Pagina 1 van 1

Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 17:14
door Ardan
Vorig weekend was ik van vrijdagavond tot zondagavond bij een vriend (en forumlurker) in Rijswijk. Zondagmiddag had hij wat te doen in Delft, en intussen ben ik daar wat door de stad rondgestruind. Ik kende Delft alleen vanuit de trein en tram en verbaasde me over de mooie binnenstad met prachtige gebouwen en schattige grachtjes en bruggetjes. Ook de Nieuwe Kerk van binnen gezien, en de Oude Kerk staat echt gigantisch uit het lood :shock:

Tram 19 rijdt tijdelijk met RandstadRail-trams en keert bij de Nieuwe Plantage. Waarom zo'n raar eindpunt eigenlijk? Er was geen ruimte meer om verder te rijden ofzo?
Afbeelding

Ik dacht nu nog mooi foto's te kunnen maken van treinen op het viaduct voordat dat binnenkort verleden tijd is, maar er reden geen treinen door werkzaamheden. Ze zullen vast bezig zijn geweest met de aansluiting op de nieuwe spoortunnel.
Het viaduct heeft een nogal troosteloze uitstraling, sowieso vind ik Delft wel één van de grootste pauperstations van Nederland. De molen staat er trots naast te draaien.
Afbeelding

Zo leeg zie je de perrons van Delft niet vaak :)
Afbeelding

Bij het busstation ligt een met gras begroeid bruggetje waarvan het nut me volledig ontgaat. Ook op de satellietbeelden kan ik niks zien over de functie hiervan. De onderliggende Prinses Irenetunnel lijkt vroeger aan de centrumzijde ook een stuk langer te zijn geweest..
Afbeelding

Het voorplein wordt ingericht. De bussen verhuizen morgen hierheen.
Afbeelding

Hier in de fotoquiz had avl het al over een tunneltje net ten zuiden van het station waar een lijn naar Naaldwijk aftakte. Ik besloot er even heen te gaan en vond het wel erg unheimisch. Goed dat het weggaat.
Afbeelding

Afbeelding

Verderop kwam ik in de universiteitsbuurt. Tram 19 gaat hier rijden :D Maar voorlopig nog even niet omdat de Sebastiaansbrug geen trams aankan in de huidige slechte staat. Wel ligt de rails er al en zijn de lichtmasten extra hoog om de bovenleiding aan te kunnen hangen.
Afbeelding

De nodige toeters en bellen zijn ook al geplaatst.
Afbeelding

Bij de toekomstige halte Mijnbouwplein is het plotseling einde oefening. En dat zal nog minstens twee jaar zo blijven.
Afbeelding

Aan de stadszijde van de Sebastiaansbrug ligt de halte Zuidpoort. Hier ligt nog geen echte tramrails, maar een provisorische voorbereiding.
Afbeelding

De overkapping is extra hoog voor de bovenleiding. In de kap zijn ook al bevestigingspunten gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Op het moment dat mijn vriend en ik weer hadden afgesproken stond de zon eindelijk goed om het nieuwe stationsgebouw een beetje aardig op de foto te kunnen zetten. Ben erg benieuwd naar het nieuwe station, afgelopen met die pauperzooi en al dat nutteloze beton :)
Afbeelding

Wij danken U weer voor de aandacht :)

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 17:25
door isadora
Boeiende rondleiding. :pos:

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 17:27
door Meltrain
Leuk verslag van mijn studiestad. :D
Lijn 19 is ingekort wegens bezuinigingen. De enige reden waarom hij bij de Nieuwe Plantage eindigt omdat daar ruimte was voor een derde spoor. Dat reizigers naar het station nu voor drie haltes moeten overstappen, boeit niet. :roll:

Dat nutteloze bruggetje (bij het station) was volgens mij vroeger gewoon een voetgangersbrug, maar is in zijn huidige staat te onveilig om nog gebruikt te worden. Hij zal wel verwijderd worden als ook het spoorviaduct wordt weggehaald.

De tramlichten en -bellen bij de trambaan in de TU-wijk zijn zelfs al in gebruik. :wink: Helaas was jij er in het weekend, maar doordeweeks maken de lijnen 40 en 69 gebruik van die tram- / busbaan en hoor je steeds getingeling bij de oversteekplaatsen.

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 17:28
door Etienne
Wat Isadora zegt :wink:

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 18:18
door Michael
Leuk en interessant verslag :pos:

Maar hoort dit niet in het subforum OV in Beeld thuis?

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 18:27
door DrechtBlub
is de vraag, aangezien hier ook redelijk wat reiservaring in besproken word. Al ben ik het wel met je eens micheal

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 18:38
door Chauf21
De fotoverslagen kunnen inderdaad naar het forumonderdeel OV in beeld.

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 18:52
door Ardan
Sorry, moet nog even wennen aan de nieuwe indeling :') Had sindsdien geen verslag meer gemaakt.

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Geplaatst: za 14 feb 2015, 23:42
door Anne
Meltrain schreef: Lijn 19 is ingekort wegens bezuinigingen. De enige reden waarom hij bij de Nieuwe Plantage eindigt omdat daar ruimte was voor een derde spoor. Dat reizigers naar het station nu voor drie haltes moeten overstappen, boeit niet. :roll:
Heb ook wel begrepen dat het is vanwege de RegioCitadis en de tijdelijke sporen. Er was bij het station nog ruimte op de Westvest voor een uitloopspoor; er heeft daar het keerspoor van de driehoek gelegen toen de spoortunnel voor de tramkoker van de Irenetunnel werd gebouwd.
Er komt op de Westvest bij station Delft een derde spoor. Lijn 19 gaat dan door rijden tot het station (als dat met de RC kan over de hulpsporen).
Meltrain schreef: Dat nutteloze bruggetje (bij het station) was volgens mij vroeger gewoon een voetgangersbrug, maar is in zijn huidige staat te onveilig om nog gebruikt te worden. Hij zal wel verwijderd worden als ook het spoorviaduct wordt weggehaald.
Dit was de fietsbrug. Deze is vervallen toen het fietspad is verlegd naar de huidige locatie op het tunneldak waar vroeger het emplacement lag.
Ardan schreef:De onderliggende Prinses Irenetunnel lijkt vroeger aan de centrumzijde ook een stuk langer te zijn geweest.
Klopt. Na aanleg van de spoortunnel (twee sporen) is de helling aangepast zodat je nog net over de het dak van de spoortunnel kan rijden. Omdat de helling nu eerder in de tunnel omhoog gaat is daarvoor een stuk van het dak van de tunnel gesloopt. Aan die zijde lag er ook een fiets/voetpad over de tunnel.