Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21493
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door Meltrain »

Ter gelegenheid van 150 jaar trams in Gent waren er op zaterdag 18 mei ritten met historische trams en was er op zondag 19 mei onder andere een optocht.
Om die reden besloten mb90 en ik om op 18 mei weer eens naar Gent te gaan.
We hadden om 8:00 uur afgesproken op Rotterdam Centraal en gingen gezamenlijk met de 9216 naar Antwerpen-Centraal. Daar konden we op het diepgelegen spoor 22 de volledig Nederlandse trein op de foto zetten:
Afbeelding

Onze trein naar Gent was de IC-04 die met een Deense Neus reed en onder de kap gefotografeerd kon worden (met ernaast de IC-22 naar Brussel-Zuid):
Afbeelding

Rond 10:30 uur kwamen we aan te Gent-Sint-Pieters, waar we op het voorplein een verkoop- en informatiepunt zagen voor de historische ritten. Daar fotografeerden we de dienstregeling en zagen dat alle historische trams vertrokken vanaf de stelplaats in Gentbrugge.
We kochten daarop een Dagticket van De Lijn en reisden met tramlijn T1 naar het Ledebergplein.
Na enig wachten konden we daar de eerste historische trams op de foto zetten. Bij de volgende foto’s stond mb90 steeds aan de linkerkant van de straat en ik aan de rechterkant.
Als eerste kwam de voormalige Gentse stadstram 339 (uit 1929) voorbij:
Afbeelding

Terwijl we wachtten op de volgende tram, kwam er een modern Albatros voorbij:
Afbeelding

Hierna kwam de eveneens drie-assige en eveneens ui 1929 stammende 328 voorbij:
Afbeelding

Afbeelding

Gelijk erna kwam de in 1934 gebouwde dieseltram AR 86 van de voormalige NMVB:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens gingen we vanaf de halte P+R Ledeberg terug naar Gent Zuid om daar nog wat trams op de foto te zetten.
Als eerste kwam de 9888 van de NMVB voorbij:
Afbeelding

Mb90 kon deze oude tram nog mooi combineren met twee moderne trams:
Afbeelding

Voor de busliefhebbers fotografeerde hij op die locatie ook nog een gelede Citea:
Afbeelding

Hierna kwam PCC 25 in de kleurstelling van de MIVG langs:
Afbeelding

Terwijl mb90 bovenstaande foto maakte, was ik verder de Vlaanderenstraat ingelopen, alwaar ik de 9985 (met fantastische luchthoorn) van de MIVB kon fotograferen:
Afbeelding

Terwijl ik terugliep, zag ik nog een nieuwe e-Citaro staan:
Afbeelding

Vervolgens kwam de 9093 (S-motorwagen uit 1957) voorbij, die mb90 mooi kon combineren met de poster die ter gelegenheid van het festijn was gemaakt:
Afbeelding

Als laatste kwam PCC 01 in de kleurstelling van de MIVG langs:
Afbeelding

Met tramlijn T1 gingen we terug naar Gent-Sint-Pieters. Vlak bij het station kon mb90 de 328 vanaf de zijkant op de foto zetten, met het station op de achtergrond:
Afbeelding

Ook kon hij een gelede bus op lijn 9a fotograferen:
Afbeelding

Hierna reden we met tramlijn T3 naar het eindpunt Zwijnaarde Bibliotheek, waarbij we de gehele tijd vlak achter PCC 01 zaten. Bij het eindpunt kon deze dan ook op de foto gezet worden naast een moderne tram:
Afbeelding
Afbeelding

Door de hoge frequentie van lijn T3 en het feit dat het eindpunt maar twee sporen had, waarvan één spoor telkens een kwartier bezet werd door een historische tram, reden de trams af en aan. Op een gegeven moment kon mb90 daardoor wel twee verschillende moderne trams naast elkaar fotograferen:
Afbeelding

