mb90 on Tour #81: Kris-kras door 't land in een maand [31st]
Geplaatst: wo 27 mei 2015, 23:21
De afgelopen maand heb ik verschillende tochtjes gemaakt met daarbij ook een aantal foto's. Allemaal net wat te weinig, vond ik, voor elke keer een apart verslag, vandaar dit verslag met die verschillende tochtjes bij elkaar.
Ik begin op 20 april. Toen begon op Voorne Putten voor een rit naar Hellevoetsluis. Onderweg maakte ik even een tussenstop in Geervliet om de Connexxion 9258 op de foto te zetten als lijn 103 naar Spijkenisse:

Vanaf Hellevoetsluis ging ik verder naar Middelharnis. Vooral voor Qliner 396 die dit jaar deels met Volvo 8900-en rijdt. Hier bijvoorbeeld te zien met de Arriva 7703 als lijn 396 naar Rotterdam:

Een klein stukje verderop kwam ook lijn 135 naar Ooltgensplaat langs op z'n rondje door Middelharnis:

Na wat boodschappen kwam ik weer op het Beneden Zandpad en kwam ook lijn 136 naar Rotterdam langs:

Met de volgende lijn 396 ging ik daarna weer terug naar Rotterdam om vanaf daar verder te gaan met de auto. Die bracht mij naar Giessenburg voor lijn 76 die daar een aantal ritten met groot materieel rijdt. Deze middag was dat de Rivierenlandse Amba 8414:

Voor het avondeten ging ik naar Werkendam. Daar kwamen vrij kort na elkaar de lijnen 120 naar Gorinchem en 620 naar Dordrecht langs. Eerst lijn 620 die sinds de overgang van Brabant naar Arriva gereden wordt door TCR. Hier met de Amba 434:

Lijn 120 wordt door Arriva zelf gereden. Dan wel weer vanuit een stalling buiten de provincie, maar hier wel met de Brabantse Citea 8989:

Voor de volgende 2 foto's gaan we verder naar 5 mei. Toen was ik in de avond even op Rotterdam Centraal. Daar vertrok iets voor achten de ICD 957 met deze duidelijk zichtbare nieuwe loc (de 186 012) ervoor:

De Benelux heeft met deze dienstregeling een aantal nieuwe locs erbij gekregen. Eentje daarvan is deze loc met een verleden in goederenvervoer die nu door het even gaat als de NMBS 2861:

De volgende 3 foto's gaan over de avond van 8 mei. Toen kwam ik de in Brabantse kleuren rijdende Amba 8059 van Arriva tegen als lijn 90 (Rotterdam - Utrecht) op de Lekdijk en besloot ik deze te volgen. De eerste foto is tussen Nieuw-Lekkerland en Streefkerk genomen:

Bij de tweede foto rijdt de 8059 net Nieuw-Lekkerland uit opweg naar Kinderdijk:

Door de slinger-route die lijn 90 door Alblasserdam maakt was de bus vrij gemakkelijk nog een keer in te halen en zo is de 8059 hier voor het laatst te zien op het viaduct over de A16 in Rotterdam tussen de wijken Beverwaard en Groot-IJsselmonde:

Een dag later ging ik richting de lijn Almelo - Marienberg voor de GTW die daar tijdelijk reed. In Almelo kwam voor het vertrek van deze GTW eerst een oudje binnen. Plan V 444 als Sprinter naar Enschede:

Voor de foto van de GTW 259 (die maar aan 1 kant te fotograferen was) ging ik naar het altijd drukke Geerdijk. Ook daar is helaas de hekkengekte toegeslagen, waardoor een plaatje met het stationsnaambord er goed bij niet meer zonder groene hekken erbij mogelijk was:

Weer een dag later bleef ik wat dichter bij huis en kwam ik in Gorinchem uit. Daar rijdt op de vroege zondagochtend een 12 meter bus op de stadslijnen 2 en 4. Hier is dat de Amba 8037 als lijn 4 in het centrum van Gorinchem:

Ook rijdt er een Volvo 8900 een vroege rit op de lijnen 81 en 85. Hier was dat de 7786 die hier als lijn 81 naar Gorinchem over de Arkelsedijk komt:

Over de Korenbrug kwam ook lijn 47 langs. Daar rijdt Juijn Rossum op de zondag rond met een Mercedes Sprinter City en dat was toen deze 5103:

Daarna ging ik verder naar de Lekbrug in Culemborg. Vooral voor een ICE over deze brug, maar er kwamen natuurlijk ook nog andere treinen langs. Zoals bijvoorbeeld deze ICM-IV als IC 3535 naar Heerlen:

Tussen alle SLT's reed er ook een SGMm rond in de s6000 en de s16000. Hier is deze te zien, net op een moment dat de veerpont aan de overkant ligt:

En met een kleine half uur vertraging volgde dan de ICE richting Utrecht, op een moment dat de veerpont net weer terug was:

Dan maak ik even een sprong van 2 weken naar afgelopen zondag. Toen kwam ik tijdens een stukje rijden over Voorne-Putten de enige groene Amba 8795 van het eiland tegen. Voor mij een reden voor een fotostop langs de busbaan tussen Spijkenisse en Geervliet. Eerst kwam er een gewone MAN langs als lijn 103 naar Spijkenisse:

En met een vertraging van dik 5 minuten kwam de 8795 langs als lijn 101 naar Spijkenisse:

Op de weg terug naar huis kwam ik bij de Waalhaven nog lijn 68 naar de Heijplaat en de RDM Campus tegen. Deze bestemmingen stonden eerst in het klein naast elkaar maar staan nu veel beter leesbaar onder elkaar:

De laatste serie foto's komt van afgelopen maandag. Dat was een tourtje door het land voor o.a. wat DD-AR 3-tjes. In Utrecht was het al meteen raak met deze stam met loc 1757 ervoor als Sprinter naar Zwolle:

Daarna ging ik naar Ede voor de ex-HTM Lion City's die eigenlijk nooit voor de HTM gereden hebben en die nu voor Syntus rondrijden. Dit is de 5407 die als lijn 5 aankomt bij het station om daarna verder te gaan als lijn 86 naar Wageningen:

Vanaf Ede ging ik met lijn 107 naar Putten om vanaf daar met een DD-AR naar Zwolle te gaan. Daar stond de stam waarmee ik hier ben gekomen klaar onder de overkapping als Sprinter terug naar Utrecht:

Het toeristenseizoen voor Giethoorn is ook weer begonnen en daarom verwachtte ik wel groot materieel op lijn 70. Ik ging daarom vanaf Zwolle met lijn 71 naar Zwartsluis om vanaf daar met lijn 70 naar Steenwijk te reizen. In Zwartsluis stond er een buurtbusje klaar als lijn 70. Dat was toch een heel stuk kleiner. Onderweg werd mij duidelijk waarom. De gelede Van Hool was i.v.m. een te grote vertraging tot de Blauwe Hand gereden en deze buurtbus reed langs de vervallen haltes (achteraf alleen voor mij). Met dat busje ging ik uiteindelijk zonder tussenstop naar Steenwijk en daar kon nog mooi de Van Hool 4630 als lijn 70 vast worden gelegd:

Vanaf Steenwijk ging ik weer per trein verder. Eerst naar Zwolle om vanaf daar met een DDZ 6je in de 3600 naar Nijmegen te gaan. Ook daar trof ik weer een DD-AR aan met opnieuw de loc voorop:

Op de vorige foto was hij al te zien, deze Veolios als Stoptrein naar Roermond met erachter een VIRM als IC naar Schiphol:

Met de volgende 3600 (dit keer geen DDZ maar een VIRM) ging ik verder naar Breda. Daar trof ik de enige Connexxion-lijn (19) van de stad aan, met nu nog een grijze Volvo:

