26 juli
Na een ongestoorde nachtrust en ontbeten te hebben, gingen we snel naar het station, waar we een 6 minuten voor de geplande vertrektijd aankwamen.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209729957_e295c01652_o.jpg)
Met de nadruk op gepland. Want aangekomen in de stationshal en kijkend naar het vertrektijdenbord vertelde ons dat onze trein jawel, 80 minuten te laat was.....
![Ik zeg niks :X](./images/smilies/silent.gif)
Nadat de vertraging uiteindelijk opgelopen was naar 100 minuten kwam dan eindelijk onze trein, die ons weer naar Boedapest zou brengen binnen.
Ondanks de vertraging was dit een zeer vermakelijke rit.
In verband met werkzaamheden gingen wij namelijk niet via de gebruikelijke grensovergang bij Episcopia Bihor, maar een stukje naar het noorden, bij Valea lui Mihai.
Ook bleek bij het instappen dat bij onze 2e klas kaartjes, onze zitplaatsreserveringen, die we in Brasov bij het loket hadden gehaald, gereserveerd waren in een 1e klas rijtuig.
En wat onderzoek bleek dat vanwege de omleiding het systeem dacht dat er geen 1ste klas aanwezig zou zijn in deze trein.
Dus zodoende hadden we een lekker luxe rit naar Boedapest.
![Grin :D](./images/smilies/big-smiler.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209730027_7f42b09ac6_o.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53210989494_8c8e50f2de_o.jpg)
Eenmaal aangekomen in Boedapest werd er weer ingecheckt bij hetzelfde hotel als op de heenweg.
En werd na het avondeten het bed alweer opgezocht. Want de volgende dag gingen we alweer door.
Donderdag 27 juli
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53210607956_91ef4dd2b5_o.jpg)
Vroeg gingen we alweer door, weer terug naar Wenen.
En dit alweer met de EuroCity. Gelukkig dit keer niet in de krappe 6 persoons coupéétjes, maar in een gewoon rijtuig met gangpad.
Zo kwamen we even na 11 uur weer aan in Wenen.
Onze NightJet naar Utrecht zou logisch denk ik, pas 's avond rond 19.30 weer vertrekken.
Dus werd er besloten om een klein rondje door de regio te maken.
Ik wou graag eens mee met de diesel-motorwagens die we op de heenweg ook hadden gezien.
Zodoende zijn we met de R95 het lijntje naar Traiskirchen afgegaan.
Eenmaal daar aangekomen hadden wij een overstap van 3 minuten op ook een R95, maar dit keer naar Wiener Neustadt.
Gelukkig hoefde we niet te stoppen op de laatste stationetjes, die halte op verzoek zijn, dus hadden we gelukkig wat langer.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211101709_955d08ca83_o.jpg)
Waarover ik zeer verbaasd was, was dat naast dat deze lijn niet geëlektrificeerd is, en haltes op verzoek heeft, wordt het station hier in Traiskirchen ook nog beveiligd wordt met handbediende armseinen. En dat een half uurtje buiten Wenen!
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211232225_6b89839f91_o.jpg)
Voor iedereen die wel van dit soort rare lijntjes houden zou ik deze zeer zeker aanraden.
![Grin :D](./images/smilies/big-smiler.gif)
Na wat gegeten te hebben werd dan ingestapt in de NightJet die ons zou gaan vervoeren naar Utrecht.
Waar we, vanuit ons rijtuig, voor het laatst zicht hadden op een Roemeens CFR rijtuig, die weer terug ging naar Boekarest.
![Huilen of lachen :')](./images/smilies/laughcry.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209729977_6d906cbcf1_o.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209729982_f17152560d_o.jpg)
Na na Passau inslaap gevallen te zijn, en in Nürnberg even wakker te zijn geworden van het rangeerwerk, werd ik dan wakker in Mainz.
Hier kon ik het dan toch even niet laten om even langs het raam te gaan zitten.
want vanaf hier tot Koblenz reden we natuurlijk over de Rhijnstrecke, de Rechter.
En zo werd ik goed wakker, met een langzaam duidelijk zichtbaar wordende Rijn.
Na nog een kleine 2 uur werd net na Oberhausen ontbeten, waarna we om 9.30 aankwamen op Utrecht Centraal. Na 3 weken reizen hoorde we dan weer het bekende geluid van: "Beste reizigers, dit is een bericht voor...."
![Laughing :lol:](./images/smilies/laugh.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211119145_555349d435_o.jpg)
Na de reisgenoot weer gedag te hebben gezegd stond er niks anders te doen dan met een Koploper naar Rotterdam te reizen...
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209729962_63b59aa621_o.jpg)
En met een VIRM naar Dordrecht te gaan.....
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53211119130_36e624b072_o.jpg)
Waar we deze reis dan afsluiten met de CREW 2296 die toevallig die ochtend naar Roosendaal gesleepd werd.
![Blij :)](./images/smilies/smiley.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53209841702_041c1de7bf_o.jpg)
Na 5 jaar bushobbiën is het cirkeltje dan eindelijk rond gekomen.
Wat 5 jaar geleden begon dankzij het DAV gebied, is weer geëindigd met het DAV gebied.
Roemenië: check.
Galaţi: check.
Als leuk bijvoegsel hier nog de verschillende kaartjes van deze trip:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/53210913868_66cd9a7830_o.jpg)
Einde.