Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)
Geplaatst: zo 14 sep 2014, 00:24
Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder ca 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.
Samenvatting: kort verslagje en wat foto's van de ZO 5171 in Wijchen.
Dit weekend staat in kader van Open Monumentendag. Het thema dit jaar is "Op Reis". De mensen die wel eens het Oost-Nederland forum lezen herinneren zich misschien nog een omroep van een van een medewerkster van het Documentatiecentrum Wijchen die informatie zocht over oude buslijnen. Die hebben ze toen van mij gehad en hebben ook mijn oudste (toen oudste, inmiddels heb ik oudere) boekje in bruikleen genomen voor de voorbereidingen. Er werd ook een oude bus geregeld om een deel van de oude busroute van toen te rijden en langs monumenten.
Vandaag was het dan zo ver. Dit weekend rijdt Zuidooster 5171 zes keer een rondje door de Wijchense dorpen, vandaag drie en morgen drie (als ik me niet vergis). Een kaartje kost twee euro. Ik mocht gratis mee als "particuliere partner/sponsor" (in de vorm van mijn boekje) *bus*
Ik heb besloten vandaag (zaterdag) te gaan zodat ik daarna nog naar huis kon. Ik had gekozen voor de rit van 16:00 uur. De eerste rit van de dag was al vol en de tweede zou ook vrij vol zijn met bejaarden. Uiteindelijk bleek dat dus mijn rit te zijn :')
De bus die geregeld was is de Zuidooster 5171. Het betreft een Den Oudsten B88 met als bouwnummer 9211. Aan de lijst met bestemmingen lijkt deze vooral rond Venlo gereden te hebben. Veel grote streekbestemmingen buiten de Betuwe zaten er ook op (zoals Nijmegen en Eindhoven), maar veel stadsdienstbestemming uit Venlo. Dankzij Mr-W weet ik inmiddels dat deze bus een tijdje bij Twin Tours gereden heeft en soms ook versterking voor een buurtbus gereden heeft. Deze bus is inmiddels overgedragen aan de Stichting Historische Autobussen (SHV). De rit van vandaag werd verzorgd door de Stichting Veteraan Autobussen (SVA), specifiek de Werkgroep Brabant uit Veghel.
Ik heb er geen spijt van. Relatief leeg vertrokken we in Wijchen maar we zouden bij een verzorgingstehuis nog "zeven bejaarden" oppikken. Dat bleken er dus 27 te zijn :') Ik besloot te gaan zodoende iedereen mee kon. Dat bleek uiteindelijk niet nodig maar ik liet mijn plaats toch aan van de begeleidende jonge dames, mede omdat ik achteruit zitten toch geen hol kan zien. De bus was geweldig. In tegenstelling tot alle laagvloerse meuk van tegenwoordig lag deze heerlijk op de weg en de motor had een lekker geluid (iets waar ik normaal niets om geef).
De route was werkelijk prachtig. We gingen door alle Wijchense dorpjes, Balgoij, Niftrik, Bergharen, Batenburg, Appeltern en Alverna. Hier en daar werd kort gestopt zodat een spreker van het Documentatiecentrum wat kon vertellen. De route was vaak krap (om bij het verzorgingstehuis de mensen in te laten stappen moest de bus zelfs achteruit steken), maar de chauffeur was gelukkig zeer kundig. Hij heeft dingen met die bus gedaan die mij momenteel met de auto nog niet eens zullen lukken. Op de smalle dijk voor Niftrik was het wel even adem inhouden en hopen dat we geen tegenligger tegen zouden komen. Ik heb meteen mijn rijinstructrice een foto gestuurd. Zij is met mij enkele weken terug de dijk opgegaan, juist omdat het zo krap is, ik heb nogal de neiging bij tegemoetkomend verkeer wat naar rechts te gaan terwijl het niet nodig is. Ze was het ermee eens dat ik in dit geval als tegenligger wel aan de kant mocht :') Ging gelukkig allemaal goed.
Tegen de klok van 18:00 waren we weer terug bij het verzorgingstehuis. Tegen die tijd was ik toch wat gaar. De bejaarden werden de bus uit geholpen en de bus zou terug naar het kasteel rijden voor de rest. Maar de enkele gewone mensen besloten te lopen en ik kreeg een ritje aangeboden, derhalve kon de bus meteen naar Veghel. Alvorens heb ik echter de chauffeur gevraagd of hij nog even een lijnnummer met bestemming op de filmkast kon zetten voor een foto, ik wilde toch wel een foto van een B88 als "21 Nijmegen" hebben. Hij bood aan ook een foto met mij erop te maken
Al in al een geslaagde dag.
Ik kreeg nog een ritje terug naar het kasteel aangeboden van de dame waar ik contact mee gehad over het boekje. Ik kon mijn boekje meteen meenemen als ik wilde. Ze had ook nog iets voor me
Hieronder een paar foto's.

De voormalige Zuidooster 5171 in volle glorie van de linkerflank. Je ziet hier het kleurenschema van ZO tegen het einde van haar jaren. Nadat de opvolgers van de Standaardstreekbussen instroomden werd door vervoerders al een beetje geëxperimenteerd met kleuren. Zuidooster bleef streekgeel met grijze schort voeren. Het witte dak was echter verdwenen. De B88 kreeg een geel dak. De strepen op de flanken komen van busbouwer Hainje af als ik me niet vergis. Zuidooster had bij Hainje een reeks ST2000 bussen besteld voor stadsdiensten en deze leken qua uiterlijk (vind ik) een beetje op deze bussen. Deze werden afgeleverd met de Hainje strepen op de flanken en blijkbaar beviel dit bij Zuidooster goed, want deze Den Oudsten bussen kregen deze ook. Bij Hermes verdwenen ze volgens mij en kregen de bussen vaak ook een blauwe schort aangemeten.

Hier zien we de kont van de bus. Ook hier komen de strepen terug.

Hier de andere flank.

Ook de snuit mag natuurlijk niet ontbreken. Ook hier zie je weer de strepen. Op de eerste foto kun je zien dat ze net onder de voorruit beginnen en de hoek om gaan. Deze bus had nog een ouderwetse filmrol. De laatste bussen van dit type (oa 5380) bij Hermes hadden uiteindelijke een digitale lijnfilm, maar ik weet niet of deze bij aflevering aan Zuidooster al inbegrepen was. Ik kan me in ieder geval nog bussen met filmrol uit 2003 herinneren. Toen lijn 21 ingekort werd tot Beek en Donk had men namelijk het probleem dat deze metropool niet op de koersrollen voorkwam omdat het nooit een eindpunt is geweest. De koersrollen moesten toen bijgewerkt worden. In deze bus leek nog een originele te zitten.

De chauffeurskabine. Bij de pet zie je de oude combofoon.

Wat technische gegevens.

Aan de lijnfilm is te zien dat de bus voornamelijk rond Venlo en Venray reed, inclusief de stadsdiensten (bestemmingen 4 t/m 15 en Veltum). Vanuit die plekken kon hij echter ook op exotische plekken als Groesbeek (via Nijmegen), Sint-Tunnis (via Venray), Helmond (via Venray of Gennep) en Eindhoven (via Gennep).

Meer beidenspul. Weet iemand waar het bovenste is? Daar kunnen lijnnummer en wagennummer worden ingegeven. Is dit voor de combofoon?

Een blik van achterin de bus. Die blauwe tas rechtsboven in de bagagerekken is van mij. Want mis ik dit soort rekken tegenwoordig.

Hier is het allemaal mee begonnen, een dame van de organisatie van OMD Wijchen die meer informatie wilde over buslijnen die langs twee historische bushokjes uit de jaren 50 in de gemeente Wijchen gereden hebben. De laatste twee hokjes zijn bewaard en hebben monumentenstatus als eerbetoon aan de Zuidooster. Haar busdiensten hebben in die tijd veel betekent voor een redelijk geïsoleerd gebied.

Even was de mooiste buslijn van Nederland weer terug.

