Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)
Geplaatst: do 26 jun 2014, 23:58
Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot ongeveer 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.
Vandaag was het weer eens zo ver. Fogeltje moest om 11:00 in Nijmegen Dukenburg zijn. Gezien het nieuwe busstation vandaag de dag al twee weken op is en ik er al sowieso heen wilde gaan pakte ik om 8:01 al de 121 naar Uden. Dan had ik een half uur om rond te kijken en foto's te maken alvorens de bus van 9:09 naar Nijmegen te pakken. Dat is de eerste bus die ik met korting kan pakken (op de 121 vol tarief moest maar een keer) en ik wilde toch graag minimaal een uur te vroeg in Nijmegen zijn zodat ik wat speling had.
Zo gezegd, zo gedaan. Lijn 121 was wit in OVinfo, dus of hij was uitgevallen of hij zond geen signaal uit (InfoTin gaf ook geen uitsluitsel want daar stond "bij benadering" wat standaard is als InfoTin geen signaal van de bus krijgt en je dus nog niets weet). Met +4 kwam hij gelukkig aan tuffen. Ik had de eer gebruik te mogen maken van een nieuwe lijn: 121 Eindhoven via Mierlo (richting Gemert/Uden)
Dat alleen al verklaarde wellicht wel waarom de bus niet te volgen was.
Gezien ik geen 35-minuten overstap ging hebben (en als ik toch zou hebben, dan zou ik toch opnieuw instaptarief betekenen omdat Arriva bij "het 9-uur probleem" handelt als volgt: heb je recht op korting, dan betaal je opnieuw instaptarief maar wel alles met korting. In tegenstelling tot Connexxion waar je geen instaptarief betaalt maar wel vol tarief doorreist ook al heb je recht op korting) kocht ik maar eens een ritkaartje. Dat scheelt toch weer 25 cent uiteindelijk. De rit naar Uden was verder saai. Natuurlijk had ik bij instappen wel erop gelet of de CICO's aanstonden. Hadden ze op rood gestaan dan had ik natuurlijk willen chippen ;)
Bij het busstation vielen me vier dingen op:
1. De buffer is stom. Bussen moeten een rondje rotonde maken om naar het perron te kunnen. Had dit niet efficiënter opgelost kunnen worden?
2. Er zijn twee perrons met palen maar zonder halte. Ze zijn wel compleet aangelegd, inclusief bloktegels en ribbels. Ik vermoed dat ze wat haltes gaan "splitsen". 152 Eindhoven en 160 delen bijvoorbeeld 1 perron. Wellicht dat die uit elkaar getrokken gaan worden. Mij viel op at het achterste perron niet over de hele lengte bloktegels had. Ik vermoed dat de buurtbus daar uiteindelijk terecht gaat komen.
3. Er is geen zuil voor de OVC aanwezig. Dat vind ik een gemis. Ik weet niet eens of je relatief in de buurt van het busstation voor je OVC terecht kunt. Nu heeft alles opengelegen en hadden ze relatief eenvoudig nog wat kabels door de grond heen kunnen knallen.
4. Hoewel de perrons geen abri's meer hebben is er nu toch meer beschutting omdat vóór de bussen nu een lange overdekte wachtruimte is, met bankjes. Wat mij betreft hadden de bankjes wel wat breder gemogen. 1 dik persoon en het is al vol.
Verder viel mij ook dat de shoarmatent WEER een metamorfose heeft ondergaan. De hoge tafels met hoge stoelen zijn weg (alleen tegen het raam staan ze nog) en het assortiment is enorm uitgebreid. Snoep en hartige bladerdeegsnacks en je kunt gewone koffie krijgen die prima te drinken was. Verder hebben ze ook weer toilet (gratis voor klanten). Enorme vooruitgang alles bij elkaar.
Enfin, omdat foto's meer zeggen dan worden een kleine selectie. Ik heb me geprobeerd in te houden met het aantal foto's dat ik deel.

Drie verschillende snoetjes bij elkaar. Helaas is het onmogelijk om ook een Breng Citaro met al deze bussen op de foto te krijgen op dit punt. Rechts de overdekte bankjes. De overkapping loopt helemaal door zodat je ook droog kunt staan.

De vermaledijde buffer. De bussen rijden nu rechts weg waar buiten zicht de uitrit aan de rotonde ligt. Ze doen een rondje rotonde en komen terug.

Linksachter mij ligt de rotonde, we kijken nu dus nu op de "voorkant" van het busstation. Rechtsboven buiten beeld is de buffer. Verder zien we de schitterende konten van twee Ambassador's. Rechts de beste buslijn van het SRE.

De 8014 komt net vanaf de rotonde gereden. Hier zien we de inrit. De bussen rijden links het busstation binnen, een blauw bord met witte pijl staat er als verduidelijking voor chauffeurs.

Nog eentje uit het perspectief van de shoarmatent. Links de wachtgelegenheid.
Om 9:09 pakte ik de bus naar Nijmegen. Ik besloot spontaan een dagkaartje te kopen en richting huis later een toeristische route te pakken. Nijmegen hebben we de laatste tijd wel gezien, dus daar heb ik maar geen fotoronde gemaakt (en dat kwam achteraf gezien goed uit gezien dat ik nog 1% batterij had toen ik thuis kwam). In Dukenburg had ik een klein uur de tijd. Ik had in Uden al koffie gehad maar het was tijd voor een tweede. De Subway in Dukenburg heeft weliswaar een automaat maar die is best goed te doen. Ik ging even lekker buiten zitten. Tegen 10:40 liep ik maar aan. Omstreeks 11:50 was ik weer terug. Dat ging mooi uitkomen want ik wilde via Cuijk naar Uden gaan. Dat betekende dat ik de bus van 12:13 in Dukenburg moest hebben, dan heb ik een overstap in Grave. Dus dat deed ik. Mooi op tijd was ik in Grave en had nog ongeveer tien minuutjes. Lijn 90 arriveerde snel en ging nog even als 999 bufferen alvorens de film op 92 sprong.

Arriva 8209 staat even te bufferen op busstation Grave nadat deze als lijn 90 uit 's-Hertogenbosch is aangekomen.

Arriva 8241 draait het busstation op. Deze komt net uit Cuijk en zou als lijn 90 richting 's-Hertogenbosch verder gaan.
Met de 92 ging het naar Cuijk, de eerste plezierrit van de dag. Het krantje werd weggelegd en ik kon genieten van een schitterend uitzicht. Ik kan het Land van Cuijk alleen maar aanraden, gewoon om te fietsen/wandelen. Maar je kunt er ook prachtige platen schieten (hint: Daniel). Nadeel is alleen wel dat de bussen hier alleen ma-vr overdag rijden en ook niet frequent of je moet op de route van lijn 91 gaan staan (maar de 92 vond ik net iets mooier). Aangekomen op station Cuijk had ik ruim tien minuten voordat dezelfde bus als lijn 91 naar Uden zou gaan. Tijd voor wat foto's. Bij het station liggen overigens twee bushaltes. Aan de achterzijde stopt de bus van/naar Mill (91/92) aan de voorzijde buurtbus 238 van Boxmeer naar Grave. Deze bus had ik ook kort overwogen maar die komt een andere keer.

Station Cuijk gezien vanaf de bushalte van lijn 91/92.

Bus buffert even. Als je je afvraagt waarom ik niet iets meer naar links ben gegaan, daar stond een lelijk hek en op straat wilde ik niet zomaar gaan staan.

De bushalte.

Station Cuijk is net zoals station Boxmeer driesporig. Maar volgens mij wordt spoor 3 niet gebruikt, want de overweg over spoor 3 is onbeveiligd.

Perron 2 en 3. Spoor 3 is geen doodlopend spoor maar loopt weer over in spoor 2 wat zelf weer overloopt in het meest linkse spoor waardoor de Maaslijn weer enkelsporig wordt.

En dit is al de tweede nieuwe buslijn in Brabant die ik vandaag ontdek ;) Lijn 239 is een typo. Lijn238 stopt hier in beide richtingen. Lijn 239 bestaat niet bij Arriva. Toch zullen we die op het einde van de fotoserie nog tegenkomen maar dan bij Veolia.

Daar staat mijn bus te wachten. Prachtige omgeving verder, ook al zitten we hier wel aan de rand van een industrieterrein.

Natuurlijk mag een Velios niet ontbreken! Deze GTW 2/8 komt net uit Nijmegen als stoptrein naar Roermond en rijdt naar perron 2 om zijn lading te lossen.
Daarna moest ik ook snel gaan, want lijn 92 was inmiddels omgetoverd naar lijn 91 en ging klaar staan. Even later waren we onderweg. Tussen Cuijk en Mill is de route gelijk aan lijn 92, daarna werd het nog leuk. Het landelijke gebied bleef maar de straatjes werden vooral bij Odiliapeel wat smaller waardoor de rit een leuk karakter kreeg. Wat mij betreft kun je ook aan de route van lijn 91 prachtige platen schieten (en die rijdt in ieder geval tot december nog de hele week, op zondag wel wat minder frequent). Bijna op minuut nauwkeurig 5 uur nadat ik Uden Busstation had verlaten in de ochtend, kwam ik daar weer aan. Dat sloot mooi aan op buurtbus 251 van Uden naar Rosmalen *bus* Ik was toe aan een korte sanitaire stop en nog een bakje koffie. Ik bestelde er maar hartige snack bij omdat mijn boterhammen ook al op waren en ik de donuts vergeten was. De tijd ging sneller dan ik dacht. Veel had ik sowieso al niet gehad.

Eenmaal terug in Uden zag ik vijf snoetjes op een rij.

Lijn 91 reed net weg toen ik hierheen liep, maar ik zetten nog eens vier Amba's op een rijtje, omdat het leuke bussen zijn *bus*

