Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's.
ArrivaBas schreef: ma 31 mei 2021, 21:06 Omdat er in Nieuw-Lekkerland (op zondag) geen andere reguliere streekbussen komen,
Geen streekBuzzen, bedoel je zeker, want de 489 is toch zeker een streekbus. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door TLP »

Maar wel eentje met R-netstatus en dito uitstraling, dus voor de gemiddelde reiziger is daar weinig regulier aan. :p
PHS approved this photo :pos:
I agree. :Y
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door ArrivaBas »

Sinds vrijdag ben ik weer thuis van twee weekjes vakantie op de Veluwe. Dit jaar was Hoenderloo de bestemming, en dat dorpje is wat mij betreft wel een pareltje in het Veluwse landschap. RRReis gezellig met mij mee door de twee weekjes in de concessie IJssel-Vecht.
Vaak wisselden wij uitjes per auto af met een wandelingetje vanaf Landal Miggelenberg, onze basis. 30 juli was zo'n dag waarop wij in de buurt bleven en het dorp in gingen. Vlak voordat we een ijsje gingen halen bij de ijssalon rechts in beeld schoot ik een paar (verknipte) plaatjes van de bussen op lijn 108 op de Krimweg:
AfbeeldingKeolis 2049 - Hoenderloo, Krimweg by Bas Folles, on Flickr

Lijn 108 is een van de beter presterende lijnen op de Veluwe. De vrij directe route tussen Apeldoorn en Ede rijdt de gehele week door elk half uur van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
AfbeeldingKeolis 2016 - Hoenderloo, Krimweg by Bas Folles, on Flickr

Bij een van de ondernomen auto-uitjes hadden wij gereserveerd voor een kopje thee tussen de alpaca's bij een alpacaboerderij c.q. dierenopvangcentrum in Lemelerveld. Om de tijd te overbruggen was het nevendoel om een voor ons onontdekt stuk Nederland te bezoeken, te weten de Lemelerberg. Na een kort wandelingetje waren we precies op tijd om de buurtbus die erlangs komt op de foto te zetten:
AfbeeldingKeolis 808 - Lemele, Kerkweg by Bas Folles, on Flickr

Zes dagen na het eerdere bezoek aan Hoenderloo kwam ik uiteindelijk weer op hetzelfde plekje uit langs de Krimweg in Hoenderloo. In tegenstelling tot de eerdere foto's van de 2049 en 2016 had ik meer geluk met de drukte op de weg:
AfbeeldingKeolis 2127 - Hoenderloo, Krimweg by Bas Folles, on Flickr
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door ArrivaBas »

Vorige week, voordat de stormen losbarstten, heb ik op een dag waarop de treinen slecht aansloten op mijn schoolrooster wat plaatjes geschoten op station Tilburg Universiteit. De machinisten waren deze dinsdag in een zeer goede bui:

AfbeeldingNS 7534 - Tilburg Universiteit by Bas Folles, on Flickr
Langzaam stromen de vierdelige DDZ'jes ook weer in. Treinstel 7534 passeerde uw fotograaf met een subtiele tyfoon van de machinist.

AfbeeldingNS 2713 - Tilburg Universiteit by Bas Folles, on Flickr
In deze kalenderweek heeft SNG 2713 twee dagen één omloop van de 6600 verzekerd. Hier vertrekt het stel uit Tilburg Universiteit als trein 6646 met een eveneens zwaaiende machinist.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door ArrivaBas »

*enorme topickick*

Bij een weekje Vaals kun je er als OV-fanaat bijna niet omheen dat de hoofdplaats van de drielandengemeente doorkruist wordt door bussen van buitenlandse maatschappijen. ASEAG is vertegenwoordigd met lijnen 25 en 33 (hoewel bussen die op de grens eindigen ook in Nederland komen bij het omkeren) en TEC met lijn 396 naar Eupen. De lijnen uit Nederland en België zijn redelijk voorspelbaar ten aanzien van materieel en maatschappijen, maar de Duitse lijnen zorgen nog regelmatig voor verrassingen. Op 4 januari 2023 leidde de aanwezigheid van een eCitaro G op lijn 33 ertoe dat ik mijn telefoon erbij pakte om onderweg naar de supermarkt wat foto's te maken. Wat mij betreft is deze foto op afstand het leukste gelukt, aangezien de bus bij de halte Bloemendal toch een minuutje of vijf stilstaat. Mijn indruk op basis van fotomateriaal van derden is dat de gelede eCitaro's vooral op lijn 2 zitten en vrij zeldzaam zijn op lijn 33, maar ik kan er voor wat betreft deze bewering gruwelijk naast zitten.
AfbeeldingASEAG 491 - Vaals, Sjwats Jris by Bas Folles, on Flickr

