En zo was ik gistermorgen bijtijds op Utrecht Centraal om eens een ICE3neo te proberen: makkelijk om zo snel te zien welke plekken er nog vrij zijn aan de hand van de lampjes, maar ik kreeg er verder wat ICE3M-vibes van. In het stel waar ik in zat was de keuken van het bordrestaurant defect en in het andere stel had de bistro een beperkt assortiment. En er werd met +15 vertrokken...
Die vertraging liep onderweg nog wel wat verder op, dus m'n hele snelle route kon al de prullenbak in gezien de overstap van 10 minuten in Duisburg die dat vereiste. Dan maar het hele stuk met de S1 mee, om na aankomst op het perron daarvoor ook nog een Nightjet richting Nederland te zien vertrekken. Die was om half elf wel wat aan de late kant
Maargoed, de S1 dus en die bracht me helemaal naar Dortmund Universität. Aldaar verzorgt namelijk een van de zelfzame Hängebahn-netwerken het vervoer. Op zaterdag rijden er weliswaar een stuk minder, maar is er wel een kwartiersdienst op lijn 5 naar Eichlinghofen met één voertuig.
Een korte wandeling, nouja iets langer want ik volgde eerst de verkeerde baan, bracht me keurig op tijd bij een mooi plekje aan lijn 5...
H-Bahn 2 - Dortmund, Campus Nord by Daniël Bleumink, on Flickr
De Hängebahn is wel een bijzonder ding, want in tegenstelling tot bijvoorbeeld Wuppertal wordt niet op rails gereden. In plaats daarvan rijden deze voertuigen op rubber banden met zijwieltjes door de koker, dus ja, eigenlijk is dit dus een zwevende bus Op vrijwel de hele route loopt een pad onder het baanvak, wat de gelegenheid voor plaatjes als deze oplevert...
H-Bahn 2 - Dortmund, Universitätsstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr
Er zitten ook wat serieuze wisselstraten in het netwerk, zoals hier bij station Campus Süd waar doordeweeks één lijn op het middenspoor kopmaakt en in beide richtingen doorgaande ritten zijn. Maar zaterdags wordt hier maar één spoor in beide richtingen gebruikt...
H-Bahn 2 - Dortmund, Campus Süd by Daniël Bleumink, on Flickr
Het laatste stukje kan je niet onder de baan door lopen, dus moest het een stukje om via de busroute. Daar trof ik onder andere deze relatief nieuwe elektrische Solarissen...
Dortmunder Stadtwerke 1851 - Dortmund, Stockumer Strasse by Daniël Bleumink, on Flickr
...maar ook nog wat dieselbussen...
Dortmunder Stadtwerke 1057 - Dortmund, Stockumer Strasse by Daniël Bleumink, on Flickr
En tot slot nog een elektrische de andere kant uit...
Dortmunder Stadtwerke 1845 - Dortmund, Stockumer Strasse by Daniël Bleumink, on Flickr
Maar niet lang daarna was ik bij station Eichlinghofen en werd het tijd voor een ritje. Even wat muntjes bij elkaar sprokkelen, maar die losse kaartjes kosten daar geen drol voor een onbeperkt aantal ritten gedurende 2 uur...
Op het laatste stukje van de baan hangt deze vrij dicht op de grond, dus bij nader inzien logisch dat je daar niet onderdoor kunt wandelen...
Dortmund Eichlinghofen Hängebahn by Daniël Bleumink, on Flickr
En gezien het kaartje dan toch twee uur geldig was kon ik mooi nog een keertje heen en weer om daarbij ook voorin te zitten voor een filmpje...
En daarna kwam ik voor de tweede keer aan op Universität S, wat echt een jaren '70 vibe heeft...
Dortmund Universität S Hängebahnhof by Daniël Bleumink, on Flickr
Genoeg H-bahn was dat wel, dus ging het vanaf Dortmund Universität weer verder met de S-bahn naar Dortmund Hbf. Daar was even de tijd om een late lunch te halen alvorens met de RE4 naar Aachen te gaan. De aankomende trein was uitgevallen en de trein die ik zou nemen had "Mehrere Wagen fehlen" op de treinaanwijzer staan, dus kwam mooi van pas dat ik een 1e klas Interrail-dag opgebruikte want daar was het lekker rustig.
En tja, ik was toch in de buurt dus werd op Wuppertal Oberbarmen uitgestapt en eerst een stukje voor wat plaatjes langs de lijn gewandeld, zoals hier nabij station Oberbarmen...
Wuppertaler Stadtwerke 09 - Wuppertal, Oberbarmen by Daniël Bleumink, on Flickr
Nabij de momenteel door werkzaamheden gesloten halte Wupperfeld kwam de volgende alweer de bocht om...
Wuppertaler Stadtwerke 17 - Wuppertal, Wupperfeld by Daniël Bleumink, on Flickr
En vanaf station Werther Brücke ging ik zelf per Schwebebahn verder. Met dank aan de bocht voor het station kon het aankomende stel nog op de foto...
Wuppertaler Stadtwerke 31 - Wuppertal, Werther Brücke by Daniël Bleumink, on Flickr
Aangekomen bij eindhalte Vohwinkel bleek toch wel waar zo'n Schwebebahn ideaal voor is: je kunt gewoon een braderie in de straat hebben en het OV hoeft niet om te rijden maar gaat er gewoon overheen...
Wuppertaler Stadtwerke 24 - Wuppertal, Vohwinkeler Strasse by Daniël Bleumink, on Flickr
Qua busvervoer is Wuppertal Vohwinkel echt een trefpunt van verschillende vervoergebieden. Zo komt de Rheinbahn er vanuit Düsseldorf...
Rheinbahn 8393 - Wuppertal, Bahnstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr
...heb je er natuurlijk de WSW uit Wuppertal zelf...
Wuppertaler Stadtwerke 2074 - Wuppertal, Bahnstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr
...en kon ik ten slotte bij station Vohwinkel, wat meer weg heeft van een kerk eerlijk gezegd, nog de trolleybus uit Solingen vastleggen...
Stadtwerke Solingen 867 - Wuppertal, Bahnstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr
Daarna met een vertraagde RE13 terug naar Düsseldorf waar mooi een uurtje de tijd was voor currywurst mit pommes bij de Frittenwerk. Daarna weer de gebruikelijke warboel met bewegwijzering op een Duits station: ja hier zijn de toiletten naar links, perron verder, ow hier zijn ze naar rechts. Maar waar zijn ze dan tussen die twee perrons in Ja, achter me, maar door verbouwing gesloten.
Tijdelijke bordjes zoals in Nederland zie je dan echt niet, slechts een verwijzing naar het plein voor het station waar ze dus daadwerkelijk twee toiletcabines op een omheind stukje plein hadden gezet met een afdakje met poortje erbij
Waarbij de lezer om contactloos te betalen letterlijk rechtstreeks van een snoepautomaat leek te komen, want dat ding bleef maar vragen om een keuze in te toetsen voor hij iets wilde doen. Gelukkig kon je er op z'n Duits wel met papiergeld betalen.
Terug op het station vroeg ik me toch al wel even af hoe ze het nou wilden doen met de RE naar Wesel om 18.03 uur van spoor 17 terwijl ICE9498
Naar goed Deutsche Bahn-gebruik kwam de trein keurig op tijd binnen maar ontstond om onduidelijke reden vertraging: we vertrokken gewoon maar niet, zonder enig bericht waarom niet. In zowel Duisburg als Oberhausen was vervolgens het spoor nog bezet waarmee de vertraging opliep tot iets van +20 in Oberhausen, waarna nog wel de omgeleide 142 werd ingehaald in Emmerich. In Utrecht zat 'ie echter nog altijd in de vertraging waardoor het maar een trein later naar Amersfoort werd.
Aldaar nog even omlopen om het eerste perron af te komen. Er hangt daar een bord dat de poortjes niet in gebruik zijn, maar dat waren ze toch wel degelijk. Maar er stonden nog wel mobiele paaltjes bij de uitgang van de traverse en zelfs vaste exemplaren, dat is wel een aparte combi met poortjes...