Het buurtbusje is zojuist gearriveerd. De chauffeur moet de lijnfilm nog even aanpassen. Alle Arriva-buurtbussen (en volgens mij zelfs alle provinciale buurtbussen) hebben verplicht een filmkast met bestemming. Deze toont doorgaans alleen de bestemming. Het nummer is meestal op de bus geplakt. Dit is Arriva 7331. Onderweg kwamen we de andere buurtbus van de vereniging Vorstenbosch/Nuland tegen, ik dacht de 7333 maar pin me daar niet op vast. Voor de geschiedenisliefhebber. Buurtbus 251 is ontstaan op 6 januari 2013 uit een samenvoeging van buurtbus 201 Veghel - Maliskamp (Rosmalen) en buurtbus 202 Heesch - Heeswijk-Dinther. Ik weet niet wat de oorspronkelijke projectnamen waren. De route Veghel-Vorstenbosch van lijn 201 verviel en de bus begon voortaan in Uden op het busstation en reed via het ziekenhuis (een van de redenen van deze wijziging was het vertrek van het ziekenhuis in Veghel, voorheen werd daar langs gereden). Verder bleef de route grotendeels in tact, alleen in Rosmalen werd niet meer naar Maliskamp gereden maar slechts tot het station (wat eerder in het verleden al eens het eindpunt was). Ook verviel de bediening van Nistelrode. Lijn 202 reed de route Heesch - Nistelrode - Loosbroek - Heeswijk. Hoewel wordt gezegd dat de bussen werd samengevoegd werd lijn 202 eigenlijk gewoon quasi opgeheven omdat de gehele route verviel. Alleen Loosbroek bleef in de route van de nieuwe bus en dat lag al in de route van de 201. Wel werden de verenigingen samengevoegd. Hierdoor waren twee bussen beschikbaar en kan de lijn in een uurdienst gereden worden. Lijn 201 reed 1x per 2 uur en kende daardoor een lage bezetting. De 202 reed wel in een uurdienst maar had nauwelijks reizigers. De nieuwe lijn lijkt het een stuk beter te doen.
De buurtbus kwam en het was 14:20. 14:22 zou hij vertrekken volgens het vertrekstatenoverzicht. Toen we om 14:24 nog steeds geen aanstalten maakten om te vertrekken, keek ik even in de app. Vertrektijd was 14:30. Toen schoot me te binnen dat die in december inderdaad gewijzigd waren vanwege treinaansluitingen in Rosmalen geloof ik. En dat ik al ooit bij Arriva had gemeld dat het grote vertrekstatenoverzicht niet klopt (de vertrekstaat bij de halte dacht ik wel) :'). Ik had mijn gehemelte dus niet hoeven te verbranden aan koffie :') Er zaten nog twee leuke dames in de bus en na wat wachttijd reden we dan eindelijk aan.
Lijn 251 is wat mij betreft het hoogtepunt van de dag. Na Uden krijg je een prachtige route door landelijk gebied. Vooral de dorpjes Loosbroek en Vorstenbosch zijn mooi. Ook Vinkel is mooi, maar dat kende ik al voor een deel. Wat mij betreft ook een aanrader om langs de route eens te gaan staan. Pluspunt is dat je het vanaf station Rosmalen kunt bereiken. Vanuit 's-Hertogenbosch ben je er zo en vanuit Utrecht ben je in een half uur in 's-Hertogenbosch. Nuland was even iets minder, maar daar ben ik ook vaker geweest. Ik herkende op een gegeven moment het stuk waar ik in oktober met lijn 90 in Nuland kwam en uitstapte om vervolgens naar Vinkel te lopen voor een feest. Dat kwam toen met de buurtbus niet goed uit omdat ik me anders in Vinkel nog anderhalf uur had moeten vermaken. Ik vond het toen wel jammer omdat ik graag de buurtbus wilde pakken. Dat is nu dus eindelijk gelukt. In Nuland werd van chauffeur gewisseld en met de tweede chauffeur raakte ik aan de praat die nog wat vertelde over de verschillende instellingen die we passeerden. Zo blijkt het gebied rond Nuland en Rosmalen rijk aan zorginstellingen. Een daarvan was Mariaoord wat ik nog uit busboekjes ken. De oude lijn 90 stopte hier op een gegeven moment alleen "op verzoek" en nu snap ik ook waarom. Het is een redelijke omweg en de wegen zijn smal. Als je daar niet met een grote bus hoeft te komen dan is het beter.
Snel kwamen we in Rosmalen waar ik net de stoptrein naar 's-Hertogenbosch zag binnenrijden. Als ik hem had willen halen dan was een sprintje noodzakelijk geweest. Ik denk dat de verlegging van de vertrektijden daarom te maken heeft met aansluiting op de trein vanuit 's-Hertogenbosch. Het kan ook zijn dat we een beetje laat waren en de bus aan hoort te sluiten op de trein naar 's-Hertogenbosch en dan wacht op de trein de andere kant uit. Maar ik weet niet of de bus er nog stond toen die trein kwam. In Rosmalen bekeek ik nog even de nieuwe stationswinkel. Naja, wellicht is die niet zo nieuw, maar mij was het vanuit de trein nog nooit opgevallen, maar volgens mij had ik hier op het forum er laatst wel iets over gehoord. Een sandwich zag er verrukkelijk uit en mijn maag knorde sowieso al weer gezien de snack uit Uden uitgewerkt was. Broodje knauwend stond ik te wachten op de stoptrein naar Nijmegen om die op de foto te zetten alvorens naar een bushalte te lopen.

Het buurtbusje is zojuist gearriveerd in Rosmalen en wacht zijn tijd af. Maar lang heeft hij volgens mij niet.

Een dubbele Plan V, voor iedereen die het zo geweldig vind dat wij in Brabant nog mogen genieten van deze puike treinen.
De bushalte bleek op 1 of 2 minuten lopen te zijn. Bij de halte station stopt alleen het buurtbusje. Maar de halte Gemeentehuis ligt er dus quasi naast. Ik bleek op twee minuten lijn 63 gemist te hebben. Gelukkig was de middagspits inmiddels al begonnen. Dan rijdt ook spitslijn 66 en die zou over tien minuten vertrekken. Raar genoeg doet hij dat wel aan de andere kant. Die bus kwam al snel en had nog even rust. Lijn 63 en 66 gaan in de spits in elkaar over en komen dus uit beide richtingen. Ik verwachte er niet veel van, maar het bleek dat vooral Rosmalen toch een erg mooie route had. We kwamen menige bussluis tegen die inter-wijk van auto's moesten tegengaan. Dat en leuke smalle straatjes gaven een leuk beeld en gevarieerde route. Eenmaal in 's-Hertogenbosch werd het meer wat je van een stadslijn verwacht, maar het eerste stuk was een leuke verrassing.
In 's-Hertogenbosch had ik net de 158 gemist die vanuit Veghel doorrijdt als lijn 25. En dat gebeurt maar 1x per uur omdat de 25 maar 1x per uur rijdt. Als ik het echt had willen halen had ik al eerder kunnen uitstappen, 66 en 158 delen enkele haltes. Maar ik voelde een grotere sanitaire stop aankomen en wilde bovendien wat plaatjes maken. Ik heb een kleine selectie gemaakt. Ik heb geprobeerd om in ieder geval elk type bus een keer te tonen, plus twee exotische lijnen. Met deze foto's sluit ik af. De 158 kende ik al en bovendien was ik vrij gaar waardoor ik het grootste deel van de rit lekker geslapen heb. In Veghel werd ik op het busstation wakker omdat de motor uit ging. Chauffeur was wat aan de vroege kant en kon daardoor even koffie drinken. Daarna ging het als lijn 25 naar huis. Het viel me niet tegen dat ik slechts op een klein deeltraject de enige passagier was.

Twee stadsbussen van Arriva en een gelede Volvo van Veolia. Lijn 74 (773) is de bus waar ik uit kwam. Die is dus als 63 een keer vertrokken vanuit 's-Hertogenbosch, als 66 vanuit Rosmalen terug gegaan en gaat nu dus weer naar Rosmalen, maar wel een ander deel. Na de verrassing van de 66 ben ik stiekem wel benieuwd naar de 63 en 74. De 777 staat klaar als lijn 66 naar Rosmalen en Veolia 5831 staat klaar als 301 naar Waalwijk en Tilburg. Waarom zo veel geledes die kant uit moeten (frequenter dan een tienminutendienst) weet ik niet, zo vol oogden ze niet.

Ook Juijn Rossum is present, hier staan beide lijn klaar en zijn bezig met reizigers tanken. De 5031 gaat naar Ammerzoden en Well, de 5036 naar Druten. Ook naar deze lijnen ben ik benieuwd. Wellicht binnenkort een keer met de OV-dagkaart. De 766 gaat als lijn 61 naar Aawijk via Bee...ehm Zuid.

Hier zien we een exotische lijn, de 635 van Veolia. Deze rijdt slechts enkele keren per dag als schoolbus en is een sneldienstvariant op de 135 die ook vaak genoeg voorbij zag komen naar verscheidene bestemmingen.

En nog een exotische lijn. Juijn Rossum 5032 komt hier voorbij als lijn 665 richting de thuisbasis. Het zal een schoolbusvariant van de 165 naar Druten zijn. Helaas had de 166 geen schoolbusvariant, want lijn 666 heeft voor mij in relatie tot OVinNL een speciale betekenis ;)

Gewoon een Arriva-Amba, omdat het kan. Lijn 155 zul je overigens niet zo heel snel tegenkomen, want volgens mij is dit een spitsbus. De 8014 had had ik 's ochtends al een keer in Uden gezien. Ik heb niet onthouden waar hij toen heen ging en dat was op foto's ook niet te zien.
Ik sluit af met de drie buurtbusjes die Herzogenbusch rijk is.

Arriva 7343 vertrek als lijn 213 naar Cromvoirt en Vught. Deze bus toont behalve beide bestemmingen (en richting Vught toont hij ook Cromvoirt) ook het lijnnummer, waarschijnlijk omdat er geen lijnnummer opgeplakt staat zover ik zie. Mogelijk wordt deze hierdoor variabel op verschillende lijnen ingezet. Ik vermoed dat hij in 's-Hertogenbosch gekoppeld is aan de 203, maar dat weet ik niet.

Gezien Arriva 7349 wel een vast lijnnummer heeft, lijkt me dat niet aannemelijk. Deze staat hier klaar als lijn 203 naar Boxtel en Liempde. Ik zie op de wiki echter ook de 7348 als lijn 203 op de foto staan, dus wellicht dat de 7349 vast lijn 203 doet en de andere variabel op beide lijnen kunnen versterken en daarom geen vast lijnnummer hebben. Lijn 203 rijdt een snellere route naar Vught. Lijn 213 is ooit als spitsversterker van lijn 203 ingevoerd maar is uiteindelijk een volwaardige lijn geworden. Sindsdien rijdt de 203 niet meer via Cromvoirt en een kortere route door Vught.