Om daarna met de Intercity Direct weer terug te gaan naar Rotterdam. De loc die voor de trein zat had de nieuwe kleuren, maar was geen nieuwe loc. Het was de verkleurde 186 114 die de laatste foto van dit verslag is:

Ik begin op 20 april. Toen begon op Voorne Putten voor een rit naar Hellevoetsluis. Onderweg maakte ik even een tussenstop in Geervliet om de Connexxion 9258 op de foto te zetten als lijn 103 naar Spijkenisse:
Vanaf Hellevoetsluis ging ik verder naar Middelharnis. Vooral voor Qliner 396 die dit jaar deels met Volvo 8900-en rijdt. Hier bijvoorbeeld te zien met de Arriva 7703 als lijn 396 naar Rotterdam:
Een klein stukje verderop kwam ook lijn 135 naar Ooltgensplaat langs op z'n rondje door Middelharnis:
Na wat boodschappen kwam ik weer op het Beneden Zandpad en kwam ook lijn 136 naar Rotterdam langs:
Met de volgende lijn 396 ging ik daarna weer terug naar Rotterdam om vanaf daar verder te gaan met de auto. Die bracht mij naar Giessenburg voor lijn 76 die daar een aantal ritten met groot materieel rijdt. Deze middag was dat de Rivierenlandse Amba 8414:
Voor het avondeten ging ik naar Werkendam. Daar kwamen vrij kort na elkaar de lijnen 120 naar Gorinchem en 620 naar Dordrecht langs. Eerst lijn 620 die sinds de overgang van Brabant naar Arriva gereden wordt door TCR. Hier met de Amba 434:
Lijn 120 wordt door Arriva zelf gereden. Dan wel weer vanuit een stalling buiten de provincie, maar hier wel met de Brabantse Citea 8989:
Voor de volgende 2 foto's gaan we verder naar 5 mei. Toen was ik in de avond even op Rotterdam Centraal. Daar vertrok iets voor achten de ICD 957 met deze duidelijk zichtbare nieuwe loc (de 186 012) ervoor:
De Benelux heeft met deze dienstregeling een aantal nieuwe locs erbij gekregen. Eentje daarvan is deze loc met een verleden in goederenvervoer die nu door het even gaat als de NMBS 2861:
De volgende 3 foto's gaan over de avond van 8 mei. Toen kwam ik de in Brabantse kleuren rijdende Amba 8059 van Arriva tegen als lijn 90 (Rotterdam - Utrecht) op de Lekdijk en besloot ik deze te volgen. De eerste foto is tussen Nieuw-Lekkerland en Streefkerk genomen:
Bij de tweede foto rijdt de 8059 net Nieuw-Lekkerland uit opweg naar Kinderdijk:
Door de slinger-route die lijn 90 door Alblasserdam maakt was de bus vrij gemakkelijk nog een keer in te halen en zo is de 8059 hier voor het laatst te zien op het viaduct over de A16 in Rotterdam tussen de wijken Beverwaard en Groot-IJsselmonde:
Een dag later ging ik richting de lijn Almelo - Marienberg voor de GTW die daar tijdelijk reed. In Almelo kwam voor het vertrek van deze GTW eerst een oudje binnen. Plan V 444 als Sprinter naar Enschede:
Voor de foto van de GTW 259 (die maar aan 1 kant te fotograferen was) ging ik naar het altijd drukke Geerdijk. Ook daar is helaas de hekkengekte toegeslagen, waardoor een plaatje met het stationsnaambord er goed bij niet meer zonder groene hekken erbij mogelijk was:
Weer een dag later bleef ik wat dichter bij huis en kwam ik in Gorinchem uit. Daar rijdt op de vroege zondagochtend een 12 meter bus op de stadslijnen 2 en 4. Hier is dat de Amba 8037 als lijn 4 in het centrum van Gorinchem:
Ook rijdt er een Volvo 8900 een vroege rit op de lijnen 81 en 85. Hier was dat de 7786 die hier als lijn 81 naar Gorinchem over de Arkelsedijk komt:
