Dus zomaar, omdat het nou eenmaal kan, kocht ik al ruim vooraf een 10-daagse pas voor grofweg de prijs van een zevendaagse. Ideaal om eens met wat meer omwegen de bestemming te bereiken.
In deze reeks neem ik jullie zodoende mee op zo'n anderhalve week op reis door vier (nouja, eigenlijk vijf) landen, waar mooie lijntjes zich uitstekend lieten afwisselen met wat gehobby in eens een andere omgeving.
Dit eerste deel staat in het teken van de heenreis met tussenstop in Luxemburg om uiteindelijk in Zwitserland te eindigen. Dat heb ik ook deze keer weer samengevat in twee kaartjes, van dag 1 en dag 2.
Donderdag 1 augustus
Op een niet eens heel vroege donderdagmorgen begon het allemaal met een kort wandelingetje van huis naar één van m'n drie thuishaltes. Toerist in eigen stad? Nee dat werd ik niet, hield het bij een busritje...

1_20240801_Amersfoort by Daniël Bleumink, on Flickr
De datums voor de reis had ik dus zo uitgekiend dat ik in elk geval per trein Amersfoort uit en weer in kon, al moest dat deze dag wel met een klein ommetje. Dus per rechtstreekse Sprinter via Hilversum ging het naar Utrecht toe...

2_20240801_Amersfoort by Daniël Bleumink, on Flickr
Tijd om op weg naar het zuiden te gaan. En de Nederlandse landschappen zijn ook niet verkeerd natuurlijk, zoals hier bij het kruisen van de Lek nabij Culemborg...

3_20240801_Lekbrug by Daniël Bleumink, on Flickr
Die IC bracht me in Maastricht waar het tijd was voor het eerste bucketlistdingetje: de drielandentrein eens richting België ervaren...

4_20240801_Maastricht by Daniël Bleumink, on Flickr
Briljant natuurlijk om al gelijk bij vertrek uit Maastricht het te zien misgaan. Conducteur fluit, roept "Fermez la porte" naar de machinist, sleutelt er eentje open om buiten te kijken. Krijgt vervolgens de deur niet meer dicht en loopt dan maar met de handen omhoog naar de cabine om nog een keer te verzoeken de deuren te sluiten.
Gelukkig niet al te veel vertraging verder, al heb je die bij Eijsden eigenlijk wel nodig want anders is de omroep nog niet klaar voordat de trein alweer vertrokken is. En uiteraard werden zo'n beetje alle Belgische perrons aan de verkeerde kant aangekondigd.
Maargoed, mooi op tijd waren we in Luik. Gelukkig maar want heel erg lang was die overstap ook weer niet...

5_20240801_Luik by Daniël Bleumink, on Flickr
...en ik moest ook helemaal naar de andere kant van het station voor m'n aansluiting...

6_20240809_Luik by Daniël Bleumink, on Flickr
Voordat je het weet slinger je dan door het Waalse platteland...

7_20240801_nabijVielsalm by Daniël Bleumink, on Flickr
...om vervolgens het fraaie stuk door de Ardennen af te leggen wat zich niet zo leende voor plaatjes. Uurtje of twee later en je slingert inmiddels door het Luxemburgse platteland...

8_20240801_Eppeldange by Daniël Bleumink, on Flickr
Hallo Luxemburg... Ruim drie uur in een Desiro ook weer overleefd...

8_20240801_Luxembourg by Daniël Bleumink, on Flickr
M'n hotel bevond zich letterlijk op steenworp afstand van het station, dus eerst daar maar eens heen voor de kamersleutel (was al online ingecheckt) en om de koffer te droppen waarna het al snel de deur weer uit ging voor een middagje om stad en OV een beetje te verkennen. Dat begon voor het station met de tram helemaal richting Pfaffental-Kirchberg. Aldaar rijdt de tram nog onder de bovenleiding...

LuxTram 103 - Luxembourg, Avenue John F. Kennedy by Daniël Bleumink, on Flickr
...en heb je ook een niet onaardig zicht op de binnenstad...

Luxembourg, Uitzicht Pfaffental-Kirchberg by Daniël Bleumink, on Flickr
Nou ligt de brug waar de tram over rijdt zo'n 50 meter hoger dan het station, dus dat zou een hoop trappen lopen worden. Daarop heeft men hier echter iets beters gevonden: tussen tram en station loopt een funiculaire en die moest natuurlijk eens uitgeprobeerd worden...

CFL xxx - Luxembourg, Pfaffental-Kirckberg by Daniël Bleumink, on Flickr
En als je dan eenmaal op het perron staat zie je het hoogteverschil pas echt met de rode brug waarover de tram rijdt...

9_20240801_PfaffentalKirchberg by Daniël Bleumink, on Flickr
Vanaf dat perron ging het per trein weer richting centraal station, met onderweg een niet verkeerd uitzichtje op de stad vanaf het lange slingerviaduct er doorheen...

10_20240801_UitzichtLuxembourg by Daniël Bleumink, on Flickr
Al wandelend door de stad kon ook nog wat OV op de foto, zoals een van de kleurrijke voertuigen van de gemeentelijke vervoerder...

Autobus de la Ville de Luxembourg91_Luxembourg, Avenue de la Gare by Daniël Bleumink, on Flickr
De tram van Luxemburg is wel een bijzondere gezien deze alleen aan de uiteinden van de lijn op bovenleiding rijdt. Door het centrum wordt op batterijen gereden...

LuxTram 103 - Luxembourg, Place de Metz by Daniël Bleumink, on Flickr
Verder kent Luxemburg ook de nodige onderaannemers in het OV, soms in eigen kleuren...

Voyages Ecker 735 - Luxembourg, Boulevard Franklin Delano Roosevelt by Daniël Bleumink, on Flickr
En op lijn 23 die door de benedenstad rijdt in de gemeentelijke kleurstelling...

Autobus de la Ville de Luxembourg 647 - Luxembourg, Rue St. Ulric by Daniël Bleumink, on Flickr
Dat lage deel van de stad is prachtig om doorheen te lopen trouwens...

11_20240801_Benedenstad by Daniël Bleumink, on Flickr

12_20240801_Benedenstad by Daniël Bleumink, on Flickr
Na even zoeken op de kaart en een klein klimmetje naar een niveautje hoger in de stad vond ik echter de weg naar wat anders leuks: de panoramische lift...

13_20240801_Lift by Daniël Bleumink, on Flickr
Want het uitzicht daar mag er ook wel wezen...

14_20240801_Uitzichtlift by Daniël Bleumink, on Flickr
Bovenaan de lift is een uitzichtplatform waarvandaan je het allemaal nog eens wat rustiger kunt aanschouwen. Hier kijkend richting het centrum...

15_20240801_UitzichtPfaffental by Daniël Bleumink, on Flickr
En de andere kant op kijkend zie je dan weer de kenmerkende brug bij Pfaffental-Kirchberg met het station er onder nog zichtbaar...

16_20240801_UitzichtPfaffentalBrug by Daniël Bleumink, on Flickr
Onderweg richting dat station keek ik eens even op de actuele vertrektijden en jawel, er bleken al snel twee treinen te komen. Leuk gezicht van zo hoog boven het spoor...

NMBS 08526 - Luxembourg, Pfaffental-Kirchberg by Daniël Bleumink, on Flickr
De Belgische IC was zo'n 20 minuten vertraagd, dus kwam de RE naar Troisvierges er al vrij snel over het andere spoor achteraan. Interessant te zien hoe ze hier dus beide sporen in beide richtingen gebruiken om treinen achter elkaar aan te sturen...

CFL 4014 - Luxembourg, Pfaffental-Kirchberg by Daniël Bleumink, on Flickr
Per tram ging het daarna maar eens richting hotel en na een drankje aan de bar richting bed. Helaas had ik echter een kamer aan de straatkant en betrof dat een redelijk luidruchtige uitgaansstraat. Dus tja, ik heb wel eens beter geslapen zullen we maar zeggen.
Vrijdag 2 augustus
Ondanks de matige nacht was ik toch al bijtijds het bed uit, want tja, er was een plannetje voor de volgende dag. Dan maar extra veel koffie bij het ontbijt alvorens naar het station te wandelen.
Met de RE 5111 ging het weer verder en werd Luxemburg alweer verlaten...

17_20240802_LuxembourgVertrekbord by Daniël Bleumink, on Flickr
Mooie ochtend wel om door het licht glooiende oost-Luxemburge landschap te reizen...

18_20240802_LuxemburgLandschap by Daniël Bleumink, on Flickr
En toen was daar de Moezel alweer, tijd voor de eerste grensoversteek van deze dag Duitsland in...

19_20240802_MoezelGrens by Daniël Bleumink, on Flickr
M'n oorspronkelijke plannetje omvatte uitstappen op Kreuz Konz en wandelen naar Konz voor de rit verder, maar ik zag gelukkig ruim vooraf dat die overstap ook makkelijk haalbaar was in Trier. Dus nadat mijn Luxemburgse dubbeldekker gecombineerd was met een Duitse Flirt (leuke combi in die RE1/RE11) ging het naar het andere perron waar dat trucje andersom plaatsvond. Heerlijk retro bruin interieur in de Duitse Flirt overigens...

20_20240802_RE1Interieur by Daniël Bleumink, on Flickr
En daarmee was het tijd voor een mooi slingerritje langs de Saar...

21_20240802_UitzichtSaar by Daniël Bleumink, on Flickr
Bij Völklingen kom je vervolgens langs de voormalige hoogovens die velen van jullie wel zullen kennen uit deze vlog van The Tim Traveller...

22_20240802_Völklingen by Daniël Bleumink, on Flickr
Maargoed, ik kwam hier niet voor hoogovens dus ging het door naar Saarbrücken...

23_20240802_Saarbrücken by Daniël Bleumink, on Flickr
Doorgaans rijdt de RE1 verder naar Mannheim, maar niet op het uur waarop ik reisde. Dus ging het vanaf Saarbrücken verder met de TGV die het pad van die RE1 onmogelijk maakt...

24_20240802_TGV by Daniël Bleumink, on Flickr
...en zo maakte ik in Duitsland m'n eerste ritje in een TGV Duplex. Heerlijke zetels wel in die treinen en mooi op tijd was ik in Mannheim ware het niet dat de deuren niet open gingen.
Dat was gelukkig snel verholpen en dus kon ik door naar het volgende perron. Mooi op tijd was daar mijn aansluitende ICE en dat kwam van pas want ik begon honger te krijgen, dus maar gelijk een plekje in het bordrestaurant geclaimd. Tijd voor een warme lunch...

25_20240802_Lunch by Daniël Bleumink, on Flickr
En na een lekker maaltje en een capucinno was ik dan weer in Offenburg. Wederom mooi op tijd dus alle tijd voor een toiletbezoek en aanvulling van de voorraad water. Waarna het verder ging met de Schwarzwaldbahn. Al snel na Offenburg wordt het dan heuvelachtig, wel jammer van de smerige ramen...

26_20240802_Offenburg by Daniël Bleumink, on Flickr
Maar vooral rond Triberg wordt het dan echt fraai, slingerend door het Schwarzwald met meerdere keertunnels en al. Echt een heel fraai lijntje...

27_20240802_Schwarzwald by Daniël Bleumink, on Flickr
...door de eindeloze bossen...

28_20240802_Schwarzwald by Daniël Bleumink, on Flickr
... al komt daar ook een eind aan zoals hier te zien bij St. Georgen im Schwarzwald...

29_20240802_StGeorgen by Daniël Bleumink, on Flickr
Hoewel ik ook gewoon tot het eindpunt had kunnen blijven zitten verkoos ik uitstappen in Singen om even een broodje bij de Backwerk te halen als vroege maaltijd. En daarna ging het per S-bahn weer verder langs de Bodensee, Zwitserland was dus inmiddels letterlijk in zicht...

30_20240802_Bodensee by Daniël Bleumink, on Flickr
...die bracht me in Konstanz waar links de dubbeldekker die ik eerder had nog staat. Maar ik had ondertussen m'n eerste stukje per SBB er al op zitten terwijl ik de grens nog niet over was...

31_20240802_Konstanz by Daniël Bleumink, on Flickr
Wat resteerde was een stukje met de RE naar Winterthur, m'n uitvalsbasis voor de komende dagen...

32_20240802_Winterthur by Daniël Bleumink, on Flickr
In plaats van lopen koos ik voor een stukje per bus naar m'n hotel, welgeteld 4 minuten met lijn 1 voor CHF 2,80... het was wel duidelijk in welk land ik inmiddels was...

33_20240802_Ticket by Daniël Bleumink, on Flickr
Met een kleine hindernis, ik kreeg eerst een kamer die nog niet schoongemaakt bleek, kon uiteindelijk de bagage weer voor een paar dagen in de kamer gestald worden. En kon ik aan de gang met het inmiddels gebruikelijke aanpassen van het plannetje voor de komende dagen. Want tja, dat zie je wel vaker in de bergen: het weer verschilt nogal van plek tot plek. Uiteindelijk werd het vooral een volgorde-aanpassing, maar dat lezen jullie vanzelf in deel 2.