Riga (Letland) en omstreken (18 foto's)
Geplaatst: do 16 jul 2015, 16:58
Paar weken geleden met school in Riga geweest, hier enkele foto's die ik heb terug gevonden die betrekking hebben op het OV in de Letse hoofdstad. :)
1
Voormalige Berkhof Jonckheer, dient nu als vliegveldbus
2
Een voor mij onbekende bus die rondom Riga rijdt, van de firma Ekspress Ādaži
3
Mercedes Citaro van het stedelijke vervoersbedrijf, Rīgas satiksme
4
Mercedes O345 Conecto uit de Turkse Mercedes-fabriek
5
Riga beschikt over een uitgebreid trolleybusnetwerk, wat voor mij als Arnhemmer interessant was om te zien. Het materieel is in de afgelopen jaren al grotendeels vervangen, waar deze Skoda 24TR een goed voorbeeld van is.
6
7
8
Enkele foto's uit het spoorwegmuseum. Het is geloof ik een mix van Sovjet en Letse treinen, al heb ik daar niet zoveel verstand van ;)
9
Nog een Skode 24Tr, nu in de buitenwijk Latgale, één van de sociaal achtergestelde wijken. Over zeer brede wegen rijdt ook hier de trolleybus.
10
Tatra T3 bij één van de depots in de stad.
11
Tatra T6B5SU als lijn 7 naar Dole over de Moskoustraat. Mooi om te zien zijn de kenmerkende houte huizen, die door de hele stad nog terug te vinden zijn.
12
Het treinstation van Riga, vanwaar onder andere treinen richting Sint Petersburg en Moskou vertrekken.
14
Binnenaanzicht van één van de gemoderniseerde elektrische wagons. De nog niet gemoderniseerde zijn grotendeels voorzien van hout en oud leer binnenin.
15
Dezelfde trein van buiten, hier op station Dzintari. Opvallend is het perron wat deels van hout is voorzien. Dit was waarschijnlijk vanwege een aanstaande modernisering.
16
17
Rondom stations is het gewoon mogelijk over te steken over de rails, aangezien de overwegen niet bijzonder veel voorstellen. Ook is het gebruikelijk dat mensen gewoon tussen/over de rails wandelen, aangezien dit vaak de kortste weg is.
Rīgas satiksme koppelstel Tatra T3A 30591+30569
Nog een gekoppelde Tatra T3, dit keer als lijn 5 zonder enkele duidelijke eindbestemming
Eindpunt Centrāltirgus, met enkele Škoda 24Tr Irisbus
Als laatste het eindpunt Centrāltirgus, bij het centrale station van Riga. Hier enkele Skoda's, met elk hun eigen bovenleiding om de accu vol te laten. Het is niet mogelijk om weg te rijden van al deze leidingen. Er moet dus eerst ontkoppeld worden, op aggregraat naar de hoofdlijn, om daar vervolgens automatisch de pantograaf naar boven te laten.

Voormalige Berkhof Jonckheer, dient nu als vliegveldbus

Een voor mij onbekende bus die rondom Riga rijdt, van de firma Ekspress Ādaži

Mercedes Citaro van het stedelijke vervoersbedrijf, Rīgas satiksme

Mercedes O345 Conecto uit de Turkse Mercedes-fabriek

Riga beschikt over een uitgebreid trolleybusnetwerk, wat voor mij als Arnhemmer interessant was om te zien. Het materieel is in de afgelopen jaren al grotendeels vervangen, waar deze Skoda 24TR een goed voorbeeld van is.



Enkele foto's uit het spoorwegmuseum. Het is geloof ik een mix van Sovjet en Letse treinen, al heb ik daar niet zoveel verstand van ;)

Nog een Skode 24Tr, nu in de buitenwijk Latgale, één van de sociaal achtergestelde wijken. Over zeer brede wegen rijdt ook hier de trolleybus.

Tatra T3 bij één van de depots in de stad.

Tatra T6B5SU als lijn 7 naar Dole over de Moskoustraat. Mooi om te zien zijn de kenmerkende houte huizen, die door de hele stad nog terug te vinden zijn.

Het treinstation van Riga, vanwaar onder andere treinen richting Sint Petersburg en Moskou vertrekken.

Binnenaanzicht van één van de gemoderniseerde elektrische wagons. De nog niet gemoderniseerde zijn grotendeels voorzien van hout en oud leer binnenin.

Dezelfde trein van buiten, hier op station Dzintari. Opvallend is het perron wat deels van hout is voorzien. Dit was waarschijnlijk vanwege een aanstaande modernisering.


Rondom stations is het gewoon mogelijk over te steken over de rails, aangezien de overwegen niet bijzonder veel voorstellen. Ook is het gebruikelijk dat mensen gewoon tussen/over de rails wandelen, aangezien dit vaak de kortste weg is.

Nog een gekoppelde Tatra T3, dit keer als lijn 5 zonder enkele duidelijke eindbestemming

Als laatste het eindpunt Centrāltirgus, bij het centrale station van Riga. Hier enkele Skoda's, met elk hun eigen bovenleiding om de accu vol te laten. Het is niet mogelijk om weg te rijden van al deze leidingen. Er moet dus eerst ontkoppeld worden, op aggregraat naar de hoofdlijn, om daar vervolgens automatisch de pantograaf naar boven te laten.