Als afsluiting Veolia 1569. Deze is net aangekomen en staat klaar als lijn 239 richting Udenhout.
Ik hoop dat jullie nog niet in slaap zijn gevallen, ik inmiddels bijna wel. Dus fogeltje wenst iedereen die het tot hier gehaald heeft welterusten.
Vandaag was het weer eens zo ver. Fogeltje moest om 11:00 in Nijmegen Dukenburg zijn. Gezien het nieuwe busstation vandaag de dag al twee weken op is en ik er al sowieso heen wilde gaan pakte ik om 8:01 al de 121 naar Uden. Dan had ik een half uur om rond te kijken en foto's te maken alvorens de bus van 9:09 naar Nijmegen te pakken. Dat is de eerste bus die ik met korting kan pakken (op de 121 vol tarief moest maar een keer) en ik wilde toch graag minimaal een uur te vroeg in Nijmegen zijn zodat ik wat speling had.
Zo gezegd, zo gedaan. Lijn 121 was wit in OVinfo, dus of hij was uitgevallen of hij zond geen signaal uit (InfoTin gaf ook geen uitsluitsel want daar stond "bij benadering" wat standaard is als InfoTin geen signaal van de bus krijgt en je dus nog niets weet). Met +4 kwam hij gelukkig aan tuffen. Ik had de eer gebruik te mogen maken van een nieuwe lijn: 121 Eindhoven via Mierlo (richting Gemert/Uden)

Gezien ik geen 35-minuten overstap ging hebben (en als ik toch zou hebben, dan zou ik toch opnieuw instaptarief betekenen omdat Arriva bij "het 9-uur probleem" handelt als volgt: heb je recht op korting, dan betaal je opnieuw instaptarief maar wel alles met korting. In tegenstelling tot Connexxion waar je geen instaptarief betaalt maar wel vol tarief doorreist ook al heb je recht op korting) kocht ik maar eens een ritkaartje. Dat scheelt toch weer 25 cent uiteindelijk. De rit naar Uden was verder saai. Natuurlijk had ik bij instappen wel erop gelet of de CICO's aanstonden. Hadden ze op rood gestaan dan had ik natuurlijk willen chippen ;)
Bij het busstation vielen me vier dingen op:
1. De buffer is stom. Bussen moeten een rondje rotonde maken om naar het perron te kunnen. Had dit niet efficiënter opgelost kunnen worden?
2. Er zijn twee perrons met palen maar zonder halte. Ze zijn wel compleet aangelegd, inclusief bloktegels en ribbels. Ik vermoed dat ze wat haltes gaan "splitsen". 152 Eindhoven en 160 delen bijvoorbeeld 1 perron. Wellicht dat die uit elkaar getrokken gaan worden. Mij viel op at het achterste perron niet over de hele lengte bloktegels had. Ik vermoed dat de buurtbus daar uiteindelijk terecht gaat komen.
3. Er is geen zuil voor de OVC aanwezig. Dat vind ik een gemis. Ik weet niet eens of je relatief in de buurt van het busstation voor je OVC terecht kunt. Nu heeft alles opengelegen en hadden ze relatief eenvoudig nog wat kabels door de grond heen kunnen knallen.
4. Hoewel de perrons geen abri's meer hebben is er nu toch meer beschutting omdat vóór de bussen nu een lange overdekte wachtruimte is, met bankjes. Wat mij betreft hadden de bankjes wel wat breder gemogen. 1 dik persoon en het is al vol.
Verder viel mij ook dat de shoarmatent WEER een metamorfose heeft ondergaan. De hoge tafels met hoge stoelen zijn weg (alleen tegen het raam staan ze nog) en het assortiment is enorm uitgebreid. Snoep en hartige bladerdeegsnacks en je kunt gewone koffie krijgen die prima te drinken was. Verder hebben ze ook weer toilet (gratis voor klanten). Enorme vooruitgang alles bij elkaar.
Enfin, omdat foto's meer zeggen dan worden een kleine selectie. Ik heb me geprobeerd in te houden met het aantal foto's dat ik deel.

Drie verschillende snoetjes bij elkaar. Helaas is het onmogelijk om ook een Breng Citaro met al deze bussen op de foto te krijgen op dit punt. Rechts de overdekte bankjes. De overkapping loopt helemaal door zodat je ook droog kunt staan.

De vermaledijde buffer. De bussen rijden nu rechts weg waar buiten zicht de uitrit aan de rotonde ligt. Ze doen een rondje rotonde en komen terug.

Linksachter mij ligt de rotonde, we kijken nu dus nu op de "voorkant" van het busstation. Rechtsboven buiten beeld is de buffer. Verder zien we de schitterende konten van twee Ambassador's. Rechts de beste buslijn van het SRE.

De 8014 komt net vanaf de rotonde gereden. Hier zien we de inrit. De bussen rijden links het busstation binnen, een blauw bord met witte pijl staat er als verduidelijking voor chauffeurs.

Nog eentje uit het perspectief van de shoarmatent. Links de wachtgelegenheid.
Om 9:09 pakte ik de bus naar Nijmegen. Ik besloot spontaan een dagkaartje te kopen en richting huis later een toeristische route te pakken. Nijmegen hebben we de laatste tijd wel gezien, dus daar heb ik maar geen fotoronde gemaakt (en dat kwam achteraf gezien goed uit gezien dat ik nog 1% batterij had toen ik thuis kwam). In Dukenburg had ik een klein uur de tijd. Ik had in Uden al koffie gehad maar het was tijd voor een tweede. De Subway in Dukenburg heeft weliswaar een automaat maar die is best goed te doen. Ik ging even lekker buiten zitten. Tegen 10:40 liep ik maar aan. Omstreeks 11:50 was ik weer terug. Dat ging mooi uitkomen want ik wilde via Cuijk naar Uden gaan. Dat betekende dat ik de bus van 12:13 in Dukenburg moest hebben, dan heb ik een overstap in Grave. Dus dat deed ik. Mooi op tijd was ik in Grave en had nog ongeveer tien minuutjes. Lijn 90 arriveerde snel en ging nog even als 999 bufferen alvorens de film op 92 sprong.

Arriva 8209 staat even te bufferen op busstation Grave nadat deze als lijn 90 uit 's-Hertogenbosch is aangekomen.

Arriva 8241 draait het busstation op. Deze komt net uit Cuijk en zou als lijn 90 richting 's-Hertogenbosch verder gaan.
Met de 92 ging het naar Cuijk, de eerste plezierrit van de dag. Het krantje werd weggelegd en ik kon genieten van een schitterend uitzicht. Ik kan het Land van Cuijk alleen maar aanraden, gewoon om te fietsen/wandelen. Maar je kunt er ook prachtige platen schieten (hint: Daniel). Nadeel is alleen wel dat de bussen hier alleen ma-vr overdag rijden en ook niet frequent of je moet op de route van lijn 91 gaan staan (maar de 92 vond ik net iets mooier). Aangekomen op station Cuijk had ik ruim tien minuten voordat dezelfde bus als lijn 91 naar Uden zou gaan. Tijd voor wat foto's. Bij het station liggen overigens twee bushaltes. Aan de achterzijde stopt de bus van/naar Mill (91/92) aan de voorzijde buurtbus 238 van Boxmeer naar Grave. Deze bus had ik ook kort overwogen maar die komt een andere keer.

Station Cuijk gezien vanaf de bushalte van lijn 91/92.

Bus buffert even. Als je je afvraagt waarom ik niet iets meer naar links ben gegaan, daar stond een lelijk hek en op straat wilde ik niet zomaar gaan staan.

De bushalte.

Station Cuijk is net zoals station Boxmeer driesporig. Maar volgens mij wordt spoor 3 niet gebruikt, want de overweg over spoor 3 is onbeveiligd.

Perron 2 en 3. Spoor 3 is geen doodlopend spoor maar loopt weer over in spoor 2 wat zelf weer overloopt in het meest linkse spoor waardoor de Maaslijn weer enkelsporig wordt.

En dit is al de tweede nieuwe buslijn in Brabant die ik vandaag ontdek ;) Lijn 239 is een typo. Lijn238 stopt hier in beide richtingen. Lijn 239 bestaat niet bij Arriva. Toch zullen we die op het einde van de fotoserie nog tegenkomen maar dan bij Veolia.

Daar staat mijn bus te wachten. Prachtige omgeving verder, ook al zitten we hier wel aan de rand van een industrieterrein.

Natuurlijk mag een Velios niet ontbreken! Deze GTW 2/8 komt net uit Nijmegen als stoptrein naar Roermond en rijdt naar perron 2 om zijn lading te lossen.
Daarna moest ik ook snel gaan, want lijn 92 was inmiddels omgetoverd naar lijn 91 en ging klaar staan. Even later waren we onderweg. Tussen Cuijk en Mill is de route gelijk aan lijn 92, daarna werd het nog leuk. Het landelijke gebied bleef maar de straatjes werden vooral bij Odiliapeel wat smaller waardoor de rit een leuk karakter kreeg. Wat mij betreft kun je ook aan de route van lijn 91 prachtige platen schieten (en die rijdt in ieder geval tot december nog de hele week, op zondag wel wat minder frequent). Bijna op minuut nauwkeurig 5 uur nadat ik Uden Busstation had verlaten in de ochtend, kwam ik daar weer aan. Dat sloot mooi aan op buurtbus 251 van Uden naar Rosmalen *bus* Ik was toe aan een korte sanitaire stop en nog een bakje koffie. Ik bestelde er maar hartige snack bij omdat mijn boterhammen ook al op waren en ik de donuts vergeten was. De tijd ging sneller dan ik dacht. Veel had ik sowieso al niet gehad.

Eenmaal terug in Uden zag ik vijf snoetjes op een rij.

Lijn 91 reed net weg toen ik hierheen liep, maar ik zetten nog eens vier Amba's op een rijtje, omdat het leuke bussen zijn *bus*

