Ruben op Reis #16: 150 jaar Oosterspoorweg [12f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 641
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #16: 150 jaar Oosterspoorweg [12f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Morgen bestaat de Oosterspoorweg 150 jaar :trein: De Oosterspoorweg is de spoorlijn van Amsterdam via Hilversum en Amersfoort naar Zutphen. Het gedeelte tussen Amsterdam en Amersfoort werd op 10 juni 1874 officieel geopend door de Hollandse IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Tegelijkertijd werd er een zijtak van Hilversum naar Utrecht Lunetten geopend.

Het 150-jarig bestaan werd gisteren, op zaterdag 8 juni, uitgebreid gevierd door NS, Prorail en de gemeenten Hilversum, Baarn en Amersfoort. Op initiatief van de gemeenten werd er een stoomtrein ingehuurd om te rijden tussen Hilversum, Baarn, Amersfoort en Utrecht Maliebaan. De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) had de eer om met drie locomotieven en een setje rijtuigen deze dag te vieren met 4 ritten tussen de eerdergenoemde stations. De VSM heeft een aantal stoomlocomotieven die voorzien zijn van ATB E, waaronder de Baureihe 23 die bij voorkeur wordt ingezet. De VSM heeft 2 locomotieven BR 23 in de collectie (de 23 071 en 076), maar aangezien één daarvan in revisie is (de 23 071), werd er teruggegrepen op twee diesellocomotieven. De 2530 heeft namelijk ook ATB E. Daarnaast werd de 2459 ook meegenomen ter versterking, een 2400 is namelijk niet bijzonder sterk. Ter vergelijking, een Baureihe 23 heeft een twee keer zoveel paarden aan de binnenkant :geek:

Naast de pendelritten, vond op spoor 1 in Baarn ook nog een kleine materieelshow plaats. De 2454Crew en Railexperts hadden een viertal locomotieven/motorwagens naar Baarn gestuurd. Motorpost 3029, Mat ’24 9002 ‘Jaap’, de 9902 (voormalige 1616) en 1251 konden door het publiek bewonderd worden.

Al met al een leuke dag om naar uit te kijken. Ondergetekende z’n wekker ging ’s ochtends om 4:00 ( -0- ) om in de ochtend met een trolley de gasten van koffie en thee te voorzien. ’s Middags had ik aanvankelijk ingepland voor werk, dus ik had aangegeven alleen een ochtenddienst te kunnen draaien op de trein. Aangezien ik niet werd ingepland voor m’n werk was er ’s middags dus alle tijd van de wereld. Zodoende ontstond er ruimte om wat foto’s te maken *O* Ik had vooraf een plan gemaakt om deze tijd te vullen met foto’s maken van zowel de zijtak Hilversum – Utrecht als de hoofdspoorlijn.

Fast-forwards naar de dag zelf. Het is intussen iets na twaalven waarna er een uur pauze was om de stoomlocomotief van water en kolen te voorzien. Aangezien hier de dienstwissel plaatsvond zat de dag er voor mij dus op. Ik ga met een groepje eerst nog even het Spoorwegmuseum in en zeg na een uurtje gedag om wat foto’s langs de lijn te maken. Ik snelwandel langs de Maliebaan naar de rotonde om m’n eerste foto te maken, maar het kenmerkende geronk van een 2400 blijft uit. :s

1. Nadat tegen de planning in eerst nog de museumpendel voorbij kwam, was dan eindelijk het zware geronk van twee 2400’en (iets met een milieuzone? :mrgreen: ) en een stoomfluit te horen *O* Niet veel later sloot de overweg en kon de eerste foto gemaakt worden.
Afbeelding

Daarna was de rust in Utrecht weer wedergekeerd. Pas twee uur later zou de stoomtrein weer terugkomen. In de tussentijd liep ik daarom een ronde door Utrecht. Via de Biltse Grift en het Griftpark liep ik naar de binnenstad. Wat was het daar druk. Uiteindelijk kwam ik weer uit bij Maliebaan voor de volgende foto.

2. Het klassieke plaatje is natuurlijk eentje met de muurschildering van Buys Ballot, maar een grote gele bus (Kwibus 4817 voor de busfetisjisten *bus* ) blokkeerde het zicht waardoor ik niet vanaf de straat een foto kon maken. Als alternatief begaf ik mij op de stoep en koos ervoor om de mensenmassa die de stoomtrein op de foto te zetten, ook op de foto te zetten.
Afbeelding

Tijd om te verplaatsen naar de Eempolder om nog foto’s te maken van de stoomtrein tussen Hilversum en Amersfoort. Terwijl ik onderweg was kreeg ik bericht dat de stoomtrein ruim een half uur vertraagd was vanwege het nemen van extra water. Dat gaf mij wat extra lucht in de planning. Ik reisde met de reguliere NS-trein van Utrecht Centraal naar Amersfoort Centraal en huurde daar een OV-fiets om de polder in te duiken.
Spoiler: show
Even terzijde, maar wat staan de OV-fietsenstalling slecht aangegeven in Amersfoort. Die aan het Mondriaanplein kon ik niet vinden, die aan de Stationsplein-zijde zag ik min of meer toevallig. Misschien ligt het aan mij aangezien ik zelden een OV-fiets huur :') .
Na een korte fietstocht van amper twintig minuten kom ik aan bij de overweg Eemweg.