De reden om naar Zwijnaarde te gaan, was dat de AR 86 daar ook naartoe zou gaan. Na enige tijd wachten, konden we die op de foto zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Het was (tegen meerkosten) mogelijk om ook met de historische trams mee te rijden, dus gingen we met deze AR 86 terug naar Gent. In de tram maakte mb90 een foto van de bestuurdersplaats:
Afbeelding

Na een hobbelige, maar wel leuke rit kwamen we weer terug op het Sint-Pietersstation. Hier moest de AR 86 een extra rondje rijden, dus konden we hem nogmaals fotograferen:
Afbeelding

Afbeelding

Ook kon de AR 86 op de foto naast de 9888:
Afbeelding

Ook was er inmiddels een tram op de (momenteel nogal korte) lijn T4 gearriveerd:
Afbeelding

Hierna hadden we het plan opgevat om nog een rondje met een gistorische tram door het centrum te maken. De eerste mogelijkheid daarvoor was PCC 25:
Afbeelding

Omdat de PCC’s pas een paar jaar buiten dienst waren, vonden we het niet de moeite waard om met deze tram mee te rijden. De volgende mogelijkheid diende zich al snel aan, in de vorm van de 9093:
Afbeelding

Mb90 kon inmiddels laten zien dat er wel meer belangstellenden aanwezig waren ;-) :
Afbeelding

Door de grote belangstelling konden we niet meer met deze tram mee, maar uiteindelijk (nog net) wel met de 328. Met deze tram reden we een rondje via het centrum en ook over sporen van lijn T1 die de komende jaren niet bediend worden.
Eenmaal terug op het Sint-Pietersstation hadden we het eigenlijk wel weer gezien in Gent, dus kochten we een frietje en aten die op terwijl we op de trein wachtten.
Ditmaal hadden we IC-02 die met M6 reed. Omdat we toch een Dagticket vanDe Lijn hadden, besloten we echter om al in Sint-Niklaas uit te stappen en met de bus naar Antwerpen te gaan. Oorspronkelijk hadden we het plan om lijn 82 te nemen, maar toen we zagen dat lijn 93 ook een optie was, die nauwelijks langzamer was en via dorpen langs de Schelde reed, besloten we die lijn te nemen.
De bus vertrok uiteindelijk iets te laat, maar gelukkig hadden we een ruime speling, dus we zouden de overstap op de 9200 nog steeds ruim halen.
We hadden gehoopt dat lijn 93 vlak langs het water zou rijden, maar helaas was dat alleen tussen Burcht en Antwerpen het geval. Voor de rest was het een vrij saaie route.
Bij de halte Halewijn stapten we uit, waarna we overstapten op tramlijn 9. Met deze tramlijn gingen we onder en door de stad naar station Antwerpen-Berchem, alwaar we een overstap van ongeveer een kwartier hadden op de 9200.
Vijf minuten voor onze trein vertrok er al een dubbele Break naar Antwerpen-Centraal, zodat we ongeveer konden inschatten waar onze trein stopte. Hierdoor konden we in het voorste rijtuig instappen, waardoor we nog voldoende vrije zitplaatsen hadden.
Na een rustige rit kwamen we rond kwart voor acht aan op Rotterdam Centraal, waarna onze wegen scheidden en we na een leuke dag elk weer naar ons eigen huis gingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7991
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door waldo79 »

Geweldig ;)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1981
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door Anne »

Leuk en mooi verslag. Lukte mij niet om naar Gent te gaan en zie nu wat ik heb gemist.

De 9985 is echter van de NMVB. Een MIVB tram pas niet op de sporen in Gent ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door umbusko »

Mooie foto's *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13064
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door Ardan »

Ik vind die brievenbus voorop de 9985 ook wel een leuk detail :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersnaam
Berichten: 630
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door Gebruikersnaam »

Mooi verslag!
LLBRK
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 22:40
Locatie: Aalst (Oost-Vlaanderen)

Re: Meltrain & mb90 on Tour #15: 150 jaar trams in Gent [31 foto's]

Bericht door LLBRK »

Mooie foto's. Was op die dag ook in Gent.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten