Hierna ging het snel naar het perron om met een tot Weesp zeer drukke intercity naar Amsterdam Centraal te reizen. Aldaar had ik een overstaptijd van achttien minuten, waarin ik snel naar de voorzijde van het station liep om wat bussen te spotten, zoals deze EBS 4393 die hier op de Kamperbrug rijdt als lijn 391 die weer vanaf het centraal station van Amsterdam rijdt:

Hierna ging het net zo snel weer terug naar het perron om daar nagenoeg tegelijk te arriveren als de trein naar Den Helder, die mij naar Zaandam bracht. Aldaar ging het naar de bushalte aan de Houtveldweg om daarvandaan met lijn 63 naar de Kerkbuurt in Assendelft te reizen. Bij de halte Veenpolderdijk stapte ik uit om vanaf de naastgelegen fietsbrug de bus af te wachten om ‘m te kunnen fotograferen op de Communicatieweg Oost:

Om de volgende bus op een andere locatie te kunnen spotten ging het al lopend een stuk terug naar een zuidelijker punt langs dezelfde weg. Vanaf de rand van de verzakte stoep van de bushalte kon ik de volgende rit langs het water fotograferen die hier eveneens onderweg is naar Zaandam:

Al lopend besloot ik hierna de busroute terug te volgen naar Zaandam en onderweg telkens leuke fotolocaties te zoeken. Doordat de zon inmiddels weer wat hoger komt, wordt het fotograferen ook weer een stuk makkelijker dan de echte wintermaanden. Na een wandeling langs Westzaan liep ik door naar Koog aan de Zaan om aldaar op De Binding precies op tijd te zijn om de volgende rit van lijn 63 te kunnen fotograferen:

Hierna was het plan een foto te maken van lijn 64, maar enkele fietsers en hardlopers gooiden helaas roet in het eten. Gelukkig rijden zowel lijn 63 als 64 hier ieder halfuur en hoef je dus nooit heel lang te wachten. Op de vrij lange Houtveldweg in Zaandam kon ik dan weer een R-netbus fotograferen die hier als lijn 64 onderweg is naar Zaandijk:

Hierna werd het even doorlopen geblazen om slechts enkele minuten later weer lijn 63 te kunnen fotograferen, wederom op De Binding maar nu in Zaandam:

Een volgende leuke locatie mét voldoende zon trof ik dan weer iets verderop langs de Hensbroekstraat alwaar weer de R-netbus van hierboven op de foto kon, maar nu rijdend in de andere richting:

Hierna werd het nog even zoeken naar een goede fotolocatie; de zon was immers aan het zakken en had moeite de kleinere straatjes te bereiken. Bij het lokale winkelcentrum had ik dan wel weer geluk en na nog even wat rondlopen en wachten kon ik op de Volendamstraat dan weer lijn 64 naar Zaandam Kogerveld onderscheppen:

Al lopend ging het hierna toch maar weer eens terug naar het station van Zaandam. Langs de Houtveldweg trof ik echter nog een leuke locatie aan en daar trof ik dan weer een lijn 63 onderweg naar het station:

En na nog een stuk te hebben gelopen maakte ik wederom langs de Houtveldweg dan weer het laatste plaatje van de dag, van lijn 64 maar nu gereden met een Scania uit de vorige concessie Waterland:

Hierna ging het per trein weer naar huis om na nog wat boodschappen doen weer naar huis te reizen na een leuke zonnige dag en ruim 10 kilometer lopen!

Wil je meer foto’s zien? Houd dan de komende tijd mijn website in de gaten!