Dit heb ik nog meegekregen, een uitgave van Zuidooster uit mei 1985 met aankondigingen van wijzigingen rond Wijchen. Ik zal binnenkort eens proberen dit op een fatsoenlijke wijze digitaal te maken (heeft iemand een goede en grote scanner toevallig). Het ADV krijgt dan ook een kopie aangeboden want volgens mij hebben ze dit niet.
Samenvatting: kort verslagje en wat foto's van de ZO 5171 in Wijchen.
Dit weekend staat in kader van Open Monumentendag. Het thema dit jaar is "Op Reis". De mensen die wel eens het Oost-Nederland forum lezen herinneren zich misschien nog een omroep van een van een medewerkster van het Documentatiecentrum Wijchen die informatie zocht over oude buslijnen. Die hebben ze toen van mij gehad en hebben ook mijn oudste (toen oudste, inmiddels heb ik oudere) boekje in bruikleen genomen voor de voorbereidingen. Er werd ook een oude bus geregeld om een deel van de oude busroute van toen te rijden en langs monumenten.
Vandaag was het dan zo ver. Dit weekend rijdt Zuidooster 5171 zes keer een rondje door de Wijchense dorpen, vandaag drie en morgen drie (als ik me niet vergis). Een kaartje kost twee euro. Ik mocht gratis mee als "particuliere partner/sponsor" (in de vorm van mijn boekje) *bus*
Ik heb besloten vandaag (zaterdag) te gaan zodat ik daarna nog naar huis kon. Ik had gekozen voor de rit van 16:00 uur. De eerste rit van de dag was al vol en de tweede zou ook vrij vol zijn met bejaarden. Uiteindelijk bleek dat dus mijn rit te zijn :')
De bus die geregeld was is de Zuidooster 5171. Het betreft een Den Oudsten B88 met als bouwnummer 9211. Aan de lijst met bestemmingen lijkt deze vooral rond Venlo gereden te hebben. Veel grote streekbestemmingen buiten de Betuwe zaten er ook op (zoals Nijmegen en Eindhoven), maar veel stadsdienstbestemming uit Venlo. Dankzij Mr-W weet ik inmiddels dat deze bus een tijdje bij Twin Tours gereden heeft en soms ook versterking voor een buurtbus gereden heeft. Deze bus is inmiddels overgedragen aan de Stichting Historische Autobussen (SHV). De rit van vandaag werd verzorgd door de Stichting Veteraan Autobussen (SVA), specifiek de Werkgroep Brabant uit Veghel.
Ik heb er geen spijt van. Relatief leeg vertrokken we in Wijchen maar we zouden bij een verzorgingstehuis nog "zeven bejaarden" oppikken. Dat bleken er dus 27 te zijn :') Ik besloot te gaan zodoende iedereen mee kon. Dat bleek uiteindelijk niet nodig maar ik liet mijn plaats toch aan van de begeleidende jonge dames, mede omdat ik achteruit zitten toch geen hol kan zien. De bus was geweldig. In tegenstelling tot alle laagvloerse meuk van tegenwoordig lag deze heerlijk op de weg en de motor had een lekker geluid (iets waar ik normaal niets om geef).
De route was werkelijk prachtig. We gingen door alle Wijchense dorpjes, Balgoij, Niftrik, Bergharen, Batenburg, Appeltern en Alverna. Hier en daar werd kort gestopt zodat een spreker van het Documentatiecentrum wat kon vertellen. De route was vaak krap (om bij het verzorgingstehuis de mensen in te laten stappen moest de bus zelfs achteruit steken), maar de chauffeur was gelukkig zeer kundig. Hij heeft dingen met die bus gedaan die mij momenteel met de auto nog niet eens zullen lukken. Op de smalle dijk voor Niftrik was het wel even adem inhouden en hopen dat we geen tegenligger tegen zouden komen. Ik heb meteen mijn rijinstructrice een foto gestuurd. Zij is met mij enkele weken terug de dijk opgegaan, juist omdat het zo krap is, ik heb nogal de neiging bij tegemoetkomend verkeer wat naar rechts te gaan terwijl het niet nodig is. Ze was het ermee eens dat ik in dit geval als tegenligger wel aan de kant mocht :') Ging gelukkig allemaal goed.
Tegen de klok van 18:00 waren we weer terug bij het verzorgingstehuis. Tegen die tijd was ik toch wat gaar. De bejaarden werden de bus uit geholpen en de bus zou terug naar het kasteel rijden voor de rest. Maar de enkele gewone mensen besloten te lopen en ik kreeg een ritje aangeboden, derhalve kon de bus meteen naar Veghel. Alvorens heb ik echter de chauffeur gevraagd of hij nog even een lijnnummer met bestemming op de filmkast kon zetten voor een foto, ik wilde toch wel een foto van een B88 als "21 Nijmegen" hebben. Hij bood aan ook een foto met mij erop te maken

Ik kreeg nog een ritje terug naar het kasteel aangeboden van de dame waar ik contact mee gehad over het boekje. Ik kon mijn boekje meteen meenemen als ik wilde. Ze had ook nog iets voor me

Hieronder een paar foto's.

De voormalige Zuidooster 5171 in volle glorie van de linkerflank. Je ziet hier het kleurenschema van ZO tegen het einde van haar jaren. Nadat de opvolgers van de Standaardstreekbussen instroomden werd door vervoerders al een beetje geëxperimenteerd met kleuren. Zuidooster bleef streekgeel met grijze schort voeren. Het witte dak was echter verdwenen. De B88 kreeg een geel dak. De strepen op de flanken komen van busbouwer Hainje af als ik me niet vergis. Zuidooster had bij Hainje een reeks ST2000 bussen besteld voor stadsdiensten en deze leken qua uiterlijk (vind ik) een beetje op deze bussen. Deze werden afgeleverd met de Hainje strepen op de flanken en blijkbaar beviel dit bij Zuidooster goed, want deze Den Oudsten bussen kregen deze ook. Bij Hermes verdwenen ze volgens mij en kregen de bussen vaak ook een blauwe schort aangemeten.

Hier zien we de kont van de bus. Ook hier komen de strepen terug.

Hier de andere flank.

Ook de snuit mag natuurlijk niet ontbreken. Ook hier zie je weer de strepen. Op de eerste foto kun je zien dat ze net onder de voorruit beginnen en de hoek om gaan. Deze bus had nog een ouderwetse filmrol. De laatste bussen van dit type (oa 5380) bij Hermes hadden uiteindelijke een digitale lijnfilm, maar ik weet niet of deze bij aflevering aan Zuidooster al inbegrepen was. Ik kan me in ieder geval nog bussen met filmrol uit 2003 herinneren. Toen lijn 21 ingekort werd tot Beek en Donk had men namelijk het probleem dat deze metropool niet op de koersrollen voorkwam omdat het nooit een eindpunt is geweest. De koersrollen moesten toen bijgewerkt worden. In deze bus leek nog een originele te zitten.

De chauffeurskabine. Bij de pet zie je de oude combofoon.

Wat technische gegevens.

Aan de lijnfilm is te zien dat de bus voornamelijk rond Venlo en Venray reed, inclusief de stadsdiensten (bestemmingen 4 t/m 15 en Veltum). Vanuit die plekken kon hij echter ook op exotische plekken als Groesbeek (via Nijmegen), Sint-Tunnis (via Venray), Helmond (via Venray of Gennep) en Eindhoven (via Gennep).

Meer beidenspul. Weet iemand waar het bovenste is? Daar kunnen lijnnummer en wagennummer worden ingegeven. Is dit voor de combofoon?

Een blik van achterin de bus. Die blauwe tas rechtsboven in de bagagerekken is van mij. Want mis ik dit soort rekken tegenwoordig.

Hier is het allemaal mee begonnen, een dame van de organisatie van OMD Wijchen die meer informatie wilde over buslijnen die langs twee historische bushokjes uit de jaren 50 in de gemeente Wijchen gereden hebben. De laatste twee hokjes zijn bewaard en hebben monumentenstatus als eerbetoon aan de Zuidooster. Haar busdiensten hebben in die tijd veel betekent voor een redelijk geïsoleerd gebied.

Even was de mooiste buslijn van Nederland weer terug.

Dit heb ik nog meegekregen, een uitgave van Zuidooster uit mei 1985 met aankondigingen van wijzigingen rond Wijchen. Ik zal binnenkort eens proberen dit op een fatsoenlijke wijze digitaal te maken (heeft iemand een goede en grote scanner toevallig). Het ADV krijgt dan ook een kopie aangeboden want volgens mij hebben ze dit niet.