Over de Korenbrug kwam ook lijn 47 langs. Daar rijdt Juijn Rossum op de zondag rond met een Mercedes Sprinter City en dat was toen deze 5103:
Daarna ging ik verder naar de Lekbrug in Culemborg. Vooral voor een ICE over deze brug, maar er kwamen natuurlijk ook nog andere treinen langs. Zoals bijvoorbeeld deze ICM-IV als IC 3535 naar Heerlen:
Tussen alle SLT's reed er ook een SGMm rond in de s6000 en de s16000. Hier is deze te zien, net op een moment dat de veerpont aan de overkant ligt:
En met een kleine half uur vertraging volgde dan de ICE richting Utrecht, op een moment dat de veerpont net weer terug was:
Dan maak ik even een sprong van 2 weken naar afgelopen zondag. Toen kwam ik tijdens een stukje rijden over Voorne-Putten de enige groene Amba 8795 van het eiland tegen. Voor mij een reden voor een fotostop langs de busbaan tussen Spijkenisse en Geervliet. Eerst kwam er een gewone MAN langs als lijn 103 naar Spijkenisse:
En met een vertraging van dik 5 minuten kwam de 8795 langs als lijn 101 naar Spijkenisse:
Op de weg terug naar huis kwam ik bij de Waalhaven nog lijn 68 naar de Heijplaat en de RDM Campus tegen. Deze bestemmingen stonden eerst in het klein naast elkaar maar staan nu veel beter leesbaar onder elkaar:
De laatste serie foto's komt van afgelopen maandag. Dat was een tourtje door het land voor o.a. wat DD-AR 3-tjes. In Utrecht was het al meteen raak met deze stam met loc 1757 ervoor als Sprinter naar Zwolle:
Daarna ging ik naar Ede voor de ex-HTM Lion City's die eigenlijk nooit voor de HTM gereden hebben en die nu voor Syntus rondrijden. Dit is de 5407 die als lijn 5 aankomt bij het station om daarna verder te gaan als lijn 86 naar Wageningen:
Vanaf Ede ging ik met lijn 107 naar Putten om vanaf daar met een DD-AR naar Zwolle te gaan. Daar stond de stam waarmee ik hier ben gekomen klaar onder de overkapping als Sprinter terug naar Utrecht:
Het toeristenseizoen voor Giethoorn is ook weer begonnen en daarom verwachtte ik wel groot materieel op lijn 70. Ik ging daarom vanaf Zwolle met lijn 71 naar Zwartsluis om vanaf daar met lijn 70 naar Steenwijk te reizen. In Zwartsluis stond er een buurtbusje klaar als lijn 70. Dat was toch een heel stuk kleiner. Onderweg werd mij duidelijk waarom. De gelede Van Hool was i.v.m. een te grote vertraging tot de Blauwe Hand gereden en deze buurtbus reed langs de vervallen haltes (achteraf alleen voor mij). Met dat busje ging ik uiteindelijk zonder tussenstop naar Steenwijk en daar kon nog mooi de Van Hool 4630 als lijn 70 vast worden gelegd:
Vanaf Steenwijk ging ik weer per trein verder. Eerst naar Zwolle om vanaf daar met een DDZ 6je in de 3600 naar Nijmegen te gaan. Ook daar trof ik weer een DD-AR aan met opnieuw de loc voorop:
Op de vorige foto was hij al te zien, deze Veolios als Stoptrein naar Roermond met erachter een VIRM als IC naar Schiphol:
Met de volgende 3600 (dit keer geen DDZ maar een VIRM) ging ik verder naar Breda. Daar trof ik de enige Connexxion-lijn (19) van de stad aan, met nu nog een grijze Volvo:
Om daarna met de Intercity Direct weer terug te gaan naar Rotterdam. De loc die voor de trein zat had de nieuwe kleuren, maar was geen nieuwe loc. Het was de verkleurde 186 114 die de laatste foto van dit verslag is: