Het was weer een druk jaar, waarin enkele concessie-wisselingen plaatsvonden en het daarom nodig was om de focus wat meer op die gebieden te leggen. Maar andere regio's werden niet vergeten en de fotolijstjes konden al met al weer een beetje ingekort worden.
Kijk mee en geniet!
1) In december 2023 nam Arriva het busvervoer in de concessie Twente over van Syntus en ging aldaar ook RRReis-en. De eerste weken liep het allerminst vlekkeloos en omdat nog niet alle elektrische bussen waren geleverd, kwamen vele tijdelijke bussen te rijden. Vanuit Limburg kwam o.a. de 9171 over en die zien we in Almelo.

2) Ook de Achterhoek stuurde wat bussen door naar zijn buren, zoals deze 8736 die vanaf de busbaan Roombeek komt.

3) Vanuit Zuid-Holland kwam de Citeas 8728 en 8782 over, waarvan we de laatste in Enschede zien.

4) Omdat in Lelystad de ambassadors overbodig waren geworden, konden deze ook (tijdelijk) naar Twente overgebracht worden. De 8661 vertrekt voor een rondje stadsdienst in Almelo

5) En vanuit Brabant kwam de Volvo 8700 7297 over; het koste mij drie retourtjes om hem uiteindelijk op foto te krijgen en dat deed ik in Groenlo, waar deze van z'n weekendrust geniet.

6) De buurtbusjes van Syntus waren uiteraard overbodig geworden en na een tip bleek dat er eentje in Barendrecht terecht was gekomen als tijdelijk huurbusje bij RMC Tours.

7) Ook de start van de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland verliep allerminst goed; een deel van de bussen in Waterland bleef rijden en in de Zaanstreek werden tijdelijke bussen gehuurd van VDL en bleef een groot deel van de ambassadors rijden onder nieuwe nummers. De 4142 vertrekt bij station Krommenie-Assendelft.

8 ) In de concessie IJssel-Vecht was het oorspronkelijk de bedoeling dat nieuwe Ebusco's 3.0 geleverd; doch die waren er niet. Als vervanging waren van Womy VDL Citeas gehuurd, die voorheen bij Syntus in Twente reden. In Emmeloord kwam ik zo de 4186 tegen, die vertrekt richting Lemmer.

9) Op een vrije woensdagmiddag was het weer eens tijd om richting de Zuid-Veluwe te gaan en kon in Barneveld midibusje 1057 fotograferen, die op de nieuwe scholierenlijn 610 ging rijden.

10) Op het bedrijventerrein Kromme Gouwe in Gouda trof ik op een goede zondagochtend deze Volvo 8700 aan, die tegenwoordig van HTS Tours is. Het betrof hier de voormalige Veolia 5860.

11) In de Zuiderkempen werd een afscheidsrit gehouden voor de Van Hool NewA360 bij De Lijn. De excursiebus 4383 wordt in Beerzel ingehaald door de reguliere lijnbus 510 richting Mechelen.

12) Een ander buurtbusje van Syntus, maar eigenlijk meerdere uit de serie, kwamen terecht bij Qbuzz en kregen daarbij nummers in de 6680-serie. Bij de veerpont naar Schoonhoven snelt de 6685 voorbij als lijn 702....

13) ...en in de andere richting vertrekt de 6514 richting Utrecht als lijn 90.

14) De voormalige Connexxion 5768 werd aangekocht door Hans Jagers Busvervoer en kreeg daar het nummer 13. Tijdens Paaspop in Schijndel vond de eerste inzet plaats en op de Structuurweg in die plaats kon ik hem fotograferen.

15) En dit voorjaar was het laatste van Arriva in Zuid-Holland Noord. Ook Arriva nam hiervoor een grote serie VDL Citea over van Syntus Twente en kregen daarbij de nummers 925 - 936. De 930 werd gefotografeerd bij de Keukenhof.

16) Ook werden weer diverse bussen overgebracht van tourbedrijven om op drukke dagen mee te pendelen. Vanuit de Groepsvervoerspecialist kwam de ex GVB 338 naar Lisse toe, waar deze geleased werd door Oostenrijk uit Diemen.

17) In het kader van de fotolijstjes kwam ik in Harlingen terecht en kon op de Tsjerk Hiddesbrug de Arriva 8606 fotograferen.

18) Op een andere woensdagmiddag werd Zaltbommel bezocht, om aldaar de diverse buurtbussen te kunnen fotograferen. Nabij het station rijdt de 6439 op de Koningin Wilhelminaweg.

19) Op Bevrijdingsdag wordt gependeld naar Wijthmen voor 'Dance 4 Liberation'. Dit jaar pendelde o.a. Hetebrij uit Wijhe mee en zij hebben ook een Citea van Syntus overgenomen, de 3146 die net is vertrokken vanaf de Hanzelaan.

20) De stichting OVCN hield in het kader van 25-jaar Connexxion een excursie in het gebied tussen Boskoop en Haarlem en daarbij kwamen we in Alphen a/d Rijn, waar alle meegaande excursiebussen op een perron geplaatst werden. Als eerste de Connexxion 9069, vervolgens de Connexxion 2666, dan de Connexxion 6413 en ten slotte de Connexxion 2232.

21) Later op de middag wordt een drive-by georganiseerd bij het voormalige Connexxion-hoofdkantoor in Boskoop. De Connexxion 2666 rijdt zojuist Boskoop uit.

22) Ook in de concessie Oost-Brabant moest de serie 8400 vanwege leeftijdseisen afgevoerd worden. Ter vervanging kwamen aldaar eveneens VDL Citea te rijden die voorheen in Berlijn én Twente hadden gereden. Een deel van de oudere ambassadors kwam bij Arriva Touring terecht, zoals deze 8435 die ik op Schiphol Plaza kon fotograferen op de pendeldienst voor het Schiphol Business Programma.

23) De jacht op de buurtbusjes ging uiteraard ook weer verder en op een zaterdagochtend fotografeerde ik deze 9303 in Wezep, bij vertrek vanaf de bushalte bij het station.

24) Een waddeneiland wat ik nog niet eerder bezocht had, was Schiermonnikoog. In het dorp komt de 3005 net terug vanaf het strand, op weg naar de Veerhaven.

25) Op de terugweg vanuit Schiermonnikoog kwam ik o.a. langs Sneek. Op de Dr. Boumaweg komt de 9235 langs de fotograaf.

26) De BYD-busjes in Alkmaar werden deze zomer ook afgevoerd. Omdat nog een aantal bussen in mijn archief ontbraken, trok ik op een zaterdag naar Alkmaar en op de Stationsweg kwam deze 7564 langs.

27) In Zaandam kwam de gloednieuwe EBS 4430 op een testritje langs de fotograaf, vlakbij het station.

28) De 931 kwam over naar Arriva Touring en kwam ik zodoende tegen als pendelbus tijdens Delfsail, met in zijn kielzog de Arriva 0276, die vanuit Brabant overgebracht was.

29) Voor het KLM Open-golftoernooi bij Badhoevedorp was eveneens een pendeldienst ingericht, met begin- en eindhalte bij de Cateringweg op Schiphol Noord. Hiervoor reed o.a. South West Tours mee, die daarvoor de Citaro CNG van Hermes overgenomen had; op de foto de ex Hermes 9285 bij nadering van de uitstaphalte.

30) Uiteraard bestond ook de busmaatschappij Syntus dit jaar alweer 25 jaar; dus werd door OVCN ook naar hun vervoersgebieden een excursie georganiseerd. Aan het einde van de middag konden alle (museum)bussen naast elkaar gefotografeerd worden op de stalling Wapenrustlaan in Apeldoorn. Een verslag van deze excursie is voor ADV-leden te lezen in het laatste nummer van de Autobuskroniek.

31) Een foto vanuit het excursieverslag naar de Oostkantons door Nostalbus; Scania Omnilink 501103 van Autobus Blaise in Braunlauf.

32) Voor de Vierdaagse kwamen opnieuw gasbussen vanuit de concessie Zeeland naar Nijmegen, zoals deze 9265. Genoemde bus zou hier echter blijven en werd doorverkocht aan Hermes en kreeg later in het jaar de roze Breng-huisstijl aangemeten.

33) Het festivalseizoen was inmiddels ook in volle gang en de club fotografen ging ook dit jaar weer de diverse festivals af. Voor Dominator in Eersel kwam Party Express/Van der Rijk Reizen met een nieuwe bus op de proppen, deze 101. Een voormalige bus van de stadtwerke Solingen.

34) Op de terugweg vanuit Eersel reden we even langs Rofra in Valkenswaard en konden daar de ex Syntus 5155 en ex Connexxion 4170 fotograferen die worden gebruikt als pendelbussen om kanovaarders weg te brengen naar de opstapplek.

35) Brouwer Tours verzorgde ook dit jaar weer een parkeerpendel in Noordwijk tussen de boulevard en een parkeerterrein. Op de Van de Mortelstraat kon ik betreffende bus fotograferen, de ex Syntus 4134.

36) In september werd ook Terschelling bezocht, om aldaar het aanwezige wagenpark te kunnen fotograferen. Vlakbij mijn hotel in Lies kon ik op de aankomstdag de Arriva 3013 vastleggen....

37) ...en de volgende ochtend de Arriva 3031 iets verder in het dorp Lies.

38) Een vrije woensdagmiddag werd besteed aan de serie 900 in Brabant en daarbij kwam ik in Veghel terecht en kon daar de Arriva 0924 fotograferen, de ex Syntus 3202.

39) Ook werden weer de nodige busexcursies verreden in het najaar; de stichting 1698 deed in combinatie met de stichting OVCN een roadtrip van Zwolle naar Groningen en aan het einde van de middag konden drie excursiebussen op de buffer in Groningen gefotografeerd worden.

40) Ook Zuid-Limburg werd nog maar eens bezocht; op de stalling in Heerlen was een line up gemaakt van de diverse materieelseries waarmee TCR meerijdt in dit gebied.

41) Maar ook mijn eigen thuisconcessie mag niet overgeslagen worden; de Arriva 8817 steekt de Kleiweg in Gouda over, op weg naar Rotterdam Capelsebrug.

42) In november werd in Groningen een demonstratie gehouden met een zelfrijdende bus, de Qbuzz 3324. Daarvoor trokken we met een aantal fotografen naar Groningen en konden de bus op de stalling fotograferen.

43) Op de terugweg ging het langs Emmeloord om aldaar de setra van TCE Tours te kunnen fotograferen, waarmee zij op lijn 77 rijden tijdens de spitsuren. Betreffende bus is zojuist vertrokken vanaf het busstation op weg naar Lemmer.

44) In Heerenveen kon ik dan weer een VDL Citea fotograferen die voorheen in de concessie Zuid-Holland Noord reed, de 8759 is vanuit Balk bijna aangekomen in Heerenveen.

45) Bij station Waddinxveen staat in de schemering de Arriva 8791 bij de bushalte te wachten voor vertrek richting Rotterdam Nesselande.

46) De Nationale Intocht vond dit jaar plaats in Vianen en Qbuzz speelde daarop in door een pendeldienst in te leggen onder het lijnnummer 512. Op de eerste rit vanuit Utrecht reed de 4102 nog bijna leeg richting Vianen; latere bussen hadden beduidend meer volk mee.

47) Nieuwe bussen in Groningen betroffen nieuwe Mercedes-Benz eCitaro G; bus 7523 is juist aangekomen bij station Groningen en fotografeerde ik op de Stationsweg.

48) Ook Weert werd dit jaar bezocht; op een zondag bleek dat een bus van lijn 11 defect was gegaan. De 1230 vertrekt na een oplapbeurt leeg richting Eindhoven en de 5527 reed als vervanging de reguliere dienstrit met zo'n 45 minuten vertraging.

49) En dan is het alweer december en dit jaar was het qua concessies wat rustiger; alleen Zuid-Holland Noord en Friesland hadden te maken met een vervoerderswisseling, maar in beide was de opstart allerminst rooskleurig. De eerste zondag trok ik opnieuw richting Friesland en kon op de Snekertrekweg in Leeuwarden de nieuwe Qbuzz 1018 fotograferen.

50) In de Krimpenerwaard werd het vervoer in de eerste week van Qbuzz (vrijwel) volledig uitbesteed aan tourbedrijven; op mijn vrije woensdag kon ik zodoende de Groene Hartvervoer 3003 fotograferen bij vertrek vanaf Capelsebrug richting Utrecht.

51) In Leiden en Alphen a/d Rijn reden dan wel enkele 'nieuwe' bussen mee, zoals deze Qbuzz 8357. De bus is afkomstig vanuit Vy in Noorwegen; let met name even op het kenteken.

Dank voor het meelezen en ik hoop dat dit verslag een goed beeld heeft gegeven van het busvervoer in Nederland in 2024.