3. De Oosterspoorweg is ook van internationaal belang. Vanuit Amsterdam is dit namelijk een logische route naar diverse bestemming in Duitsland. De InterCity naar Berlijn maakt al sinds jaar en dag gebruik van deze route. Tot 2023 was daar een locwissel voor nodig, tegenwoordig worden meerspanningslocomotieven ingezet. NS Vectron 193 737 passeert met de laatste trein van de dag naar Berlijn; InterCity 241.
Afbeelding

4. Kort daarna volgde een setje Koplopers als InterCity naar Amsterdam Centraal.
Afbeelding

5. Aangezien op de vorige twee foto’s de lengte van de museumtrein niet helemaal tot z’n recht zou komen, fietste ik door naar de volgende overweg aan de Weideweg. Eenmaal daar aangekomen was het helemaal bezaaid met spotters, dus besloot ik een ander standpunt in te nemen. De trein bleek er alleen niet helemaal op te passen :s
Afbeelding

6. Gelukkig paste die er wel op bij een foto van de achterkant *O*
Afbeelding

7. Onder toeziend oog van dezelfde menigte passeerde ietsje later een duo Koplopers. Minstens de helft vond het niet bijzonder genoeg, ondanks dat deze treinstellen niet meer het eeuwige leven hebben. Speciaal voor de nummerfetisjisten: 4248 en 4249 met trein 11653 naar Amersfoort Schothorst.
Afbeelding

8. Waar die menigte nog even op bleef wachten was deze loctrein. Het spul dat op spoor 1 in Baarn stond ging rond half 5 weer naar huis. De Blokkendoos heeft standplaats Hoorn, de andere drie machines, Railexperts 1251, Motorpost 3029 en Railexperts 9902, keerden terug naar Amersfoort.
Afbeelding

9 & 10. Wederom een foto van de achterkant van deze circuscombinatie.
Afbeelding

Afbeelding

11. De Oosterspoorweg is ook van belang voor het goederenverkeer, in het bijzonder voor het verkeer naar Scandinavië en het Oostblok. Opvallend daarentegen is dat dit een trein van SBB Cargo met Italiaanse bestemming is.
Afbeelding

Tot slot fietste ik nog naar de Stichtse Lijn. In principe heeft deze lijn niks te maken met de festiviteiten, deze is pas namelijk geopend in 1898 (misschien in 2048 soortgelijke ritten? :Y ). Maar om met stoomlocomotief voorop terug te rijden van Hilversum naar Apeldoorn reed de laatste rit vanuit Utrecht niet via Amersfoort, maar Soest.

12. Niet minder dan 50 man ( :') :') ) stonden op een rijtje op de Soester Eng om de 2530 en 2459 te fotograferen, filmen en/of kijken. Uiteindelijk kwam de trein met 44 minuten vertraging door Soest.
Afbeelding

Ik had aanvankelijk nog het plan om bij de Koppelpoort in Amersfoort een laatste foto te maken met stoomlocomotief voorop, maar aangezien het door de vertraging dusdanig laat was geworden leverde ik m’n OV-fiets weer in en pakte de Valleilijn naar huis. Daarnaast vertrok de Valleilijn nog geen 5 minuten nadat ik m'n fiets had ingeleverd dus was de keuze snel gemaakt. Tot zover deze dollemansdag. Dank voor het lezen :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39451
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #16: 150 jaar Oosterspoorweg [12f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos: En je bent dus gewoon langs me gelopen met de koffietrolley zonder dat ik het wist dat jij het was :p

De vertraging op de terugweg (en het daardoor voorlaten van de Museumpendel) zal er ook wel in gezeten hebben dat de lunch voor de genodigden bij die slag met lange stop op de Maliebaan pas 7 minuten voor vertrektijd op het perron uitgedeeld werd. Da's wat krap om een treinlading vol een broodje te laten pakken en ook nog in te laten stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5486
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ruben op Reis #16: 150 jaar Oosterspoorweg [12f]

Bericht door umbusko »

Mooie foto's! *O*
Gebruikersnaam
Berichten: 641
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #16: 150 jaar Oosterspoorweg [12f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de leuke woorden :D
Daniel schreef: zo 09 jun 2024, 21:21 Leuk verslagje :pos: En je bent dus gewoon langs me gelopen met de koffietrolley zonder dat ik het wist dat jij het was :p
Afhankelijk van welke kant je zat, ik bediende de 2 rijtuigen tussen de Stalen D en het restauratierijtuig ;)
Daniel schreef: zo 09 jun 2024, 21:21 De vertraging op de terugweg (en het daardoor voorlaten van de Museumpendel) zal er ook wel in gezeten hebben dat de lunch voor de genodigden bij die slag met lange stop op de Maliebaan pas 7 minuten voor vertrektijd op het perron uitgedeeld werd. Da's wat krap om een treinlading vol een broodje te laten pakken en ook nog in te laten stappen.
Ah, dat verklaart. Ik vroeg mij al af wat er met die kar moest gaan gebeuren die 10 minuten voor vertrek het perron kwam opgereden :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39451
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #16: 150 jaar Oosterspoorweg [12f]

Bericht door Daniel »

Gebruikersnaam schreef: ma 10 jun 2024, 14:37 Afhankelijk van welke kant je zat, ik bediende de 2 rijtuigen tussen de Stalen D en het restauratierijtuig ;)
Nou eh, daar zat ik dus :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21706
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ruben op Reis #16: 150 jaar Oosterspoorweg [12f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Gebruikersnaam schreef: zo 09 jun 2024, 19:09 De VSM heeft een aantal stoomlocomotieven die voorzien zijn van ATB E, waaronder de Baureihe 23 die bij voorkeur wordt ingezet.
Welke locomotieven hebben dat nog meer?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 641
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #16: 150 jaar Oosterspoorweg [12f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Thanks :)
De 50 3654 en 52 8139 zijn ook voorzien van ATB E. De status van de 41 241 weet ik zo niet uit m'n hoofd, maar voor die loc was het ook de planning dat er ATB ingebouwd zou worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten