Reizgje troch doarpen yn it súdwesten fan Fryslân (18 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Reizgje troch doarpen yn it súdwesten fan Fryslân (18 foto's)

Bericht door Milco »

Eindelijk, na lang wachten worden de dagen toch weer steeds langer en hebben we een aantal mooie zonnige dagen gehad en voor de boeg. Daarom trok ik gisteren weer eens door het land. Ditmaal was Friesland de bestemming, op jacht naar de nieuwe bussen van Qbuzz in de dorpjes in het zuidwesten van de provincie.

Al lopend ging het eerst naar station Almere Buiten om per sprinter en bus naar Emmeloord te reizen. Aldaar stapte ik niet direct over, maar bleef ik nog even wachten om de inmiddels wit geworden EBS 1013 op de foto te kunnen zetten:
Afbeelding

Hierna reisde ik verder en wel met een ex-Groningse Setra naar Lemmer. Aldaar begon de zon goed door te komen en aangezien lijn 48 naar Heerenveen in aantocht was, liep ik de snelweg onderdoor om deze bus af te wachten vanaf een hoger gelegen standpunt langs het Waterkeringpad:
Afbeelding

Eenmaal terug bij het busstation bleek lijn 77, die geen realtime informatie uitzendt, nog niet te zijn langsgekomen. Snel zocht ik een plekje op met zon en dat lukte even verderop langs de Zeedijk. Na nog even wachten kwam de TCE Tours 124 langsgereden die toch als lijn 77 onderweg is naar Emmeloord:
Afbeelding

Hierna liep ik verder naar de bebouwde kom van Lemmer, alwaar de bussen door de relatief smalle straatjes rijden. Op de Straatweg kon ik lijn 41 op de foto zetten die via een leuke route naar Heerenveen rijdt:
Afbeelding

Op de Spaanderbank trof ik even later dan weer lijn 42 vanuit Sneek, die mij hierna verder zou vervoeren:
Afbeelding

Zoals gezegd ging de reis hierna verder en wel met lijn 41 naar de halte De Vinkebuorren in Sondel. Hiervandaan liep ik naar het verderop gelegen dorp Wijckel. Nog voordat ik in het dorp was trof ik op de Heerenhoogweg een Altas Cityline van Qbuzz die hier als lijn 44 onderweg is naar de halte waar ik uit lijn 41 was gestapt:
Afbeelding

Hierna liep ik door Wijckel heen naar de andere kant van het dorp, dat is niet zo heel gek ver lopen :mrgreen: Net buiten het dorp trof ik op de Menno van Coehoornweg weer een leuke fotolocatie aan. Na nog even wachten kon lijn 41 naar Heerenveen op de foto die hier werd uitgevoerd door een 10,8 meter Iveco:
Afbeelding

Na een klein halfuurtje te hebben gewacht op dezelfde weg, maar dan iets meer in het dorp, trof ik weer een kleine Iveco die hier dus onderweg is naar Sondel:
Afbeelding

De volgende bus bleek dan weer een Iveco van 13 meter die nog wat bestickering mist:
Afbeelding

Hierna had ik het wel gezien en ging de reis verder met lijn 44 naar Mirns. Nadat ik daar was uitgestapt bleek buurtbuslijn 103 in aantocht, dus na niet al te lang wachten kon ik de ex-Syntus 134 op de foto zetten op de Breelenswei:
Afbeelding

Hierna liep ik verder naar het dorp Bakhuizen. Na lunch te halen bij de lokale supermarkt en deze te hebben genuttigd op het bankje voor de deur, was het weer tijd voor foto’s. Lijn 44 naar Sneek was in aantocht en deze fotografeerde ik dan ook mooi op de Bakwei in Bakhuizen:
Afbeelding

Met lijn 44 ging de reis hierna verder en wel naar de halte Hindeloopen Hoek. Nadat hierna een foto helaas de mist in ging doordat de bus vlak achter een fietser reed, besloot ik door te lopen. Toen ik bij de overweg aankwam bleek er al snel een trein aan te komen, dus dat werd weer even wachten om daarna deze WINK van Arriva op de foto te zetten die hier de Lange Leane en de Sudergoawei kruist en uiteindelijk onderweg is naar Leeuwarden:
Afbeelding

Al lopend ging het uiteraard verder richting Workum. Nog voordat ik dat dorp bereikte trof ik weer een leuke landelijke locatie aan. Op de Lange Leane kon ik dan ook weer een mooie foto maken van een Iveco die als lijn 44 onderweg is naar Sneek:
[Afbeelding

Hierna liep ik dan toch echt door naar de bebouwde kom van Workum, alwaar ik op de Hearewei weer een foto kon maken van lijn 44 naar Sneek:
Afbeelding

Een rit van een halfuurtje later reed dan weer met een kortere Iveco welke ik iets verderop op de foto zette:
Afbeelding

Hierna ging de reis verder en wel met buurtbuslijn 102 naar Makkum. Daar uitgestapt liep ik al snel door om de aankomende lijn 390 te onderscheppen. Dat lukte en zodoende zette ik deze hoogvloers Iveco op de foto op de Weersterweg vlak bij Makkum:
Afbeelding

Een rit van een halfuur later zette ik dan weer in het dorp zelf op de foto en wel op de Dominee L. Touwenlaan:
Afbeelding

Hierna ging de reis verder noordwaarts door met lijn 96 naar “de kop” te reizen en daar over te stappen op lijn 71 naar Harlingen. Daar kon ik de tegenbus van lijn 71 nog mooi op de foto zetten op het Havenplein in de laatste zonnestralen van de dag:
Afbeelding

Hierna was het over en uit met fotograferen en na het eten reisde ik met lijn 99 helemaal naar Heerenveen om daar over te stappen op de trein naar Almere. Aldaar volgde nog een busrit naar huis na een leuke en zonnige dag fotograferen en bijna 22 kilometer te hebben gelopen! :D

Bedankt voor het kijken! Wil je meer foto’s zien? Houd dan mijn website de komende tijd in de gaten! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website: http://ov-almere.weebly.com/

Updates:
12-03-2025 --> 78 foto's NIEUW - provincies Noord-Holland, Friesland en Oost-Vlaanderen
23-02-2025 --> 99 foto's - provincies Antwerpen en Groningen
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Reizgje troch doarpen yn it súdwesten fan Fryslân (18 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuke platen weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vinny

Re: Reizgje troch doarpen yn it súdwesten fan Fryslân (18 foto's)

Bericht door Vinny »

Ik vind de gele bussen ook wel mooi in het landschap passen eerlijk gezegd. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie