Z2N gaat naar Le-war-de (35 foto's)
Geplaatst: ma 27 okt 2014, 16:38
Salut Biloute! Afgelopen vrijdag ben ik afgereisd naar Lewarde. Deze schattige buitenplaats, in een gebied met een zeer afwijkend accent, werd bezocht in het kader van een schoolopdracht. De reis werd, zoals normaal is vanuit Alphen, met een bus en twee treinen afgelegd, en op mijn eindbestemming moest ik ook nog een eindje fietsen. De reis was geen pure OV-reis, het verslag is dan ook geen puur OV-verslag.
Zoals wel meer van mijn verslagen begon mijn reis in Alphen, alwaar vóór mijn eerste busritje nog een kop thee veroberd werd. Het was kwart over zes, tijd voor vertrek!

Leeuwarden was vertegenwoordigd op een reclame op het busstation.

Een halfuurtje later werd, na een rit met de leukste buslijn van de Rijnstreek, de nationale luchthaven Schiphol bereikt. Alhier bleek nog niet iedereen wakker, en ikzelf voelde mij ongeveer ook zo, de wekker was om 5:00 gegaan..

Het naderde half acht, dus werd vertrokken naar perron 5-6, alwaar ik een paar Franse touristen op de trein naar Lille hielp.


Hierna ging mijn reis weer verder. Na twee uur en twintig minuten reizen werd met een lichte vertraging mijn eerstvolgende tussenstop bereikt: Lille-Europe

Door de vertraging miste ik mijn geplande aansluiting, en dus had ik in Lille even voordat ik weer verder reisde. Na een bezoek aan een boekenzaak (om zo een paar recent uitgekomen schandaalboeken in te slaan) en het huren van een V'Lille-fiets stapte ik weer op de trein. Mijn volgende trein werd keurig optijd aangekondigd door Simone van de SNCF.

Na een sneltreinrit van 19 minuten en 40 minuten fietsen...

...werd rond twaalf uur Lewarde bereikt! *O*
Lewarde dus, een klein nietszeggend dorpje in het departement Nord. Alhier is het nationaal historisch mijnmuseum van Frankrijk te vinden, en daar dat mijn onderwerp is voor de schoolopdracht was ik dan ook op het juiste adres. Alhier deed ik mee aan een rondleiding door het museum, welke gegeven werd door een 'schone uit het noorden' die maar niet kon stoppen met het zeggen van 'wat wil dat zeggen, dat wil dat zeggen', een Mart Smeets-ige presentatie dus. :')



Op het terrein was ook materieel te vinden van de voormalige mijnspoorwegen, helaas wel in erg slechte staat. :N


Met veel informatie en een groot boek op zak kon ik na twee uur in het museum weer vertrekken. In de buurt van Douai rijdt een 'tram': een Phileas-bus met deuren aan twee zijden en waarvan het geleidesysteem niet werkt. De Nederlandse bussen gaan binnenkort buiten dienst vanwege de vele storingen...

Bij het station kwam ik nog zo'n 'tram' tegen

Évéole 905, Douai Gare // 'Tram' by Alfenaar, on Flickr
Daarna pakte ik de eerstvolgende trein terug naar Lille, want Douai was nogal nattig, en mijn huurfiets moest weer teruggebracht worden. Het ritje zelf was interresant: niet alleen had de trein Chinezen aan boord (wat doen die nou weer in die hoek?), ook had de trein drie hardwerkende conducteurs!


Terug in Lille bracht ik mijn fietsje terug naar het uitgiftepunt, waarna ik nog een tijdje mocht wachten op mijn volgende trein. Die tijd bracht ik door met treintjes kijken, zoals het hoort in het prachtige station Lille-Flandres. Op een van de treinen stond een, naar mijn mening, mooie treinreclame voor het Louvre-Lens. :Y

Verder maakte treinbouwer Bombardier veel reclame voor het feit dat zij treinen bouwen voor de regio Nord-Pas-de-Calais, in Nord-Pas-de-Calais.

Mijn vorige tripje naar Lille bracht mij een kleine vorm van beroemdheid, omdat ik 'diegene was die naar Lille was geweest en in Ascq door de bosjes moest om de trein in te komen'. Ik wou vandaag door met mijn ritten over vergeten lijntjes, en stapte dus zodra dat kon op de trein naar Comines-France. Eerst kwam nog die andere vergeten treindienst langs, naar Orchies via Ascq, zoals het lijkt te horen was de trein leeg..

In de hal kwam een TGV-combi uit Parijs aan. Tegelijk werd op een ander spoor een andere TGV-combi klaargemaakt voor de rit naar Parijs, maar tien minuten voor vertrek werd deze ineens weggerangeerd. De net aangekomen TGV's werden daarom rond 17:05 de TGV naar Parijs van 17:11, 16 minuten na aankomst in Lille. Of alle reizigers nog eventjes tot 400 meter wouden lopen, de trein vertrok logischerwijs te laat.

Nadat de TGV vertrok werd de trein naar Comines aangekondigd, hij werd gereden met een BiBi-stel.

Het ritje over de lijn naar Comines was anders dan die tussen Ascq en Orchies, hetgeen vooral veroorzaakt werd door het feit dat ik medereizigers had en de trein tot 60 km/h ging in plaats van 40 km/h. Toch was het een miserabel lijntje, een toonbeeld van waarom reizigers die maar een keer per uur een trein hebben niet mogen zeuren, en de reden waarom de SNCF als idee voor een bedrijf domweg niet werkt: geen geld voor het onderhoud van de lijn, maar wel voor een conducteur en een permanente stationschef in Comines, waar vier keer per dag een trein stopt.. :N



De stationscheffin in Comines was gezien haar zure gezichten duidelijk niet gecharmeerd van de komst van een rare toerist, dus trok ik na twintig minuten weer terug naar Lille.

In Lille wou ik verder reizen naar Don-Sainghin, maar toen brak de pleures uit: de kaartautomaat van de SNCF accepteerde mijn bankpassen niet meer. De geplande trein vertrok, mijn reisplan kon de prullenbak in. In de plaats daarvan trok ik maar naar het centrum van Lille, wat aardig sfeervol was, zelfs met de regen! :Y



Na een rondje door het centrum, alwaar ik ook at, ging ik weer terug naar station Lille-Flandres. Mijn camera had echter genoeg van het regenachtige weer, en leverde dus voor de rest van de dag in aan kwaliteit..
Wel stond er een sneltrein naar Jeumont klaar, welke even later zou vertrekken.

Ik ging nog even naar Euralille om de noodzakelijke boodschappen te doen (ik zou eigenlijk wel een Carrefour bij mij in de buurt willen..), en daarna ging ik naar Lille-Europe. Alhier bleek mijn Thalys met 10 minuten vertraging te vertrekken. Doordat iedereen van het personeel door één deur naar binnen moest (waarbij de stoelreserveringen werden opgeheven) vertrok de trein uiteindelijk nog later.

De treinrit was gezellig, ik ontmoette een moeder en haar dochter (met dezelfde leeftijd als ik), en samen hadden we een leuke reis. :Y Ik reisde daarom door tot Schiphol (wat ook kon met mijn kaartje), in plaats van dat ik in Rotterdam afstapte en met een IC en een Sprinter naar Alphen terugreisde.
In Schiphol wou ik via Leiden naar Alphen reizen. De reisinformatie op spoor 4 bleek echter zó duidelijk te zijn dat de mensen die in de trein zaten door mij naar buiten gehaald moesten worden, om te voorkomen dat ze op Hoofddorp Opstel voor een onaangename verassing zouden komen te staan. :X

Niet dat de vertraging die dit akkefietje veroorzaakte een probleem was, in Leiden bleek de trein naar huis last te hebben van gladde sporen, en met +20 te vertrekken. :')

Door de omweg en de vertraging werd pas even voor enen thuis bereikt 20 uur na vertrek. Het was een leuke reis! :)
Op- en/of aanmerkingen worden zoals altijd zeer gewaardeerd! :D
Zoals wel meer van mijn verslagen begon mijn reis in Alphen, alwaar vóór mijn eerste busritje nog een kop thee veroberd werd. Het was kwart over zes, tijd voor vertrek!
Leeuwarden was vertegenwoordigd op een reclame op het busstation.
Een halfuurtje later werd, na een rit met de leukste buslijn van de Rijnstreek, de nationale luchthaven Schiphol bereikt. Alhier bleek nog niet iedereen wakker, en ikzelf voelde mij ongeveer ook zo, de wekker was om 5:00 gegaan..
Het naderde half acht, dus werd vertrokken naar perron 5-6, alwaar ik een paar Franse touristen op de trein naar Lille hielp.
Hierna ging mijn reis weer verder. Na twee uur en twintig minuten reizen werd met een lichte vertraging mijn eerstvolgende tussenstop bereikt: Lille-Europe
Door de vertraging miste ik mijn geplande aansluiting, en dus had ik in Lille even voordat ik weer verder reisde. Na een bezoek aan een boekenzaak (om zo een paar recent uitgekomen schandaalboeken in te slaan) en het huren van een V'Lille-fiets stapte ik weer op de trein. Mijn volgende trein werd keurig optijd aangekondigd door Simone van de SNCF.
Na een sneltreinrit van 19 minuten en 40 minuten fietsen...
...werd rond twaalf uur Lewarde bereikt! *O*
Lewarde dus, een klein nietszeggend dorpje in het departement Nord. Alhier is het nationaal historisch mijnmuseum van Frankrijk te vinden, en daar dat mijn onderwerp is voor de schoolopdracht was ik dan ook op het juiste adres. Alhier deed ik mee aan een rondleiding door het museum, welke gegeven werd door een 'schone uit het noorden' die maar niet kon stoppen met het zeggen van 'wat wil dat zeggen, dat wil dat zeggen', een Mart Smeets-ige presentatie dus. :')
Op het terrein was ook materieel te vinden van de voormalige mijnspoorwegen, helaas wel in erg slechte staat. :N
Met veel informatie en een groot boek op zak kon ik na twee uur in het museum weer vertrekken. In de buurt van Douai rijdt een 'tram': een Phileas-bus met deuren aan twee zijden en waarvan het geleidesysteem niet werkt. De Nederlandse bussen gaan binnenkort buiten dienst vanwege de vele storingen...

Bij het station kwam ik nog zo'n 'tram' tegen

Évéole 905, Douai Gare // 'Tram' by Alfenaar, on Flickr
Daarna pakte ik de eerstvolgende trein terug naar Lille, want Douai was nogal nattig, en mijn huurfiets moest weer teruggebracht worden. Het ritje zelf was interresant: niet alleen had de trein Chinezen aan boord (wat doen die nou weer in die hoek?), ook had de trein drie hardwerkende conducteurs!

Terug in Lille bracht ik mijn fietsje terug naar het uitgiftepunt, waarna ik nog een tijdje mocht wachten op mijn volgende trein. Die tijd bracht ik door met treintjes kijken, zoals het hoort in het prachtige station Lille-Flandres. Op een van de treinen stond een, naar mijn mening, mooie treinreclame voor het Louvre-Lens. :Y
Verder maakte treinbouwer Bombardier veel reclame voor het feit dat zij treinen bouwen voor de regio Nord-Pas-de-Calais, in Nord-Pas-de-Calais.
Mijn vorige tripje naar Lille bracht mij een kleine vorm van beroemdheid, omdat ik 'diegene was die naar Lille was geweest en in Ascq door de bosjes moest om de trein in te komen'. Ik wou vandaag door met mijn ritten over vergeten lijntjes, en stapte dus zodra dat kon op de trein naar Comines-France. Eerst kwam nog die andere vergeten treindienst langs, naar Orchies via Ascq, zoals het lijkt te horen was de trein leeg..
In de hal kwam een TGV-combi uit Parijs aan. Tegelijk werd op een ander spoor een andere TGV-combi klaargemaakt voor de rit naar Parijs, maar tien minuten voor vertrek werd deze ineens weggerangeerd. De net aangekomen TGV's werden daarom rond 17:05 de TGV naar Parijs van 17:11, 16 minuten na aankomst in Lille. Of alle reizigers nog eventjes tot 400 meter wouden lopen, de trein vertrok logischerwijs te laat.
Nadat de TGV vertrok werd de trein naar Comines aangekondigd, hij werd gereden met een BiBi-stel.
Het ritje over de lijn naar Comines was anders dan die tussen Ascq en Orchies, hetgeen vooral veroorzaakt werd door het feit dat ik medereizigers had en de trein tot 60 km/h ging in plaats van 40 km/h. Toch was het een miserabel lijntje, een toonbeeld van waarom reizigers die maar een keer per uur een trein hebben niet mogen zeuren, en de reden waarom de SNCF als idee voor een bedrijf domweg niet werkt: geen geld voor het onderhoud van de lijn, maar wel voor een conducteur en een permanente stationschef in Comines, waar vier keer per dag een trein stopt.. :N
De stationscheffin in Comines was gezien haar zure gezichten duidelijk niet gecharmeerd van de komst van een rare toerist, dus trok ik na twintig minuten weer terug naar Lille.
In Lille wou ik verder reizen naar Don-Sainghin, maar toen brak de pleures uit: de kaartautomaat van de SNCF accepteerde mijn bankpassen niet meer. De geplande trein vertrok, mijn reisplan kon de prullenbak in. In de plaats daarvan trok ik maar naar het centrum van Lille, wat aardig sfeervol was, zelfs met de regen! :Y
Na een rondje door het centrum, alwaar ik ook at, ging ik weer terug naar station Lille-Flandres. Mijn camera had echter genoeg van het regenachtige weer, en leverde dus voor de rest van de dag in aan kwaliteit..

Ik ging nog even naar Euralille om de noodzakelijke boodschappen te doen (ik zou eigenlijk wel een Carrefour bij mij in de buurt willen..), en daarna ging ik naar Lille-Europe. Alhier bleek mijn Thalys met 10 minuten vertraging te vertrekken. Doordat iedereen van het personeel door één deur naar binnen moest (waarbij de stoelreserveringen werden opgeheven) vertrok de trein uiteindelijk nog later.
De treinrit was gezellig, ik ontmoette een moeder en haar dochter (met dezelfde leeftijd als ik), en samen hadden we een leuke reis. :Y Ik reisde daarom door tot Schiphol (wat ook kon met mijn kaartje), in plaats van dat ik in Rotterdam afstapte en met een IC en een Sprinter naar Alphen terugreisde.
In Schiphol wou ik via Leiden naar Alphen reizen. De reisinformatie op spoor 4 bleek echter zó duidelijk te zijn dat de mensen die in de trein zaten door mij naar buiten gehaald moesten worden, om te voorkomen dat ze op Hoofddorp Opstel voor een onaangename verassing zouden komen te staan. :X
Niet dat de vertraging die dit akkefietje veroorzaakte een probleem was, in Leiden bleek de trein naar huis last te hebben van gladde sporen, en met +20 te vertrekken. :')
Door de omweg en de vertraging werd pas even voor enen thuis bereikt 20 uur na vertrek. Het was een leuke reis! :)
Op- en/of aanmerkingen worden zoals altijd zeer gewaardeerd! :D