Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Geplaatst: ma 11 aug 2008, 18:17
Nadat een rit langs over de Linker Rheinstrecke vorig jaar erg goed bevallen was, kwam het idee op om dit traject nogmaals te bezoeken. Zeker aangezien DB Regio vanaf december dit jaar niet meer het Regionalverkehr verzorgt op deze lijn, was er een extra motivatie om ‘langs te gaan’.
We hebben ons met name gericht op de onderste Linker Rheinstrecke, in het Obere Mittelrheintal. Dit gebied staat sinds 2002 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Bron: Wikipedia
Vanuit Ede-Wageningen werd via Nijmegen naar Venlo gereisd. Te Venlo werd de RE naar Mönchengladbach gepakt, waarna werd overgestapt op de RE naar Koblenz Hbf. Aangekomen te Koblenz Hbf werd de IC naar Frankfurt op de foto gezet:

Na een korte pauze werd koers gezet naar Oberwesel. Aldaar zijn vanaf de oude stadsmuur foto’s te maken met de karakteristieke torens en de Rhein erop:

Een RE naar Mainz Hbf vlak voor Oberwesel
Er was redelijk wat goederenverkeer op de Linker Rheinstrecke, omdat er op de Rechter Rheinstrecke gedeeltelijk slechts 1 spoor beschikbaar is. Normaal gesproken rijdt grofweg het personenverkeer links en het goederenverkeer rechts.

Een cargo van CTL Logistics op weg in de richting van Bingen
Ook kwam er nog een stoomtrein langs voor Rhein in Flammen (zie verderop), helaas wel in de verkeerde richting:

En (o.a.) ook nog een Intercity met een leuk schip op de Rhein erbij:

Helaas werd het steeds bewolkter en bewolkter… We besloten Oberwesel weer te verlaten en in te checken bij de jeugdherberg te St. Goar. Deze ligt aan het spoor en vanuit onze kamer was treinspotten ook mogelijk
.

Het uitzicht

De Jugendherberge
Vervolgens hebben we nog even wat plaatjes gemaakt vanaf de parkeerplaats die voor de jeugdherberg ligt. Als eerste werd een TransRegio-stel gefotografeerd: deze was onderweg als Gartenschau-Express. Op de achtergrond is Burg Katz te zien.

’s Avonds zou het evenement ‘Rhein in Flammen’ te Koblenz plaatsvinden. Hierbij wordt vanaf de vesting Ehrenbreitstein vuurwerk de lucht ingeschoten. Het zag er prachtig uit, de achtergrondmuziek maakte het helemaal af!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxDswAVaeno[/youtube]
Na afloop was het de bedoeling om de trein van 0.03 uur terug te pakken, maar helaas: toen we aankwamen, konden we nog net de sluitseinen van die trein zien… De volgende reismogelijkheid was helaas pas om 1.42: ondertussen moesten we ons op Koblenz Hbf zien te vermaken met aankomende (stoom)treinen en rangeerbewegingen ;) .

De volgende dag was het behoorlijk bewolkt en er viel af en toe een spatje regen. Daarom besloten we niet langs de baan te gaan staan, maar rond te reizen. Via St. Goar – Koblenz Hbf – Cochem-Bullay reisden we eerst naar Traben-Trarbach. De lijn Bullay - Traben-Trarbach wordt eind dit jaar overgenomen door de Deutsche Bahn, momenteel rijdt TransRegio daar nog. Het spoor loopt voor een groot deel langs de Moezel, wat een mooi uitzicht oplevert.

Daarna gingen we over de Moselstrecke weer verder naar Trier Hbf. Aldaar pakten we de RB naar Perl. Deze lijn loopt parallel aan de Obermosel: de heuvels zijn er wat vlakker dan aan de Moselstrecke, maar het uitzicht is zeker niet verkeerd!

Een BR 426 bij Perl staat gereed om weer terug te keren naar Trier
Uiteindelijk gingen we via Trier Hbf – Köln Hbf – Mönchengladbach weer naar Venlo, om vanaf daar weer terug te keren naar huis.
We hebben ons met name gericht op de onderste Linker Rheinstrecke, in het Obere Mittelrheintal. Dit gebied staat sinds 2002 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Bron: Wikipedia
Vanuit Ede-Wageningen werd via Nijmegen naar Venlo gereisd. Te Venlo werd de RE naar Mönchengladbach gepakt, waarna werd overgestapt op de RE naar Koblenz Hbf. Aangekomen te Koblenz Hbf werd de IC naar Frankfurt op de foto gezet:
Na een korte pauze werd koers gezet naar Oberwesel. Aldaar zijn vanaf de oude stadsmuur foto’s te maken met de karakteristieke torens en de Rhein erop:
Een RE naar Mainz Hbf vlak voor Oberwesel
Er was redelijk wat goederenverkeer op de Linker Rheinstrecke, omdat er op de Rechter Rheinstrecke gedeeltelijk slechts 1 spoor beschikbaar is. Normaal gesproken rijdt grofweg het personenverkeer links en het goederenverkeer rechts.
Een cargo van CTL Logistics op weg in de richting van Bingen
Ook kwam er nog een stoomtrein langs voor Rhein in Flammen (zie verderop), helaas wel in de verkeerde richting:
En (o.a.) ook nog een Intercity met een leuk schip op de Rhein erbij:
Helaas werd het steeds bewolkter en bewolkter… We besloten Oberwesel weer te verlaten en in te checken bij de jeugdherberg te St. Goar. Deze ligt aan het spoor en vanuit onze kamer was treinspotten ook mogelijk

Het uitzicht
De Jugendherberge
Vervolgens hebben we nog even wat plaatjes gemaakt vanaf de parkeerplaats die voor de jeugdherberg ligt. Als eerste werd een TransRegio-stel gefotografeerd: deze was onderweg als Gartenschau-Express. Op de achtergrond is Burg Katz te zien.
’s Avonds zou het evenement ‘Rhein in Flammen’ te Koblenz plaatsvinden. Hierbij wordt vanaf de vesting Ehrenbreitstein vuurwerk de lucht ingeschoten. Het zag er prachtig uit, de achtergrondmuziek maakte het helemaal af!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxDswAVaeno[/youtube]
Na afloop was het de bedoeling om de trein van 0.03 uur terug te pakken, maar helaas: toen we aankwamen, konden we nog net de sluitseinen van die trein zien… De volgende reismogelijkheid was helaas pas om 1.42: ondertussen moesten we ons op Koblenz Hbf zien te vermaken met aankomende (stoom)treinen en rangeerbewegingen ;) .
De volgende dag was het behoorlijk bewolkt en er viel af en toe een spatje regen. Daarom besloten we niet langs de baan te gaan staan, maar rond te reizen. Via St. Goar – Koblenz Hbf – Cochem-Bullay reisden we eerst naar Traben-Trarbach. De lijn Bullay - Traben-Trarbach wordt eind dit jaar overgenomen door de Deutsche Bahn, momenteel rijdt TransRegio daar nog. Het spoor loopt voor een groot deel langs de Moezel, wat een mooi uitzicht oplevert.
Daarna gingen we over de Moselstrecke weer verder naar Trier Hbf. Aldaar pakten we de RB naar Perl. Deze lijn loopt parallel aan de Obermosel: de heuvels zijn er wat vlakker dan aan de Moselstrecke, maar het uitzicht is zeker niet verkeerd!
Een BR 426 bij Perl staat gereed om weer terug te keren naar Trier
Uiteindelijk gingen we via Trier Hbf – Köln Hbf – Mönchengladbach weer naar Venlo, om vanaf daar weer terug te keren naar huis.