Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]
Geplaatst: zo 07 dec 2014, 23:26
Afgelopen september ben ik een paar dagen naar Tsjechië en Slowakije geweest. Aangezien de CNL naar Praag in december verdwijnt en ik deze nog eens naar Praag wilde nemen, was de keuze gemakkelijk. Vorig jaar was ik al naar Warschau geweest en Kopenhagen trekt mij wat minder. Tsjechië en Slowakije zijn me vorig jaar bovendien allebei goed bevallen
Na thuis nog even gegeten te hebben, vertrek ik rond 7 uur met de bus naar station Ede-Wageningen. Daar stap ik over op de stoptrein naar Arnhem.

TBP met de CNL naar Praag
In Arnhem komt de CNL op tijd binnen. Drie personen zijn dan al in de coupé, de rest zou later nog instappen. Volgens de rijtuigbegeleidster is mijn coupé helemaal volgeboekt, wat inhoudt dat er 6 personen in de coupé zullen reizen. Ik maak een kort praatje met mijn coupégenoten tot dan toe, 2 jongens die een tijdje in Tsjechië gaan studeren en iemand die op weg is naar Berlijn. De trein stopt alweer vrij snel in Emmerich, waar altijd een locwissel plaatsvindt.
Helaas blijkt dat geen van beide wc's op het rijtuig werken. Mijn coupégenoten (die allemaal al in Amsterdam waren ingestapt) gaan al vrij vroeg slapen, maar ik ben nog niet echt moe. Daarom hang ik aan de gangzijde nog een tijdje uit het raam, terwijl de trein richting Keulen rijdt. Bij de tussenstations heb ik met mijn mobiel nog wat foto's gemaakt:

Duisburg Hbf

Düsseldorf Hbf

Vlak voor het binnenrijden van Köln Hbf rijdt de trein over de Hohenzollernbrücke langs de Kölner Dom

Köln Hbf I

Köln Hbf II
Na Köln Hbf rijdt de trein weer een stuk richting het noorden, om via Wuppertal, Dortmund en Hamm naar Hannover de rijden. Hierbij komt de trein weer opnieuw langs Düsseldorf, waar we even stilstaan. Ik kan mij van de vorige keer niet herinneren dat de trein 2 keer Düsseldorf Hbf aandoet, in Hafas is het ook niet opgenomen.

Düsseldorf Hbf voor de 2e keer
Na deze stop ga ik ook eens slapen. Ik slaap prima, van het rangeren in Hannover heb ik niks gemerkt. Van de mensen die nog in mijn coupé komen of gedurende de nacht uitstappen heb ik gelukkig ook nauwelijks iets gemerkt. De volgende ochtend word ik wakker in Tsjechië met nog 2 coupégenoten 'over' en ontbijt ik met meegenomen boterhammen (vorig jaar in de nachttrein naar Warschau moest ik het zonder doen).

Gangpad in de ochtend
De CNL rijdt in Tsjechië langs de Labe (Elbe) en de Vltava (Moldau), wat een mooi uitzicht geeft
. Een aantal indrukken:

Tussen Dolany en Libčice nad Vltavo

Tussen Dolany en Libčice nad Vltavo. Vooraan zijn 2 Tsjechische rijtuigen te zien, deze zijn in Berlijn aangekoppeld voor reizigers tussen Berlijn en Praag.

Station Libčice nad Vltavou

Brug bij Řež

Station Úholičky

Tussen Roztoky u Prahy en Praha-Sedlec
Een kwartier van tevoren waarschuwt de conducteur dat we bijna in Praag aankomen, de trein rijdt op tijd. Langzaam maar zeker doemt de skyline van Praag op:

Even voorbij station Praha-Podbaba

Tussen Praha-Podbaba en Praha-Bubeneč
Nadat de trein is aangekomen op het hoofdstation van Praag, ga ik een kaartje halen naar station Praha-Vršovice (het hostel zit hier in de buurt). Aangezien ik nog wat Tsjechische Kronen over had, hoef ik niet direct te pinnen. Ik probeer een kaartje uit de kaartautomaat te halen, maar dit lukt helaas niet. Daarom ga ik naar het loket, waar ik snel word geholpen.

Mijn rijtuig na aankomst op Praha hlavní nádraží
De eerstvolgende trein naar Praha-Vršovice is een Regionova, een dieseltreinstel. Het verbaast me dat bij dit moderne treinstel de ramen gewoon nog open kunnen
.

De Regionova op station Praha hlavní nádraží
Het ritje naar Praha-Vršovice duurt slechts 4 minuten en gaat gedeeltelijk door een tunnel.

Station Praha-Vršovice met de Regionova
Nadat ik mijn spullen in het hostel heb achtergelaten, ga ik de stad in. De tram naar het centrum vertrekt vlak voor het hostel, ideaal dus
. In ongeveer 10 minuten ben ik in het centrum.

Winkelstraat in het centrum
Uiteraard moest het astronomisch uurwerk waar Praag bekend om staat, worden bezocht. Wat het uurwerk allemaal aangeeft is me niet duidelijk, maar indrukwekkend ziet het er zeker uit:

Vanaf een van de bruggen over de Moldau heb je een mooi zicht op de stad:

De Karlův most (Karelsbrug) met de oostoever

De Karlův most (Karelsbrug) met de westoever

Zicht op Pražský hrad (Praagse burcht)
De bekendste brug van Praag, de Karlův most, moest natuurlijk ook bezocht worden
. Het valt me op dat er veel Nederlanders in de stad zijn, dit komt doordat een dag eerder de kwalificatiewedstrijd Tsjechië - Nederland is gespeeld in Praag.

Uitzicht van de Karlův most

Karlův most, gekeken in de oostrichting

Karlův most, gekeken in de westrichting
Na een eerste kennismaking met de stad pak ik de metro naar het hoofdstation, van waaruit ik de trein naar Praha-Vršovice neem (treinkaartje was niet gecontroleerd, dus kon weer op hetzelfde kaartje
) om even terug te keren naar het hostel. De trein naar Praha-Vršovice bestaat deze keer uit getrokken materieel, waarvan de ramen wederom open kunnen
.

De trein op Praha-Vršovice
Op het station is ook een oud dieseltreinstel te zien:

De tweede helft van de middag bezoek ik Hradčany, de burchtwijk van Praag. Om bij de burcht zelf te komen, moet je een aardige klim maken. Je wordt dan gelukkig wel beloond met een prachtig uitzicht over de stad:



In de omgeving van de burcht valt me op dat meerdere net getrouwde stelletjes deze locatie hebben uitgekozen voor een fotoshoot. Zeer begrijpelijk
. Om de burcht zelf in te komen, moet je eerst langs twee wachters.

De Katedrála svatého Víta (Sint-Vituskathedraal) binnen de burcht

Op een van de binnenpleinen
Na nog wat te hebben rondgewandeld in de (omgeving van de) burcht, ga ik verder met het ov om ergens wat te gaan eten.

Het mooie metrostation van Malostranská, meerdere metrostations in Praag hebben zulke wanden (in andere kleuren)
Ik ga naar een eettentje in een winkelcentrum, maar helaas valt het eten tegen. Vervolgens ga ik weer even naar het hostel. Na een verfrissende douche maak ik in de avond nog even een rondje door Praag en bezoek ik opnieuw Pražský hrad, om te genieten van het uitzicht bij avond:


Ook het complex zelf is mooi verlicht
De volgende dag begin ik met een prima ontbijt in het hostel, om vervolgens weer de stad in te gaan.

Het Václavské náměstí (Wenceslausplein), met uitzicht op het Národní muzeum (Nationaal Museum). Dit plein speelde een belangrijke rol in de Fluwelen Revolutie.
Het leek me interessant om het communisme-museum te bezoeken. Het is een niet al te groot museum, maar desondanks is er veel te zien en is het erg informatief. Er is onder andere aandacht voor de geschiedenis en de manier van leven tijdens het communisme in Tsjechië (toen nog Tsjechoslowakije).

Reconstructie van een werkplaats in het museum
Na dit museum bezocht te hebben, maak ik nog een rondje door het centrum.

Staroměstská radnice, het oude raadhuis

Straatje in het centrum
Hierna ga ik weer naar het station, om op weg te gaan naar mijn volgende bestemming: Brno. Omdat ik in Brno slechts 1 dag blijf, wil ik gelijk een internationaal treinkaartje naar Slowakije (dat 2 dagen geldig is) kopen op station Praha-Vršovice. Helaas is dit daar niet mogelijk en word ik doorverwezen naar het hoofdstation. Doordat ik mijn geplande trein naar Praha hlavní nádraží mis en de volgende trein lang in de tunnel stilstaat, wordt de overstap op Praha hlavní nádraží erg krap. Gelukkig is het bij het loket niet druk en heb ik snel het gevraagde kaartje. De trein die ik neem maar Brno is een Eurocity (naar Boedapest) en doet 2:40 over het stuk naar Brno. Tot mijn verrassing bestaat deze trein uit Hongaarse rijtuigen, weer eens iets nieuws
. Ook rijdt er een Hongaarse restauratiewagen mee, waar ik de goulashsoep probeer. Deze smaakt uitstekend!

De goulashsoep
Onderweg regent het, dus ik ben blij dat ik binnen zit
. Als ik ben uitgegeten, begeef ik me naar de zitrijtuigen. Helaas zijn er geen lege coupé's te vinden en zitten de meeste ook vrij vol, maar uiteindelijk vind ik een plek aan het raam. Het uitzicht is mooi, de spoorlijn gaat door een steeds heuveliger landschap heen. De trein komt op tijd aan in Brno, waarmee dit reisverslag eindigt. In het volgende deel bezoek ik Brno en wordt de reis voortgezet naar Slowakije.
Praag is me zeer goed bevallen, ik ga hier zeker nog eens terugkomen om nog meer van de stad te bekijken
.
De gebruikte kaartjes:

Kaartjes voor het gedeelte Ede-Wageningen naar Praag

Treinkaartjes van/naar Praha-Vršovice en kaartjes voor het stadsvervoer in Praag

Na thuis nog even gegeten te hebben, vertrek ik rond 7 uur met de bus naar station Ede-Wageningen. Daar stap ik over op de stoptrein naar Arnhem.

TBP met de CNL naar Praag
In Arnhem komt de CNL op tijd binnen. Drie personen zijn dan al in de coupé, de rest zou later nog instappen. Volgens de rijtuigbegeleidster is mijn coupé helemaal volgeboekt, wat inhoudt dat er 6 personen in de coupé zullen reizen. Ik maak een kort praatje met mijn coupégenoten tot dan toe, 2 jongens die een tijdje in Tsjechië gaan studeren en iemand die op weg is naar Berlijn. De trein stopt alweer vrij snel in Emmerich, waar altijd een locwissel plaatsvindt.
Helaas blijkt dat geen van beide wc's op het rijtuig werken. Mijn coupégenoten (die allemaal al in Amsterdam waren ingestapt) gaan al vrij vroeg slapen, maar ik ben nog niet echt moe. Daarom hang ik aan de gangzijde nog een tijdje uit het raam, terwijl de trein richting Keulen rijdt. Bij de tussenstations heb ik met mijn mobiel nog wat foto's gemaakt:

Duisburg Hbf

Düsseldorf Hbf

Vlak voor het binnenrijden van Köln Hbf rijdt de trein over de Hohenzollernbrücke langs de Kölner Dom

Köln Hbf I

Köln Hbf II
Na Köln Hbf rijdt de trein weer een stuk richting het noorden, om via Wuppertal, Dortmund en Hamm naar Hannover de rijden. Hierbij komt de trein weer opnieuw langs Düsseldorf, waar we even stilstaan. Ik kan mij van de vorige keer niet herinneren dat de trein 2 keer Düsseldorf Hbf aandoet, in Hafas is het ook niet opgenomen.

Düsseldorf Hbf voor de 2e keer
Na deze stop ga ik ook eens slapen. Ik slaap prima, van het rangeren in Hannover heb ik niks gemerkt. Van de mensen die nog in mijn coupé komen of gedurende de nacht uitstappen heb ik gelukkig ook nauwelijks iets gemerkt. De volgende ochtend word ik wakker in Tsjechië met nog 2 coupégenoten 'over' en ontbijt ik met meegenomen boterhammen (vorig jaar in de nachttrein naar Warschau moest ik het zonder doen).

Gangpad in de ochtend
De CNL rijdt in Tsjechië langs de Labe (Elbe) en de Vltava (Moldau), wat een mooi uitzicht geeft


Tussen Dolany en Libčice nad Vltavo

Tussen Dolany en Libčice nad Vltavo. Vooraan zijn 2 Tsjechische rijtuigen te zien, deze zijn in Berlijn aangekoppeld voor reizigers tussen Berlijn en Praag.

Station Libčice nad Vltavou

Brug bij Řež

Station Úholičky

Tussen Roztoky u Prahy en Praha-Sedlec
Een kwartier van tevoren waarschuwt de conducteur dat we bijna in Praag aankomen, de trein rijdt op tijd. Langzaam maar zeker doemt de skyline van Praag op:

Even voorbij station Praha-Podbaba

Tussen Praha-Podbaba en Praha-Bubeneč
Nadat de trein is aangekomen op het hoofdstation van Praag, ga ik een kaartje halen naar station Praha-Vršovice (het hostel zit hier in de buurt). Aangezien ik nog wat Tsjechische Kronen over had, hoef ik niet direct te pinnen. Ik probeer een kaartje uit de kaartautomaat te halen, maar dit lukt helaas niet. Daarom ga ik naar het loket, waar ik snel word geholpen.

Mijn rijtuig na aankomst op Praha hlavní nádraží
De eerstvolgende trein naar Praha-Vršovice is een Regionova, een dieseltreinstel. Het verbaast me dat bij dit moderne treinstel de ramen gewoon nog open kunnen


De Regionova op station Praha hlavní nádraží
Het ritje naar Praha-Vršovice duurt slechts 4 minuten en gaat gedeeltelijk door een tunnel.

Station Praha-Vršovice met de Regionova
Nadat ik mijn spullen in het hostel heb achtergelaten, ga ik de stad in. De tram naar het centrum vertrekt vlak voor het hostel, ideaal dus


Winkelstraat in het centrum
Uiteraard moest het astronomisch uurwerk waar Praag bekend om staat, worden bezocht. Wat het uurwerk allemaal aangeeft is me niet duidelijk, maar indrukwekkend ziet het er zeker uit:

Vanaf een van de bruggen over de Moldau heb je een mooi zicht op de stad:

De Karlův most (Karelsbrug) met de oostoever

De Karlův most (Karelsbrug) met de westoever

Zicht op Pražský hrad (Praagse burcht)
De bekendste brug van Praag, de Karlův most, moest natuurlijk ook bezocht worden


Uitzicht van de Karlův most

Karlův most, gekeken in de oostrichting

Karlův most, gekeken in de westrichting
Na een eerste kennismaking met de stad pak ik de metro naar het hoofdstation, van waaruit ik de trein naar Praha-Vršovice neem (treinkaartje was niet gecontroleerd, dus kon weer op hetzelfde kaartje



De trein op Praha-Vršovice
Op het station is ook een oud dieseltreinstel te zien:

De tweede helft van de middag bezoek ik Hradčany, de burchtwijk van Praag. Om bij de burcht zelf te komen, moet je een aardige klim maken. Je wordt dan gelukkig wel beloond met een prachtig uitzicht over de stad:



In de omgeving van de burcht valt me op dat meerdere net getrouwde stelletjes deze locatie hebben uitgekozen voor een fotoshoot. Zeer begrijpelijk


De Katedrála svatého Víta (Sint-Vituskathedraal) binnen de burcht

Op een van de binnenpleinen
Na nog wat te hebben rondgewandeld in de (omgeving van de) burcht, ga ik verder met het ov om ergens wat te gaan eten.

Het mooie metrostation van Malostranská, meerdere metrostations in Praag hebben zulke wanden (in andere kleuren)
Ik ga naar een eettentje in een winkelcentrum, maar helaas valt het eten tegen. Vervolgens ga ik weer even naar het hostel. Na een verfrissende douche maak ik in de avond nog even een rondje door Praag en bezoek ik opnieuw Pražský hrad, om te genieten van het uitzicht bij avond:


Ook het complex zelf is mooi verlicht
De volgende dag begin ik met een prima ontbijt in het hostel, om vervolgens weer de stad in te gaan.

Het Václavské náměstí (Wenceslausplein), met uitzicht op het Národní muzeum (Nationaal Museum). Dit plein speelde een belangrijke rol in de Fluwelen Revolutie.
Het leek me interessant om het communisme-museum te bezoeken. Het is een niet al te groot museum, maar desondanks is er veel te zien en is het erg informatief. Er is onder andere aandacht voor de geschiedenis en de manier van leven tijdens het communisme in Tsjechië (toen nog Tsjechoslowakije).

Reconstructie van een werkplaats in het museum
Na dit museum bezocht te hebben, maak ik nog een rondje door het centrum.

Staroměstská radnice, het oude raadhuis

Straatje in het centrum
Hierna ga ik weer naar het station, om op weg te gaan naar mijn volgende bestemming: Brno. Omdat ik in Brno slechts 1 dag blijf, wil ik gelijk een internationaal treinkaartje naar Slowakije (dat 2 dagen geldig is) kopen op station Praha-Vršovice. Helaas is dit daar niet mogelijk en word ik doorverwezen naar het hoofdstation. Doordat ik mijn geplande trein naar Praha hlavní nádraží mis en de volgende trein lang in de tunnel stilstaat, wordt de overstap op Praha hlavní nádraží erg krap. Gelukkig is het bij het loket niet druk en heb ik snel het gevraagde kaartje. De trein die ik neem maar Brno is een Eurocity (naar Boedapest) en doet 2:40 over het stuk naar Brno. Tot mijn verrassing bestaat deze trein uit Hongaarse rijtuigen, weer eens iets nieuws


De goulashsoep
Onderweg regent het, dus ik ben blij dat ik binnen zit

Praag is me zeer goed bevallen, ik ga hier zeker nog eens terugkomen om nog meer van de stad te bekijken

De gebruikte kaartjes:

Kaartjes voor het gedeelte Ede-Wageningen naar Praag

Treinkaartjes van/naar Praha-Vršovice en kaartjes voor het stadsvervoer in Praag