Het buurtbusje is zojuist gearriveerd. De chauffeur moet de lijnfilm nog even aanpassen. Alle Arriva-buurtbussen (en volgens mij zelfs alle provinciale buurtbussen) hebben verplicht een filmkast met bestemming. Deze toont doorgaans alleen de bestemming. Het nummer is meestal op de bus geplakt. Dit is Arriva 7331. Onderweg kwamen we de andere buurtbus van de vereniging Vorstenbosch/Nuland tegen, ik dacht de 7333 maar pin me daar niet op vast. Voor de geschiedenisliefhebber. Buurtbus 251 is ontstaan op 6 januari 2013 uit een samenvoeging van buurtbus 201 Veghel - Maliskamp (Rosmalen) en buurtbus 202 Heesch - Heeswijk-Dinther. Ik weet niet wat de oorspronkelijke projectnamen waren. De route Veghel-Vorstenbosch van lijn 201 verviel en de bus begon voortaan in Uden op het busstation en reed via het ziekenhuis (een van de redenen van deze wijziging was het vertrek van het ziekenhuis in Veghel, voorheen werd daar langs gereden). Verder bleef de route grotendeels in tact, alleen in Rosmalen werd niet meer naar Maliskamp gereden maar slechts tot het station (wat eerder in het verleden al eens het eindpunt was). Ook verviel de bediening van Nistelrode. Lijn 202 reed de route Heesch - Nistelrode - Loosbroek - Heeswijk. Hoewel wordt gezegd dat de bussen werd samengevoegd werd lijn 202 eigenlijk gewoon quasi opgeheven omdat de gehele route verviel. Alleen Loosbroek bleef in de route van de nieuwe bus en dat lag al in de route van de 201. Wel werden de verenigingen samengevoegd. Hierdoor waren twee bussen beschikbaar en kan de lijn in een uurdienst gereden worden. Lijn 201 reed 1x per 2 uur en kende daardoor een lage bezetting. De 202 reed wel in een uurdienst maar had nauwelijks reizigers. De nieuwe lijn lijkt het een stuk beter te doen.
De buurtbus kwam en het was 14:20. 14:22 zou hij vertrekken volgens het vertrekstatenoverzicht. Toen we om 14:24 nog steeds geen aanstalten maakten om te vertrekken, keek ik even in de app. Vertrektijd was 14:30. Toen schoot me te binnen dat die in december inderdaad gewijzigd waren vanwege treinaansluitingen in Rosmalen geloof ik. En dat ik al ooit bij Arriva had gemeld dat het grote vertrekstatenoverzicht niet klopt (de vertrekstaat bij de halte dacht ik wel) :'). Ik had mijn gehemelte dus niet hoeven te verbranden aan koffie :') Er zaten nog twee leuke dames in de bus en na wat wachttijd reden we dan eindelijk aan.
Lijn 251 is wat mij betreft het hoogtepunt van de dag. Na Uden krijg je een prachtige route door landelijk gebied. Vooral de dorpjes Loosbroek en Vorstenbosch zijn mooi. Ook Vinkel is mooi, maar dat kende ik al voor een deel. Wat mij betreft ook een aanrader om langs de route eens te gaan staan. Pluspunt is dat je het vanaf station Rosmalen kunt bereiken. Vanuit 's-Hertogenbosch ben je er zo en vanuit Utrecht ben je in een half uur in 's-Hertogenbosch. Nuland was even iets minder, maar daar ben ik ook vaker geweest. Ik herkende op een gegeven moment het stuk waar ik in oktober met lijn 90 in Nuland kwam en uitstapte om vervolgens naar Vinkel te lopen voor een feest. Dat kwam toen met de buurtbus niet goed uit omdat ik me anders in Vinkel nog anderhalf uur had moeten vermaken. Ik vond het toen wel jammer omdat ik graag de buurtbus wilde pakken. Dat is nu dus eindelijk gelukt. In Nuland werd van chauffeur gewisseld en met de tweede chauffeur raakte ik aan de praat die nog wat vertelde over de verschillende instellingen die we passeerden. Zo blijkt het gebied rond Nuland en Rosmalen rijk aan zorginstellingen. Een daarvan was Mariaoord wat ik nog uit busboekjes ken. De oude lijn 90 stopte hier op een gegeven moment alleen "op verzoek" en nu snap ik ook waarom. Het is een redelijke omweg en de wegen zijn smal. Als je daar niet met een grote bus hoeft te komen dan is het beter.
Snel kwamen we in Rosmalen waar ik net de stoptrein naar 's-Hertogenbosch zag binnenrijden. Als ik hem had willen halen dan was een sprintje noodzakelijk geweest. Ik denk dat de verlegging van de vertrektijden daarom te maken heeft met aansluiting op de trein vanuit 's-Hertogenbosch. Het kan ook zijn dat we een beetje laat waren en de bus aan hoort te sluiten op de trein naar 's-Hertogenbosch en dan wacht op de trein de andere kant uit. Maar ik weet niet of de bus er nog stond toen die trein kwam. In Rosmalen bekeek ik nog even de nieuwe stationswinkel. Naja, wellicht is die niet zo nieuw, maar mij was het vanuit de trein nog nooit opgevallen, maar volgens mij had ik hier op het forum er laatst wel iets over gehoord. Een sandwich zag er verrukkelijk uit en mijn maag knorde sowieso al weer gezien de snack uit Uden uitgewerkt was. Broodje knauwend stond ik te wachten op de stoptrein naar Nijmegen om die op de foto te zetten alvorens naar een bushalte te lopen.

Het buurtbusje is zojuist gearriveerd in Rosmalen en wacht zijn tijd af. Maar lang heeft hij volgens mij niet.

Een dubbele Plan V, voor iedereen die het zo geweldig vind dat wij in Brabant nog mogen genieten van deze puike treinen.
De bushalte bleek op 1 of 2 minuten lopen te zijn. Bij de halte station stopt alleen het buurtbusje. Maar de halte Gemeentehuis ligt er dus quasi naast. Ik bleek op twee minuten lijn 63 gemist te hebben. Gelukkig was de middagspits inmiddels al begonnen. Dan rijdt ook spitslijn 66 en die zou over tien minuten vertrekken. Raar genoeg doet hij dat wel aan de andere kant. Die bus kwam al snel en had nog even rust. Lijn 63 en 66 gaan in de spits in elkaar over en komen dus uit beide richtingen. Ik verwachte er niet veel van, maar het bleek dat vooral Rosmalen toch een erg mooie route had. We kwamen menige bussluis tegen die inter-wijk van auto's moesten tegengaan. Dat en leuke smalle straatjes gaven een leuk beeld en gevarieerde route. Eenmaal in 's-Hertogenbosch werd het meer wat je van een stadslijn verwacht, maar het eerste stuk was een leuke verrassing.
In 's-Hertogenbosch had ik net de 158 gemist die vanuit Veghel doorrijdt als lijn 25. En dat gebeurt maar 1x per uur omdat de 25 maar 1x per uur rijdt. Als ik het echt had willen halen had ik al eerder kunnen uitstappen, 66 en 158 delen enkele haltes. Maar ik voelde een grotere sanitaire stop aankomen en wilde bovendien wat plaatjes maken. Ik heb een kleine selectie gemaakt. Ik heb geprobeerd om in ieder geval elk type bus een keer te tonen, plus twee exotische lijnen. Met deze foto's sluit ik af. De 158 kende ik al en bovendien was ik vrij gaar waardoor ik het grootste deel van de rit lekker geslapen heb. In Veghel werd ik op het busstation wakker omdat de motor uit ging. Chauffeur was wat aan de vroege kant en kon daardoor even koffie drinken. Daarna ging het als lijn 25 naar huis. Het viel me niet tegen dat ik slechts op een klein deeltraject de enige passagier was.

Twee stadsbussen van Arriva en een gelede Volvo van Veolia. Lijn 74 (773) is de bus waar ik uit kwam. Die is dus als 63 een keer vertrokken vanuit 's-Hertogenbosch, als 66 vanuit Rosmalen terug gegaan en gaat nu dus weer naar Rosmalen, maar wel een ander deel. Na de verrassing van de 66 ben ik stiekem wel benieuwd naar de 63 en 74. De 777 staat klaar als lijn 66 naar Rosmalen en Veolia 5831 staat klaar als 301 naar Waalwijk en Tilburg. Waarom zo veel geledes die kant uit moeten (frequenter dan een tienminutendienst) weet ik niet, zo vol oogden ze niet.

Ook Juijn Rossum is present, hier staan beide lijn klaar en zijn bezig met reizigers tanken. De 5031 gaat naar Ammerzoden en Well, de 5036 naar Druten. Ook naar deze lijnen ben ik benieuwd. Wellicht binnenkort een keer met de OV-dagkaart. De 766 gaat als lijn 61 naar Aawijk via Bee...ehm Zuid.

Hier zien we een exotische lijn, de 635 van Veolia. Deze rijdt slechts enkele keren per dag als schoolbus en is een sneldienstvariant op de 135 die ook vaak genoeg voorbij zag komen naar verscheidene bestemmingen.

En nog een exotische lijn. Juijn Rossum 5032 komt hier voorbij als lijn 665 richting de thuisbasis. Het zal een schoolbusvariant van de 165 naar Druten zijn. Helaas had de 166 geen schoolbusvariant, want lijn 666 heeft voor mij in relatie tot OVinNL een speciale betekenis ;)

Gewoon een Arriva-Amba, omdat het kan. Lijn 155 zul je overigens niet zo heel snel tegenkomen, want volgens mij is dit een spitsbus. De 8014 had had ik 's ochtends al een keer in Uden gezien. Ik heb niet onthouden waar hij toen heen ging en dat was op foto's ook niet te zien.
Ik sluit af met de drie buurtbusjes die Herzogenbusch rijk is.

Arriva 7343 vertrek als lijn 213 naar Cromvoirt en Vught. Deze bus toont behalve beide bestemmingen (en richting Vught toont hij ook Cromvoirt) ook het lijnnummer, waarschijnlijk omdat er geen lijnnummer opgeplakt staat zover ik zie. Mogelijk wordt deze hierdoor variabel op verschillende lijnen ingezet. Ik vermoed dat hij in 's-Hertogenbosch gekoppeld is aan de 203, maar dat weet ik niet.

Gezien Arriva 7349 wel een vast lijnnummer heeft, lijkt me dat niet aannemelijk. Deze staat hier klaar als lijn 203 naar Boxtel en Liempde. Ik zie op de wiki echter ook de 7348 als lijn 203 op de foto staan, dus wellicht dat de 7349 vast lijn 203 doet en de andere variabel op beide lijnen kunnen versterken en daarom geen vast lijnnummer hebben. Lijn 203 rijdt een snellere route naar Vught. Lijn 213 is ooit als spitsversterker van lijn 203 ingevoerd maar is uiteindelijk een volwaardige lijn geworden. Sindsdien rijdt de 203 niet meer via Cromvoirt en een kortere route door Vught.

Als afsluiting Veolia 1569. Deze is net aangekomen en staat klaar als lijn 239 richting Udenhout.
Ik hoop dat jullie nog niet in slaap zijn gevallen, ik inmiddels bijna wel. Dus fogeltje wenst iedereen die het tot hier gehaald heeft welterusten.