Een stomend weekend in België en Nederland [49 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Meltrain
Donateur

Een stomend weekend in België en Nederland [49 foto's]

Bericht door Meltrain »

In het weekend van 6 en 7 juli organiseerden zowel de Stoomtrein Dendermonde – Puurs als de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik een evenement.
Dit was voor mij een goede reden om beide museumlijnen dit weekend te bezoeken.
Op zaterdag 6 juli bezocht ik de Stoomtrein Dendermonde – Puurs, die het evenement Scheldeland in Stoom organiseerde. Deze organisatie rijdt over een deel van spoorlijn 52 tussen Baasrode-Noord en Puurs. In tegenstelling tot wat de naam suggereert rijdt de organisatie normaliter niet door tot Dendermonde, al bestaat er daar nog wel een aansluiting met het hoofdspoor van de NMBS. De SDP komt wel in Puurs, maar heeft daar een station op enkele honderden meters afstand van het “gewone” station aangezien daar de aansluiting met het hoofdspoor verbroken is.
Wegens werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal reisde ik via Breda naar Roosendaal, waarmee mijn totale reistijd slechts enkele minuten langer werd.
In Roosendaal zette ik de Varkensneus op de foto die me in 1,5 uur tijd naar Puurs zou brengen:
Afbeelding

Wegens werkzaamheden bij Antwerpen-Centraal reden we via het voormalige station Antwerpen-Oost. Het was leuk om deze lijn ook weer eens te doen. Daarnaast was het voor mij de eerste keer dat ik over lijn 52 reed en die lijn viel me ook niet tegen.
Aangekomen in Puurs liep ik naar het deel van spoorlijn 52 wat nu door de SDP bereden wordt en niet veel later kwam de stoomtrein aangereden, getrokken door locomotief HSP 1378:
Afbeelding

Omdat er in Puurs geen mogelijkheid tot omlopen is, staat er op een zijspoor steeds een locomotief te wachten die daarna in Puurs aan de andere kant van de trein geplaatst word om deze weer terug naar Baasrode-Noord te trekken. Om die reden kwam niet veel later diesellocomotief 5922 langsgereden:
Afbeelding

Aan het einde van de lijn stond een opvallend voortuig, dat mij een beetje doet denken aan de Nederlandse “Kameel” (maar dan met één bult ;-) ):
Afbeelding

Met de door de 5922 getrokken trein vertrok ik uit Puurs, om in Sint-Amands weer uit te stappen. Hier kunnen de treinen elkaar kruisen en zo kon ik locomotief 507 “Energie” op de foto zetten:
Afbeelding

Deze locomotief rijdt normaal bij Train 1900 in Luxemburg en was speciaal voor dit weekend naar België gekomen. Na vertrek uit Sint-Amands kon ik die trein nogmaals op de foto zetten:
Afbeelding

Ik had nu ruim een uur de tijd voordat de volgende trein zou vertrekken, dus besloot ik Sint-Amands maar even te verkennen. Deze plaats ligt aan de Schelde, dus mag een uitzicht over de Schelde niet ontbreken:
Afbeelding

De kerk van Sint-Amands:
Afbeelding

Het graf(monument) van de dichter Emile Verharen langs de Schelde:
Afbeelding

Ik wilde eigenlijk via de dijk (Dam) teruglopen naar het station, maar omdat het uitzicht op de Schelde beperkt was, koos ik toch maar de door Google aanbevolen route. Wel kon ik nog het uitzicht over de Dam fotograferen:
Afbeelding

Eenmaal terug op het station duurde het nog even voordat de treinen kwamen, maar in de tussentijd kwam wel buslijn 26 naar Puurs langs:
Afbeelding

Niet veel later kwam de trein naar Puurs langs, getrokken door Tubize 2069 “Helena”:
Afbeelding

Toen vlak erna de 1378 vanuit Puurs aankwam, konden beide locomotieven op de foto:
Afbeelding

Met de door de 1378 getrokken trein ging ik naar het eindpunt Baasrode-Noord, waar we door de lengte van de trein al aan de andere kant van de spoorwegovergang moesten uitstappen.
Zodoende kon ik nog wel een foto maken van de trein, waarvan het eerste rijtuig in het verleden van de SSN geweest is:
Afbeelding

Bij station Baasrode-Noord stonden diverse oude voertuigen, waaronder deze stoomtractor:
Afbeelding

Omdat het inmiddels lunchtijd was, haalde ik eerst een frietje. Daarna maakte ik een rondje over het terrein, waar een diverse collectie materieel stond, waaronder deze nieuwe onderstopmachine:
Afbeelding

Ook stond deze Dikke Diesel er, die sommige forummers wel bekend zal voorkomen ;) :
Afbeelding

Inmiddels was de 1378 weer naar de andere kant van de trein gereden en stond deze klaar voor vertrek:
Afbeelding

Zo’n half uur nadat die vertrokken was, kwam de 507 alweer aangereden:
Afbeelding

Nadat deze loc van water voorzien was, reed ze langs de 6508 van DB:
Afbeelding

Met de door de 507 getrokken trein ging ik weer terug naar Puurs. Omdat het pas 16:00 uur was en ik een ticket had voor de 9259 en dus pas om 18:00 hoefde te vertrekken uit Puurs, ging ik nogmaals naar Sint-Amands, waar ik de 1378 (richting Baasrode-Noord) nog eens kon fotograferen:
Afbeelding

Helemaal links zie je op de vorige foto nog de trein naar Puurs, waar ik snel instapte.
Onderweg kon ik de kerk van Puurs nog vanuit de trein fotograferen:
Afbeelding

Na aankomst in Puurs werd de 507 weer aan de trein gekoppeld, waarna ik de trein nog kon fotograferen, terwijl deze langs het perron stond:
Afbeelding

Na het vertrek van de trein keek ik nog even rond bij de modelbanen, waarna ik richting het NMBS-station liep. Hier nam ik de L-trein naar Mechelen, welke met een Desiro gereden werd.
In Mechelen stapte ik over op de 9259, die om onverklaarbare redenen lang bleef stilstaan bij Noorderkempen. Nadat we weer vertrokken, kwamen we te laat aan in Breda om de overstap op de 1100 te halen. Ik bleef daarom maar zitten en via Dordrecht reden we naar Rotterdam, alwaar ik overstapte op een trein naar Delft en zo na iets meer dan 12 uur weer thuis was.
De dag erna stond ik wederom vroeg op, om met de 2200 naar Amsterdam Sloterdijk te gaan en daar over te stappen op de 2900 naar Hoorn.
Aangekomen in Hoorn zag ik Blokkendoos 9002 “Jaap” die vanwege het Bello Festival extra ritten reed tussen Hoorn en Enkhuizen:
Afbeelding

Omdat de sporen langs het tramstation in Hoorn ongeëlektrificeerd zijn, werd de trein op het laatste stukje getrokken en geduwd door een Sik:
Afbeelding

Vanwege het Bello Festival waren alle rijvaardige stoomlocomotieven in dienst en reed er elke drie kwartier een stoomtram, maar was de lijn wel opgeknipt in drie delen Hoorn – Wognum, Wognum – Twisk en Twisk – Medemblik.
Door de drukte bij het verkooppunt was ik uiteindelijk net op tijd om de tram van 10:45 naar Wognum te nemen.
In Zwaag kruisten we met de andere tram op dit trajectdeel, getrokken door loc 30:
Afbeelding

De tram die me naar Wognum-Nibbixwoud bracht werd getrokken door loc 6513:
Afbeelding

Omdat de SHM zelf onvoldoende rijtuigen heeft om dit weekend alle trams te rijden, werden ook een paar rijtuigen van de VSM gehuurd:
Afbeelding

Enkele minuten nadat de 6513 naar Hoorn was vetrokken, kwam d etram uit twisk aan, getrokken door de LTM 26:
Afbeelding

Dezelfde locomotief tijdens het omlopen in Wognum:
Afbeelding

Onderweg van Wognum naar Twisk werden we gepasseerd door een oude auto:
Afbeelding

Op het (voormalige) station Midwoud-Oostwoud kruisten we met de door loc 7742 “Bello” getrokken tram:
Afbeelding

Aangekomen in Twisk viel meteen de dorsmachine op:
Afbeelding

Omdat er in Twisk geen omloopspoor is, moest loc 35 (bijgenaamd: Griezel) helpen met rangeren:
Afbeelding

Na de rangeerbeweging en het aanvullen van de kolen- en watervoorraad, kon de LTM 26 gefotografeerd worden naast het stationsgebouw:
Afbeelding

Direct ten zuiden van station Twisk ligt de Twiskerdijksloot en de LTM 26 kon gefotografeerd worden terwijl ze dit water kruist:
Afbeelding

In tegenstelling tot de andere twee deeltrajecten reed er tussen Twisk en Medemblik maar één tram, maar wel met historische rijtuigen. Aan de ene zijde van de tram was steeds diesellocomotief NTM 101 gekoppeld en aan de andere kant was afwisselend 1 van de 2 vierkante tramlocomotieven gekoppeld. Dit had als voordeel dat er op de eindpunten niet omgelopen hoefde te worden en er alleen in Medemblik gerangeerd hoefde te worden.
Op deze foto is de tram, met de NTM 101 voorop, zojuist aangekomen te Twisk:
Afbeelding

Onderweg naar Medemblik kwamen we in Opperdoes nog Plan U 151 tegen, die overigens geen dienst deed:
Afbeelding

Op bovenstaande foto werd de tram nog getrokken door de HTM 8, maar in Medemblik werd deze afgelost door de GS 18:
Afbeelding

De HTM 8 mocht ondertussen water gaan halen:
Afbeelding

Beide “stoofjes” op één foto:
Afbeelding

Vlak na aankomst van “mijn” tram vertrok het MS Friesland naar Enkhuizen:
Afbeelding

Na even in het stationsgebouw rondgekeken te hebben liep ik naar de Westerdijk om bij molen De Herder de tram, met voorop de GS 18, te kunnen fotograferen:
Afbeelding

Via de dijk liep ik terug naar het station, waar ik nog een overzichtsfoto kon maken:
Afbeelding

Met bovenstaande tram reisde ik weer terug naar Twisk. Daar konden de HTM 8 en de “Griezel” samen op de foto:
Afbeelding

De tram uit Wognum werd dit keer getrokken door de “Bello” en ook die kon ik fotograferen tijdens het kruisen van de Twiskerdijksloot:
Afbeelding

Met die tram ging ik naar Wognum en in Midwoud-Oostwoud kruisten we (in de regen) met de LTM 26:
Afbeelding

In Wognum was het gelukkig weer droog, maar eenmaal aangekomen in Hoorn regende het heel hard. Ik rende daarom maar naar de loods, alwaar ik dieselloc 47 “Pluisje” zag staan:
Afbeelding

Buiten de loods stond loc 30, die net klaar was met haar dienst, en loc 2530 van de VSM die de extra rijtuigen van Beekbergen naar Hoorn had gebracht:
Afbeelding

Omdat het nog steeds regende, liep ik maar snel naar het NS-station, waarna ik via Utrecht en Zwolle naar Beilen reisde, om daar (in de buurt) nog een midweekje vakantie te vieren.
Zelf vond ik het een erg geslaagd weekend en ik hoop dat ik dat ook heb kunnen laten zien.
Bedankt voor het lezen en alle tips en opmerkingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 13 jul 2024, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Een stomend weekend in België en Nederland [49 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje!

Er staat wel een foto dubbel in en deze zin...
Wegens werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal reisde ik via Roosendaal,
...kan ik niet helemaal volgen ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :)
De dubbele foto is nu vervangen en ik bedoelde dat ik via Breda naar Roosendaal reisde.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Leuk verslag en mooie foto's :pos:
En blandning av sött och salt.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Vermakelijke serie foto's :D
umbusko
Donateur