Nadat ik met de trein bij station Den Haag HS was gearriveerd, besloot ik mij uit de menigte spotters te wurmen om langs de baan wat rustigere locaties te zoeken. Op de Oranjelaan wachtte ik de eerste tram af die mij zou passeren en dat werd de 1304 uit 1971:

De volgende tram besloot ik ook maar hier af te wachten en dat werd de 1022 die beduidend ouder is met bouwjaar 1952:

Ook reden er enkele andere bijzondere trams mee, die overigens niet toegankelijk waren, zoals dit “Tramrestaurant” in de vorm van deze zwarte GTL:

Nadat ik nog wat foto’s maakte van de hierna volgende trams, deze foto’s toon ik hier niet en de trams volgen verderop in dit verslag, besloot ik de tramroute van lijn 11 af te gaan lopen. Terug bij station Hollands Spoor was de 1304 weer in aantocht en deze kon ik dan weer mooi op de foto zetten:

Hierna liep ik verder en wel naar de halte Jacob Catsstraat. Hier kon ik de 1304 weer op de foto zetten, inmiddels weer onderweg naar Scheveningen:

Ook de reguliere trams was ik overigens niet vergeten. Zo trof ik de 5033 aan in zijn nieuwe kleuren op lijn 9:

Na nog even wachten kwam de 1022 weer langs op weg naar Scheveningen:

Ik liep weer een stuk verder en kwam daarbij langs het Haags Openbaar Vervoer Museum. Hoewel ik er niet binnen ben geweest, kon ik wel deze Brusselse PCC uit 1956 op de foto zetten…:

…net als deze RET 446, een Berkhof Duvedec uit 1991:

Nabij de kruising met de Fruitweg, nabij halte Wouwermanstraat, kon ik museumtram 1210 op de foto zetten die uit 1963 komt:

Ik bleef daarna de route al lopend volgen en kwam onder andere langs de Haagse Markt. Het was er een drukte van jewelste, maar ik kon wel mooi de 1022 weer op de foto zetten:

Bij de halte Hobbemaplein pakte ik tussendoor ook was bussen mee. Nadat een vertraagde lijn 25 was vertrokken, kwam direct de volgende al de hoek om met deze 1007, een van de aardgasbussen die toch wel binnenkort vervangen worden door elektrische Mercedessen:

Ik was inmiddels weer doorgelopen naar de Conradkade alwaar lijn 11 een stuk langs het water rijdt. Ondanks het hoge gras, er liepen enkele spotters het gras aan te stampen omdat ze het te hoog vonden, kon ik er leuke foto’s maken zoals van de 1193 die uit 1957 komt:

Een bruggetje verder, bij de halte Weimarstraat, besloot ik weer wat trams af te wachten zoals deze 1101 die uit 1957 komt:

Ook vanaf de rand van deze halte konden leuke plaatjes worden geschoten, zoals van deze 1210 die weer onderweg is naar station Hollands Spoor:

Ook de Pekeltram van de HTM reed mee, hoewel deze niet toegankelijk was. Ook deze trof ik aan langs de Conradkade:

Ik liep uiteraard hierna weer verder tot ik weer een leuk plekje tegenkwam. Dit betrof de kruising met de Groot Hertoginnelaan alwaar ik de 1210 weer spotte, inmiddels onderweg naar Scheveningen:

Weer een stuk verder, parallel aan de Van Boetzelaerlaan, kon ik deze tram weer op de foto zetten terwijl hij weer onderweg was naar station Hollands Spoor:

Ik liep daarna weer verder richting de kust. Op de kruising met de Westduinweg, de zee was bijna te ruiken, kon ik de gele 1304 weer op de foto zetten:

De 1193 kon ik iets verderop dan weer mooi op de foto zetten in de tegenrichting:

Aangezien de keertijd in Scheveningen best ruim was, kon ik de 1193 even later nog mooi op de foto zetten, halterend aan de halte Strandweg met de Noordzee op de achtergrond:

’s Middags reed ook de tot Partytram verbouwde 1302 mee die uit 1971 stamt. Deze tram kon ik hier op de foto zetten in de keerlus bij de halte Strandweg met trambestuurder Erik de Zwart:

En terwijl Erik nog even stond uit te rusten, kwam de 1210 weer aanrijden:

Hiermee reisde ik even later naar station Hollands Spoor. Daarna besloot ik door te lopen naar het centrum voor een schuitje van Bram om daarna vanaf het Centraal Station per trein huiswaarts te keren na een leuk dagje spotten, reizen én ruim 15 kilometer wandelen!

Bedankt voor het kijken. Deze foto’s en meer verschijnen binnenkort op mijn website!