Tot zover het eerder aangekondigde afscheid van OV-fotografie als hobby. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door ICE11 »

Normaal blijven de aan Vaals Grenze kerende lijnen op Duits grondgebied, keren via de rotonde in Vaals is alleen tijdelijk vanwege een omleiding.

De gelede eCitaros zijn vrijwel op alle met gelede bussen gereden lijnen aan te treffen, hoewel - omdat de bussen bij ons vaak niet de hele dag op een lijn heen en weer rijden - op sommige lijnen maar voor een of twee ritten per dag en behalve lijnen met lange omlopen (bij voorbeeld lijn 21). Maar inderdaad met zwaartepunt op lijnen binnen het gebied van de stad Aachen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door Meltrain »

Leuke foto. :)
ArrivaBas schreef: za 07 jan 2023, 19:51 De lijnen uit Nederland en België zijn redelijk voorspelbaar ten aanzien van materieel en maatschappijen,
In mijn herinnering is het bij de TEC ook een ratjetoe aan materieeltypes. Is dat niet meer het geval?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door PatrickM »

Dat is nog steeds wel zo, maar de pachters hebben daar een vast lot aan lijnen waardoor het aantal materieeltypes per lijn (in ieder geval voor de grensoverschrijdende lijnen Nederland in) redelijk beperkt blijft.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 396 is al sinds tenminste de jaren '80 een lijn van exploitant SADAR (het bedrijf staat genoemd op het oude VSL-haltebord dat nog bij de halte Flats staat). Dat heeft volgens Zone01 in het huidige contract een vloot die op een enkele Van Hool na bestaat uit Iveco Crossway's en Citaro's.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door Lijn 45 »

Ze hebben ook nog wat bussen in de ASEAG huisstijl die af en toe op de Belgische lijnen terecht komen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door ArrivaBas »

Het is dit voorjaar behoorlijk druk geweest in mijn privéleven, waardoor de hobby terug op een lager pitje stond. Omdat ik doordeweeks fulltime aan mijn afstudeerscriptie werk, roostert de PLUS mij structureel op zaterdag in. Behalve verlofweekjes moet ik het dus echt van de zondagen hebben met ontspannende activiteiten, hoewel ik ook regelmatig gewoon thuis bijtank van mijn zesdaagse werkweken. Op 16 april was dit niet het geval, en heb ik met mijn auto een dagtripje gemaakt naar Zuid-Limburg voor de Amstel Gold Race. Nadat de wielerkoers voor de tweede keer langs de Gerardushoeve net buiten Epen toog, kon ik een (ruim 25 minuten vertraagde) bus op lijn 57 op de foto zetten met het regionaal bekende hotel-restaurant in de achtergrond:
AfbeeldingArriva 9167 - Epen, Julianastraat by Bas Folles, on Flickr

Gisteren heb ik een uur of twee uitgetrokken voor wat veldonderzoek in Dordrecht dat hoort bij mijn afstudeeropdracht, maar in de tussentijd was er ook wel tijd voor een foto van een bus met zicht op het beeldmerk van mijn woonplaats:
AfbeeldingQbuzz 6409 - Dordrecht, Achterhakkers by Bas Folles, on Flickr
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door umbusko »

Leuke foto van de 57. Jammer van dat bord voor de boom, maar daar kun jij niks aan doen natuurlijk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door ArrivaBas »

Dit stekkie is voor bussen in beide richtingen een leuke fotolocatie (voor de bussen richting Maastricht heb je naar mijn mening wel een mooiere achtergrond), maar met die palen had ik of de keuze tussen een onscherpe bus voor de boom, of de palen in beeld en een nog enigszins scherpe bus naast de boom en een doorkijkje naar de Gerardushoeve. Als het weer iets beter meewerkte had ik wat later afgeklikt en de palen achter de bus kunnen verstoppen. ;)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door ArrivaBas »

Sinds 27 juni ben ik een afgestudeerd Ruimtelijk Ontwikkelaar op HBO-niveau. Daarnaast ben ik tijdens het afstuderen al actief aan het oriënteren geweest op wat ik na het afronden van de scriptie ga doen. Wil ik nog een master volgen, of is er met mijn bachelordiploma al genoeg werk te vinden in de branche? Dat was de vraag die ik dit voorjaar aan het beantwoorden was naast het mobiliteitsvraagstuk waarop ik uiteindelijk het felbegeerde papiertje heb behaald. Het bleek het tweede antwoord te worden conform een citaat van mijn leraar Duits in de eerste twee leerjaren van de middelbare school, inmiddels zo'n acht à negen jaar geleden.
Ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik mij enigszins op glad ijs begeef door uit de drie concrete aanbiedingen die er begin juni op tafel lagen bij totaal verschillende partijen uit degene te kiezen die in potentie het meest onder een vergrootglas kan komen te staan, namelijk de ambtenarij. Zodoende ben ik sinds 29 juni gedetacheerd naar de gemeente Tilburg, een stad die ik, door de vier jaar die ik er heb gestudeerd, als geen ander ken en nog beter leer kennen dankzij mijn functie. Naast het beter leren kennen van de stad Tilburg en die in mijn functie ook bereikbaar te houden volg ik via het detacheringsbureau een tweejarig leertraject dat mij helemaal klaarstoomt voor een carrière bij overheden.
De eerste helft van het jaar was kortom een zeer drukke periode waarin OV als hobby op een kort reisje naar Duitsland na vrijwel stillag, deels omdat ik er het laatste jaar af en toe ook even helemaal genoeg van had. Zoals ik eerder al aangaf haal ik de laatste tijd meer plezier uit mooie natuur en steden. Het reizen an sich bleef daarbij wel erg leuk, maar het perfecte plaatje van een trein maken boeide mij in de aangegeven tijd niet meer zoals dat vroeger het geval was.

Tenzij... er ineens een relatief uniek plaatje te maken valt. In de krappe twee weken dat ik nu een vaste baan heb is dit al twee keer voorgekomen. De eerste keer was dat de verrassende materieelinzet van B&C op de grensoverschrijdende lijn 450 tussen Turnhout en Tilburg. Op 29 juni, mijn eerste werkdag trof ik een elektrische MAN New Lion's City 18E op de buffer van het Tilburgse busstation. Die bezorgde mij met zijn zeldzaamheid wel even een wow-momentje. De MAN New Lion's City komt behalve op Schiphol nergens anders in de reguliere dienstregeling voor behoudens enkele uitzonderingen op lijnen vanuit België en Duitsland. Het is daarnaast de enige elektrische 18-meterbus van B&C.
AfbeeldingB&C (i.o.v. De Lijn) 641063 - Tilburg, Spoorlaan by Bas Folles, on Flickr

Behalve de zeldzaamheid ben ik al voordat het model überhaupt in Nederland te spotten was enorm fan geworden van het stoere design van de MAN Lion's City.
AfbeeldingB&C (i.o.v. De Lijn) 641063 - Tilburg, Spoorlaan by Bas Folles, on Flickr

Gisteren meldde ik al dat ik in trein 1160 de vooralsnog enige achtdelige ICNG van NS aantrof die inzetbaar is in de reguliere dienst. Ook die was wat mij betreft wel een plaatje waard bij het vertrek uit station Tilburg.
AfbeeldingNS 3222 - Tilburg by Bas Folles, on Flickr
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een kijkje in ArrivaBas' fotoarchief

Bericht door waldo79 »

Gefeliciteerd met je positie bij de gemeente Tilburg en veel plezier met fotografie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten